DROPS / 131 / 50

Drops of Fire by DROPS Design

DROPS skjerf i ”Fabel” eller "Flora" og ”Kid-Silk” strikket i riller med forkortede pinner og bobler langs kanten

DROPS design: Modell nr FA-160
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Mål: Ca 20 cm bred uten boblene Ca 160 cm langs nederkant
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
100 g f.nr 310p, sunset
Og bruk: DROPS KID-SILK fra Garnstudio
50 g f.nr 14, rød

Eller bruk:
DROPS FABEL fra Garnstudio
100 g f.nr 18, rød
Og bruk: DROPS KID-SILK fra Garnstudio
50 g f.nr 14, rød

DROPS PINNE NR 6 – det p.nr du må bruke for å få ca 15 m x 30 p rillestrikk på 10 x 10 cm med 1 tråd av hver kvalitet.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: sidelengs, type oppskrift: skjerf,

FORKORTEDE PINNER:
For at skjerfet skal bli videre i nederkant må det strikkes flere pinner over de nederste m i forhold til de øverste, dette gjøres slik (1.p = retten og starter fra nederkant): * Strikk 2 p over alle m, strikk til merket, snu, stram tråden og strikk tilbake, strikk 4 p over alle m *, gjenta fra *-*. Dvs at 1 rapport = 6 p øverst og 8 p nederst.
BOBLE:
Det strikkes 1 boble fra vrangen på slutten av hver 4.p (dvs langs nederkanten på skjerfet), dette gjøres slik: Legg opp 5 nye m på slutten av p, strikk 4 p rett frem og tilbake over disse m, snu, strikk 6 m rett (dvs de 5 nye m + 1 m som er på arb fra før), løft deretter 2.m på høyre p over første m, så 3.m over første, 4.m over første, 5.m over første og tilslutt 6.m over første. Nå er alle de 5 boble-m felt.
--------------------------------------------------------

SKJERF:
Legg opp 3 m på p 6 med 1 tråd Fabel/Flora + 1 tråd Kid-Silk.
1.PINNE (= retten): Strikk rett.
2.PINNE (= vrangen). Strikk 2 r, 1 kast, 1 r, lag 1 BOBLE – se forkl over!
3.PINNE (= retten): Strikk rett.
4.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 1 m, 1 kast, 1 r.
5.PINNE (= retten): Strikk rett.
6.PINNE (= vrangen): Strikk rett til det gjenstår 1 m, 1 kast, 1 r, lag 1 BOBLE.
Gjenta 3.til 6.p oppover til det er 20 m på p (utenom boblene). Sett 1 merke midt i arb (dvs 10 m på hver side av merket). Fortsett med rett over alle m på alle p, økning og bobler som før men i tillegg strikkes det FORKORTEDE PINNER – se forkl over. Når det er 30 m på p (uten boblen), slutter økningen, men de forkortede p fortsetter. Det skal fortsatt være 1 hullrad nederst før boblene, pinnene fra vrangen strikkes derfor videre slik: Strikk r til det gjenstår 3 m, 2 r sm, 1 kast og 1 r (i tillegg lages det 1 boble på hver 4.p som før).
Når arb måler ca 142 cm i nederkant (dvs i den siden boblene er), starter fellingene.
Pinnene fra vrangen strikkes videre slik: Strikk r til det gjenstår 4 m, strikk 3 r sm, lag 1 kast, 1 r, lag 1 boble (på denne måten blir det felt 1 m). Strikk videre slik til det gjenstår 20 m, nå strikkes det IKKE lenger forkortede pinner. Fortsett med riller, felling og bobler som før til det er 3 m igjen på p. Fell disse av. Arb måler ca 160 cm i nederkant.