DROPS Baby / 21 / 41

Micah by DROPS Design

Vauvan ja lapsen setti: Neulottu palmikollinen raglanpusero kaksinkertaisesta DROPS Alpaca-langasta ja virkattu myssy DROPS Alpaca- ja DROPS Vienna-langoista

DROPS Design: Malli Z-083-byb
Lankaryhmä A ja D
--------------------------------------------------------
PUSERO:
Koko: 1/3 - 6/9 - 12/18 kk (2 - 3/4) v = 56/62 - 68/74 - 80/86 (92-98/104) cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Alpaca:
Nro 0100, luonnonvalkoinen
200-200-200 (250-250) g

DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 CM) ja SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO ja SUKKAPUIKOT NRO 3,5 (reunuksiin).
NEULETIHEYS: 19 s x 25 krs sileää neuletta kaksinkertaisella langalla, puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.
TARVITTAESSA DROPS PUUNAPPI VAALEA (503): 3 kpl.

MYSSY:
Koko: 1/3 kk - 6/18 kk (2/4) v
Pään ympärys: 40/42 - 44/48 (48/52) cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Alpaca:
Nro 0100, luonnonvalkoinen
50-50 (50) g
Sekä:
Garnstudion DROPS Vienna:
Nro 21, luonnonvalkoinen
50-50 (50) g

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 18 ks x 20 krs yksinkertaisella Vienna-langalla tai kaksinkertaisella Alpaca-langalla, koukulla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

Kommentit (24)

100% Alpakkaa
alkaen 4.00 € /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 4.00 € /50g
Liljan Lankakauppa
Tilaa
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 4.20 € /50g
91% Mohairia, 9% Polyesteriä
JOUSTINNEULE:
*3 o, 3 n*, toista *-*.
MALLINEULE: Katso ruutupiirrokset M.1 ja M.2. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna ja toistetaan lopulliseen mittaan asti.
KAVENNUSVINKKI (PUSERO ILMAN NAPITUSLISTAA):
Neulo 2 s oikein yhteen, *neulo kunnes jäljellä on 3 s ennen seuraavaa merkkilankaa, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, 2 o, 2 s oikein yhteen*, toista *-* 2 seuraavan merkkilangan kohdalla, neulo kunnes jäljellä on 4 s, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, 2 o. KAVENNUSVINKKI (PUSERO NAPITSLISTALLA):
KAVENNA NÄIN OIKEALTA PUOLELTA: Neulo 4 s ainaoikeaa, 2 s oikein yhteen, *neulo kunnes jäljellä on 3 s ennen seuraavaa merkkilankaa, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, 2 o, 2 s oikein yhteen*, toista *-* 2 seuraavan merkkilangan kohdalla, neulo kunnes jäljellä on 6 s, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, neulo 4 s ainaoikeaa.
KAVENNA NÄIN NURJALTA PUOLELTA: Neulo 4 s ainaoikeaa, 2 s nurin yhteen, *neulo kunnes jäljellä on 3 s ennen seuraavaa merkkilankaa, 2 s kiertäen nurin yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen), 2 n, 2 s nurin yhteen*, toista *-* 2 seuraavan merkkilangan kohdalla, neulo kunnes jäljellä on 6 s, 2 s kiertäen nurin yhteen, 4 s ainaoikeaa. HUOM: Tarkista, että s:t kääntyvät oikeaan suuntaan työn oikealla puolella.
NAPINLÄPI: Napinlävet tehdään hihan raglanin kohdalle. Päätä itse tarvitsevatko isommat koot napinläpiä. 1 napinläpi: 1 o, 2 s oikein yhteen, 1 langankierto, 1 o. Tee napinlävet, kun etureunan pituus on:
Koko 1/3 kk: 2, 5 ja 8 cm.
Koko 6/9 kk: 3, 6 ja 9 cm.
Koko 12/18 kk: 3, 7 ja 10 cm.
Koko 2 v: 3, 7 ja 11 cm.
Koko 3/4 v: 4, 8 ja 12 cm.
--------------------------------------------------------

Luo 102-114-126 (138-150) s pyöröpuikolle nro 3,5 kaksinkertaisella Alpaca-langalla. Neulo 1 krs sileää neuletta. Neulo sitten 3 cm JOUSTINNEULETTA (ks. selitys yllä). Vaihda pyöröpuikkoon nro 4 ja neulo 1 krs sileää neuletta. Seuraava krs neulotaan näin: 11-14-17 (20-23) s sileää neuletta, kiinnitä 1 merkkilanka näiden silmukoiden ensimmäiseen s:aan (= sivu), M.1 (= 33 s), 11-14-17 (20-23) s sileää neuletta, kiinnitä 1 merkkilanka näiden silmukoiden viimeiseen s:aan (= sivu), 47-53-59 (65-71) s sileää neuletta. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes työn pituus on 16-17-20 (23-25) cm. Päätä sitten kummankin sivun keskimmäiset 5 s kädenteitä varten (= merkitty s + 2 s tämän s:n molemmin puolin) = 49-55-61 (67-73) s etukappaleessa ja 43-49-55 (61-67) s takakappaleessa. Laita työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Luo 30-30-36 (36-36) s sukkapuikoille nro 3,5 kaksinkertaisella Alpaca-langalla. Neulo 1 krs sileää neuletta. Neulo sitten 3 cm joustinneuletta. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4 ja jatka neulomalla sileää neuletta. Kun työn pituus on 6 cm, lisää keskelle hihan alle 2 s. Toista tällaiset lisäykset 3.-2.-3. (2,5.-2,5.) cm välein yht. 4-6-5 (7-9) kertaa = 38-42-46 (50-54) s. Kun työn pituus on 17-19-20 (25-29) cm, päätä keskeltä hihan alta 5 s = 33-37-41 (45-49) s. Laita työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota hihat samalle pyöröpuikolle etu- ja takakappaleen kanssa, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 158-178-198 (218-238) s. Kiinnitä 1 merkkilanka jokaiseen kappaleiden rajakohtaan.
Jatka neulomista ja tee halutessasi työhön napituslista (ks. selitys alla).

KAARROKE NAPITUSLISTALLA:
Jatka neulomista tasona etukappaleen oikeasta ”raglansaumasta” alkaen. Luo etukappaleeseen 4 uutta s (= napituslista) = 162-182-202 (222-242) s.
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA! Jatka sileää neuletta ja tee keskelle eteen palmikot (krs:n ensimmäisillä ja viimeisillä 4 s:lla neulotaan ainaoikeaa = napitslista). Tee samalla raglankavennukset (ks. KAVENNUSVINKKI) joka 2. krs 11-11-12 (12-13) kertaa ja sitten jokisella krs:lla 1-3-4 (6-7) kertaa. HUOM: Te samalla myös NAPINLÄVET (ks. selitys yllä). Samanaikaisesti kun työn pituus on 23-25-29 (32-35) cm, siirrä etukappaleen keskimmäiset 13-13-13 (15-15) s apulangalle pääntietä varten ja neulo molemmat puolet erikseen. Päätä nyt kummastakin reunasta pääntietä varten joka 2. krs: 1 x 2 s ja 2-2-2 (3-3) x 1 s. Kun kaikki tarvittavat s:t on päätetty pääntietä varten ja kaikki raglankavennukset on tehty, työssä on jäljellä 45-49-53 (53-57) s.

KAARROKE ILMAN NAPITUSLISTAA:
Jatka neulomalla suljettua neuletta. Neulo sileää neuletta ja palmikoita. Tee samalla raglankavennukset (ks KAVENNUSVINKKI) joka 2. krs 11-11-12 (12-13) kertaa ja sitten jokaisella krs:lla 1-3-4 (6-7) kertaa. Samanaikaisesti kun työn pituus on 23-25-29 (32-35) cm, siirrä etukappaleen keskimmäiset 13-13-13 (15-15) s apulangalle pääntietä varten ja jatka neulomista tasona. Päätä nyt kummastakin reunasta pääntietä varten joka 2. krs: 1 x 2 s ja 2-2-2 (3-3) x 1 s. Kun kaikki tarvittavat s:t on päätetty pääntietä varten ja kaikki raglankavennukset on tehty, työssä on jäljellä 41-45-49 (49-53) s.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Poimi etukappaleen pääntien reunasta n. 23-27 s (sis. apulangan s:t) = 68-84 s. Siirrä kaikki s:t pyöröpuikolle nro 4. Neulo 1 krs sileää neuletta ja kavenna/lisää SAMALLA s-luku tasavälein 64-76 s:aan. Neulo 8 cm 2 o/2 n -joustinneuletta. Päätä s:t löyhästi. Taita ja kiinnitä reunus kaksinkerroin työn nurjalle puolelle.

VIIMEISTELY:
Ompele kainalosaumat. Mikäli neuloit napituslistan: Aseta napituslistat päällekkäin siten, että napinlävet jäävät päällimmäisiksi ja ompele kiinni alareunasta työn nurjalta puolelta. Kiinnitä napit.
--------------------------------------------------------

MYSSY:
VIRKKAUSINFO 1:
Joka kerroksen lopuksi virkataan 1 ps kerroksen ensimmäiseen s:aan.
VIRKKAUSINFO 2:
Jokaisen kerroksen ensimmäinen ks korvataan 2 kjs:lla.
KIINTEIDEN SILMUKOIDEN YHTEEN VIRKKAAMINEN:
Virkkaa 2 ks yhteen näin: Vie koukku ensimmäiseen silmukkaan, ota lanka koukulle, vie koukku seuraavaan silmukkaan, ota lanka koukulle, tee langankierto koukulle ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.
LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 ks virkkaamalla samaan silmukkaan 2 ks.
--------------------------------------------------------
MYSSY:
Virkkaa 64-72 (80) kjs koukulla nro 4,5 ja Vienna-langalla. Sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen s:aan.
1.KRS: LUE VIRKKAUSINFO 2. Virkkaa 1 ks jokaiseen kjs:aan, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen kjs:aan = 64-72 (80) ks (LUE VIRKKAUSINFO 1).
2.KRS: Jatka virkkaamalla 1 ks jokaiseen ks:aan. Kun työn korkeus on 4-5 (6) cm, vaihda 2-kertaiseen Alpaca-lankaan. Kun työn korkeus on 8-10 (11) cm, virkkaa seuraava krs näin: *1 ks jokaiseen 6 ensimmäineen s:aan, virkkaa sitten seuraavat 2 ks yhteen (KS. SELITYS YLLÄ)*, toista *-* koko krs:n ajan (työstä kapeni 8-9-10 ks). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 5 kertaa = 24-27 (30) ks. Vaihda Vienna-lankaan ja virkkaa 2-2 (3) krs ilman kavennuksia. Vaihda 2-kertaiseen Alpaca-lankaan ja virkkaa kunnes työn korkeus on 20-22-24 cm. Kavenna seuraavalla krs:lla tasavälein 4-4 (4) ks = 20-23 (26) ks. Virkkaa 4-4 (7) cm ilman kavennuksia Työn korkeus on nyt n. 24-26 (31) cm.
Kavenna seuraavalla krs:lla tasavälein 4-4 (5) ks = 16-19 (21) ks. Virkkaa 3-4 (4) cm ilman kavennuksia. Kavenna seuraavalla krs:lla tasavälein 2-3 (3) ks = 14-16 (18) ks. Virkkaa 1 cm ilman kavennuksia.
Virkkaa seuraavalla krs:lla kaikki ks:t pareittain yhteen = 7-8 (9) ks jäljellä työssä. Katkaise lanka, harsi lanka viimeisten silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Myssyn korkeus on yht. n. 31-32 (37) cm.

= siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, 2 o, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, 2 o, neulo apupuikon 2 s oikein

Kommentit (24)

Näppäile kommenttisi tähän!

Grete 20.11.2018 - 11:22:

Tere! Millise meriino lõngaga võiks seda alpacat asendada? Mure seisneb selles et soov teha seda kampsunit 86/92 auurust aga lõngaks meriino

DROPS Design 09.12.2018 kl. 18:57:

Tere Grete! Lõngamuundur (link vajalike materjalide all) pakub, et 200 g kahekordset Alpakat saab asendada 223g DROPS Big Merinoga (1 lõng). Head kudumist!

Anne 14.02.2018 - 20:55:

Bonjour, j'ai repris les manches sur la même aiguille circulaire que le dos et devant et placé les marqueurs comme indiqué, je ne comprends pas les explications des diminutions raglans sans bordure boutonnée en revanche la video "Comment tricoter les diminutions d'un raglan sur l'endroit et l'envers" est bien explicite mais ne correspond pas aux explications. Merci pour votre aide

DROPS Design 15.02.2018 kl. 09:18:

Bonjour Anne, vous avez placé 1 marqueur à chaque transition manche/dos/manche/devant = 4 marqueurs. Vous diminuez maintenant avant et après chaque marqueur comme indiqué sous DIMINUTIONS RAGLAN SANS BORDURE BOUTONNÉE, c'est-à-dire qu'on diminue 8 m à chaque tour/rang de diminutions, 2 m pour chaque manche et 2 m sur le devant et sur le dos. Vous allez ainsi diminuer 11-13 tous les 2 tours/rangs puis 1-7 fois tous les rangs. Après les diminutions de l'encolure, on va continuer en allers et retours (= en rangs), en continuant les diminutions du raglan sur l'endroit d'abord puis sur l'endroit et sur l'envers. Bon tricot!

Anne 30.12.2017 - 22:21:

Bonjour, je tricote ce pull en 12/18 mois, à quel moment faut-il tricoter le diagramme M2 ?

DROPS Design 31.12.2017 kl. 11:28:

Chere Anna, le diagramme M.2 fait une partie du diagramme M.1. Tu commences directement apres les cotes en bas du pull. Bon tricot!

Dorothea 09.10.2017 - 20:23:

Hallo, was bedeutet mit 2 Fäden Stricken? Nehme ich den faden dann einfach doppelt auf die Nadel? Oder ist das eine andere Technik?

DROPS Design 10.10.2017 kl. 09:26:

Liebe Dorothea, Sie stricken mit dem Faden von 2 Knäuel, oder mit dem Faden von innen + dem Faden von außen des Knäuels. Viel Spaß beim stricken!

Erika 31.01.2017 - 22:00:

Hej! Jag gör ok utan knappar och har satt av 13 maskor f hals men förstår inte hur jag nu ska sticka vidare? Tidigare har arbetet stickats runt, runt men nu måste jag byta och sticka fram och tillbaka eller? Då blir ju hela arbetet ojämnt och hur gör man då med raglanminskningen?

DROPS Design 02.02.2017 kl. 14:15:

Hej Erika. Saa skal du strikke frem og tilbage. Arbejdet burde ikke blive ujaevnt - du faar en ret og en vrang istedet for kun at strikke fra retten. (hver anden rk af mönstret skal nu strikkes fra vrangen). Og har du raglan paa vrangen, saa ville jeg strikke vr samen eller 1 vr i stedet for ret.

Jette 16.02.2016 - 21:02:

Hej Jeg strikker12/18 mdr. Inden jeg starter på raglan har jeg 198 m. Efter 12 indtagninger a 8m (96 m) har jeg 102 m tilbage og har strikket 29 cm. Jeg forstår ikke hvordan jeg får maskeantallet reduceret til 49 m med de resterende indtagninger. Kan I forklare mig dette? På forhånd tak :-) Hilsen Jette

DROPS Design 17.02.2016 kl. 08:15:

Hej. 198-(12x8)-(4x8)-13 m på tråd till hals-(4x1)=felling hals-(2x2)=felling hals = 49 m. Lycka till!

Jette Harrild 07.02.2016 - 10:12:

Hej Hvor kan jeg finde opskriften på huen? På forhånd tak for svar. Hilsen Jette

DROPS Design 08.02.2016 kl. 08:00:

Hej. Du finner den längst ner på denna oppskrift. Lycka till!

Françoise 30.05.2015 - 17:55:

Bonjour, Cette fois, je désire réaliser ce modèle avec des boutons à l'empiècement. Donc, on le tricote en allers-retours. Mais où commence-t-on ces allers-retours? Je pensais le débuter au raglan Merci beaucoup de m'éclairer mais comment faire? Françoise.

DROPS Design 01.06.2015 kl. 09:29:

Bonjour Françoise, on commence effectivement par le raglan droit du devant: montez 4 m (bordure de boutonnage) et tricotez les mailles du devant, 1ère manche, dos, 2ème manche et terminez par 4 m point mousse (fin 2ème manche). Bon tricot!

Françoise 02.03.2015 - 14:08:

J'ai refait le pull avec succès. En fait, j'avais mal positionné les marqueurs. Je les avais mis après la vingtième maille. C'est vrai que c'est un très beau modèle.

Françoise Bastin 21.01.2015 - 13:44:

Bonjour, j'ai presque fini ce pull ( modèle sans boutonnière) et je vois que le dessin n'est pas centré or j'ai suivi les explications. En observant la photo, je m'aperçois que là aussi le motif n'est pas centré, c'est bien dommage. Cela gâche tout le travail. Françoise.

DROPS Design 21.01.2015 kl. 15:07:

Bonjour Mme Bastin, les 33 m du diagramme M.1 doivent être centrées au milieu devant, dès le début on a : 11-14-17 (20-23) m en jersey, placer un marqueur dans la 1ère de ces mailles (= côté soit 1 m avec 1 marqueur et 10-13-16 (19-22) après le marqueur), diagramme M.1 (= 33 m), tricoter 11-14-17 (20-23) m en jersey, placer un marqueur dans la dernière de ces mailles (= côté soit 10-13-16 (19-22 m après M1 + 1 m avec le marqueur), tricoter 47-53-59 (65-71) m en jersey. Pour les emmanchures, on rabat la m avec le marqueur + 2 m avant + 2 m après le marqueur = 5 m rabattues de chaque côté, et M1 au milieu devant. Bon tricot!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Baby 21-41