DROPS / 131 / 8

Medieval by DROPS Design

Stickad DROPS asymmetrisk kofta med flätor i “Nepal”. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr NE-063
Garngrupp C
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS Nepal från Garnstudio
Nr 501, grå mix:
800-900-950-1050-1150-1250 g

DROPS RUNDST NR 5 - eller det st.nr du måste ha för att få 17 m x 22 v slätst med Nepal på 10 x 10 cm.
DROPS KNAPP NR 534, silver kantig:
3 st i alla stl.
-------------------------------------------------------

Kommentarer (149)

65% Ull, 35% Alpacka
från 21.00 kr /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 21.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 21.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 416kr. Läs mer.
RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.
MINSKNINGSTIPS (gäller bakst):
Alla minskn görs från rätsidan. Minska 1 m i varje sida så här: Sticka 2 m, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över. Sticka tills det återstår 4 m på st, sticka de nästa 2 m räta tills, sticka de sista 2 m.
MÖNSTER:
Se M.1 (diagr visar mönstret sett från rätsidan).
KNAPPHÅL:
Det avm till 3 knapphål på höger framkant.
1 KNAPPHÅL = maska av den 4:e m från kanten och lägg upp 1 m över den avm m på nästa v.
Maska av för knapphål när arb mäter ca:
STL S: 26, 33, 40 cm.
STL M: 27, 34, 41 cm.
STL L: 29, 36, 43 cm.
STL XL: 30, 37, 44 cm.
STL XXL: 32, 39, 46 cm.
STL XXXL: 33, 40, 47 cm.
--------------------------------------------------------

BAKST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 76-84-90-100-110-120 m (inkl 1 kantm i rätst i varje sida) på rundst 5 med Nepal. Sticka 6 v rätst - Läs förkl ovan. Sedan stickas det vidare i slätst med 1 kantm i rätst i varje sida (varv 1 = rätsidan). När arb mäter 10 cm minskas det 1 m i varje sida - Läs MINSKNTIPS ovan. Upprepa minskn med 6-7-7-8-8-8 cm mellanrum totalt 4 ggr = 68-76-82-92-102-112 m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sätt en markeringstråd i kantm i varje sida när arb mäter 34-35-36-37-38-38 cm (= hjälptrådar till monteringen). När arb mäter 48-50-52-54-56-57 cm avm det så här för ärmhål i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 0-1-2-3-5-7 ggr och 1 m 1-2-2-4-4-5 ggr = 60-62-64-66-68-68 m. När arb mäter 65-68-71-74-77-79 cm maskas de mittersta 18 m av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Maska av 1 m på nästa v från halsen = 20-21-22-23-24-24 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 67-70-73-76-79-81 cm.

VÄNSTER FRAMST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 104-110-116-122-128-134 m på rundst 5. Sticka 6 v rätst, nästa v (= rätsidan) stickas så här: 4 m rätst (= nederkanten), sticka slätstickn tills det återstår 22 m på st, sticka M.1 (= 18 m), och avsluta med 4 m rätst (= framkantsm mitt fram). Sticka så tills arb mäter 34-35-36-37-38-38 cm, sedan maskas de första 57-59-62-63-64-65 m av från rätsidan = 47-51-54-59-64-69 m. Fortsätt med M.1 och framkantsm mitt fram som förut. När arb mäter 48-50-52-54-56-57 cm avm det för ärmhål i sidan som på bakst = 43-44-45-46-47-47 m.
När arb mäter 67-70-73-76-79-81 cm maskas de första 20-21-22-23-24-24 m av från rätsidan till axel i alla stl = 23 m kvar till krage i alla stl. Nästa v från rätsidan stickas det så här: 1 kantm i rätst, M.1 och avsluta med 4 m rätst. Sticka så tills kragen mäter 9 cm mätt från axeln. Nu maskas de första 7 m av i början på nästa 2 v från rätsidan, sedan maskas resterande 9 m löst av.

HÖGER FRAMST:
Det stickas som vänster framst, men motsatt och med knapphål på framkanten - Läs förkl ovan.

ÄRM:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 36-38-38-40-42-44 m (inkl 1 kantm i varje sida) på rundst 5. Sticka st 6 v rätst (varv 1 = rätsidan), sedan stickas det slätstickn till färdigt mått. När arb mäter 10 cm ökas det 1 m i varje sida. Upprepa ökningen med 5½-4½-4-3½-3-3 cm mellanrum totalt 7-8-9-10-11-11 ggr = 50-54-56-60-64-66 m. När arb mäter 47 cm i alla stl avm det så här till ärmtopp i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 1-2-2-2-2-2 ggr, 1 m 2-1-2-3-4-5 ggr. När arb mäter 53-53-54-54-55-56 cm maskas det av så här i varje sida på vartannat v: 1 m 2 ggr, 2 m 2 ggr, och 3 m 1 gång = 18-20-20-22-24-24 m. Maska av alla m löst. Arb mäter nu ca 58-58-59-59-60-61 cm. Sticka 1 ärm till.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy tills kragen mitt bak och sy till i nacken innanför 1 kantm. Sy i ärmarna. Sy sidsömmarna innanför 1 kantm så här: A (= avm.kanten på framst) sys mot B (= sidan på bakst) - Se måttskissen. OBS! Avpassa sömmen så att avm.kanten på vart och ett av framst blir sytt upp till markeringstråden på bakst, fortsätt sedan sidsömmen som förut innanför 1 kantm och sy ärmsömmarna i ett. Sy i knapparna på vänster framkant.

Detta mönster har uppdaterats. .

Garnåtgång: DROPS Nepal från Garnstudio
Nr 501, grå mix:
800-900-950-1050-1150-1250 g
Uppdaterad online: 16.08.2011

Kommentarer (149)

Skriv din kommentar här!

Shanna LeBlanc 27.03.2018 - 03:01:

I'm not sure if you are aware or not, but this pattern is being sold by someone on eBay. It looks like they cropped your logo off of the front image. I found it the other day! I can't post the link but search for this: Ladies Knitting Pattern 745, Medieval Asymmetric Aran/ 10 ply Cable Jacket. I don't want any of your hard work getting ripped off!

Ina 26.12.2017 - 14:44:

Sieht auf den Bildern leider besser aus als in der Realität. Zupft man an ihr herum (wie auf den Fotos), geht es noch, aber wer macht das schon die ganze Zeit? Steht man ganz normal, sehen die "Zipfel" aus wie unförmige Lappen, die extrem auftragen. In Größe L wird die Jacke zudem viel zu lang. Ich mit einer Größe von 1,60m kann sie garnicht tragen und auch bei 1,75m sieht die Jacke immernoch sehr merkwürdig aus. Schade!

Niedeczki Zita 18.04.2017 - 13:58:

Az eleje nyakleírásában hibát vélek felfedezni. A 23 szemből 9 és 7 szem lekötése van írva. De az csak 16 szem... Mi lenne a megoldás?

DROPS Design 18.04.2017 kl. 23:26:

Kedves Zita! A leírásban az szerepel, hogy "láncoljunk le 7 szemet a következő 2 sor elején, majd a megmaradt kilenc szemet." Tehát kétszer kell a 7 szemet, és egyszer 9 szemet. (14+9 = 23). Bízom benne, hogy ez segít. Sikeres kézimunkázást!

Marie-Laure Celton 23.11.2015 - 11:03:

Bonjour, ce modèle est superbe. Est il possible de le tricoter avec des aiguilles droites à la place des aiguilles circulaires et comment. Merci d'avance

DROPS Design 23.11.2015 kl. 11:07:

Bonjour Mme Celton et merci. On tricote ici sur aiguille circulaire pour avoir suffisamment de place pour toutes les mailles, vous pouvez ainsi utiliser des aig. droites mais vos mailles seront plus serrées, assurez-vous de bien conserver la bonne tension - Plus d'infos ici. Bon tricot!

Maria Lindgren 02.02.2015 - 21:55:

Jag får inte ärmen att stämma. Jag tror att det är för få masker som ska läggas upp. Ärmen är nästan 10 cm för liten för ärmhålet. Har sticka klart själva koftan och den passar perfekt.

DROPS Design 04.02.2015 kl. 09:27:

Hej Maria, kom ihåg att du måste räkna med hela bågen i ärmtoppen vilket är mer än 11 cm i varje sida + m som är kvar. Lycka till!

Yoanna Fridell 12.01.2015 - 23:27:

Hej ok, tack för svaret, på alla andra mått har jag den minsta storleken förutom bysten där jag får storlek L.....Vet verkligen inte vilken storlek som blir bäst då? Ska jag ta den minsta och öka vid byst?

DROPS Design 13.01.2015 kl. 13:06:

Hej Yoanna. Ja, jeg ville nok strikke den lille störrelse og pröv den paa undervejs. Hvis det saa er nödvendigt, ville jeg tage ud ved bysten til den store störrelse i bredden.

Yoanna Fridell 11.01.2015 - 17:20:

Hej jag förstår inte hur jag ska räkna ut vilken stl jag ska välja?? Strecket som går över bysten menar att jag ska ha stl L vilket är absurt?! Jag är stl 34-36 i vanliga fall. Eller är det under bysten jag ska gå efter när jag mäter?

DROPS Design 12.01.2015 kl. 16:23:

Hej Yoanna. Du skal maale lige hen over brystet. I str L er omkredsen paa denne model er 94 cm. Den maa gerne sidde lidt stramt over brystet som det ses paa billedet. Kontroleer ogsaa laengden total, skulderbredde og aermelaengde. God fornöjelse

Patricia Matthews 07.10.2014 - 18:44:

Thank you so much for your prompt reply. How do you exactly block it with pins?

DROPS Design 08.10.2014 kl. 09:53:

Dear Mrs Matthews, gently lay the piece to your blocking goals, and use rust-proof pins to hold the knitted piece - use as many as necessary taking care that edge are straight. Remember your DROPS store will give you more tips & advices. Happy knitting!

Patricia Matthews 04.10.2014 - 10:46:

Have knitted this -absolutely love it but I have the same problem with it rolling up. I lay it on damp towel after washing and lay a damp towel on top ensuring the garter stitch edge is laying correctly. Initially after drying the problem has disappeared but it soon reappears. Please help.

DROPS Design 04.10.2014 kl. 17:59:

Dear Mr Matthews, avoid drying on a surface that absorbs moisture - you can block it with pins to keep it in place until it is dried. Do not hesitate to contact your DROPS store for any tips & advice. Happy knitting!

Thera Van Dijk 14.03.2014 - 20:19:

Een in ribbelsteek gebreide rand gaat altijd krullen als je het niet perst of stoomt. tegenwoordig vervang ik zo'n rand door een in gerstekorrel gebreide rand. Mijn ervaring is dat die minder krult.

Kommentér oppskrift DROPS 131-8