Winter Jolly by DROPS Design

Strikket elefanthue i DROPS Delight med pompon. Til børn str 3 til 12 år

Tags: elefanthue, hætte,

DROPS design: Model nr DE-001-bn
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
¬Størrelse: 3/5 - 6/9 - 10/12 år
Passer hovedmål: 48/50 - 51/53 - 54/56 cm. Materialer: DROPS DELIGHT fra Garnstudio
100-150-150 g f.nr 03, blå .

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (60 og 40 cm) nr 2,5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 26 m x 35 p glatstrik på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 35.9kr. Læs mere.
INDTAGNINGSTIPS:
Strik til der er 2 m tilbage før mærket, 2 r sm (mærket), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.

MUNKEHÆTTE:
Arb strikkes nedenfra og op.
Slå 324-348-372 m op på rundp 2,5 (60 cm) med Delight. Strik 4 omg Rib = 2 r / 2 vr. Næste omg strikkes således: * 2 r, 2 vr, 2 vr sm, 2 vr, 2 vr sm, 2 vr *, gentag fra *-* omg rundt = 270-290-310 m. Fortsæt med * 2 r, 8 vr * opover. Samtidig på 3.-4.-5. omg, tages der 1 m ind i hvert vr-parti ved at strikke de 2 sidste vr-m sm, gentag indtagningen på hver 3.-4.-5.omg til der kun er 2 vr tilbage i alle vr-partier – OBS: Tag ind skiftevis i starten og i slutningen af hvert vr-parti (Skift til lille rundp når der er for få m til den store) = 108-116-124 m. Arb måler nu ca 7-8-10 cm. Strik 2 r / 2 vr i 3-4-5 cm. På næste omg tages alle 2 vr ud til 3 vr = 135-145-155 m. Strik 2 omg med 2 r / 3 vr. På næste omg lukkes de 12 første m af for åbning til ansigtet. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Videre strikkes arb færdig frem og tilbage på p. SAMTIDIG lukkes der 1 m af i beg af hver p 7 gange i hver side = 109-119-129 m tilbage på p. Fortsæt Ribben med 1 m retstrik i hver side i ca 16-18-20 cm (fra der hvor de 12 første m blev lukket af), slut af efter 1 p fra vrangen. Fortsæt med det øverste stykke.

DET ØVERSTE STYKKE:
Strik 1 p Rib som før (fra retsiden) og slå 37 nye m op i slutningen af p = 146-156-166 m. Strik 1 omg rundt over alle m således: 1 vr, * 2 r, 3 vr *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage før de nye m blev slået op, strik 2 r, 1 vr, derefter strikkes de nye m således: * 2 r, 3 vr *, gentag fra *-*, og slut af med at strikke de 2 sidste m r (dvs at Ribben ikke går op i overgangene mellem det øverste stykke og resten af huen, dette vil ikke kunne ses pga indtagningerne). Nu strikkes der frem og tilbage over de nye m samtidig med at m fra hver side tages ind, dvs strik således: Vend arb, * strik tilbage fra vrangen til der er 1 m af de nye m tilbage, derefter strikkes 2 vr sm. Vend arb, tag første m løs af p, strik videre til der er 1 m af de nye m tilbage, tag denne løs af p som om den skulle strikkes r, strik 1 r og løft den løste m over. Vend arb, tag første m løs af p *, gentag fra *-* til der er taget 38-43-48 m ind i hver side, der er nu 70 m tilbage på p og Ribben går op hele vejen rundt i 2 r /3 vr. Fortsæt med halen.

HALE:
Fortsæt rundt på Strømpep over alle m – sæt 1 mærke midt mellem de 2 ret-m i starten og slutningen af det øverste stykke. Når der er strikket 3-3-4 omg, tages der 1 m ind på hver side af begge mærker – SE INDTAGNINGSTIPS, gentag indtagningen på hver 4.-4.-5. omg totalt 15 gange = 10 m tilbage på p. Klip tråden og træk den gennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast. Halen måler ca 17-17-21 cm.

KANT RUNDT OM ANSIGTET:
Strik 130-140-150 m op på lille rundp 2,5 indenfor 1 kantm rundt om åbningen på hætten – OBS: Langs det øverste stykke strikkes der 2 m op over de 2 ret-m og 2 m over de 3 vrang-m. Fortsæt med Rib = 2 r / 2 vr (sørg for at ret- og vrang-m stemmer over hinanden på øverste stykke) i ca 5-6-7 cm, luk af med r over r og vr over vr. Buk Ribben dobbelt mod vrangen og sy fast i opsamlingskanten.

POMPON:
Lav en tæt pompon på ca 4-5 cm i diameter og sy den fast yderst i halen.

Laura 15.01.2019 - 22:45:

Bonjour, Je suis arrivée au dessus de la tête et ai augmenté de 37 mailles au bout du rang. Je ne comprends pas vraiment comment continuer l'ouvrage. Reprend-on en rond ou en A-R? Je sais que la suestion à déjà été posée mais là réponse ne m'a pas paru très claire, je suis navrée d'insister. Je vous remercie

DROPS Design 16.01.2019 kl. 08:28:

Bonjour Laura, quand les 37 m sont montées, tricotez le tour suivant comme indiqué en commençant par les dernières mailles sur l'aiguille (= en rond, on va terminer par les 37 m montées). Au rang suivant, vous tricotez uniquement les 37 m en même temps, vous tricotez la dernière de ces 37 m avec la m suivante du côté de la tête (en fin de rang sur l'envers (1er rang) et en fin de rang sur l'endroit), ces diminutions se font à la fin de chaque rang jusqu'à ce qu'il reste 70 m (= vous avez diminué 38-43-48 m de chaque côté). Bon tricot!

BELLECULLEE Christine 27.08.2018 - 18:29:

Bonsoir . Je voudrai faire cette cagoule mais sans la pointe comment faut il que je fasse , merci de vos réponses

DROPS Design 04.09.2018 kl. 13:32:

Bonjour Mme Bellecullee, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande individuelle. N'hésitez pas à vous adresser à votre magasin, même par mail ou téléphone, pour toute assistance complémentaire. Bon tricot!

Silvia 29.01.2018 - 12:44:

Ich verstehe nicht ganz den Übergang: Mütze mit 1 R. von der Rückseite abschliessen. Von der Vorderseite 1 R. Bündchen stricken und am Schluss der R. 37 neue M. anschlagen = 146-156-166 M. Mir ist nicht ganz klar, wo ich die Maschen für die Vorderseite hernehmen soll. Irgendwie verstehe ich das nicht ganz

DROPS Design 29.01.2018 kl. 13:18:

Liebe Silvia, diese 37 M sind oben am Kopf, dann stricken Sie 1 Rd wie beschrieben über alle Maschen (mit den neuen Maschen enden). Dann werden Sie nur die neuen Maschen stricken, gleichzeitig, am Ende jeder reihe stricken Sie die letzte der neuen Maschen zusammen mit der nächsten Masche der Seite bis 38-43-48 M abgenommen werden. Viel Spaß beim stricken!

Goux 10.01.2018 - 20:01:

Bonjour, je tricote avec plaisir cette cagoule pour mon fils le modèle est magnifique! Je commence la section dessus de la tete: après avoir monté les 37 mailles, on tricote bien un tour en rond? Et ensuite on repasse en a/r uniquement sur les 37 m montées ou sur tout l'ouvrage? Pourquoi ne reste-til que 70m à la fin alors que l'on a diminué que 38 m et qu'avant les mailles montées on en avait 146. Merci de m'éclairer.

DROPS Design 11.01.2018 kl. 08:42:

Bonjour Mme Goux, c'est bien exact, on continue en allers et retours en diminuant 1 maille de chaque côté à la fin de chaque rang jusqu'à ce que 38 m aient été diminuées de chaque côté, il y avait 146 m - 38 m diminuées x 2 côtés = il reste 70 m. Bon tricot!

Simone 03.12.2017 - 10:36:

Ik ben nog met zelfde mutsje bezig. Kom nu bij bovenste deel en ik begrijp niet wat daar de bedoeling is. Een zin al: tot er 3 st over zijn voor de nieuwe st, 2st r, 1 st av, etc enfin daar doe ik dan maar wat. Maar je zou denken dat ik dan alleen over de laatst opgezette steken moet breien, n.l ‘ brei nu heen en weer over de nieuwe steken’, maar dat is niet t geval, want dan zou ik nooit aan iedere kant 38 st kunnen minderen. Wat is de bedoeling?

DROPS Design 13.12.2017 kl. 18:27:

Hoi Simone, Nadat je de 37 nieuwe steken hebt opgezet, keer je het werk niet, maar brei je 1 hele naald in de rondte. Tijdens deze naald moet je op een gegeven moment breien tot er 3 steken over zijn voor de 37 opgezette steken, dus tot je 40 steken op de linker naald hebt. Daarna brei je de nieuwe opgezette steken verder volgens instructie. Als je deze naald in de rondte helemaal hebt gedaan, brei je de nieuw opgezette steken heen en weer. En door het minderen aan beide kanten, brei je a.h.w. de bovenkant aan de zijkanten vast.

Simone Asscher 23.11.2017 - 13:49:

Ik moet beginnen met 324 steken op te zetten dat is 124 cm. Lijkt me erg breed voor kinderschoudertjes. Al snel wordt ee geminderd naar 270 steken, wat toch nog 70 cm is. Lijkt me voor een kindernekje ook nog behoorlijk breed. Kunt u me uitleggen hoe dit toch goed kan zijn, zodat ik er aan durf te beginnen.

DROPS Design 24.11.2017 kl. 09:36:

Hallo Simone, Het lijkt inderdaad erg breed, maar ik heb het nagekeken en het zou moeten kloppen. Als je bij het mutsgedeelte bent heb je inmiddels geminderd naar het aantal steken overeenkomen met de halswijdte, waardoor het mooi aansluit.

Morin 27.10.2017 - 23:09:

Bonjour, est ce possible de faire la cagoule sans faire la pointe et comment.

DROPS Design 30.10.2017 kl. 08:54:

Bonjour Madame Morin, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chaque demande individuelle. Pour toute modification et ajustements d'un modèle, n'hésitez pas à demander conseil auprès du magasin où vous avez acheté la laine. Bon tricot!

Christiane Schuster 21.10.2017 - 10:06:

Hallo ich bitte um hilfe, habe die maschen angeschlagen u. hänge hier. "Wie folgt 1 Runde über alle M. stricken: 1 li., * 2 re., 3 li.*, von *-* wiederholen bis vor den neuen M. noch 3 M. übrig sind, 2 re., 1 li., danach über die neue M. wie folgt: * 2 re., 3 li.*, von *-* wiederholen und mit 2 re. abschliessen. Muss ich hier wieder die runde schließen? Ich wäre über eine Antwort sehr dankbar. LG

DROPS Design 23.10.2017 kl. 10:01:

Liebe Frau Schuster, nach dieser Reihe stricken Sie hin und zurück über die neuen M wie beschrieben, dh: Die Arbeit drehen * auf der Rückseite zurück stricken und die letzte der neuen M. und die nächste M. li. zusammen stricken. Die Arbeit drehen und die erste M. abheben, zurück stricken und die letzte der neuen M. re. abheben, die nächste M. stricken und die abgehobene über die gestrickte ziehen, die Arbeit drehen und die erste M. abheben *, von *-* wiederholen bis auf beiden Seiten 38-43-48 M. abgenommen sind und noch 70 M. übrig sind. Viel Spaß beim stricken!

Chrisi 02.10.2017 - 14:26:

Hallo ich komme leider nicht weiter. Was ist mit "Mit dem Bündchen und je 1 M. Krausrippe auf beiden Seiten weiterstricken bis die Arbeit i ca. 16-18-20 cm misst und mit 1 R. von der Rückseite abschliessen." gemeint? Vielen Dank schon mal. LG chrisi

DROPS Design 02.10.2017 kl. 15:08:

Liebe Chrisi, Sie stricken jetzt Bündchen mit 1 Randmasche kraus rechts auf beiden Seiten bis die Arbeit ca 16-18-20 cm (siehe Größe) ab den 12 abgeketteten Maschen mist. Der letzte Reihe soll eine Rückseite sein, damit nächste Reihe eine Hinreihe ist. Viel Spaß beim stricken!

Carole Primeau 26.09.2017 - 16:32:

J"aimerais faire la cagoule en laine unie. SVP me conseiller une laine en particulier pour arriver au résultat. Je demeure à Montréal et aimerais avoir un endroit pour acheter vos produits.Besoin de votre aide...Merci.

DROPS Design 27.09.2017 kl. 09:10:

Bonjour Mme Primeau, vous pouvez réaliser la cagoule avec une autre qualité de laines du groupe A (voir plus d'infos ici) - Retrouvez les revendeurs DROPS au /pour le Canada ici. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS Children 22-38