DROPS / 133 / 13

Fudge by DROPS Design

Enkel DROPS jakke i 2 tråde ”Alpaca”. Str S - XXXL

Tags: a-facon, jakker,

DROPS design: Model nr Z-570
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
Farve nr 0403, mellem brun:
450-500-550-600-650-700 gr.

DROPS PINDE nr 5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik med 2 tråde på 10 x 10 cm.
DROPS PINDE nr 4 – til Rib
DROPS KOKOSKNAP nr 515: 3 stk.
--------------------------------------------------------

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 22.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 229.5kr. Læs mere.

Slå 96-104-112-120-132-144 m op (inkl 1 kantm i hver side) med 2 tråde Alpaca på p 4. Strik 1 p r fra retsiden og 1 p r fra vrangen. Fortsæt med Rib således (1.p = retsiden): 1 kantm som strikkes r på alle p,
* 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage, slut af med 2 vr og 1 kantm som strikkes r på alle p. Når Ribben måler 4 cm, skiftes der til p 5. Fortsæt i glatstrik og kantm som før – SAMTIDIG på 1.p tages der 16-18-18-18-22-24 m ind jævnt fordelt = 80-86-94-102-110-120 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 10 cm, lukkes der 1 m af i hver side. Gentag aflukningen på hver 5.cm totalt 4 gange = 72-78-86-94-102-112 m. Når arb måler 31-32-33-34-35-36 cm lukkes der af til ærmegab i beg af hver p i hver side: 3 m 1-1-1-1-2-2 gange, 2 m 0-0-1-3-3-4 gange og 1 m 1-3-4-3-3-5 gange = 64-66-68-70-72-74 m. Når arb måler 48-50-52-54-56-58 cm lukkes de midterste 26-26-26-28-28-28 m af til hals. Hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 1 m af på næste p fra halsen = 18-19-20-20-21-22 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 50-52-54-56-58-60 cm.

VENSTRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på p.
Slå 48-52-56-60-64-72 m op (inkl 1 kantm i siden og 1 kantm mod midt foran) på p 4 med 2 tråde Alpaca. Strik 1 p r fra retsiden og 1 p r fra vrangen. Fortsæt med Rib således: 1 kantm som strikkes r på alle p, * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*, til der er 3 m tilbage, 2 r og 1 kantm som strikkes r på alle p. Når Ribben måler 4 cm, skiftes der til p 5. Fortsæt i glatstrik og kantm som før – SAMTIDIG på 1.p tages der 8-9-9-9-9-12 m ind jævnt fordelt = 40-43-47-51-55-60 m.
Når arb måler 10 cm, starter aflukningen i siden som på rygstk. Efter alle aflukninger er der 36-39-43-47-51-56 m på p. Når arb måler 31-32-33-34-35-36 cm, starter aflukningen i siden til ærmegab som på rygstk. Efter alle aflukninger er der 32-33-34-35-36-37 m på p.
Når arb måler 42-44-46-48-50-52 cm, lukkes der af i beg af hver p fra halsen: 8-8-8-9-9-9 m 1 gang, 2 m 1 gang og derefter 1 m 4 gange = 18-19-20-20-21-22 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 50-52-54-56-58-60 cm.

FORKANT: Strik ca 70 til 90 m op (fra retsiden) med 2 tråde Alpaca på p 4, indenfor 1 kantm langs venstre forstk. Strik 1 p ret fra vrangen samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til: 87-91-95-99-103-107 m (delbart med 4 + 3). Fortsæt således fra retsiden (fra toppen): 1 kantm som strikkes r på alle p, * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-* til der er 6 m tilbage, slut af med 2 r og 4 m som strikkes r på alle p. Fortsæt med r over r og vr over vr til forkanten måler ca 3½ cm (afpas så næste p strikkes fra vrangen). Nu strikkes der 1 p r fra vrangen, derefter lukkes der af med r fra retsiden.

HØJRE FORSTK:
Strik som venstre, men modsat.
Når forkanten måler 2 cm, lukkes der af til 3 knaphuller. 1 knaphul = Strik 2 m sm og slå om. Øverste knaphul skal være 3 m fra toppen, derefter skal der være ca 9 cm mellem de næste knaphuller.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på p.
Slå 42-46-46-50-50-50 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4 med 2 tråde Alpaca. Strik 1 p r fra retsiden og 1 p r fra vrangen. Fortsæt med Rib = 2 r / 2 vr med 1 kantm i hver side som strikkes r på hver p. Når Ribben måler 4 cm, skiftes der til p 5. Fortsæt i glatstrik – SAMTIDIG på 1.p tages der 4-6-4-6-4-4 m ind jævnt fordelt = 38-40-42-44-46-46 m. Når arb måler 12-12-12-12-11-11 cm tages der 1 m ud i hver side. Gentag udtagningen på hver 3½.-3.-3.-2½.-2½.-2.cm totalt 11-12-12-13-14-16 gange = 60-64-66-70-74-78 m. Når arb måler 50-49-48-47-46-44 cm (kortere mål i større str pga længer ærmekuppel og bredere skuldervidde), lukkes der af til ærmekuppel i beg af hver p i hver side: 3 m 1 gang, 2 m 3 gange, 1 m 0-1-2-3-4-5 gange og derefter 2 m i hver side til arb måler 55 cm. Videre lukkes der 3 m af 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 56 cm i alle str.

MONTERING:
Sy skuldersømmene.
HALSKANT: Strik ca 80 til 90 m op rundt i halsen (også over forkanterne) på p 4 med 2 tråde Alpaca. Strik 5 p ret, frem og tilbage, luk af.
Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesømme i et indenfor 1 kantm. Sy knapperne i.

Diagram

Irena 27.07.2019 - 19:00:

Utknelam na obszyciu przodu .Prosze o pomoc

DROPS Design 28.07.2019 kl. 10:15:

Witaj Ireno, najlepiej obrazuje to załączone video TUTAJ. Po nabraniu oczek należy dalej przerabiać zgodnie z opisem. Powodzenia!

Marie 28.03.2019 - 09:13:

Bonjour J'ai commencé ce tricot, mais je bloque (déjà !) au niveau des diminutions du premier rang de jersey. J'ai bien 132 mailles, comment répartir les 22 diminutions pour que ce soit régulier ? Merci pour votre réponse !

DROPS Design 01.04.2019 kl. 09:35:

Bonjour Marie, cette leçon explique comment répartir des augmentations ou des diminutions. Bon tricot!

Hermien Te Kulve 03.02.2019 - 19:20:

Hallo, Bij afkanten voor de mouwkop moet je afkanten aan het begin van iedere naald, aan iedere kant. Dat is dus aan het begin en aan het eind van de naald? Alvast bedankt voor uw antwoord!

DROPS Design 08.02.2019 kl. 17:18:

Dag Hermien,

Nee, dit is aan het begin van iedere naald. Dus je kant aan het begin van de heengaande naald af en aan het begin van de teruggaande naald af. Niet aan het eind.

Laura 02.01.2019 - 17:25:

Buonasera, avrei bisogno di sapere, per le maniche la misura da dove cominciare gli aumenti è intesa dal bordo dove ci sono le coste oppure da quando si cambiano i ferri? Grazie anticipatamente per la risposta.

DROPS Design 02.01.2019 kl. 17:38:

Buonasera Laura, la misura per le maniche si intende dall'inizio del bordo a coste. Buon lavoro!

Cécile 17.12.2018 - 20:55:

Bonjour, j'ai une question concernant le col: "Tricoter 5 rangs endroit en allers et retours". C'est donc 5 rangs en point mousse? D'avance merci pour vos explications :)

DROPS Design 18.12.2018 kl. 08:38:

Bonjour Cécile, on obtient effectivement du point mousse en tricotant tous les rangs à l'endroit, on va donc tricoter 5 rangs endroit en commençant par le 1er rang sur l'envers et terminer par 1 rang sur l'envers, puis rabattre les mailles au rang suivant sur l'endroit. Bon tricot!

Gurli 27.12.2016 - 11:01:

Hej Kan jag sticka den här koftan i garnet Drops Air istället för Drops Alpaca?

DROPS Design 27.12.2016 kl. 12:23:

Hej Gurli. Ja, det kan du sagtens, og saa med 1 traad Air i stedet for 2 traade Alpaca. Husk at strikke en pröve og tjek strikkefastheden. God fornöjelse

Selma 28.12.2015 - 14:42:

Bonsoir.J'aimerai bien tricoter cette veste,mais je ne comprend pas les explications pour la bordure devant.je dois la tricoter en relevant les mailles tout le long du devant droit et du devant gauche?merci d'avance pour vos explications et merci encore pour tous vos tres beaux modeles partages avec nous!

DROPS Design 02.01.2016 kl. 14:51:

Bonjour Selma, et merci. La bordure de chaque devant se fait effectivement en relevant les mailles le long du devant. Relevez bien les mailles sur l'endroit. Bon tricot!

Nathalie 09.11.2015 - 10:12:

Danke für Ihre Antwort. Sehr gern nehme ich Ihr Angebot in Anspruch mir beim Berechnen der Garnmende weiterzuhelfen. Ich möchte Größe M stricken. Vielen Dank!

DROPS Design 12.11.2015 kl. 20:27:

Für Gr. M benötigen Sie vom Originalgarn 500 g, d.h. 10 Knäuel Alpaca, pro Knäuel haben Sie 167 m Lauflänge, also benötigen Sie insgesamt 1670 m Garn. Da Sie bei Alpaca mit doppeltem Faden arbeiten, bei Nepal nur mit 1 Faden, halbiert sich die benötigte Lauflänge, also bleiben 835 m Garn für Nepal. Nepal hat eine Lauflänge von 75 m je 50 g, d.h. Sie benötigen 12 Knäuel Nepal.

Nathalie 06.11.2015 - 10:56:

Hallo, ich überlege, die Jacke mit dem Garn Nepal zu stricken. Würde das passen, da auf der Nepal Wolle Nadelstärke 5 angegeben ist, oder nicht? Vielen Dank!

DROPS Design 07.11.2015 kl. 12:07:

DROPS Garne sind in Garngruppen unterteilt. Alpaca gehört in Garngruppe A, Nepal in Gruppe C. Alpaca wird mit doppeltem Faden gestrickt, und 2 Fäden der Garngruppe A entsprechen 1 Faden der Garngruppe C. Somit können Sie Nepal als Ersatzgarn gut verwenden. Beachten Sie, dass Sie auf jeden Fall die Maschenprobe einhalten müssen und die Nadelstärke ggf. daran anpassen müssen. Außerdem müssen Sie die benötigte Garnmenge anhand der Lauflänge neu ermitteln. Wenn Sie hierbei Hilfe benötigen, fragen Sie gerne noch einmal.

Karen 19.01.2015 - 12:11:

Overvejer at strikke denne jakke i Drops Brushed alpaca silk, da garngrupe a+a jo giver c. Virker det som en dårlig ide?

DROPS Design 19.01.2015 kl. 13:19:

Hej Karen. Det tror jeg sagtens du kan. For at vaere sikker kan du strikke en pröve (ogsaa for at kontrollere strikkefastheden) og se om det giver den effekt/struktur du önsker.

Kommentere opskrift DROPS 133-13