DROPS / 131 / 5

Belle by DROPS Design

Stickad DROPS kjol med flätmönster i ”Karisma”. Strl S - XXXL

Tags: fläta, kjolar,

DROPS design: Modell nr U-631
Garngrupp B
---------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS KARISMA från Garnstudio
Nr 01, naturvit:
350-350-400-450-450-500 g

DROPS RUNDST NR 4 (80 cm) – eller det st.nr du måste ha för att få 21 m x 28 v på 10 x 10 cm i slätst.
DROPS RUNDST NR 3 (60 cm) – till resår.
---------------------------------------------------------

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 22.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 22.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 182kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diagr M.1. Diagrammet visar en rapport.
MINSKNINGSTIPS:
Minska så här före markör 1 och 3: Sticka till 2 m före markören, 2 rm tills.
Minska så här efter markör 2 och 4: Sticka till markören, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, dra den lyfta m över.
---------------------------------------------------------

KJOL:
Arb stickas runt på rundst, nerifrån och upp. Lägg upp 252-270-288-306-342-378 m på rundst nr 4 med Karisma. Sticka 1 v räta och sticka sedan MÖNSTER enligt M.1 över alla m = 28-30-32-34-38-42 rapporter. När M.1 har stickats 3 ggr på höjden (arb mäter ca 9 cm) sätts det 4 markörer i arb så här: Markör 1 sätts före den sista m på v (= den sista rm i M.1, detta är nu v början), markör 2 sätts efter 7-7-8-8-9-9 rapporter av M.1, (= 64-64-73-73-82-82 m mellan markörerna = ena sidan). Markör 3 sätts efter ytterligare 62-71-71-80-89-107 m (d.v.s. före den sista rm i rapport 7-8-8-9-10-12 i M.1). Markör 4 sätts efter 7-7-8-8-9-9 rapporter av M.1 (= 64-64-73-73-82-82 m mellan markör 3 och 4 = andra sidan). På nästa v minskas 20-28-24-26-34-42 m så här: 10-14-12-13-17-21 m jämnt fördelat mellan markör 2 och 3 samt 10-14-12-13-17-21 m jämnt fördelat mellan markör 4 och 1 = 232-242-264-280-308-336 m. Fortsätt på samma sätt med 7-7-8-8-9-9 rapporter av M.1 i varje sida och 54-59-61-69-74-88 m slätst mitt fram och mitt bak. När arb mäter 20-21-22-23-24-25 cm minskas 1 m vid varje markör – se MINSKNINGSTIPS – upprepa minskningen med 2-2-2-1,5-1,5-1,5 cm mellanrum totalt 10-10-11-14-14-16 ggr = 192-202-220-224-252-272 m. När arb mäter 38-40-42-44-46-48 cm (Strl S och L: avpassa så att den sista minskningen vid markörerna har gjorts) minskas 42-42-48-34-40-40 m så här: mellan markör 1 och 2 samt mellan markör 3 och 4 minskas 1 m i varje avigt parti i M.1(=14-14-16-16-18-18 m i varje sida), i de två slätst partierna (mitt fram och mitt bak) minskas 7-7-8-1-2-2 m jämnt fördelat = 150-160-172-190-212-232 m. Byt till rundst nr 3. På nästa v stickas det resår så här: I sidorna över M.1 stickas det rm över rm och am över am, mellan markör 2 och 3 samt mellan markör 4 och 1 stickas det 1 am, *1rm, 1am*, upprepa *-*. När resåren mäter 8 cm avm det med rm över rm och am över am. Arb mäter ca 46-48-50-52-54-56 cm.

Detta mönster har uppdaterats. .

232-242-264-280-308-336 m. Fortsätt på samma sätt med 7-7-8-8-9-9 rapporter av M.1 i varje sida och 54-59-61-69-74-88 m slätst mitt fram och mitt bak.
Uppdaterad online: 12.04.2012

Diagram

= rm från rätsidan
= am från rätsidan
= sätt 1 m på hj.st bakom arb, 1 rm, 1 rm från hj.st
= sätt 1 m på hj.st bakom arb, 1 rm, 1 am från hj.st
= sätt 1 m på hj.st framför arb, 1 am, 1 rm från hj.st

Kommentarer (38)

Skriv din kommentar här!

Claudia Carolina 30.01.2017 - 09:10: http://fattoinitalia ...

Spett.le Drops: Grazie per i meravigliosi modelli e i filati splendidi. Desidero farmi una gonna ma questa è troppo corta per me. E' possibile allungarla ripetendo il motivo del orlo inferiore (diagramma M1 su tutte le maglie) per più centimetri invece di soltanto 9? Per esempio 24 o 36? Si creerebbe un danno strutturale in questo modo oppure è possibile farlo e rimarrebbe con buona vestibilità?

DROPS Design 30.01.2017 kl. 09:52:

Buongiorno Claudia Carolina. Sì può lavorare il diagramma M1 per la lunghezza che desidera. Buon lavoro!

Jeanette 18.01.2017 - 01:57:

Skal man bruge større rundpinde hvis den skal laves i xxxl? Og får man brug for en hjælpepind?

DROPS Design 18.01.2017 kl. 14:14:

Hej Jeanette. Nej, du kan sagtens bruge en 80 cm til en XXXL ogsaa. Ja, du skal bruge en hjaelpepind til kablet i mönstret.

Wendy 20.04.2016 - 14:53:

Dit is werkelijk een prachtig patroon. Dit patroon heb ik gebruikt voor mijn allereerste breiproject en is echt heel mooi geworden. Ik krijg er regelmatig complimenten over!

Hannah 12.02.2016 - 00:42:

Dieser Rock ist einfach klasse! Er war mein erstes größeres Strickprojekt und ist super geworden!

Nadia 21.05.2015 - 17:58:

Jeg ville ønske der var anvisninger til hvordan man kunne lave jeres flotte nederdele længere.. Som forholdsvis ny strikker er det ikke nemt at regne ud selv. Det klæder mig ikke med en kort nederdel, så hvis I på et tidspunkt har mulighed for at designe en form pencil-skirt - evt. med en lille detalje - ville jeg være meget taknemmelig.

DROPS Design 22.05.2015 kl. 14:39:

Hej Nadia, vi skal lade dit ønske gå videre! Men her har du en som er hæklet ovenfra og ned DROPS 156-6: https://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=156&d_id=6&lang=dk Og DROPS 156-8 som er strikket ovenfra og ned: https://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=156&d_id=8&lang=dk God forøje1se!

Dorothea Hufnagel 03.04.2014 - 22:22:

Ich bitte um eine ausführerliche Strickanleitung! Ich komme mit den Abnahmen nicht zurecht. Ganz herzlichen Dank! Dorothea Hufnagel

DROPS Design 04.04.2014 kl. 10:10:

Liebe Frau Hufnagel, die Anleitung wurde gerade etwas modifiziert, vielleicht ist es nun übersichtlicher. Ansonsten schreiben Sie einfach noch einmal, an welcher Stelle der Abnahmen Sie nicht weiterkommen. Gutes Gelingen!

Sara 25.03.2014 - 19:53:

Liebes Drops-Team, ich hatte dasselbe Problem wie Manuela (29.01.2013). Kann es sein, dass ein Fehler in der Anleitung steht? Nach den ersten Abnahmen nach 9cm (3 Rapporte in der Höhe) sagt die Anleitung man solle für Größe S mit 7 Rapporten und 54 Maschen glatt rechts auf beiden Seiten weiterstricken. Müssten das aber nicht nur 52 Maschen sein, nachdem zuvor 10 Maschen pro Seite abgenommen werden sollten? Danke und Grüße Sara

DROPS Design 30.03.2014 kl. 11:45:

Liebe Sara, es ist vielleicht etwas unübersichtlich formuliert. Zwischen den Musterbereichen befinden sich nach den Abnahmen jeweils 54 glatt re gestrickte M, wobei die erste dieser M noch zum letzten Musterrapport M.1 gehört, das ist ja eine re gestrickte M. Die Markierer sitzen jedoch 1 M "versetzt". Die Gesamtmaschenzahl ist richtig angegeben, darum wird in der Anleitung nichts geändert.

Claire 06.01.2014 - 16:46: www.abc-tricot.fr

Merci pour les précisions, j'ai pu m'apercevoir que je n'avais pas bien lu. Néanmoins, une chose me gêne encore. Par exemple, juste au 1er marqueur : en tricotant jusqu'à 2m avant, on arrive sur 2m env (puis le marqueur, puis la m end). On tricote donc ces 2m ens à l'end, puis la dernière m end du motif ?

DROPS Design 06.01.2014 kl. 18:20:

Bonjour Claire, le 1er marqueur se met juste avant la m end du dernier motif M1, et on tricote ensuite en jersey avant le 1er marqueur. Donc en diminuant avant le 1er marqueur, on est bien dans la partie jersey. Bon tricot!

Anne-Laure DV 06.01.2014 - 13:37:

Merci beaucoup les filles ! Je comprend maintenant beaucoup mieux :) et je suis contente je vais pouvoir finir ma petite jupe avant qu'il ne fasse très froid :)

Claire 05.01.2014 - 22:36: www.abc-tricot.fr

Suite la question d'Anne-Laure et après m'être un peu penchée dessus, j'ai l'impression qu'il y a une inversion dans les instructions pour les diminutions (celles à 20-21-22-23-24-25 cm de hauteur totale). Les marqueurs 1 et 3 sont juste avant la colonne de maille endroit, les marqueurs 2 et 4 juste après cette même colonne. donc aux marqueurs 1 et 3 : tric jusqu'au marqueur puis surjet simple et aux marqueurs 2 et 4 : tric jusqu'à 2 m avant le marqueur, puis 2m ensemble.

DROPS Design 06.01.2014 kl. 09:46:

Bonjour Claire, les marqueurs se mettent ainsi : le 1er avant la dernière m end du dernier motif du tour, le 2ème après 7 motifs complet, le 3ème avant la dernière m end du 7-12ème motif (cf taille) et le 4ème après 7 motifs complets, on a donc 2 marqueurs sur les côtés qui "encadrent" 7 motifs de M1. Les diminutions se font ensuite dans la partie jersey entre ces marqueurs. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 131-5