Woody by DROPS Design

Ribstrikkede sokker i DROPS Delight. Til børn str 15 - 37

Tags: sokker,

DROPS design: Model nr DE-003-bn
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: (15/17-18/19-20/21) 22/23-24/25-26/28 (29/31-32/34-35/37)
Fodens længde:
(10-11-12) 13-15-17 (18-20-22) cm.
Skaftets højde:
(11-12-13) 15-16-17 (19-20-22) cm.

Materialer: DROPS DELIGHT fra Garnstudio
F.nr 08, grøn/beige:
(50-50-50) 50-50-50 (100-100-100) g.

DROPS STRØMPEP nr 2,5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 26 m x 35 p glatstrik på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 17.95kr. Læs mere.
HÆLINDTAGNING:
1.p (= retsiden): Strik r til der er (6-7-7) 7-8-8 (8-8-8) m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
2.p (= vrangen): Strik vr til der er (6-7-7) 7-8-8 (8-8-8) m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
3.p (= retsiden): Strik r til der er (5-6-6) 6-7-7 (7-7-7) m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
4.p (= vrangen): Strik vr til der er (5-6-6) 6-7-7 (7-7-7) m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 m mindre tilbage før der tages 1 m løs af p, til der er (9-11-11) 11-11-11 (13-13-13) m tilbage på p.
INDTAGNINGSTIPS:
Strik til der er 2 m tilbage før m med mærket, strik 2 r sm, 1 r (= m med mærket) og derefter 2 drejet r sm (dvs strik i bagerste m-bue i stedet for i forreste).
--------------------------------------------------------

SOKKER:
Arb strikkes rundt på Strømpep.
Slå (44-48-50) 52-54-56 (58-58-60) m op på Strømpep 2,5 med Delight. Strik 1 omg ret. Fortsæt med rib = 1 r / 1 vr til arb måler (11-12-13) 15-16-17 (19-20-22) cm. Nu beholdes de første (19-23-23) 23-25-25 (27-27-27) m på p til hæl, og de sidste (25-25-27) 29-29-31 (31-31-33) m sættes på 1 tråd (= midt ovenpå foden). Strik glatstrik frem og tilbage over hæl-maskerne i (3-3½-4) 4-4½-4½ (5-5-5) cm - sæt 1 mærke. Videre strikkes HÆLINDTAGNINGEN – se forkl over! Efter hælindtagningen strikkes der (8-9-10) 10-11-12 (13-13-13) m op på hver side af hælen og de (25-25-27) 29-29-31 (31-31-33) m fra tråden sættes tilbage på p = (50-54-58) 60-62-66 (70-70-72) m. Fortsæt med rib over de midterste (25-25-27) 29-29-31 (31-31-33) m og de resterende m i glatstrik. SAMTIDIG tages der ind i hver side således: Strik de 2 sidste m før Rib-m ovenpå foden drejet r sm (dvs at der strikkes i bagerste del af m istedet for i forreste), og strik de 2 første m efter Rib-m ovenpå foden r sm. Tag ind således på hver 2.omg totalt (5-7-7) 6-7-7 (9-7-8) gange = (40-40-44) 48-48-52 (52-56-56) m. Strik videre til arb måler (7-8-9) 9-11-13 (14-16-18) cm fra mærket på hælen (der er nu ca (3-3-3) 4-4-4 (4-4-4) cm tilbage til færdig mål). Nu sættes der 1 mærke midt i 1 m i hver side, så der bliver (19-19-21) 23-23-25 (25-27-27) m både ovenpå og under foden mellem m med mærker. Fortsæt i glatstrik over alle m - SAMTIDIG på næste omg tages der 1 m ind på hver side af begge mærker til tå – SE INDTAGNINGSTIPS. Gentag indtagningen på hver 2.omg totalt (4-4-4) 6-6-6 (6-5-5) gange og derefter på hver omg (3-3-4) 3-3-4 (4-6-6) gange = 12 m tilbage på p. På næste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klip tråden og træk den gennem de resterende m, træk sammen og sy tråden godt fast.

Kommentarer (2)

Virgie 25.06.2012 - 19:41:

Merci pour la 1ère réponse. Lorsque je reprends les mailles de chaque côté du talon, je revient avec les 4 broches de bases? Mais, j'avais aussi un autre problème juste avant. :) 2. Quand je fais la diminution du talon, c'est normal qui se crée des trous des chaque côté? Après avoir passer une maille par dessus la maille glisser, il faut tourner le tricot et continuer. Donc, les dernières mailles on ne les tricottent jamais? On fait quoi avec ces mailles-là? Pour la diminution du talon

DROPS Design 26.06.2012 kl. 08:44:

Oui Virgie, vous continuez le pied en rond sur toutes les mailles : celles du talon, celles relevées de chaque côté et celles mises en attente. 2) Toutes les mailles du talon seront tricotées à la fin des diminutions. Pour visualiser comment les diminutions du talon se tricotent, je vous recommande de cliquer sur le lien vidéo en bas de page "talon de base", ça vous aidera certainement à comprendre comment fonctionnent les diminutions du talon. Bon tricot !

Virgie 24.06.2012 - 02:30:

C'est vraiment compliqué à comprendre. Qu'est-ce que ça veut dire « relever m de cahque côté du talon » ? Je ne comprends pas cette explication?

DROPS Design 25.06.2012 kl. 08:59:

Bonjour virgie, vous avez tricoté en allers et retours pendant quelques cm sur les mailles du talon, après les diminutions du talon, vous relevez les mailles indiquées de chaque côté (à gauche et à droite) de la partie tricotée en allers et retours, et on reprend en même temps toutes les mailles en attente pour tricoter le pied en rond. bon tricot !

Kommentere opskrift DROPS Children 22-9