DROPS / 133 / 37

Country by DROPS Design

Virkade DROPS filtar, i 1 stor eller 6 mindre mormorsrutor i ”Lima”

DROPS Design: Modell nr LI-003-004
Garngrupp B
---------------------------------------------------------
FILT MED 6 RUTOR:
Mått: ca 163 x 108 cm
Garnåtgång: DROPS LIMA från Garnstudio
300 g nr 0100, natur
250 g nr 0619, beige mix
150 g nr 9015, mellangrå mix
100 g nr 5310, ljus brun
100 g nr 5610, brun
100 g nr 0519, mörk grå mix
50 g nr 0206, ljus beige mix

DROPS VIRKNÅL NR 5 - eller det nålnr du måste ha för att 1 ruta på 4 v = 13 x 13 cm.
---------------------------------------------------------
FILT MED 1 RUTA:
Mått: ca 130 x 130 cm.
Garnåtgång: DROPS LIMA från Garnstudio
250 g nr 0100, natur
200 g nr 0619, beige mix
150 g nr 0206, ljus beige mix
150 g nr 5310, ljus brun
150 g nr 5610, brun
150 g nr 9015, mellangrå mix
100 g nr 0519, mörk grå mix

DROPS VIRKNÅL NR 5 - eller det nålnr du måste ha för att 1 ruta på 4 v = 13 x 13 cm.
---------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 19.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 19.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 399kr. Läs mer.
FILT MED 6 RUTOR:
FÄRGBYTE:
Ruta 1:
VARV 1-3: mörk grå mix
VARV 4: mellangrå mix
VARV 5-6: natur
VARV 7: ljus beige mix
VARV 8-9: beige mix
VARV 10: ljus brun
VARV 11-12: brun
VARV 13: beige mix
VARV 14-16: natur
VARV 17: beige mix

Ruta 2:
VARV 1- 4: ljus beige mix
VARV 5-6: beige mix
VARV 7-8: ljus brun
VARV 9: brun
VARV 10: natur
VARV 11: mörk grå mix
VARV 12-14: mellangrå mix
VARV 15-16: natur
VARV 17: beige mix

Ruta 3:
VARV1- 2: ljus beige mix
VARV 3-4: beige mix
VARV 5: ljus brun
VARV 6: brun
VARV 7: beige mix
VARV 8-10: natur
VARV 11-12: mellangrå mix
VARV 13-14: mörk grå mix
VARV 15: natur
VARV 16: ljus brun
VARV 17: beige mix

MONTERING:
Se diagr M.1 för placering av rutorna.
---------------------------------------------------------
FILT MED 1 RUTA:
RÄNDER: Virka v i olika färger så här:
2 v mörk grå mix
1 v mellangrå mix
2 v natur
1 v ljus beige mix
2 v beige mix
1 v ljus brun
2 v brun
1 v beige mix
3 v natur *
2 v mellangrå mix
2 v mörk grå mix
1 v natur
1 v ljus brun
5 v ljus beige mix
1 v beige mix
2 v ljus brun
1 v brun
1 v natur
1 v mörk grå mix
3 v mellangrå mix
2 v natur
1 v ljus beige mix
2 v beige mix
1 v ljus brun
2 v brun
1 v beige mix
1 v natur

Om filten önskas större – upprepas randningen från *.
---------------------------------------------------------

FILT MED 6 RUTOR:
Det virkas totalt 6 rutor, 2 rutor av varje sort - se FÄRGBYTE.

RUTOR:
Virka 6 lm med nål 5 och slut dem till en ring med 1 sm i första lm - använd färgen från rutans första v - se förkl ovan.
VARV 1: 3 lm, 2 st om ringen, 3 lm, * 3 st om ringen, 3 lm *, upprepa *-* totalt 3 ggr och avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v, vänd arb.
VARV 2: 3 lm, 2 st om första lm-bågen, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, * 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st i samma lm-båge *, upprepa *-* totalt 3 ggr och avsluta med 1 lm och 1 sm i 3:e lm från början av v, vänd arb.
VARV 3: 3 lm, 2 st om första lm-bågen, 1 lm, * 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 1 lm *, upprepa *-* totalt 3 ggr, 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, 1 lm och avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v, vänd arb.
Fortsätt så - dvs att det blir 1 st-grupp mer mellan varje hörn för varje v tills alla ränderna är virkade. Rutan mäter ca 54 x 54 cm.

MONTERING:
Placera rutorna efter färg som visat i M.1 med 2 rutor på bredden och 3 rutor på höjden - se förkl ovan - och sy dem tills i yttersta m. Virka 1 v runt hela filten med sista randens färg så här: 1 fm om första lm-bågen, * 3 lm, hoppa fram till nästa lm-båge, 1 fm om lm-bågen*, upprepa *-* runt filten och avsluta med en sm i första fm.
---------------------------------------------------------

FILT MED 1 RUTA:
Virka 6 lm med nål 5 med mörk grå mix och slut dem till en ring med 1 sm i första lm. Sedan virkas efter RÄNDER – se förkl ovan.
VARV 1: 3 lm, 2 st om ringen, 3 lm, * 3 st om ringen, 3 lm *, upprepa *-* totalt 3 ggr och avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v, vänd arb.
VARV 2: 3 lm, 2 st om första lm-bågen, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, * 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st i samma lm-båge *, upprepa *-* totalt 3 ggr och avsluta med 1 lm och 1 sm i 3:e lm från början av v, vänd arb.
VARV 3: 3 lm, 2 st om första lm-bågen, 1 lm, * 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 1 lm *, upprepa *-* totalt 3 ggr, 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, 1 lm och avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v, vänd arb.
Fortsätt så tills alla 45 v är virkade (dvs att det blir 1 st-grupp mer mellan varje hörn för varje v). Nu mäter arb ca 132 x 132 cm.

MONTERING:
Virka 1 v runt hela filten med sista randens färg så här: 1 fm om första lm-bågen, * 3 lm, hoppa fram till nästa lm-båge, 1 fm om lm-bågen*, upprepa *-* runt filten och avsluta med en sm i första fm.

Laura 13.03.2016 - 12:48:

He comenzado la labor con un ganchillo de 5mm pero al comprobar el tamaño con la aplicación con cuatro vueltas la medida es de 9,5 cm X 9,5 cm aunque el punto no es ajustado así que va a quedar mucho más pequeña la aplicación. ¿Qué puedo hacer? ¿Ayudaría un crochet más grande?

DROPS Design 13.03.2016 kl. 20:20:

Hola Laura. Puedes probar a hacer la muestra con el ganchillo de 6 mm o hacer vueltas adicionales para conseguir el tamaño deseado del cuadrado.

Chiara 23.10.2015 - 11:47:

Mi riferisco alla coperta con 1 quadrato, se volessi raddoppiare le misure e ripetere una volta tutto il lavoro a partire dall' * quanta lana dovrei ordinare in più rispetto a quelli consigliati?

DROPS Design 30.10.2015 kl. 19:38:

Buonasera Chiara, se la vuole grande il doppio dovrà ordinare il doppio della quantità di filato. Buon lavoro!

Federica 15.08.2014 - 23:31:

Vorrei eseguire questo lavoro con lana karisma, potreste indicarmi i numeri dei filati perche' non corrispondono con quelli del filato lima e temo che affidandomi ai colori che visualizza il computer potrei sbagliare. Grazie Federica

DROPS Design 18.08.2014 kl. 18:28:

Buongiorno Federica, colori di Lima e Karisma non sono gli stessi, per cui per realizzare questa coperta con Karisma, deve crearsi lei la combinazione di colore che più le piace. Buon lavoro!!

Luis 03.03.2014 - 15:56:

Cual Es la diferecia de frazada con seis applicationsion a una aplicacion para cama king o Queens

Brigitte 03.07.2011 - 10:46:

Magnifique tres original j'aime beaucoup

Julie Holder 01.07.2011 - 10:12:

Love these two afghans, please, please could we have the patterns for these. They would be perfect for the begginer and moderate crocherers, Love the colours that the designer used!!!!!

Elisabeth 27.06.2011 - 12:29: www.gladestrikkepind ...

Elsker tæpper jubiiii

Ingela 14.06.2011 - 19:37:

Nej, denna ser ut som ett gammalt lapptäcke! Fy!

Malena 09.06.2011 - 19:04:

Divino!! buena idea para renovar los clasicos cuadradoos de la abuela.

Pavla Cechova 04.06.2011 - 21:11:

Originální!!

Kommentér oppskrift DROPS 133-37