Luca by DROPS Design

Strickad väst i DROPS Karisma med strukturmönster och v-hals. Till barn stl 3 till 12 år

DROPS design: Modell nr U-052-bn
Garngrupp B
---------------------------------------------------------
Färg nr 30, ljus jeansblå:
200-200-250-300-350 g.

DROPS RUNDST (60 cm) nr 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 22 m x 30 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST och RUNDST (60 cm) nr 3 - till resår.
---------------------------------------------------------

Se diagr M.1, alla varv i diagr visar mönstret sett från rätsidan.
---------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas runt på rundst.
Lägg upp 144-156-168-180-192 m på rundst 3 med Karisma. Sticka 1 v rätt, sedan fortsätts det med resår = 2 rm, 2 am.
När arb mäter 4 cm byts det till rundst 3,5. Sticka 1 v rätt samtidigt som det minskas 12 m jämnt fördelat = 132-144-156-168-180 m. Fortsätt med M.1 till färdigt mått - se pilen för din stl för var i diagr du ska börja (detta är viktigt för att mönstret ska bli fint mitt fram). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 24-26-28-30-32 cm, stickas nästa v så här: Maska av 3 m för ärmhål, sticka 29-32-35-38-41 m (= vänster framst), maska av 2 m till hals, sticka 29-32-35-38-41 m (= höger framst), maska av 6 m för ärmhål, sticka 60-66-72-78-84 m (= bakst), maska av 3 m för ärmhål, klipp av tråden. Fram- och bakst stickas färdiga för sig.

BAKST:
= 60-66-72-78-84 m. Fortsätt M.1 fram och tillbaka på st - SAMTIDIGT maskas det av för ärmhål i början på varje v i varje sida: 3 m 1 gång, 2 m 0-1-2-2-3 ggr och 1 m 3-3-2-3-3 ggr = 48-50-54-58-60 m. När arb mäter 35-38-41-44-47 cm, maskas de mittersta 20-20-22-22-24 m av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av på varje v från halsen: 1 m 2 ggr = 12-13-14-16-16 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 37-40-43-46-49 cm.

VÄNSTER FRAMST:
= 29-32-35-38-41 m. Maska av för ärmhål som på bakst – SAMTIDIGT maskas det av på varje v från halsen: 1 m 11-11-12-12-13 ggr. Efter alla avm är det 12-13-14-16-16 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 37-40-43-46-49 cm.

HÖGER FRAMST:
Sticka som vänster men motsatt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna.

HALSKANT:
Det stickas fram och tillbaka från mitt fram. Sticka upp ca 80 till 100 m runt halsen på rundst 3 - börja mitt fram. Vänd och sticka 1 v rätt tillbaka från avigsidan samtidigt som det ökas jämnt fördelat till 96-100-108-112-124 m.
Sedan stickas det resår så här (sett från rätsidan): 1 m som stickas rät på alla v, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* tills det återstår 3 m, avsluta med 2 rm och 1 m som stickas rät på alla v. När kanten mäter ca 2-2½-2½-3-3 cm, maskas det av med rm över rm och am över am. Lägg den vänstra delen av halskanten över den högra och sy fast i nederkanten.

ÄRMHÅLSKANT:
Sticka upp ca 70 till 90 m runt det ena ärmhålet på strumpst 3. Sticka 1 v avigt samtidigt som det ökas jämnt fördelat till 80-88-92-100-104 m. Sticka resår = 2 rm, 2 am i 2 cm, maska av med rm över rm och am över am.
Sticka på samma sätt runt det andra ärmhålet.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Children 22-42) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (28)

Tamara 07.02.2019 - 13:45:

Guten Tag, ich komme bei der Anleitung des Rückenteils nicht mehr weiter. In der Anleitung steht: nach 41 cm die mittleren 22 M für den Halsausschnitt Weiter 2 Mal 1 M für den Halsausschnitt abk. = 14 M. Ich verstehe nicht was oder wie ich da stricken soll. Danke für ihre Hilfe!

DROPS Design 07.02.2019 kl. 15:51:

Liebe Tamara, Sie haben jetzt 54 M, und stricken die nächste Hinreihe wie folgt: 16 M, die nächsten 22 M abketten und die letzten 16 Maschen stricken, wenden, die Rückreihe stricken, wenden und am Anfang der Reihe vom Halsausschnitt 1 Masche abketten, bis zur Ende der Reihe stricken. Die 2 letzten Reihen wiederholen = 2 M wurden am Halsausschnitt abgekettet und es sind jetzt 14 M. für den Schulter. Weiter stricken bis 43 cm und abketten. Die Maschen vom 1. Schulter jetzt wie der 1. stricken (= Am Anfang einer Rückreihe muss es jetzt abgekettet sein). Viel Spaß beim stricken!

Gisse 01.09.2018 - 09:14:

Hola! Mi pregunta es la siguiente en las instrucciones dice que debo de comenzar el esquema según la talla, eso quiere decir que si estoy haciendo la talla 7/8 mi inicio será en la hilera dónde está la flecha ? Espero me comprenda lo que quiero decir y antemano gracias!

DROPS Design 18.09.2018 kl. 11:29:

Hola Gisse. Para la talla 7/8 años debes siempre empezar la vuelta en el punto 9 de M.1 (contando de derecho a izquierda), trabajar hasta el final del diagrama y comenzar la siguiente repetición desde el principio del diagrama.

Sonja 03.09.2016 - 13:47:

In der deutschen Anleitung steht: Fell 3 M. für das Armloch, 29-32-35-38-41 M. stricken (= linkes Vorderteil) [...]. Hier wurde das Original wohl nicht übersetzt. Was ist hier gemeint? Vielen Dank schon einmal im Voraus für die Antwort! Sonja

DROPS Design 05.09.2016 kl. 08:55:

Liebe Sonja, die ersten 3 M müssen sie Abk, dann stricken Sie weiter wie beschrieben (Korrektur wird bald gemacht). Vielen Dank!

Mamynette 26.02.2016 - 00:22:

Bonjour, Je fais la taille 3/4 ans. Je me trouve donc avec 132 mailles après les cotes. Quand je fais le 2ème diagramme et que je commence par la 3ème case de votre diagramme je fais, si j'ai bien compris 9 mailles endroit et 1 maille envers, ceci jusqu'au bout. Mais quand je fais ma dernière maille envers, il me reste 2 mailles avant le début du rang. Cela ne semble pas normal. Que dois-je faire ? Merci

DROPS Design 26.02.2016 kl. 10:57:

Bonjour Mamynette, c'est tout à fait juste, vous tricotez M.1 ainsi sur 132 m: Les 9 premières de M.1, puis 10 fois les 12 m de M.1, il reste 2 m à tricoter comme les 2 premières m de M.1. Bon tricot!

Petra 05.09.2015 - 19:00:

... hab ich in mehreren Größen und Farben für meine Enkel gestrickt. Alles passt - ein schönes Muster, ein guter Schnitt, "Karisma" ist bestens geeignet und die Kinder konnten sich die Farben auswählen. Die Westover sind gut angekommen und der Kleinste wollte ihn gar nicht mehr ausziehen :-)

Susi 01.02.2015 - 21:21:

Vielen Dank für die ausführliche Antwort. Jetzt habe ich es verstanden.

Susi 01.02.2015 - 15:54:

Hallo, ich verstehe das Diagramm nicht. Dort wo der Pfeil nach oben geht, bei 3/4, strickt man dann nach links weiter und wo geht es anschließend nach den ersten 10 Maschen weiter?

DROPS Design 01.02.2015 kl. 16:48:

Sie beginnen mit der M, die der Pfeil anzeigt (= dritte M), und stricken dann wie üblich nach links weiter. Nach den ersten 10 M wiederholen Sie den ganzen Rapport (= 12 M) bis Rd-Ende, d.h. rechts ab der 1. M des Diagramms. Die Rd endet mit den beiden ersten M des Diagramms und die nächste Rd beginnt dann wieder ab der dritten M. Das wird gemacht, damit das Muster zentriert wird. Den 2. Teil von M.1, der links abgebildet ist, müssen Sie sich über dem 1. Teil vorstellen, er bildet einfach die Fortsetzung.

Rr 05.04.2014 - 18:54:

Bonjour C'est génial comme modèle . Je l'ai réalisé pour mon petit fils. Je suis fan de tricot à main, c'est ma passion. J'utilise toujours vos modèles. Pour la laine je trouve que c'est très difficile pour l'avoir ici au maroc. Salutations. Rr

LeassiceNew 31.12.2013 - 18:33:

Dujsahqjr nike air yeezy 8156 adpjjk dvirpzrgy ghd hair straightener 94075 huuddd xahyctprt ghd flat iron 77697 mbvmvh xtidcxiqs nike air max 7587 ljuccf vvjdobloz nike air max 1899 immukw

Devil 30.12.2013 - 20:39:

Gör äntligen ngt åt dessa j-a spam!

Kommentér oppskrift DROPS Children 22-42