DROPS / 134 / 1

Bluebird by DROPS Design

DROPS palmikkojakku ”Karisma”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS design: Malli nro U-619
Lankaryhmä B
--------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS KARISMA:
Nro 65, farkunsininen:
750-800-900-1000-1100-1200 g

DROPS PUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PUIKOT NRO 3,5 (reunuksiin).
NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.
DROPS PUHVELINSARVINAPPI (538): 5 kpl.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: palmikko, muoto: huivikaulus, vyötärönmyötäinen, ohjetyyppi: jakut,

Katso ruutupiirrokset M.1-M.4. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna (1. krs = oikea puoli).
AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.
NEULOMISVINKKI (etureuna):
Etureunojen 5 s:lla neulotaan ainaoikein -neuletta kaksinkertaisella langalla, joten tee pieni ylimääräinen kerä etureunan silmukoita varten. Myös kauluksen lisätyt s:t neulotaan kaksinkertaisella langalla. Tällä tavoin etureunoista ja kauluksesta tulee siistit ja tukevat.
NAPINLÄPI:
Tee oikeaan etukappaleeseen työn oikealta puolelta napinlävet. 1 napinläpi = päätä etureunan kolmas ja neljäs s ja luo seuraavalla krs:lla päätettyjen silmukoiden tilalle 2 s.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
KOKO S: 18, 25, 32, 39 ja 46 cm.
KOKO M: 19, 26, 33, 40 ja 47 cm.
KOKO L: 20, 27, 34, 41 ja 48 cm.
KOKO XL: 21, 28, 35, 42 ja 49 cm.
KOKO XXL: 22, 29, 36, 43 ja 50 cm.
KOKO XXXL: 23, 30, 37, 44 ja 51 cm.
LISÄYSVINKKI (kaulus):
Lisää etureunan reunimmaisen s:n sisäpuolelle 1 s, tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein (eli neulo langankierto takakautta), jottei muodostuisi reikää.
KAVENNUSVINKKI (pääntie):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella. Kavenna etureunan 5 s:n + sileän neuleen 3 ensimmäisen s:n + kaulusta varten lisättyjen silmukoiden sisäpuolella seuraavasti:
Näiden silmukoiden JÄLKEEN: Nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. ENNEN näitä silmukoita: 2 s oikein yhteen.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona.
Luo 126-136-146-156-174-184 s puikoille nro 3,5 Karisma-langalla. Neulo 2 krs oikein (1. krs = oikea puoli). Vaihda puikkoihin nro 4.
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA:
MALLINEULE: Jatka neulomalla mallineuletta seuraavasti (1. krs = oikea puoli): 1 s AINAOIKEAA (ks. selitys yllä), 12-17-22-27-16-21 s sileää nurjaa neuletta, toista piirroksen M.2 mallikertaa (= 20 s) 1-1-1-1-2-2 kertaa, M.1A (= 60 s), toista piirroksen M.2 mallikertaa (= 20 s) 1-1-1-1-2-2 kertaa, neulo 12-17-22-27-16-21 s sileää nurjaa neuletta ja 1 s ainaoikeaa.
Kun työn pituus on 29-30-31-32-33-34 cm, neulo piirroksen M.1A silmukoilla mallineuletta piirroksen M.1B mukaisesti, muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin (kavenna 12 s piirroksen M.1B mukaisesti). Kun olet neulonut piirroksen M.1B loppuun, neulo piirroksen M.1B silmukoilla mallineuletta piirroksen M.1C mukaisesti.
SIVUKAVENNUKSET JA -LISÄYKSET:
Kun työn pituus on 12 cm, kavenna kummassakin reunassa 1 s. Toista tällaiset kavennukset 2½ cm välein yht. 10 kertaa. Kun työn pituus on 40 cm, lisää kumpaankin reunaan 1 s. Toista tällaiset lisäykset 3 cm välein yht. 4 kertaa (lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää nurjaa neuletta).
Kun kaikki kavennukset ja lisäykset on tehty, työssä on 102-112-122-132-150-160 s.
KÄDENTIET: Kun työn pituus on 55-56-57-58-59-60 cm, päätä kummastakin reunasta kädenteitä varten joka 2. krs: 1 x 5 s, 0-1-1-2-3-4 x 3 s, 1-2-4-4-5-5 x 2 s ja 3-2-2-3-5-5 x 1 s = 82-84-86-88-92-96 s. Jatka mallineuletta kuten aiemmin, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 70-72-74-76-78-80 cm, neulo keskimmäisillä 40 s:lla 4 krs ainaoikeaa (muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin). Päätä sitten keskimmäiset 30 s pääntietä varten ja neulo molemmat puolet (= 26-27-28-29-30-31 s) erikseen. Jatka mallineuletta, mutta neulo nyt pääntien reunan reunimmaisilla 5 s:lla ainaoikeaa. Kun työn pituus on 74-76-78-80-82-84 cm, neulo piirroksen M.2 palmikon 8 s pareittain yhteen = 22-23-24-25-26-27 s jäljellä työssä. Päätä loput s:t kerralla joustinneuletta neuloen. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

OIKEA ETUKAPPALE:
Neulotaan tasona.
Luo 68-73-78-83-92-97 s (sis. 5 reunas etureunassa ja 1 reunas sivussa) puikoille nro 3,5 Karisma-langalla. LUE NEULOMISVINKKI!
Neulo 2 krs oikein (1. krs = oikea puoli). Vaihda puikkoihin nro 4.
LUE LOPUT ETUKAPPALEEN OHJEESTA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!
MALLINEULE: Jatka neulomalla mallineuletta seuraavasti (1. krs = oikea puoli):
KOOT S, M, L ja XL: 5 s ainaoikeaa, 4 s sileää oikeaa neuletta, 6 s sileää nurjaa neuletta, M.3A (= 40 s), 12-17-22-27 s sileää nurjaa neuletta ja 1 s ainaoikeaa.
KOOT XXL ja XXXL: 5 s ainaoikeaa, 4 s sileää oikeaa neuletta, 6 s sileää nurjaa neuletta, M.3A (= 40 s), M.2 (= 20 s), 16-21 s sileää nurjaa neuletta ja 1 s ainaoikeaa.
Kun työn pituus on 29-30-31-32-33-34 cm, neulo piirroksen M.3A silmukoilla mallineuletta piirroksen M.3B mukaisesti, muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin (kavenna 6 s piirroksen M.3B mukaisesti). Kun olet neulonut piirroksen M.3B loppuun, neulo piirroksen M.3B silmukoilla mallineuletta piirroksen M.3C mukaisesti.
SIVUKAVENNUKSET JA -LISÄYKSET:
Kun työn pituus on 12 cm, kavenna sivussa 1 s. Toista tällaiset kavennukset 2½ cm välein yht. 10 kertaa. Kun työn pituus on 40 cm, lisää sivuun 1 s. Toista tällaiset lisäykset 3 cm välein yht. 4 kertaa (lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää nurjaa neuletta).
NAPINLÄPI: Samanaikaisesti kun työn pituus on 18-19-20-21-22-23 cm, tee etureunaan ensimmäinen NAPINLÄPI (ks. selitys yllä).
KAULUS: Samanaikaisesti kun työn pituus on 47-48-49-50-51-52 cm, aloita kauluksen lisäykset. Tee reunimmaisen s:n sisäpuolelle 1 langankierto ja tee sitten vielä toiseksi reunimmaisen s:n sisäpuolelle 1 langankierto. Seuraavalla krs:lla langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Tee jatkossa 1 s:n lisäykset joka 2. krs yht. 12 kertaa ja sitten joka 4. krs yht. 6 kertaa (KS. LISÄYSVINKKI). Kun kaikki lisäykset on tehty, kauluksessa on 20 lisättyä s ja työssä on yht. 25 ainaoikeinneulottua s (kaikki nämä s:t neulotaan kaksinkertaisella langalla).
PÄÄNTIE: Samanaikaisesti kun työn pituus on 49-50-51-52-53-54 cm, kavenna pääntien reunassa 1 s (KS. KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 12 kertaa ja sitten joka 4. krs yht. 8 kertaa.
KÄDENTIE: Samanaikaisesti kun työn pituus on 55-56-57-58-59-60 cm, päätä sivusta kädentietä varten kuten takana.
Kun kaikki tarvittavat s:t on päätetty kädentietä varten ja kaikki lisäykset ja kavennukset on tehty, työssä on 46-47-48-49-51-53 s. Neulo kunnes työn pituus on n. 74-76-78-80-82-84 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen krs:n. Neulo sitten palmikon 8 s pareittain yhteen = 42-43-44-45-47-49 s työssä. Päätä seuraavan krs:n (= nurja puoli) ensimmäiset 22-23-24-25-27-29 s olkaa varten, neulo krs:n loput s:t oikein. Neulo sitten kauluksen jäljellä olevilla 20 s:lla seuraavasti: *2 krs oikein kaikilla silmukoilla, 2 krs oikein vain etureunan reunimmaisilla 14 s:lla*, toista *-* kunnes kauluksen sisäreunan pituus on n. 7-8 cm (ulkoreunan pituus on tällöin n. 14-16 cm). Päätä s:t.

VASEN ETUKAPPALE:
Neulo oikean etukappaleen peilikuvaksi. Eli kun olet neulonut 2 krs oikein, neulo mallineuletta seuraavasti (1. krs = oikea puoli):
KOOT S, M, L ja XL: 1 s ainaoikeaa, 12-17-22-27 n, M.4A (= 40 s), 6 s n, 4 o ja 5 s ainaoikeaa.
KOOT XXL ja XXXL: 1 s ainaoikeaa, 16-21 n, M.2 (= 20 s), M.4A (= 40 s), 6 n, 4 o ja 5 s ainaoikeaa.
Neulo jatkossa piirrosten M.3B ja M.3C sijaan mallineuletta piirrosten M.4B ja M.4C mukaisesti.
Olan palmikon s:t kavennetaan työn nurjalta puolelta ja olan s:t päätetään työn oikealta puolelta.

HIHA:
Neulotaan tasona.
Luo 100-100-100-116-116-132 s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa) puikoille nro 3,5 Karisma-langalla. Neulo 1 krs oikein (1. krs = oikea puoli) ja 1 krs nurin. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen = 50-50-50-58-58-66 s. Neulo 1 krs oikein nurjalta puolelta.
Jatka neulomalla 4 o/4 n -joustinneuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunas kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 10 cm, vaihda puikkoihin nro 4 ja jatka neulomalla sileää nurjaa neuletta.
Kun työn pituus on 13-13-13-13-11-11 cm, lisää kumpaankin reunaan 1 s. Toista tällaiset lisäykset 3-2½-2-2-2-2 cm välein yht. 12-14-16-15-17-16 kertaa = 74-78-82-88-92-98 s. Kun työn pituus on 49-48-47-46-45-44 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat hihanpyöriöt ja leveämmät olat), päätä kummastakin reunasta hihanpyöriötä varten joka 2. krs: 1 x 4 s, 3 x 2 s ja 5-6-7-9-10-12 x 1 s. Päätä sitten kummastakin reunasta 2 s, kunnes työn pituus on 57 cm. Päätä lopuksi kummastakin reunasta 1 x 3 s. Päätä loput s:t kerralla. Hihan pituus on n. 58 cm.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Ompele kaulus yhteen keskeltä takaa (ompele reunat vastakkain, jottei saumasta tulisi paksu). Kiinnitä kaulus takakappaleen pääntien reunaan. Kiinnitä hihat paikoilleen. Ompele hiha- ja sivusaumat yhden reunasilmukan päästä. Kiinnitä napit.

= siirrä 4 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s nurin, neulo apupuikon 4 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 4 s oikein, neulo apupuikon 2 s nurin
= siirrä 4 s apupuikolle työn taakse, neulo 4 s oikein, neulo apupuikon 4 s oikein
= siirrä 4 s apupuikolle työn eteen, neulo 4 s oikein, neulo apupuikon 4 s oikein

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 134-1 alkuperäisohjeeseen.