DROPS / 131 / 14

Nordic Night by DROPS Design

Lange DROPS vanter i ”Karisma” med norsk mønster

DROPS design: Modell nr U-637
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
Størrelse: One-size
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
100 g f.nr 53, koksgrå
100 g f.nr 01, naturhvit

DROPS SETTP nr 3 - eller det p.nr du må bruke for å få 23 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP nr 2,5 – til vrbord.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

tema: nordisk, type oppskrift: hansker,
Garntype
Deals fra
DROPS KARISMA UNI COLOUR (50g)
13.90 NOK
DROPS KARISMA MIX (50g)
13.90 NOK

Se diag M.1 - diag strikkes i glstrikk.
--------------------------------------------------------

HØYRE VANTE:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 64 m på settp 2,5 med koksgrå. Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 8 omg. Bytt til settp 3 – strikk 1 omg rett samtidig som det felles 4 m jevnt fordelt = 60 m.
LES HELE NESTE AVNSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!
Fortsett med M.1 oppover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Første gang M.1 strikkes, felles det 6 m jevnt fordelt på den 14.omg og på den siste omg = 48 m. Andre gang M.1 strikkes, felles det 6 m jevnt fordelt kun på den siste omg = 42 m. Tredje gang M.1 strikkes, økes det 6 m jevnt fordelt på den siste omg = 48 m igjen. Arb måler nå ca 25 cm. Sett 1 merke i den 2.m på omg (= tommel-m).
LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!
Strikk M.1 enda en gang i høyden – samtidig økes det til tommelkile slik: Lag 1 kast på hver side av m med merket, på neste omg strikkes kastet vridd rett for å unngå hull (dvs strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre). Gjenta økningen på hver 2.omg totalt 6 ganger – NB: Øk på hver side av m med merket + de m som allerede er økt slik at det blir 2 m mer mellom økningene for hver gang. De økte m strikkes i bunnfargen på mønsteret, dvs at de noen ganger blir i koksgrå og noen ganger i naturhvit).
Etter alle økninger er det 13 tommel-m og 60 m totalt. Når arb måler 5 cm fra der tommelkilen startet, settes de 13 tommel-m på 1 tråd. På neste omg legges det opp 1 ny m bak tommel-m = 48 m totalt. Fortsett M.1 til diag er ferdig. Deretter strikkes det ferdig med koksgrå. Når arb måler 3,5 cm fra der tommel-m ble satt på 1 tråd settes de første 19 m på 1 tråd (= inni hånden), behold de neste 10 m på p og sett de siste 19 m på 1 tråd (= oppå hånden).

LILLEFINGER = 10 m, legg i tillegg opp 2 nye m mot hånden = 12 m. Strikk glstrikk rundt med koksgrå i ca 6 cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende 6 m, snurp sammen.

HÅND: Sett m fra trådene tilbake på settp 3, strikk i tillegg opp 2 m mot lillefingeren = 40 m. Strikk 2 omg glstrikk med koksgrå.
Behold de 2 m som ble strikket opp mot lillefingeren + 6 m på hver side av disse på p. Sett de resterende 26 m tilbake på trådene.

RINGFINGER = 14 m, legg opp 1 ny m mot m på trådene = 15 m. Strikk glstrikk rundt med koksgrå i ca 7½ cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende 8 m, snurp sammen.

LANGFINGER: Sett 6 m oppå hånden og 6 m inni hånden tilbake på settp 3, strikk i tillegg opp 2 m mot ringefingeren og legg opp 1 ny m mot m på tråden = 15 m. Strikk glstrikk rundt med koksgrå i ca 8½ cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende 8 m, snurp sammen.

PEKEFINGER: Sett de resterende 14 m tilbake på settp 3, strikk i tillegg opp 2 m mot langefingeren = 16 m. Strikk glstrikk rundt med koksgrå i ca 7 cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende 8 m, snurp sammen.

TOMMEL: Sett de 13 m over tommelkilen på settp 3 og plukk i tillegg opp 5 m i kanten på baksiden av tommel-m = 18 m. Strikk glstrikk rundt med koksgrå i ca 6 cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende 9 m, snurp sammen.

VENSTRE VANTE:
Strikk som høyre, men motsatt, dvs at det økes til tommelkile på hver side av nest siste m på omg.
Når lillefingeren skal strikkes blir det slik: Sett de 19 første m på en tråd (= opp på hånden), behold de 10 neste m på p og sett de 19 siste m på en tråd (= inni hånden).
----------------------------------------

HELE SETTET – se modell: 131-16