DROPS / 76 / 2

DROPS 76-2 by DROPS Design

Rillestrikket DROPS Genser i "Alaska" med mansjetter i "Vienna". Pongpong skjerf i "Alaska" og "Vienna"

Stikkord: gensere, høy hals, skjerf,

DROPS design: Modell nr X-273
--------------------------------------------------------

Størrelse: XS/S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Alaska fra Garnstudio
500-550-600-650-700 gr f.nr 02, naturhvit
og bruk: DROPS Vienna fra Garnstudio
100-100-100-100-100 gr f.nr 21, naturhvit

DROPS Pinne nr 9

fra 17.50 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 17.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 17.50 kr /50g

DROPS genser:
Strikkefasthet: 12 m x 22 p med Alaska på p 9 og riller = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Forstk: Legg opp 48-53-58-64-70 m på p 9 med 2 tråder Alaska. Ta bort 1 tråd og strikk riller. Husk på strikkefastheten! Samtidig når arb måler 10 cm økes det 1 m i hver side på hver 8.-8.-9.-9.-10. cm totalt 3 ganger = 54-59-64-70-76 m. Når arb måler 34-35-37-38-39 cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 3 m 1-1-1-1-2 ganger, 2 m 0-1-2-3-3 ganger og 1 m 2 ganger = 44-45-46-48-48 m. Når arb måler 49-51-53-55-57 cm felles de midterste 8-9-10-12-12 m av til hals. Videre felles på hver side av halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 3 ganger = 13 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 55-57-59-61-63 cm.

Bakstk: Legg opp og strikk som forstk. Fell til ermhull som på forstk og strikk videre til arb måler 53-55-57-59-61 cm. Nå felles de midterste 16-17-18-20-20 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 13 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 55-57-59-61-63 cm.

Erme: Legg opp 32-32-36-36-36 m på p 9 med 2 tråder Vienna. Strikk vrbord i 16 cm - det strikkes med 2 tråder. Bytt til 1 tråd Alaska og fortsett med riller til ferdig mål. Samtidig etter vrborden økes det 1 m i hver side på hver 5.-4,5.-5,5.-4.-3. cm
totalt 7-8-6-8-9 ganger = 46-48-48-52-54 m.
Når ermet måler 50-49-47-46-44 cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 3 m 1
gang, 2 m 2-2-1-1-1 ganger, 1 m 2-5-9-10-12 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 57-58-58-58-59 cm. Fell av de resterende m.

Montering: Sy høyre skuldersøm.

Hals: Plukk opp ca 52 til 60 m (delelig med 4) rundt halsen på p 9 med 1 tråd Alaska. NB: Plukkes det opp færre enn 52 m må det økes jevnt fordelt på 1.p ellers blir halsen for trang. Strikk 1 p rett fra vrangen, deretter strikkes 1 p rett fra retten. Fortsett med vrbord. Når halsen måler 11 cm byttes det til 2 tråder Vienna, strikk 3 p vrbord, fell løst av. Sy venstre skuldersøm og opp langs halskanten - sy i ytterste ledd av ytterste m. Sy i ermene. Sy erm- og sidesøm i ett i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk, la det stå igjen 7 cm nederst i hver side til splitt.

DROPS Pongpong skjerf:
Lengde: ca 126 cm
Materialer: Alaska
250 gr f.nr 02, naturhvit
og bruk: Vienna
50 gr f.nr 21, naturhvit
DROPS Heklenål nr 4

Papp: Bruk f.eks en pappeske, baksiden av en tegneblokk eller en melkekartong som er vasket og tørket godt.

Pappskiver: Klipp ut 2 smultringer av papp. Ytterkanten skal være på 12 cm i diameter og hullet 4 cm i diameter.

Pongpong: 1 pongpong: Klipp 1 tråd Alaska på 5,5 meter, brett denne dobbelt og snurr den om begge pappskivene. Gjenta dette 3 ganger til med Alaska + 1 gang med Vienna - pongpongen skal altså lages av 4 ganger 5,5 meter Alaska + 1 gang 5,5 meter Vienna. Nå klippes det opp mellom de to papp-skivene. Klipp 1 tråd Alaska på ca 25 cm, brett denne dobbelt og tre den inn mellom pappskivene (denne kalles heretter festetråden), knyt stramt til. Dra pappskivene forsiktig ut og klipp pongpongen litt jevn - pass på at den ikke klippes for liten, den skal være ca 8 cm i diameter.

Skjerf: Lag 16 pongponger som forklart over. Hekle dem sammen med Alaska på nål nr 4 slik: Start med 1 fastm om festetråden på 1.pongpong, * hekle 10 luftm, deretter 1 fastm i festetråden på neste pongpong, hekle 10 luftm som skjules inni denne pongpongen og 1 fastm om festetråden på andre siden av samme pongpong *, gjenta fra *-* til alle pongpongen er heklet sammen. Klipp tråden og fest den.

Diagram

SySy 19.11.2018 - 14:11:

Pourriez-vous m'expliquer plus clairement cette phrase : rabattre pour les emmanchures de chaque côté tous les 2 rangs : 1-1-1-1-2 fois 3 m, 0-1-2-3-3 fois 2 m et 2 fois 1 m = 44-45-46-48-48 m. Un tout grand merci

DROPS Design 19.11.2018 kl. 14:41:

Bonjour Sysy, vous rabattez en début de rang de chaque côté (= sur l'endroit et sur l'envers) un nombre de mailles différent pour chaque taille, ex en taille XS/S: 1 fois 3 m (= 6 m rabattues au total) et 2 fois 1 m (= 4 m rabattues au total), vous avez ainsi rabattu 10 m (= 5 de chaque côté), il reste 44 m. Bon tricot!

SySy 19.11.2018 - 14:10:

Pouvez vous m\\\\\\\\\\\\\\\'expliquer plus clairement ceci : rabattre pour les emmanchures de chaque côté tous les 2 rangs : 1-1-1-1-2 fois 3 m, 0-1-2-3-3 fois 2 m et 2 fois 1 m = 44-45-46-48-48 m. D\\\\\\\\\\\\\\\'avance je vous remercie

DROPS Design 19.11.2018 kl. 14:41:

Voir réponse ci-dessus :)

Kommentér oppskrift DROPS 76-2