DROPS / 128 / 25

Talk Pineapple by DROPS Design

Hæklet DROPS Top i ”Safran”. Str XS - XL.

DROPS design: Model nr E-175
--------------------------------------------------------
Størrelse: XS - S - M - L - XL
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
250-300-350-400-450 gr f.nr 17, hvid

DROPS HÆKLENÅL nr 3 - eller den nål du skal bruge for at få 28 m i M.1 på 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP, nr 521: 3 stk.

Kommentarer (84)

Garnet til denne opskrift koster fra 49.75kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
MØNSTER:
M.1: Mønsteret hækles frem og tilbage. Hver række startes med 1 lm, 1 fm i 1.lm på rækken, * 1 lm, 1 fm i næste lm * = 1 rapp M.1. Gentag fra *-*, slut af med 1 lm og 1 fm i sidste fm på rækken, vend arb. Se diag M.1.
M.2: Mønsteret hækles rundt. Se diag M.2.
LUKKETIPS:
Der lukkes 2 fm således: Hækl M.1 til der er 2 fm tilbage (= det antal fm som skal lukkes) på rækken, slut rækken med 1 lm og 1 fm i næste lm, vend arb = aflukning af 2 fm i slutningen af rækken.
Der lukkes 1 fm således: Hækl M.1 til der er 1 fm tilbage (= det antal fm som skal lukkes) på rækken, slut rækken med 1 lm og 1 fm i sidste lm, vend arb = aflukning af 1 fm i slutningen af rækken.
UDTAGNINGSTIPS:
Tag 1 rapp ud af M.1 i hver side af arb således: Hækl 2 rapp M.1 i første og sidste lm på rækken = 2 nye fm.
Tag 1 rapp ud af M.1 på hver side af mærketråden således: Hækl 2 rapp M.1 i lm på hver side af mærketråden = 2 nye fm.
--------------------------------------------------------

FOR- OG RYGSTK:
For- og rygstk hækles frem og tilbage i et med åbning i venstre side. Start under brystet og hækl toppen opover. Hækl 210-232-254-282-316 lm (= 209-231-253-281-315 lm + 1 lm til at vende med) på nål 3 med Safran. Hækl første række (= retsiden) således: 1 fm i 2.lm fra nålen, * 1 lm, spring over 1 lm, 1 fm i næste lm *. Gentag fra *-* rækken ud, slut af med 1 lm og 1 fm i sidste lm = 105-116-127-141-158 fm. Sæt en mærketråd fra retsiden i luftmasken efter den 53.-58.-64.-71.-79.fm (forstk er til højre for mærketråden = 53-58-64-71-79 fm), vend arb. OBS: Lad mærketråden følge med op. Næste række hækles iflg M.1- Se forkl over, vend arb. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Hækl således til arb måler 5-5-5-6-7 cm. På næste række fra retsiden tages der 4 rapp af M.1 ud således: Tag 1 rapp af M.1 ud på hver side af arb og tag 1 rapp af M.1 ud på hver side af mærketråden (= 4 nye fm på rækken) - læs UDTAGNINGSTIPS.
Gentag udtagning når arb måler 10-10-10-12-14 cm = 113-124-135-149-166 fm (forstk = 57-62-68-75-83 fm). Fortsæt til arb måler 15-16-17-18-19 cm. På næste p fra vrangen hækles der således: Hækl M.1 til der er 2 fm tilbage på rækken, slut af med 1 lm og 1 fm i næste lm, vend arb (= 1.aflukning af 2 fm på forstk - læs lukketips). Nu er der 55-60-66-73-81 fm til højre for mærketråden.
Derefter startes ærmegabet, videre hækles højre og venstre side af forstk færdig for sig.

VENSTRE SIDE AF FORSTK:
Hækl den første række (= retsiden) således: 1 lm, 1 fm i næste lm på rækken, hækl 23-25-28-32-35 rapp af M.1, vend arb = 24-26-29-33-36 fm på rækken. Næste række (= vrangen) hækles således: 1 lm, 1 fm i 1.lm på rækken, hækl M.1 til der er 2 fm tilbage på rækken, slut af med 1 lm og 1 fm i næste lm (= aflukning af 2 fm), vend arb = 22-24-27-31-34 fm på rækken.
Luk 2 fm af i slutningen af rækken således på 3-3-3-3-3 rækker til = 16-18-21-25-28 fm. Derefter lukkes der 1 fm af i slutningen af rækken - læs lukketips - til der er 6-6-7-9-10 fm på rækken. Fortsæt at hækle M.1 til arb måler 34-36-38-40-42 cm fra ærmegabet (= skulderstrop). Klip og hæft tråden.

HØJRE SIDE AF FORSTK:
Hent tråden i den 26.-28.-31.-35.-38.fm til højre for mærketråden. Hækl højre del på samme måde som venstre del af forstk. Klip og hæft tråden.

MONTERING:
Sy skulderstropperne yderst i kanten på hver side af rygstk.

NEDERDELEN:
Arb hækles rundt ovenfra og ned fra luftmkanten på for- og rygstk. Hækl på nål 3 med Safran nederst på venstre rygstk således: Hent tråden i 1.lm og hækl 1 lm, derefter hækles 1 fm i hver lm langs kanten på bag- og forstk, slut af med 1 km i 1.fm = 209-231-253-281-315 fm på omg, videre hækles der rundt.
Næste omg hækles således: 3 lm, hækl st i hver fm - SAMTIDIG justeres m-antallet til 220-240-260-280-320 st, slut af med 1 km i den 3.lm i beg af omg. Næste omg hækles således: 1 lm, 1 fm i 1.st, * 3 lm, spring over 3 st, 1 fm i næste st *, gentag fra *-* omg rundt. Slut omg af med 3 lm og 1 km i 1.fm. Videre hækles M.2 rundt - Se diag, start med omg med pil. Fortsæt til M.2 er hæklet 2 gange i højden. Derefter hækles 1.omg i M.2 (omg med pilen) en gang til, klip og hæft tråden.

KANT I VENSTRE SIDE MED KNAPHUL:
Hækl fra retsiden frem og tilbage op langs siden på venstre forstk. Der startes nederst på venstre forstk (over nederdelen) således: Hent tråden i 1.række, hækl 1 lm, videre hækles der 40-42-44-46-50 fm (fm i hver række) langs kanten op til ærmegabet, vend arb. Hækl 2 fm-rækker til (1 fm i hver fm, hver række startes med 1 lm). På næste række (4.række) hækles der knaphul således: Hækl 4 fm, * spring over 2 fm, hækl 2 lm, 13-14-15-16-18 fm *. Gentag fra *-* en gang til, hækl 2 lm, spring over 2 fm, slut af med 4 fm. Videre hækles der fm-rækker, hækl 1 fm i hver lm fra 4.række. Fortsæt til der er hæklet 7 fm-rækker, klip og hæft tråden.
Læg forkanten over venstre rygstk og sy den nederste kant med små pæne sting. Sy knapperne på venstre rygstk.

HÆKLEKANT:
Hækl M.1 rundt i halsen og ærmegabet hvis man ønsker en jævn kant.

= start

ELLEN LIEBERMAN 12.11.2018 - 23:17:

I would love to make this top, but just don't understand the instruction. What is the amount of stitches you need to start.? I looked for help in the videos, but there are only 4 which have nothing to do with this pattern. Help please!

DROPS Design 13.11.2018 kl. 08:45:

Dear Mrs Lieberman, you first start in the middle of piece and work "yoke part" bottom up finishing each front piece separately. Then work the bottom edge (with pineaples) top down. You finish then with the button band on the left side and with a crocheted edge around neck and armholes. Happy crocheting!

Nayda Salgado 05.09.2018 - 16:50:

Good morning. I’m having problems understanding some of the instructions for pattern 128-25. It sttes that ithas 4 tutorials. However, I was not able to find those in your website. Can you advise where to find them? Thanks!

DROPS Design 06.09.2018 kl. 07:58:

Hi Nayda, You click on the link to the right of the photo, where it says 'Need help?' That takes you to the 4 videos mentioned. Happy crocheting!

Liz 27.05.2018 - 20:33:

Merci. Grace a votre reponse j ai pu passer l étape ! Je me lance dans le m2! Merci!!

Liz 24.05.2018 - 16:15:

Bonjour je fais et refais, mais impossible de passer du M1 au M2 j'ai bien fini le "débardeur", puis j'ai fait 209 ms, et ensuite je suis perdue, n' y aurait il pas un diagramme pour montrer ce qu'il faut faire entre ce point de l'ouvrage et le début de M2? merci

DROPS Design 25.05.2018 kl. 08:04:

Bonjour Liz, après les 209 ms, crochetez 1 rang de brides en ajustant à 220 B (= augmentez 11 brides à intervalles réguliers - voir ici). Crochetez ensuite: 1 ml, 1 ms dans la 1ère B, (3 ml, sautez 3 B, 1 ms dans la B suivante), répétez de (à) 54 fois au total, et terminez par 3 ml et 1 mc dans la 1ère ms = 55 arceaux. Crochetez ensuite 11 fois M.2 au total en largeur en commençant par le rang avec la flèche. Bon crochet!

Maria-Emma Forster 27.07.2017 - 19:25:

Hallo, die Erklärung der linken und rechten Seite des Vorderteils ist geschrieben worden. Wie werden diese am Rückenteil gehäkelt? Gleiche Abnahmen? Vielen Dank

DROPS Design 28.07.2017 kl. 08:18:

Liebe Frau Forster, wenn die Abnahmen für die Vorteile beginnen wird das Rückenteil nicht mehr gehäkelt. Viel Spaß beim stricken!

Coutarel 27.06.2017 - 16:59:

Je ne comprends pas les diminutions emmanchures, on diminue sur le devant et sur le dos, on ne crochète pas sur le dos

DROPS Design 27.06.2017 kl. 18:32:

Bonjour Mme Coutarel, c'est exact, on diminue uniquement sur le devant, le dos est droit, sans diminutions d'emmanchures. Bon crochet!

Simone 07.01.2017 - 07:44:

Hello ... This isn't a pattern? It's not much help at all and I have someone who is asking me to make this for them . Is there anyone who can help me understand this ?

DROPS Design 09.01.2017 kl. 10:02:

Dear Simone, this is the entire pattern to this crochet top, please feel free to ask you question here. Should you need any personnal assistance, you are welcome to contact the store where you bought your yarn. Happy crocheting!

Kovács Kata 09.12.2016 - 15:49:

Sziasztok, ezt a részt a gyakorlatban hogyan kell értelmezni? "A háta mindkét oldalán, a széleket egymás mellé illesztve varrjuk össze a vállpántot." Jó lenne egy kép a darab hátoldaláról is. Köszi, Kata

Minna Runsala 28.06.2016 - 21:45:

Hei. Olen aivan alku vaiheessa jumissa. Etupuolen 5cm jälkeen alkaa lisäykset.? Eli siis kuinka.? Näillä ohjeille saan sen kääntymään vain rullalle.? Entä merkkinauha, meneekö se silti siin 64.n kjs kohdalla vai vaihtuuko se lisäyksistä.? Miksei ole topista kuvaa takapuolelta.? Sekin helpottaisi. :) Ystävällisin terveisin Minna

DROPS Design 21.10.2016 kl. 14:05:

Hei! Olethan lukenut lisäysvinkin? Työn kumpaankin reunaan sekä merkkilankojen kummallekin puolelle lisätään 1 mallikerta. Merkkilangat pysyvät samoissa kohdissa.

Laura 23.03.2016 - 17:55:

I'm having trouble visualizing where the button are to start. at the back or side. it'd be helpful there there was a photo of the other views so i can figure this out on my own. i'm usually pretty good figuring out patterns. once a picture or diagram of the breakdown of marker placement and buttons can occur i can finish my piece. i went ahead and finished the bottom part instead.

DROPS Design 24.03.2016 kl. 08:36:

Dear Laura, the top of front and back piece is worked back and forth bottom up, and button band will be then crocheted along the left side of top (= starting at the bottom of vent on the left side to the armhole) - see "Band in the left side with button holes" at the end of written pattern. Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS 128-25