Mizie by DROPS Design

Stickade och tovade mustofflor till barn i DROPS Alaska. Stl 17 till 37

Tags: djur, tofflor, tovat,
DROPS design: Modell nr X-025-bna
Garngrupp C
---------------------------------------------------------
Storlek: (17/19-20/22-23/25) 26/28-29/31-32/34-35/37
Passar fotlängd: (11-13-15) 17-18-20-22 cm.
Garnåtgång: DROPS ALASKA från Garnstudio
Blå tofflor:
(100-150-150) 150-150-200-200 g nr 57, jeansblå.
Grårandiga tofflor:
(50-50-100) 100-100-100-100 g nr 04, grå.
(50-50-50) 100-100-100-100 g nr 03, ljus grå.

+ en liten rest tunt ullgarn i svart och rött.

DROPS ST NR 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v i slätst på 10 x 10 cm. Efter tovning blir det ca 20 m x 34 v på 10 x 10 cm.
DROPS BUFFELHORNSKNAPP: 2 st.
Till de 3 minsta stl används nr 535: 20 mm
Till de 4 största stl används nr 536: 25 mm
---------------------------------------------------------

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 22.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 22.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 44kr. Läs mer.

Instruktioner

HÖGER TOFFEL:
Toffeln stickas fram och tillbaka i ett stycke och sys tills mitt bak och mitt på till sist.
Om man stickar randiga tofflor, stickas det 2 v grå och 2 v ljus grå varannan gång uppöver.

Lägg upp (52-54-56) 60-62-66-70 m på st 5 med jeansblå eller grå. Sätt en markör mitt i arb. Sticka 1 v rätt. Nästa v stickas så här: * Sticka rm fram tills det återstår 1 m före markören, gör 1 omslag, sticka 2 m och gör 1 omslag till, sticka v ut. Nästa v stickas avigt med 2 m räta i varje sida - omslagen stickas vridet aviga för att slippa hål (dvs sticka i bakre maskbågarna) *. Upprepa *-* 1 gång till = (56-58-60) 64-66-70-74 m. Fortsätt med slätst, men 1 m i varje sida stickas rät på alla v. När arb mäter ca (11-12-12) 13-14-15-15 cm (avpassa så att nästa v stickas från rätsidan), stickas de (8-8-8) 9-9-9-9 första m räta innan de sätts på 1 tråd (till knapphålsrem), sedan maskas de nästa (2-2-2) 2-2-3-3 m av, sticka v ut. Vänd arb och maska av de första (10-10-10) 11-11-12-12 m = (36-38-40) 42-44-46-50 m kvar på st. Fortsätt med slätst till färdigt mått – SAMTIDIGT maskas det av 1 m i början på varje v (2-2-3) 3-3-3-3 ggr i varje sida = (32-34-34) 36-38-40-44 m. När arb mäter totalt (18-21-24) 27-29-31-34 cm, stickas alla m räta ihop 2 och 2 från rätsidan. Sticka 1 v utan avm, sedan stickas alla m räta ihop 2 och 2 en gång till = (8-9-9) 9-10-10-11 m kvar. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt.

KNAPPHÅLSREM:
Sätt tillbaka de (8-8-8) 9-9-9-9 m från tråden på st 5. (På den randiga toffeln, stickas hela knapphålsremmen i grått). Sticka räta m fram och tillbaka (= rätst) tills remmen mäter (8-9-10) 11-13-14-16 cm Nu maskas de mittersta (2-2-2) 3-3-3-3 m av till knapphål. På nästa v läggs det upp (2) 3 nya m över de avm. Sedan maskas det av i slutet på varje v genom att sticka 2 rm tills tills det är endast (2) 3 m kvar på st. Klipp av tråden och drag den genom dessa m, drag åt och fäst.

VÄNSTER TOFFEL:
Sticka som höger tills arb mäter (11-12-12) 13-14-15-15 cm. Nästa v stickas så här: Maska av de första (10-10-10) 11-11-12-12 m, sticka v ut. Vänd, sticka de första (8-8-8) 9-9-9-9 m och sätt dem sedan på 1 tråd, maska av de nästa (2-2-2) 2-2-3-3 m = (36-38-40) 42-44-46-50 m kvar på st. Sticka sedan som höger toffel.

ÖRON:
Lägg upp (6-6-6) 7-7-8-8 m på st 5 med jeansblå eller grå. Sticka räta m fram och tillbaka - SAMTIDIGT på andra v stickas de 2 sista m räta tills. Upprepa avm i slutet på vartannat v tills alla m är avm (det maskas bara av i den ena sidan). Sticka 2 likadana öron till varje toffel.

MONTERING:
Vik toffeln dubbelt och sy tills mitt bak och mitt på foten – sy kant i kant i de yttersta maskbågarna så att det inte blir en tjock söm. Sy fast öronen på foten – sy fast i den sidan på öronen där det maskades av m.

TOVNING:
Lägg tofflorna i tvättmaskinen med ett tvättmedel utan enzymer och optiska blekmedel. Tvätta på 40 grader med vanlig centrifug utan förtvätt. Efter tvätt formas tofflorna till riktigt mått medan de ännu är våta. Senare tvättas de som ett vanligt ullplagg.

ANSIKTE:
Brodera på röd mun och svarta ögon, nos och morrhår som på bilden.

KNAPP:
Sy på 1 knapp på varje toffel så att de passar med knapphålen. Pröva toffeln på för att se att det blir riktig vidd runt ankeln.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Children 22-7) för mått och uträkningar.

Sheila 20.10.2019 - 13:05:

I dont understand how to sew up the slippers. What happens at the cuff and the button strap? Help!

DROPS Design 21.10.2019 kl. 10:48:

Dear Sheila, fold the cast-on edge double and sew the stitches on mid back together. then sew the seam on upper foot (do not sew along the leg on front) from the top of upper foot towards toe (or from the toe along the upper foot, just before leg); after felting place the button strand over the leg and sew button in both layers. Happy assembly!

Oddlau Ek 18.08.2015 - 22:37:

Hei! Jeg har strikket str. 20/22, gråstripet. Det står at man trenger 50 gr. av hver farge, men jeg fikk for lite av den grå. Mvh. Oddlaug

Lucie 19.02.2015 - 16:36:

Bonjour Quel laine je pourrais remplacer si je ne veux pas feutrer? Merci! Lucie

DROPS Design 20.02.2015 kl. 09:28:

Bonjour Lucie, les explications des chaussons feutrés sont adaptés en largeur et en longueur à un feutrage. Si vous ne souhaitez pas feutrer, il est recommandé de regarder parmi les autres modèles non feutrés. Bon tricot!

Diane Tessier 23.01.2015 - 14:32:

Bonjour, je ne suis pas certaine de comprendre l'étape suivante de ce patron: "continuer en jersey mais continuer à tricoter à l'endroit tous les rangs 1 m de chaque côté". Est-ce que cela veut dire que sur le rang envers, la 1ère m. se tricote toujours à l'endroit. Merci!!

DROPS Design 23.01.2015 kl. 15:22:

Bonjour Mme Tessier, la phrase a été reformulée, vous continuez en jersey en continuant à tricoter 1 m à l'endroit (= au point mousse) de chaque côté, c'est-à-dire au début et à la fin du rang. Bon tricot!

Ester Van Der Heijden 10.02.2014 - 19:18:

Ik begrijp niet goed waarom je bij dr kleinste maat een hoogte breidt van 18 cm, terwijl de voetlengte maar 11 cm is. Kan dit uitgelegd worden aan mij?

DROPS Design 11.02.2014 kl. 10:27:

Hoi Ester. Na het vilten (krimpen) past de slof bij een voetlengte van 11 cm. Maar eerst moet je een grotere slof breien om te vilten. Dus volg het patroon en brei tot 18 cm

Kommentér oppskrift DROPS Children 22-7