DROPS / 133 / 2

Lily by DROPS Design

Gebreide DROPS omslagdoek met kantpatroon van "Lace".

Trefwoorden: kantpatroon, omslagdoek,

DROPS design: Model nr. LA-001
Garengroep A
---------------------------------------------------------
Lengte middenachter: ongeveer 48 cm na het opspannen
Breedte aan de bovenkant: ongeveer 155 cm na het opspannen
Materiaal: DROPS LACE van Garnstudio
100 gr. kleur nr. 0501, lichtgrijs

DROPS RONDBREINLD 3.5 mm (80 cm) - LET OP! Lees de informatie over de stekenverhouding hieronder.
DROPS HAAKNLD 2.5 en 3.5 mm

STEKENVERHOUDING:
Deze omslagdoek wordt na het breien in het water gelegd en dan opgespannen tot de juiste maat, de stekenverhouding is dus niet zo belangrijk. Maar om een idee te krijgen of u te los of te vast breit, kunt u een proeflapje breien in tricotst op breinld 3.5 mm, u dient een stekenverhouding te krijgen van ongeveer 23 st x 30 nld = 10 x 10 cm.

Opmerkingen (36)

TIP VOOR HET BREIEN 1 (met gehaakte ketting van lossen):
Haak een toer van 26 l met haaknld 3.5 mm en Lace. Knip de draad af – zet deze niet vast. Gebruik een nieuwe draad en neem 26 st op in deze l-toer met rondbreinld 3.5 mm – deze toer zult u later uithalen zodat u de st weer op de nld kunt zetten (“levende” steken.)

TIP VOOR HET BREIEN 2:
Brei voor een mooie rand als volgt: haal de eerste st av af zonder deze te breien – doe dit alle nld (dus de buitenste st aan iedere kant wordt slechts om de nld gebreid – dus maar half zoveel nld in de hoogte als de overige st).

PATROON:
Zie telpatroon M.1. Het telpatroon geeft de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

NOP:
1e nld (goede kant): Brei 7 st in 1 st als volgt: * 1 st r, 1 omsl *, herhaal van *-* in totaal 3 keer en eindig met 1 st r = 7 st. Het is belangrijk om deze st en de omsl zeer losjes te breien (ongeveer 1 cm lang).
2e nld (verkeerde kant): brei de 7 st av samen. Als u de st van de 1e nld niet los genoeg breit, zal het lastig zijn ze av samen te breien.
---------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK:
Brei eerst de kanten rand van de omslagdoek, neem dan st op aan de zijkant van deze rand en brei de omslagdoek verder. Het werk wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld zodat alle st goed op de nld passen.
De kanten rand wordt uit 2 delen gebreid, begin middenachter - zie Fig. 1. Volg voor het opzetten TIP VOOR HET BREIEN 1 - en lees TIP VOOR HET BREIEN 2 voor u verder gaat.
Brei de 1e nld aan de verkeerde kant als volgt:
brei 1 nld av en brei de laatste 2 st av samen = 25 st. Brei dan 15 patroonherhalingen van telpatroon M.1 in de hoogte (= ongeveer 60 cm = 180 nld gebreid). Zet nu deze 25 st op een hulpdraad.
Haal de gehaakte toer van de opzetrand uit, de st van de opzetrand komen nu vrij, brei ze verder als volgt:
Zet de 25 st van de opzetrand terug rondbreinld 3.5 mm en brei 15 patroonherhalingen van telpatroon M.1 in de tegengestelde richting (= ongeveer 60 cm = 180 nld gebreid). Zet nu deze 25 st op nog een hulpdraad.

Brei nu de omslagdoek zelf als volgt:
Neem st op langs de kanten rand met rondbreinld 3.5 mm aan de goede kant in de buitenste lusjes van de st als volgt:
* Neem 1 st op in elke van de 3 volgende st langs de kanten rand, sla 1 st over *, herhaal *-* tot aan het eind van de nld = 270 st op de naald - Neem een extra st op in de laatste st = 271 st op de nld.
Brei 1 nld av aan de verkeerde kant. Brei de volgende nld als volgt: * 2 st recht samen, 1 omsl *, herhaal van *-* en eindig met 1 st r. Brei 1 nld av en zet TEGELIJKERTIJD de buitenste 116 st aan iedere kant op twee hulpdraden en hou de middelste 39 st op de nld.

Brei nu heen en weer in tricotst over de middelste 39 st en brei TEGELIJKERTIJD 3 st terug op de nld van de hulpdraad aan het einde van iedere nld tot er 24 st over zijn op de twee hulpdraden aan iedere kant.
Ga verder en brei heen en weer in tricotst over de middelste st en brei TEGELIJKERTIJD 2 st terug op de nld van de hulpdraad aan het einde van iedere nld tot er 11 st over zijn op de twee hulpdraden aan iedere kant.
Ga verder en brei heen en weer in tricotst over de middelste st en brei TEGELIJKERTIJD 1 st terug op de nld van de hulpdraad aan het einde van iedere nld tot alle st van de twee hulpdraden zijn gebreid. Zet nu de st aan iedere kant van de kanten rand met telpatroon M.1 ook terug op de rondbreinld = 321 st.
Brei 4 nld recht over alle st met dubbele draad. Kant losjes alle st af.

GEHAAKTE RAND:
Haak een rand langs de onderkant van telpatroon M.1. Gebruik haaknld 2.5 mm en Lace. Haak in iedere kant st als volgt: * 1 v, 2 l, 1 stk, 2 l, 1 v *, herhaal van *-*.

OPSPANNEN:
Laat de omslagdoek weken in handwarm water. Haal de omslagdoek uit het water – niet wringen! – en rol de omslagdoek voorzichtig tussen een handdoek zonder te duwen of te persen. De omslagdoek is nu nog vochtig.
Leg de omslagdoek op een tapijt of matras – rek de doek voorzichtig op tot de juiste maat en zet vast met spelden. Laat de doek zo drogen. Herhaal dit proces elke keer als de doek gewassen wordt.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 13.03.2015
NIEUWE beschrijving onde OMSLAGDOEK:
Neem st op langs de kanten rand met rondbreinld 3.5 mm aan de goede kant in de buitenste lusjes van de st als volgt:
* Neem 1 st op in elke van de 3 volgende st langs de kanten rand, sla 1 st over *, herhaal *-* tot aan het eind van de nld = 270 st op de naald - Neem een extra st op in de laatste st = 271 st op de nld.

= 1 st r afh, 2 st recht samen, afgeh st overh
= 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh
= 2 st recht samen
= nop - zie uitleg boven
= tijdelijke opzetrand
= breirichting

Julia 06.02.2019 - 06:52:

Das Tuch ist wunderschön. Finde die Anleitung aber leider sehr verwirrend.

Patty Pang 21.09.2018 - 01:30:

I would like to use the edging lace pattern on a triangular shawl shape. My plan is to sew the edging onto a completed triangular shawl. Do you have such a design already? I can\\\'t figure out how to create the center V for the point of the triangle within the lace edging.

DROPS Design 21.09.2018 kl. 08:06:

Dear Mrs Pang, we are unfortunately not able to adjust every pattern to each individual request. You are welcome to contact the store where you bought your yarn - even per mail or telephone - or ask for assistance on a knitting forum. Happy knitting!

Gisela Storzum 30.07.2018 - 09:47:

Mir gefällt das Schultertuch sehr gut! Wie wird das Tuch vorne gehalten? Ist es lange genug, um es vorne zu binden? Oder: Wie wird es auf den Schultern gehalten, ohne dass es wegrutscht? Gibt es vielleicht noch ein Bild von vorne? Vielen Dank im Voraus für die Antwort.

DROPS Design 31.07.2018 kl. 09:36:

Liebe Frau Storzum, der Schal misst ca 155 cm oben, vorne können Sie beide Enden miteinander verknoten. Viel Spaß beim stricken!

Roselyne Gisbert 08.07.2018 - 11:25:

Après avoir relevé les m., on a 116+39+116 = 271. On reprend les m. 3 par 3 sur les 116 m. de chaque côté jusqu'à ce qu'il en reste 24. Or, 116 - 24 = 92, ce qui n'est pas divisible par 3. De même, quand on reprend les m. 2 par 2, pour qu'il reste 11 mailles sur les 24, on en reprend 13, ce qui n'est pas divisible par 2 ! On peut bien sur adapter pour tomber juste, mais j'aimerais savoir s'il y a une finesse de tricotage que je n'ai pas comprise.

Katharina 27.12.2017 - 10:59:

Hallo liebes Drops Team. Ich habe eine Frage zu den Aufnahmen an der Lacekante. Durch das Abheben der ersten Masche in jeder Musterreihe habe ja nur 180 Randmaschen, nicht 360. Wie soll ich da 271 Maschen aus dem Rand aufnehmen? Vielen Dank für eine Antwort und viele Grüße

DROPS Design 02.01.2018 kl. 08:48:

Liebe Katharina, es werden je 1 Maschen aus den 3 nächsten M (nicht Musterreihe) aufgefassen, und dann 1 M überspringen = 270 M + 1 M aus der letzten Maschen aufnehmen = 271 M. Viel Spaß beim stricken!

Nicole 07.07.2017 - 19:16:

Bonjour, comment pousuivre le tricot après avoir repris les 271 mailles sur le côté? Dans le rang envers, au moment où l'on met 116 mailles en attente de chaque côté comment faut-il procéder exactement? Faut-il tricoter le rang en entier et faire la répartition des mailles une fois le rang terminé ou faut-il tricoter le rang seulement jusqu'à la fin des 39 mailles centrales et commencer les allers-retours sur ces mailles à ce moment-là? Merci pour votre réponse.

DROPS Design 10.07.2017 kl. 09:12:

Bonjour Nicole, tricotez ainsi: 116 m et mettez les en attente, tricotez les 39 m suivantes et glissez les 116 dernières mailles en attente. Tournez, puis tricotez les 39 m en jersey en tricotant 3 m en plus à la fin de chaque rang jusqu'à ce qu'il reste 24 m sur les 2 arrêts de mailles. Bon tricot!

ANTJE Schupp 10.10.2015 - 10:15:

Schöner Kompromiss! Schönes Lace-Muster zur Verzierung und dann ein bissl (langweilige, aber gut zum Mitnehmen und nebenher-stricken) Entspannung. Für mich ein gutes Lace-Einstieger-Modell!

Sophie 10.01.2014 - 16:20:

Bonjour, comme l'ont précédemment demandé deux tricoteuses ci-dessous, je ne comprends pas comment obtenir 271 mailles relevées. J'ai 360 rangs, donc si je relève 3 mailles toutes les 2 mailles je devrais avoir 3x180 soit 540 mailles. Merci de votre réponse.

Connie 24.10.2013 - 23:12:

Ich kriege das Muster einfach nicht hin. Wenn in der Mitte 3 Maschen zusammengestrickt werden, aber in der Rückreihe 3 Maschen gestrickt werden sollen, soll ich da aus dem Querdraht aufnehmen? Ich dreh und wende und es geht nicht / ich weiss nicht wie..

DROPS Design 25.10.2013 kl. 08:27:

Liebe Connie, Sie stricken nur 1 M aus der zusammengestrickten M heraus. Die Rück-R hat gleich viele Maschen, aber diese kommen von den Umschlägen, die die Abnahme ausgleichen (so entsteht ein Lochmuster).

Zarajane Nielsen 24.09.2013 - 16:09:

Hej Jeg kan ikke få det til at passe når jeg kommer til at skulle strikke selve sjalet. Jeg skal sætte 116 masker på tråd i hver side, så skal jeg tage tre masker med for hver pind til der er 24 masker tilbage. Men 116-24 er 92 og det kan jeg ikke dele med 3 så hvad skal jeg så regne efter ? Hjælp søges til den forvirrede.

DROPS Design 02.10.2013 kl. 12:01:

Er du begyndt at strikke m op langs hulkanten? Når du begynder kan du se at det ikke er vigtigt, det gør ikke noget om du fex kun kan strikke 2 m med fra tråden sidste gang, for efter de 3 m skal du alligevel fortsætte med 2 m og så til sidst 1 m. God fornøjelse!

Laat een opmerking achter voor DROPS 133-2