DROPS / 131 / 14

Nordic Night by DROPS Design

Långa DROPS vantar i ”Karisma” med norskt mönster

DROPS design: Modell nr U-637
Garngrupp B
--------------------------------------------------------
Storlek: ne-size
Garnåtgång: DROPS KARISMA från Garnstudio
100 g nr 53, koksgrå
100 g nr 01, naturvit

DROPS STRUMPST NR 3 – eller det st.nr du måste ha för att få 23 m x 32 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST NR 2,5 – till resår.
--------------------------------------------------------

Se diagr M.1 – diagr slätstickas.
--------------------------------------------------------

HÖGER VANTE:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 64 m på strumpst nr 2,5 med koksgrå. Sticka 8 v resår = 2 rm/2 am. Byt till strumpst nr 3 och sticka 1 v räta samtidigt som det minskas 4 m jämnt fördelat = 60 m.
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU FORTSÄTTER STICKA!
Fortsätt med M.1 uppöver. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Första gången M.1 stickas minskas 6 m jämnt fördelat på varv 14 och på sista v = 48 m. Andra gången M.1 stickas, minskas 6 m jämnt fördelat endast på sista v = 42 m. Tredje gången M.1 stickas, ökas det 6 m jämnt fördelat på sista v = 48 m. Arb mäter nu ca 25 cm. Sätt en markör i den andra m på v (= tum-m).
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU FORTSÄTTER STICKA!
Sticka M.1 en gång på höjden – samtidigt ökas det till tumkil så här: Gör ett omslag på båda sidor om m med markör, på nästa v stickas omslaget vridet rät för att slippa hål (d.v.s. sticka i den bakre m-bågen i stället för i den främre). Upprepa ökningen på vartannat v totalt 6 ggr. OBS! Öka på båda sidor om m med markören + de m som redan har ökats så att det blir 2 m mer mellan ökningarna för varje gång. De ökade m stickas i bottenfärgen på mönstret, d.v.s. att de några ggr blir i koksgrå och några ggr i naturvit).
Efter alla ökningar är det 13 tum-m och 60 m totalt. När arb mäter 5 cm från där tumkilen påbörjades, sätts de 13 tum-m på en tråd restgarn. På nästa v läggs det upp en ny m bakom tum-m = 48 m totalt. Fortsätt med M.1 tills diagr är färdigt. Sedan stickas det färdigt med koksgrå. När arb mäter 3,5 cm från där tum-m sattes på en tråd restgarn, sätts de första 19 m på en tråd restgarn (= handen undersida). Behåll de nästföljande 10 m på st och sätt de sista 19 m på en tråd restgarn (= handens ovansida).

LILLFINGER = 10 m, lägg dessutom upp 2 nya m mot handen = 12 m. Sticka runt i slätst med koksgrå i ca 6 cm och sticka sedan ihop alla m två och två. Klipp av tråden och dra den genom de resterande 6 m, dra åt.

HAND: Sätt tillbaka m från restgarnstrådarna på strumpst nr 3, plocka dessutom upp 2 m mot lillfingret = 40 m. Sticka 2 v slätst med koksgrå.
Behåll de 2 m som plockades upp mot lillfingret + 6 m på varje sida av dessa på st. Sätt tillbaka de resterande 26 m på restgarnstrådarna.

RINGFINGER = 14 m, lägg upp 1 ny m mot m på restgarnstrådarna = 15 m. Sticka runt i slätst med koksgrå i ca 7½ cm och sticka sedan ihop alla m två och två. Klipp av tråden och dra den genom de resterande 8 m, dra åt.

LÅNGFINGER: Sätt tillbaka 6 m från handens ovansida och 6 m från handens undersida på strumpst nr 3. Plocka dessutom upp 2 m mot ringfingret och lägg upp 1 ny m mot m på restgarnstråden = 15 m. Sticka runt i slätst med koksgrå i ca 8½ cm och sticka sedan ihop alla m två och två. Klipp av tråden och dra den genom de resterande 8 m, dra åt.

PEKFINGER: Sätt tillbaka de resterande 14 m på strumpst nr 3. Plocka dessutom upp 2 m mot långfingret = 16 m. Sticka runt i slätst med koksgrå i ca 7 cm och sticka sedan ihop alla m två och två. Klipp av tråden och dra den genom de resterande 8 m, dra åt.

TUMME: Sätt de 13 m över tumkilen på strumpst nr 3 och plocka dessutom upp 5 m i kanten på baksidan av tum-m = 18 m. Sticka runt i slätst med koksgrå i ca 6 cm och sticka sedan ihop alla m två och två. Klipp av tråden och dra den genom de resterande 9 m, dra åt.

VÄNSTER VANTE:
Sticka som höger men motsatt, d.v.s. öka till tumkil på båda sidor om den näst sista m på v.
När lillfingret ska stickas blir det så här: Sätt de 19 första m på en restgarnstråd (=handens ovansida), behåll de 10 nästföljande m på st och sätt de 19 sista m på en restgarnstråd (= handens undersida).
---------------------------------------

HELA SETET – se modell: 131-16

Karine 06.12.2015 - 02:13:

Bonjour. Je ne comprends pas comment intégrer les augmentations pour le pouce à l'intérieur du motif. Je suis consciente que le motif sera «déformé» sous le pouce, mais je ne sais pas comment établir le comptage des mailles à ce niveau.

DROPS Design 07.12.2015 kl. 10:22:

Bonjour Karine, tricotez le pouce en suivant le diagramme, et continuez le diagramme sur les mailles du dos et du devant pour que le motif continue sur chaque partie (avec la démarcation des augmentations de part et d'autre). Bon tricot!

Ramona 18.10.2014 - 14:13:

Sollen bei der ersten Abnahme im M1 6 Maschen abgenommen werden (also dann = 54 M) oder 12 M um auf die gesamten 48 M zu kommen?

DROPS Design 19.10.2014 kl. 10:57:

Die Anleitung enthielt einen Fehler, er wurde gerade korrigiert. Schauen Sie sich die entsprechende Stelle noch einmal an, nun dürfte es klar sein. Weiterhin gutes Gelingen!

Victoria 28.01.2013 - 14:49:

Bonjour je suis en train de tricoter ces gants mais je bloque au niveau des augmentations pour le pouce je ne comprends pas comment procéder? Et comment relever les mailles et apres prendre les 13 mailles mais sur le devant ou le dos du gant ? Merci par avance

DROPS Design 28.01.2013 kl. 15:14:

Bonjour Victoria, on augmente de part et d'autre de la m avec le marqueur (+ les augm). Quand vous avez un total de 13 m pour le pouce, vous les mettez en attente sur un fil ou arrêt de mailles et montez 1 m au-dessus des m en attente pour continuer la main. - cf vidéo "Moufle- tricoter le pouce". Bon tricot!

Victoria 28.01.2013 - 14:49:

Bonjour je suis en train de tricoter ces gants mais je bloque au niveau des augmentations pour le pouce je ne comprends pas comment procéder? Et comment relever les mailles et apres prendre les 13 mailles mais sur le devant ou le dos du gant ? Merci par avance

Lismeitli 02.11.2012 - 00:45:

Bei der Anleitung in Deutsch muss sich ein Fehler eingeschlichen haben. Nachdem ich die englische Anleitung gelesen habe müsste es wohl heissen "Während man M1 zum ersten Mal stricken bei der 14. und letzten Runde gleichmässig verteilt 6 M. abn. = 48 M. Während man M1 zum zweiten Mal stricken bei der letzten Runde gleichmässig verteilt 6 M. abn. = 42 M. Während man M1 zum dritten Mal stricken bei der letzten Runde gleichmässig verteilt 6 M. zunehmen = 48 M"

DROPS Design 04.11.2012 kl. 12:04:

Hallo Lismeitli, Sie haben völlig Recht, es war ein Fehler in der Überetzung. Es ist jetzt korrigiert und wir danken Ihnen für den Hinweis!

Drops Design 17.10.2011 - 14:31:

Udtagningerne på de første pinde er jo ensfarvet, efter det må du tælle så mønsteret passer på hver side af kilen (altså over de første m du tog ud) God fornøjesel!

Malene 15.10.2011 - 16:24:

Hvordan får man mønsteret til tommelfingeren passet ind, så det bliver pænt i forbindelse med de 6 udtagninger man laver?

Mna 22.06.2011 - 12:09:

Fine!

Karin Lechner 11.06.2011 - 19:00:

Wunderschön!

Elisabeth 24.05.2011 - 13:46:

Fine, og flotte farver

Kommentér oppskrift DROPS 131-14