DROPS / 76 / 13

Sandy Waves by DROPS Design

Aaltokuvioinen pusero, sormikkaat ja huivi

Drops 76-13
Pusero
Koko: S-M/L-L/XL-XXL
Tarvikkeet: Garnstudio Eskimo-lankaa: 650-750-800-900 g luonnonvalkoista (01)
ja Vienna-lankaa: 50 g luonnonvalkoista (21)
Puikot: nro 10 tai käsialan mukaan.
Neuletiheys: 10 s ja 14 krs aaltokuviota puikoilla nro 10 = 10 x 10 cm.
Huom! Langan painavuuden takia on kappaleet mitattava puikolla roikkuen.

91% Mohairia, 9% Polyesteriä
Mallineuleet:
Joustinneule: *2 o, 2 n*, toista *-*.
Sileä oikea neule: Neulo oikealla oikein ja nurjalta nurin.
Aaltokuvio: Neulo ruutupiirroksen mukaan.

Etukappale: Luo puikoille nro 10 löyhästi kahdella Vienna-langalla 53-59-65-70 s. Vaihda yksinkertaiseen Eskimo-lankaan ja neulo nöin: 1 reunas, 0-3-6-0 s sileää, 51-51-51-68 s ruutupiirroksen M.1 mukaan, 0-3-6-0 s sileää, 1 reunas. Huom! Kooissa M/L ja L/XL, niillä krs:illa joilla neulotaan oikein nurjalta neulotaan näin kaikilla s:oilla siis myös sivuissa. Kun työ on 52-53-54-55 cm, päätä 1 s kummassakin reunassa kädenteitä varten = 51-57-63-68 s. Kun työ on n. 64-66-68-70 cm, kahden sileäneuleisen krs:n jälkeen, neulo loput kappaleesta ruutupiirros M.2 mukaan. Neulottuasi 2 krs piirros M.2 mukaan, siirrä keskimm. 9-9-9-10 s apulangalle pääntietä varten ja neulo kumpikin puoli erikseen. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs:lla: 1x2 s ja 1x1 s = 18-21-24-26 s. Päätä kaikki s kerralla kun työ on 72-74-76-78 cm.

Takakappale: Aloita ja neulo kuten etukappale. Aloita mallineule M.2 kun työ on n. 64-66-68-70 cm = samalla korkeudella kuin edessä. Kun työ on 70-72-74-76 cm, päätä keskimm. 15-15-15-16 s pääntietä varten ja neulo kumpikin puoli erikseen. Päätä loput 18-21-24-26 s samalla korkeudella kuin edessä.

Hihat: Luo puikoille nro 10 löyhästi kaksinkertaisella Vienna-langalla 29-29-31-31 s. Vaihda yksinkertaiseen Eskimo-lankaan ja neulo näin: 1 reunas, 5-5-6-6 s sileää, 17 s piirros M.1 mukaan, 5-5-6-6 s sileää, 1 reunas. Niillä krs:illa joilla neulotaan oikein nurjalla neulo näin kaikilla s:oilla. Kun työ on 8 cm, lisää kummassakin reunassa 1 s ja toista lisäykset vielä 5-6-6-7 x 8-6-5,5-4,5 cm:n välein = 41-43-45-47 s. Kun hihan pituus on 50-48-46-44 cm, päätä kaikki s kerralla.

Viimeistely: Ompele oikea olkasauma.

Kaulus: Poimi puikoille nro 10 kaksinkertaisella Vienna-langalla n. 38-46 s pääntien reunasta (s apulangalta mukaan lukien, s-luvun tulee olla jaollinen 4 + 2 s:lla). Mikäli poimittuja s on enemmän kuin 46 s, kavenna 1. krs:lla tasaisesta 46 s:aan, kauluksesta tulee muuten liian iso. Neulo 1 reunas kummassakin reunassa ja muilla s:oilla joustinta kunnes kaulus on n. 12 cm - tai kunnes lanka loppuu. Päätä löyhästi joustinta neuloen. Opele vasen olkasauma ja kauluksen sauma. Ompele hihat paikoilleen ja ompele sivu-hihasaumat 1 reunas:n sisäpuolella.

Sormikkaat
Koko: S/M - M/L
Tarvikkeet: Garnstudio Karisma Superwash-lankaa: 150 g luonnonvalkoista (01).
Sukkapuikot: nro 3 ja 3,5 tai käsialan mukaan.

Mallineuleet:
Joustinneule: *2 o,2 n*, toista *-*.
Ainaoikeinneule suljettuna neuleena: Neulo vuorotellen 1 krs o ja 1 krs n.
Sileä oikeaa suljettuna neuleena: Neulo kaikki krs:t oikein.

Oikea käsine: Luo 52-56 s puikoille nro 3, neulo 4 krs ainaoikeinneuletta ja sitten joustinta kunnes työ on 15 cm, kavenna viim. krs:lla 8 s tasavälein = 44-48 s. Kaikki mitat otetaan tästä kohdasta! Vaihda puikkoihin nro 3,5 ja neulo sileää näin: 22-24 s sileää (selkäpuoli). 1 s sileää ja kiinnitä merkkilanka tähän s:aan (= peukalo), 21-23 s sileää (kämmenpuoli). Kun työ on 1-2 cm, lisää merkityn peukalo-s:n molemmin puolin 1 s. Toista lisäykset vielä 4-5 x joka 4.-3. krs:lla, jokaisella lisäyskrs:lla on 2 s enemmän lisäysten välillä = 54-60 s. Siirrä peukalon 11-13 s apulangalle ja luo seur. krs:lla 1. uusi s näitten s:oiden tilalle = 44-48 s. Kun työ on 9-10 cm, siirrä selkäpuolen 22-24 s yhdelle langalla = lanka-1 ja kämmenpuolen 22-24 s toiselle langalle lanka-2. Neulo sormet näin:

Pikkusormi: Ota 4-5 s langalta-1 ja 5-5 s langalta-2 ja luo 2 uutta s pikkusormen ja nimettömän väliin = 11-12 s. Neulo sileää kunnes sormi on 5-6 cm. Neulo s pareittain yhteen. Pujota lanka jäljellä olevien s:oiden läpi, kiristä ja päätä huolella. Ota kaikki s langoilta takaisin pukoille nro 3 ja, poimi 1 s pikkusormen alareunasta ja neulo 3 krs sileää. Siirrä s takaisin langoille, lanka-1 18-19 s + poimittu s, lanka 2 18-19 s.

Nimetön: Ota 7-7 s langalta-1 ja 5-6 s langalta 2 ja luo 1 uusi s nimettömän ja keskisormen väliin = 13-14 s. Neulo sileää kunnes sormi on 7-8 cm. Neulo s pareittain yhteen. Pujota lanka jäljellä olevien s:oiden läpi, kiristä ja päätä huolella.

Keskisormi: Ota 6-7 s langalta-1, 6-6 s langalta-2, poimi 1 s nimettömän alareunasta ja luo 1 uusi s keski- ja etusormen väliin = 14-15 s. Neulo sileää kunnes sormi on 8-9 cm. Neulo s pareittain yhteen. Pujota lanka jäljellä olevien s:oiden läpi, kiristä ja päätä huolella.

Etusormi: Ota loput 6-6 s langalta-1 ja 6-7 s langalta-2 ja poimi 2 s keskisormen alareunasta = 14-15 s. Neulo sileää kunnes sormi on 6-7 cm. Neulo s pareittain yhteen. Pujota lanka jäljellä olevien s:oiden läpi, kiristä ja päätä huolella.

Peukalo: Ota peukalon 11-13 s puikoille ja poimi 3 s peukalon juuresta = 14-16 s. Neulo sileää kunnes peukalo on 5-6 cm. Neulo s pareittain yhteen. Pujota lanka jäljellä olevien s:oiden läpi, kiristä ja päätä huolella.

Vasen käsine: Neulo oikean peilikuvaksi.

Huivi
Koko: 40 x 150 cm.
Tarvikkeet: Garnstudio Vivaldi-lankaa: 100 g luonnonvalkoista (06).
Puikot: nro 5 tai käsialan mukaan.
Neuletiheys: 18 s aaltokuviota puikoilla nro 5 = 10 cm.

Mallineuleet:
Ainaoikeinneule: Neulo kaikki krs:t oikein.
Aaltokuvio: Neulo ruutupiirros M.3 mukaan.

Työohje: Luo 74 s kaksinkertaisella langalla. Katkaise toinen lanka ja neulo 4 krs ainaoikeinneuletta. Neulo sitten kummassakin reunassa ainaoikeinneuletta 3 s:lla ja muilla s:oilla ruutupiirros M.3 mukaan. Kun työ on 148 cm, neulo 4 krs ainaoikeinneuletta ja päätä sitten kaksinkertaisella langalla.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 03.03.2006
M.3 on väärässä paikassa. M.3 = piirroksen ensimmäiset 12 krs.

Piirros

= os oikealla ja ns nurjalla
= ns oikealla ja os nurjalla
= Oikealta puolelta: 2 s o yht.
= 1 langankierto

Wenche Olsen 18.01.2019 - 14:03:

Hei. Jeg finner ikke ut om det skal strikkes vrangbord på bol og ermer, og hvor mange omganger det skal være?

DROPS Design 23.01.2019 kl. 15:29:

Hei Wenche. Det strikkes kun vrangbord rundt halsen. Rundt ermene og nederst på bolen strikkes det mønster med en gang. God fornøyelse

Amy 28.05.2018 - 10:30:

What does 'adjust to end after 2 rows stockinette st ' mean?

DROPS Design 28.05.2018 kl. 11:33:

Dear Amy, you start working M.2 after 64-70 cm (see size) and at least after 2 rows stocking stitch in M.1. Happy knitting!

Miriam 01.09.2017 - 23:31:

Hei. I diagram m1, hvor befinner kastene seg?

DROPS Design 04.09.2017 kl. 11:34:

Hei Miriam. Forklaringen til diagram ikonene finner du over målskissen og diagrammet. I denne oppskriften har kastet en sort sirkel. God Fornøyelse!

RODRIGUEZ 25.03.2013 - 13:33:

Effectivement le sigle "2m ens à l'end "n'est pas le même sur le diagramme. Est ce une erreur d'imprimerie? Merci

DROPS Design 25.03.2013 kl. 13:49:

Bonjour Madame Rodriguez, le 3ème symbole est inversé dans la légende effectivement, mais il s'agit bien de 2 m à tricoter ens à l'end. Bon tricot !

SUSINI 22.11.2012 - 13:21:

Je pense qu'il y un problème par rapport au diagramme qui ne correspond pas aux signes. En effet, le signe signifiant "Sur l'endroit : 2 m ens à l'end" est inversé sur le diagramme, est ce que cela veut dire que les 2 m doivent être prises ensemble à l'envers ?

DROPS Design 22.11.2012 kl. 14:11:

Bonjour Madame Susini, ce symbole dans le diagramme de ce modèle signifie bien de tricoter 2 m ens à l'end sur l'endroit. N'hésitez pas à vous référer à la vidéo dont le lien figure en bas de page si nécessaire. Bon tricot !

Hanna Marie 06.04.2012 - 22:29:

Nydelig genser, strikket den i burgunder.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 76-13