DROPS / 133 / 2

Lily by DROPS Design

Neulottu DROPS pitsineulehuivi ”Lace”-langasta.

Tagit: huivit, pitsineule,

DROPS design: Malli nro LA-001
Lankaryhmä A
---------------------------------------------------------
Pituus keskeltä takaa: n. 48 cm
Yläreunan leveys: n. 155 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Lace:
100 g nro 0501m, vaaleanharmaa

DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3,5 (80) cm. HUOM! Lue neuletiheydestä alla.
DROPS VIRKKUUKOUKUT NRO 2,5 ja 3,5

NEULETIHEYS:
Tämä neule pingotetaan myöhemmin mittoihinsa, joten neuletiheys ei ole niin tärkeä. On kuitenkin hyvä tarkistaa, ettei neulota liian löyhää/kireää. Tee sileäneuleinen mallitilkku puikoilla nro 3,5 ja tarkista, että saat seuraavan neuletiheyden: n. 23 s x 30 krs = 10 x 10 cm.

Kommentit (36)

70% Alpakkaa, 30% Silkkiä
alkaen 6.00 € /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 6.00 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 6.00 € /50g
Virkkaa 26 kjs:n pituinen kjs-ketju koukulla nro 3,5. Katkaise lanka, älä päättele langanpäätä. Ota lanka uudestaan työhön ja poimi kjs-ketjusta 26 s pyöröpuikolle nro 3,5. Tämä krs puretaan myöhemmin kun luomisreunan s:t otetaan takaisin työhön.
NEULOMISVINKKI 2:
Nosta jokaisen kerroksen ensimmäinen s nurin neulomatta (eli reunimmaiset s:t neulotaan vain joka 2. krs:lla). Tällä tavoin reunoista tulee siistit.
MALLINEULE:
Katso ruutupiirros M.1. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.
NYPPY:
1. krs (oikea puoli): Neulo samaan silmukkaan 7 s näin: *1 o, 1 langankierto*, toista *-* yht. 3 kertaa ja neulo lopuksi 1 o = 7 s. On tärkeää, että silmukat ovat hieman löyhiä (pituudeltaan n. 1 cm).
2. krs (nurja puoli): Neulo nämä 7 s nurin yhteen. Mikäli s:t eivät ole tarpeeksi löyhiä, niiden yhteen neulominen voi vaikeentua.
---------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------

HUIVI:
Neulo aluksi huivin reikäreunus. Poimi sitten reunasta silmukoita ja neulo huivi. Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla, jotta kaikille silmukoille olisi tilaa.
Reikäreunus neulotaan 2 kappaleena, keskeltä takaa alkaen (ks. Kuvio 1). Tee aluksi luomisreuna (lue NEULOMISVINKKI 1). Lue NEULOMISVINKKI 2 ennen kuin jatkat neulomista. Ensimmäinen krs (= nurja puoli) neulotaan näin: Neulo nurjaa ja neulo samalla viimeiset 2 s nurin yhteen = 25 s. Neulo sitten mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti 15 mallikertaa (= n. 60 cm = 180 krs). Siirrä kaikki 25 s apulangalle. Pura virkattu luomisreuna ja ota luomisreunan 25 s pyöröpuikolle nro 3,5. Neulo nyt peilikuvana mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti 15 mallikertaa (= n. 60 cm = 180 krs).
Sitten siirrä nämä 25 s apulangalle.
Neulo sitten huivi seuraavasti:
Poimi reikäreunan ulkoreunasta silmukoita pyöröpuikolle nro 3,5 (oikealta puolelta) näin:
*Poimi jokaisesta 3 seuraavasta silmukasta 1 s, jätä 1 s väliin*, toista *-* koko krs:n pituudelta = 270 s, viimeisestä silmukasta poimitaan 1 ylimääräinen s = 271 s työssä.
Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta. Seuraava krs neulotaan näin: *2 s oikein yhteen, 1 langankierto*, toista *-* ja neulo lopuksi 1 o. Neulo 1 krs nurin ja siirrä samalla kummankin reunan reunimmaiset 116 s apulangalle = 39 s jäljellä työssä.
Neulo keskimmäisillä 39 s:lla tasona sileää neuletta, ja ota samalla jokaisen krs:n lopussa apulangalta 3 s takaisin työhön, kunnes kummankin reunan apulangalla on jäljellä 24 s. Jatka keskimmäisillä silmukoilla tasona sileää neuletta, ja ota samalla jokaisen krs:n lopussa apulangalta 2 s takaisin työhön, kunnes kummankin reunan apulangalla on jäljellä 11 s.
Jatka keskimmäisillä silmukoilla tasona sileää neuletta, ja ota samalla jokaisen krs:n lopussa apulangalta 1 s takaisin työhön, kunnes apulankojen s:t loppuvat.
Ota nyt reikäreunan apulangoilla odottavat s:t takaisin työhön = 321 s. Neulo kaikilla silmukoilla 4 krs oikein kaksinkertaisella lagalla. Päätä s:t löyhästi.

VIRKATTU REUNUS:
Virkkaa reunus piirroksen M.1 mallineuleen alareunaan koukulla nro 2,5 ja Lace-langalla näin: Virkkaa reunan jokaiseen silmukkaan: *1 ks, 2 kjs, 1 p, 2 kjs, 1 ks*, toista *-*.

PINGOTUS:
Laita huivi haaleaan veteen ja odota, kunnes se on läpimärkä. Purista varovasti vesi pois (älä väännä). Laita sitten huivi pyyheliinan sisään ja rullaa pyyheliinaa. Purista lisää vettä pois, kunnes huivi on vain hieman kostea.
Aseta neule mittoihinsa sopivalle alustalle ja kiinnitä nuppineuloin. Anna kuivua. Toista tämä menettelytapa jokaisen pesun jälkeen.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 13.03.2015
Uutta tekstiä otsikon HUIVI alla:...Neulo sitten huivi seuraavasti:
Poimi reikäreunan ulkoreunasta silmukoita pyöröpuikolle nro 3,5 (oikealta puolelta) näin:
*Poimi jokaisesta 3 seuraavasta silmukasta 1 s, jätä 1 s väliin*, toista *-* koko krs:n pituudelta = 270 s, viimeisestä silmukasta poimitaan 1 ylimääräinen s = 271 s työssä.

= nyppy (ks. selitys yllä)
= väliaikainen luomisreuna
= neulomissuunta

Julia 06.02.2019 - 06:52:

Das Tuch ist wunderschön. Finde die Anleitung aber leider sehr verwirrend.

Patty Pang 21.09.2018 - 01:30:

I would like to use the edging lace pattern on a triangular shawl shape. My plan is to sew the edging onto a completed triangular shawl. Do you have such a design already? I can\\\'t figure out how to create the center V for the point of the triangle within the lace edging.

DROPS Design 21.09.2018 kl. 08:06:

Dear Mrs Pang, we are unfortunately not able to adjust every pattern to each individual request. You are welcome to contact the store where you bought your yarn - even per mail or telephone - or ask for assistance on a knitting forum. Happy knitting!

Gisela Storzum 30.07.2018 - 09:47:

Mir gefällt das Schultertuch sehr gut! Wie wird das Tuch vorne gehalten? Ist es lange genug, um es vorne zu binden? Oder: Wie wird es auf den Schultern gehalten, ohne dass es wegrutscht? Gibt es vielleicht noch ein Bild von vorne? Vielen Dank im Voraus für die Antwort.

DROPS Design 31.07.2018 kl. 09:36:

Liebe Frau Storzum, der Schal misst ca 155 cm oben, vorne können Sie beide Enden miteinander verknoten. Viel Spaß beim stricken!

Roselyne Gisbert 08.07.2018 - 11:25:

Après avoir relevé les m., on a 116+39+116 = 271. On reprend les m. 3 par 3 sur les 116 m. de chaque côté jusqu'à ce qu'il en reste 24. Or, 116 - 24 = 92, ce qui n'est pas divisible par 3. De même, quand on reprend les m. 2 par 2, pour qu'il reste 11 mailles sur les 24, on en reprend 13, ce qui n'est pas divisible par 2 ! On peut bien sur adapter pour tomber juste, mais j'aimerais savoir s'il y a une finesse de tricotage que je n'ai pas comprise.

Katharina 27.12.2017 - 10:59:

Hallo liebes Drops Team. Ich habe eine Frage zu den Aufnahmen an der Lacekante. Durch das Abheben der ersten Masche in jeder Musterreihe habe ja nur 180 Randmaschen, nicht 360. Wie soll ich da 271 Maschen aus dem Rand aufnehmen? Vielen Dank für eine Antwort und viele Grüße

DROPS Design 02.01.2018 kl. 08:48:

Liebe Katharina, es werden je 1 Maschen aus den 3 nächsten M (nicht Musterreihe) aufgefassen, und dann 1 M überspringen = 270 M + 1 M aus der letzten Maschen aufnehmen = 271 M. Viel Spaß beim stricken!

Nicole 07.07.2017 - 19:16:

Bonjour, comment pousuivre le tricot après avoir repris les 271 mailles sur le côté? Dans le rang envers, au moment où l'on met 116 mailles en attente de chaque côté comment faut-il procéder exactement? Faut-il tricoter le rang en entier et faire la répartition des mailles une fois le rang terminé ou faut-il tricoter le rang seulement jusqu'à la fin des 39 mailles centrales et commencer les allers-retours sur ces mailles à ce moment-là? Merci pour votre réponse.

DROPS Design 10.07.2017 kl. 09:12:

Bonjour Nicole, tricotez ainsi: 116 m et mettez les en attente, tricotez les 39 m suivantes et glissez les 116 dernières mailles en attente. Tournez, puis tricotez les 39 m en jersey en tricotant 3 m en plus à la fin de chaque rang jusqu'à ce qu'il reste 24 m sur les 2 arrêts de mailles. Bon tricot!

ANTJE Schupp 10.10.2015 - 10:15:

Schöner Kompromiss! Schönes Lace-Muster zur Verzierung und dann ein bissl (langweilige, aber gut zum Mitnehmen und nebenher-stricken) Entspannung. Für mich ein gutes Lace-Einstieger-Modell!

Sophie 10.01.2014 - 16:20:

Bonjour, comme l'ont précédemment demandé deux tricoteuses ci-dessous, je ne comprends pas comment obtenir 271 mailles relevées. J'ai 360 rangs, donc si je relève 3 mailles toutes les 2 mailles je devrais avoir 3x180 soit 540 mailles. Merci de votre réponse.

Connie 24.10.2013 - 23:12:

Ich kriege das Muster einfach nicht hin. Wenn in der Mitte 3 Maschen zusammengestrickt werden, aber in der Rückreihe 3 Maschen gestrickt werden sollen, soll ich da aus dem Querdraht aufnehmen? Ich dreh und wende und es geht nicht / ich weiss nicht wie..

DROPS Design 25.10.2013 kl. 08:27:

Liebe Connie, Sie stricken nur 1 M aus der zusammengestrickten M heraus. Die Rück-R hat gleich viele Maschen, aber diese kommen von den Umschlägen, die die Abnahme ausgleichen (so entsteht ein Lochmuster).

Zarajane Nielsen 24.09.2013 - 16:09:

Hej Jeg kan ikke få det til at passe når jeg kommer til at skulle strikke selve sjalet. Jeg skal sætte 116 masker på tråd i hver side, så skal jeg tage tre masker med for hver pind til der er 24 masker tilbage. Men 116-24 er 92 og det kan jeg ikke dele med 3 så hvad skal jeg så regne efter ? Hjælp søges til den forvirrede.

DROPS Design 02.10.2013 kl. 12:01:

Er du begyndt at strikke m op langs hulkanten? Når du begynder kan du se at det ikke er vigtigt, det gør ikke noget om du fex kun kan strikke 2 m med fra tråden sidste gang, for efter de 3 m skal du alligevel fortsætte med 2 m og så til sidst 1 m. God fornøjelse!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 133-2