DROPS / 128 / 25

Talk Pineapple by DROPS Design

Virkad DROPS topp i ”Safran”. Stl XS - XL.

DROPS design: Modell nr E-175
--------------------------------------------------------
Storlek: XS - S - M - L - XL
Garnåtgång: DROPS SAFRAN från Garnstudio
250-300-350-400-450 g nr 17, vit

DROPS VIRKNÅL NR 3 - eller den nål du måste ha för att få 28 m i M.1 = 10 cm. DROPS PÄRLEMORKNAPP, NR 521: 3 st.

Kommentarer (80)
DROPS Safran DROPS Safran
100% Bomull
från 15.00 kr /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 15.00 kr /50g
Garnaffären
Stickor och virknålar
Garnet till detta mönstret kostar 95kr. Läs mer.
VIRKINFO:
MÖNSTER:
M.1: Mönstret virkas fram och tillbaka. Varje varv börjar med 1 lm, 1 fm i 1:a lm på v, * 1 lm, 1 fm i nästa lm * = 1 rapp M.1. Upprepa *-*, avsluta med 1 lm och 1 fm i sista fm på v, vänd arb. Se diagr M.1.
M.2: Mönstret virkas runt. Se diagr M.2.
AVMTIPS:
Det avm 2 fm så här: Virka M.1 tills det återstår 2 fm (= det antal fm som ska avm) på v, avsluta v med 1 lm och 1 fm i nästa lm, vänd arb = avmaskning av 2 fm i slutet på v.
Det avm 1 fm så här: Virka M.1 tills det återstår 1 fm (= det antal fm som ska avm) på v, avsluta v med 1 lm och 1 fm i sista lm, vänd arb = avmaskning av 1 fm i slutet på v.
ÖKNINGSTIPS:
Öka 1 rapp av M.1 i varje sida av arb så här: Virka 2 rapp M.1 i första och sista lm på v = 2 nya fm.
Öka 1 rapp av M.1 på varje sida av markören så här: Virka 2 rapp M.1 i lm på varje sida av markören = 2 nya fm.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Framst och bakst virkas fram och tillbaka i ett med öppning i vänster sida. Börja under bröstet och virka toppen uppöver. Virka med nål 3 med Safran 210-232-254-282-316 lm (= 209-231-253-281-315 lm + 1 lm till att vända med). Virka första v (= rätsidan) så här: 1 fm i 2:a lm från nålen, * 1 lm, hoppa över 1 lm, 1 fm i nästa lm *. Upprepa *-* varvet ut, avsluta med 1 lm och 1 fm i sista lm = 105-116-127-141-158 fm. Sätt en markör från rätsidan i lm efter den 53:e-58:e-64:e-71:a-79:e fm (framst är till höger före markören = 53-58-64-71-79 fm), vänd arb. OBS: Låt markören följa med uppöver. Nästa varv virkas det M.1- Se förkl ovan, vänd arb. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
Virka så tills arb mäter 5-5-5-6-7 cm. På nästa varv från rätsidan ökas 4 rapp M.1 så här: öka 1 rapp M.1 på varje sida av arb och öka 1 rapp M.1 på varje sida av markören (= 4 nya fm på v) - Läs ÖKNINGSTIPS.
Upprepa ökningen när arb mäter 10-10-10-12-14 cm = 113-124-135-149-166 fm (framst = 57-62-68-75-83 fm). Fortsätt tills arb mäter 15-16-17-18-19 cm. På nästa v från avigsidan virkas det så här: Virka M.1 tills det återstår 2 fm på v, avsluta med 1 lm och 1 fm i nästa lm, vänd arb (= 1:a avmaskn av 2 fm på framst - Läs Avmtips). Nu är det 55-60-66-73-81 fm till höger före markören.
Därefter börjar ärmhålet, sedan virkas höger och vänster sida av framst färdiga var för sig.

VÄNSTER SIDA AV FRAMST:
Virka det första varvet (= rätsidan) så här: 1 lm, 1 fm i nästa lm på v, virka 23-25-28-32-35 rapp av M.1, vänd arb = 24-26-29-33-36 fm på v. Nästa varv (= avigsidan) virkas så här: 1 lm, 1 fm i 1:a lm på v, virka M.1 tills det är 2 fm kvar på v, avsluta med 1 lm och 1 fm i nästa lm (=2 fm avm), vänd arb = 22-24-27-31-34 fm på v.
Maska av 2 fm så här i slutet på v på 3-3-3-3-3 v till = 16-18-21-25-28 fm. Sedan avm 1 fm i slutet på v - Läs Avmaskningstips - tills det är 6-6-7-9-10 fm på v. Fortsätt att virka M.1 tills arb mäter 34-36-38-40-42 cm från ärmhålet (= axelband). Klipp av och fäst tråden.

HÖGER SIDA AV FRAMST:
Hämta tråden i den 26:e-28:e-31:a-35:e-38:e fm till höger före markören. Virka höger del på samma sätt som vänstra delen av framst. Klipp av och fäst tråden.

MONTERING:
Sy axelbanden kant i kant på varje sida av bakst.

NEDERDELEN:
Arb virkas runt uppifrån och ned från uppläggkanten på fram- och bakst. Virka med nål 3 med Safran nederst på vänster bakst så här: hämta tråden i 1:a lm och virka 1 lm, sedan virkas 1 fm i varje lm längs kanten på bak- och framst, avsluta med 1 sm i 1:a fm = 209-231-253-281-315 fm på v, sedan virkas det runt och runt.
Nästa v virkas så här: 3 lm, virka st i varje fm - SAMTIDIGT justeras maskantalet till 220-240-260-280-320 st, avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v. Nästa v virkas så här: 1 lm, 1 fm i 1:a st, * 3 lm, hoppa över 3 st, 1 fm i nästa st *, upprepa *-* v runt. Avsluta v med 3 lm och 1 sm i 1:a fm. Sedan virkas M.2 runt - Se diagr, börja med v med pilen. Fortsätt tilsl M.2 är virkat 2 ggr på höjden. Sedan virkas varv 1 i M.2 (v med pilen) en gång till, klipp av och fäst tråden.

FRAMKANT I VÄNSTER SIDA MED KNAPPHÅL:
Virka från rätsidan fram och tillbaka upp längs sidan på vänster framst. Man börjar nederst på vänster framst (över nederdelen) så här: hämta tråden i 1:a v, virka 1 lm, sedan virkas det 40-42-44-46-50 fm (fm på varje v) längs kanten upp för ärmhålet, vänd arb. Virka 2 fm-varv till (1 fm i varje fm, varje varv börjar med 1 lm). På nästa varv (v 4) virkas det knapphål så här: virka 4 fm, * hoppa över 2 fm, virka 2 lm, 13-14-15-16-18 fm *. Upprepa *-* en gång till, virka 2 lm, hoppa över 2 fm, avsluta med 4 fm. Sedan virkas det fm-varv, virka 1 fm i varje lm från v 4. Fortsätt tills det är 7 fm-varv virkade, klipp av och fäst tråden.
Lägg framkanten över vänster bakst och sy fast den nedersta kanten med små fina stygn. Sy i knapparna på vänster bakst.

VIRKAD KANT:
Virka M.1 runt halsen och ärmhålet om det önskas en jämnare kant.

= början

Kommentarer (80)

Leave your comment!

Maria-Emma Forster 27.07.2017 - 19:25:

Hallo, die Erklärung der linken und rechten Seite des Vorderteils ist geschrieben worden. Wie werden diese am Rückenteil gehäkelt? Gleiche Abnahmen? Vielen Dank

DROPS Design 28.07.2017 kl. 08:18:

Liebe Frau Forster, wenn die Abnahmen für die Vorteile beginnen wird das Rückenteil nicht mehr gehäkelt. Viel Spaß beim stricken!

Coutarel 27.06.2017 - 16:59:

Je ne comprends pas les diminutions emmanchures, on diminue sur le devant et sur le dos, on ne crochète pas sur le dos

DROPS Design 27.06.2017 kl. 18:32:

Bonjour Mme Coutarel, c'est exact, on diminue uniquement sur le devant, le dos est droit, sans diminutions d'emmanchures. Bon crochet!

Simone 07.01.2017 - 07:44:

Hello ... This isn't a pattern? It's not much help at all and I have someone who is asking me to make this for them . Is there anyone who can help me understand this ?

DROPS Design 09.01.2017 kl. 10:02:

Dear Simone, this is the entire pattern to this crochet top, please feel free to ask you question here. Should you need any personnal assistance, you are welcome to contact the store where you bought your yarn. Happy crocheting!

Kovács Kata 09.12.2016 - 15:49:

Sziasztok, ezt a részt a gyakorlatban hogyan kell értelmezni? "A háta mindkét oldalán, a széleket egymás mellé illesztve varrjuk össze a vállpántot." Jó lenne egy kép a darab hátoldaláról is. Köszi, Kata

Minna Runsala 28.06.2016 - 21:45:

Hei. Olen aivan alku vaiheessa jumissa. Etupuolen 5cm jälkeen alkaa lisäykset.? Eli siis kuinka.? Näillä ohjeille saan sen kääntymään vain rullalle.? Entä merkkinauha, meneekö se silti siin 64.n kjs kohdalla vai vaihtuuko se lisäyksistä.? Miksei ole topista kuvaa takapuolelta.? Sekin helpottaisi. :) Ystävällisin terveisin Minna

DROPS Design 21.10.2016 kl. 14:05:

Hei! Olethan lukenut lisäysvinkin? Työn kumpaankin reunaan sekä merkkilankojen kummallekin puolelle lisätään 1 mallikerta. Merkkilangat pysyvät samoissa kohdissa.

Laura 23.03.2016 - 17:55:

I'm having trouble visualizing where the button are to start. at the back or side. it'd be helpful there there was a photo of the other views so i can figure this out on my own. i'm usually pretty good figuring out patterns. once a picture or diagram of the breakdown of marker placement and buttons can occur i can finish my piece. i went ahead and finished the bottom part instead.

DROPS Design 24.03.2016 kl. 08:36:

Dear Laura, the top of front and back piece is worked back and forth bottom up, and button band will be then crocheted along the left side of top (= starting at the bottom of vent on the left side to the armhole) - see "Band in the left side with button holes" at the end of written pattern. Happy crocheting!

Robin Laber 16.03.2016 - 21:03:

I am at the end of the first M2 pattern of the skirt. The pattern does not make clear how to join to the tip of the pineapple while also getting one to the correct height of the next row without chains. End of row 9, beginning of row 10

DROPS Design 17.03.2016 kl. 00:01:

Dear Mrs Laber, you can work sl st to the ch-space between the 2 dc and then start new rounds from here. Happy crocheting!

Shelly 29.05.2015 - 06:23:

On M.2 part, in row 3, at the base of the pineapple do you crochet the 8 dc(U.S. termes) into the 8 dc in previous row? I can't understand it from the diagram.

DROPS Design 29.05.2015 kl. 09:43:

Dear Shelly, row 1 is the row with the arrow - on row 3 after the (sc,ch3,)x 5, sc over the 8 dc in pineapple, crochet 4 ch, then in ch between 2 dc from previous row work 2 dc, 1 ch, 2 dc, then crochet 3 ch and in ch between next 2 dc work 2 dc, 1 ch, 2 dc, 4 ch and repeat pattern. Happy crocheting!

Paulette Tubbs 27.05.2015 - 22:23:

I guess I wasn't clear enough with my last question. I understand the symbol T =sc ,but what are the small marks " above the T's and the - under the T's for in the M.2 section. Is this a type of pineapple stitch pattern?

DROPS Design 28.05.2015 kl. 10:24:

Dear Mrs Tubbs, that's right, that's a type of pinapple stitch pattern - the small marks between the sc are chains, for ex. on row 3 in M.2 work: *1 sc, 3 ch* repeat from *-* a total of 5 times and finish with 1 sc. Happy crocheting!

Paulette Tubbs 27.05.2015 - 04:26:

I need to better understand the M.2 diagram.What does the symbol '' T - stand for in this pattern.

DROPS Design 27.05.2015 kl. 13:23:

Dear Mrs Tubbs, the "T" in diagrams stands for 1 sc - see also diagram text above the measurement chart. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 128-25