DROPS / 127 / 4

Soft Focus by DROPS Design

Patenttineuleinen DROPS jakku kaksinkertaisesta ”Kid-Silk” -langasta. Koot XS - XXXL.

DROPS Design: Malli nro KS-047
--------------------------------------------------------
Koko: XS - S - M - L/XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS KID-SILK:
200-250-250-300-350-350 g
nro 20, vaalea beige.

DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 6 (80 cm) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 15 s x 19 krs sileää neuletta kaksinkertaisella Kid-Silk -langalla puikoilla nro 6 = 10 x 10 cm.
Ja 12 s patenttineuletta kaksinkertaisella Kid-Silk -langalla = 10 cm leveyssuunnassa.
Patenttineuleen 4 s:n kavennuksen pituus on n. 3 cm.
DROPS VAALEA PUUNAPPI (501):
7-7-7-7-8-8 kpl.
DROPS VAALEA PUUNAPPI (503): 1 kpl.

Kommentit (53)

Saat tämän mallin langat alkaen 49.50€. Lue lisää.
AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

PATENTTINEULEEN SILMUKAT:
Patenttineuleen langankierrot ei lasketa mukaan s-lukuun.

PATENTTINEULEEN KAVENNUSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut):
Kavennukset tehdään työn oikealla puolella patenttineuleen 3. krs:lla:
Neulo patenttineuletta kunnes patenttineuleen merkittyä s edeltää 2 s (LUE PATENTTINEULEEN SILMUKAT yllä), nosta nämä 2 s neulomatta kuten neuloisit ne oikein yhteen, neulo seuraavat 3 s oikein yhteen ja vedä sitten nostetut s:t kavennuksen yli. Työstä kapeni 4 s.
Jatka tasona patenttineuletta kuten aiemmin.

LISÄYSVINKKI (hiha):
Lisää kummankin reunan reunasilmukan sisäpuolelle 1 s.
Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle, seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen (eli neulo langankierto takakautta). HUOM: Lisätyillä silmukoilla neulotaan myös patenttineuletta, eli ensimmäisen lisäyskerroksen s:t neulotaan nurin, seuraavan lisäyskerroksen s:t neulotaan oikein jne.

ETU- JA TAKAKAPPALEEN PATENTTINEULE (neulotaan tasona):
1. KRS (= oikea puoli): 6 ainaoikeinneulottua reunas, *1 o, 1 langankierto, nosta 1 s nurin neulomatta*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 s, neulo lopuksi 1 o ja 6 ainaoikeinneulottua reunas.
2. KRS (= nurja puoli): 6 ainaoikeinneulottua reunas, *1 langankierto, nosta 1 s nurin neulomatta, neulo langankierto ja nostettu s oikein yhteen*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 s, neulo lopuksi 1 langankierto, nosta 1 s nurin neulomatta ja neulo 6 ainaoikeinneulottua reunas.
3. KRS (= oikea puoli): 6 ainaoikeinneulottua reunas, *neulo langankierto ja nostettu s oikein yhteen, 1 langankierto, nosta 1 s nurin neulomatta*, toista *-* kunnes jäljellä on 8 s, neulo langankierto ja nostettu s oikein yhteen, neulo lopuksi 6 ainaoikeinneulottua reunas.
Toista jatkossa krs:t 2.-3.

HIHAN PATENTTINEULE (neulotaan tasona):
1. KRS (= oikea puoli): 1 reunas, *1 o, 1 langankierto, nosta 1 s nurin neulomatta*, toista *-* kunnes jäljellä on 1 s, neulo lopuksi 1 reunas.
2. KRS (= nurja puoli/oikea puoli): 1 reunas, *neulo langankierto ja nostettu s oikein yhteen, 1 langankierto, nosta 1 s nurin neulomatta*, toista *-* kunnes jäljellä on 1 s, neulo lopuksi 1 reunas.
Toista jatkossa 2. krs:ta.

ETUREUNAN LYHENNETYT KERROKSET:
Neulo työn kummassakin reunassa lyhennettyjä kerroksia, jotta etureunan ainaoikein -neuleesta tulisi saman pituinen kuin etu- ja takakappaleen patenttineule.
Eli joka 7. ja joka 8. krs neulotaan seuraavasti: Neulo kunnes jäljellä on 6 reunas, käännä työ ja neulo kunnes jäljellä on 6 reunas, käännä työ (kiristä lanka hieman kun olet kääntänyt työn, jottei muodostuisi reikää). Neulo joka 7. ja joka 8. krs:lla lyhennettyjä kerroksia tähän tapaan, kunnes olet pääntien alareunan kohdalla. Jatka sitten neulomista ilman lyhennettyjä kerroksia.

NAPINLÄPI:
Tee oikeaan etureunaan 8-8-8-8-9-9 napinläpeä.
1 napinläpi = neulo etureunan kolmas ja neljäs s oikein yhteen ja tee sitten 1 langankierto puikolle.
Tee napinlävet kun työn pituus on n:
KOKO XS: 19, 29, 39, 49, 59, 69, 79 cm ja tee 1 napinläpi myös pääntien reunukseen.
KOKO S: 21, 31, 41, 51, 61, 71, 81 cm ja tee 1 napinläpi myös pääntien reunukseen.
KOKO M: 23, 33, 43, 53, 63, 73, 83 cm ja tee 1 napinläpi myös pääntien reunukseen.
KOKO L/XL: 25, 35, 45, 55, 65, 75, 85 cm ja tee 1 napinläpi myös pääntien reunukseen.
KOKO XXL: 24, 33, 42, 51, 60, 69, 78, 87 cm ja tee 1 napinläpi myös pääntien reunukseen.
KOKO XXXL: 26, 35, 44, 53, 62, 71, 80, 89 cm ja tee 1 napinläpi myös pääntien reunukseen.
Eli viimeisen napinläven jälkeen, neulotaan vielä 1 cm.
--------------------------------------------------------

JAKKU:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen. Luo löyhästi pyöröpuikolle nro 6 kaksinkertaisella Kid-Silk -langalla 194-206-218-239-257-275 s. Ensimmäinen krs (= nurja puoli) neulotaan seuraavasti: 6 ainaoikeinneulottua reunas (ks. selitys yllä), *2 s nurin yhteen, 1 o*, toista *-* kunnes jäljellä on 8 s, neulo lopuksi 2 s nurin yhteen ja 6 ainaoikeinneulottua reunas = 133-141-149-163-175-187 s.
Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin reunan 37.-39.-41.-45.-47.-51. s:aan (merkkilanka kiinnitetään työn oikean puolen krs:n oikeaan s:aan). Jatka neulomalla ETU- JA TAKAKAPPALEEN PATENTTINEULETTA ja neulo samalla myös LYHENNETTYJÄ KERROKSIA sekä tee OIKEAAN ETUREUNAAN NAPINLÄVET (ks. selitys yllä). TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun työn pituus on 11-12-12-12-12-12 cm, tee kummankin sivun merkkilangan kohdalla kavennukset (lue PATENTTINEULEEN KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 11-12-12-12-12-12 cm välein yht. 4 kertaa = 101-109-117-131-143-155 s (sis. etureunat). Kun työn pituus on n. 61-62-63-64-65-66 cm, neulo seuraava krs (= nurja puoli) näin: Neulo 25-27-29-32-35-37 s:lla ainaoikeaa ja patenttineuletta kuten aiemmin (= etukappale), päätä 7-7-7-8-8-10 s kädentietä varten (langankierrot ei lasketa mukaan s-lukuun), neulo 37-41-45-51-57-61 s:lla patenttineuletta kuten aiemmin (= takakappale), päätä 7-7-7-8-8-10 s kädentietä varten ja neulo lopuilla 25-27-29-32-35-37 s:lla patenttineuletta ja ainaoikeaa kuten aiemmin (= etukappale). Laita työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Neulotaan tasona.
Luo 41-44-44-47-47-50 s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 6 kaksinkertaisella Kid-Silk -langalla. Ensimmäinen krs (= nurja puoli) neulotaan seuraavasti: 1 reunas, *2 s nurin yhteen, 1 o*, toista *-* kunnes jäljellä on 1 s, neulo lopuksi 1 reunas = 28-30-30-32-32-34 s. Jatka neulomalla HIHAN PATENTTINEULETTA (ks. selitys yllä, 1. krs = oikea puoli). Kun työn pituus on 8 cm, lisää kumpaankin reunaan 1 s (LUE LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset 15-15-10-10-9-9 cm välein yht. 2-2-3-3-4-4 kertaa = 32-34-36-38-40-42 s. Kun työn pituus on 42-42-41-41-40-40 cm ja olet viimeksi neulonut oikean puolen krs:n, päätä seuraavan krs:n alusta 2 s, neulo kunnes jäljellä on 4 s, päätä nämä 4 s = 26-28-30-32-34-36 s jäljellä. Katkaise lanka.
Neulo toinen hiha samoin, mutta neulo nyt viimeinen krs (= nurja puoli) seuraavasti: Päätä krs:n alusta 4 s, neulo kunnes jäljellä on 2 s, päätä nämä 2 s.

KAARROKE:
Ota kaikki osat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 139-151-163-179-195-207 s.
Jatka neulomalla ETU- JA TAKAKAPPALEEN PATENTTINEULETTA (1. krs = oikea puoli = etu- ja takakappaleen patenttineuleen 3. krs). HUOM: Tarkista, että raidat jatkuvat kappaleiden rajakohdissa rikkoutumattomina. Jatka SAMALLA LYHENNETTYJEN KERROSTEN neulomista (ks. selitys yllä). Kun kaarrokkeen pituus kappaleiden yhdistämiskohdasta mitattuna on 19-20-21-22-23-24 cm, neulo jatkossa patenttineuleen silmukoilla 1 o/1 n -joustinneuletta (kummankin etureunan 6 s:lla jatketaan ainaoikeaa).
Kun kaarrokkeen pituus on n. 21-22-23-24-25-26 cm, neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin (ja tee samalla oikeaan etureunaan viimeinen napinläpi): 6 s ainaoikeaa, *neulo 2 s kiertäen oikein yhteen, 2 s nurin yhteen*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 s, neulo lopuksi 2 s oikein yhteen ja 5 s ainaoikeaa = 75-81-87-95-103-109 s. Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta (etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa) ja kavenna SAMALLA tasavälein 9-11-15-19-25-27 s (älä tee kavennuksia etureunojen kohdalla) = 66-70-72-76-78-82 s työssä. Päätä s:t oikein silmukoin työn oikealta puolelta nelinkertaisella Kid-Silk -langalla. Jakun pituus ylös olkaan asti mitattuna on n. 80-82-84-86-88-90 cm.

TASKU:
Luo 22 s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 6 kaksinkertaisella Kid-Silk -langalla. Ensimmäinen krs (= nurja puoli) neulotaan seuraavasti: 1 s ainaoikeaa, *2 s nurin yhteen, 1 o*, toista *-* kunnes jäljellä on 3 s, neulo lopuksi 2 s nurin yhteen ja 1 s ainaoikeaa = 15 s. Jatka neulomalla ETU- JA TAKAKAPPALEEN PATENTTINEULETTA (ks. selitys yllä), mutta neulo nyt kummassakin reunassa vain 1 s:lla ainaoikeaa. Kun taskun pituus on n. 16 cm, neulo patenttineuleen silmukoilla 1 krs 1 o/1 n -joustinneuletta (reunasilmukoilla neulotaan ainaoikeaa kuten aiemmin). Päätä s:t joustinneuletta neuloen nelinkertaisella Kid-Silk -langalla. Neulo toinen tasku samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele hihasaumat yhden reunasilmukan päästä. Ompele kainalosaumat. Kiinnitä napit (pienin nappi kiinnitetään pääntien reunukseen).
Aseta 1 tasku kummankin etukappaleen päälle, n. 8-11 cm päähän keskeltä edestä ja 20-25 cm päähän alareunasta. Kiinnitä taskut yhden reunasilmukan päästä siten, että saumasta tulee siisti.

Piirros

Kommentit (53)

Näppäile kommenttisi tähän!

Monika 16.08.2018 - 18:14:

Wenn ich die Jacke mit falschem Patent stricken möchte, wie rechne ich die Angaben um ? geht das überhaupt? Meine Maschenprobe sin 13M auf 10 cm im falschem Patent.

DROPS Design 17.08.2018 kl. 09:49:

Liebe Monika, leider können wir nicht jede Anleitung nach jeder individuellen Anfrage anpassen, gerne wird Ihnen Ihr DROPS Laden weiterhelfen (auch telefonisch oder per E-mail). Viel Spaß beim stricken!

Mia Juul 11.03.2018 - 15:23:

Kan det passe at ærmerne skal være kortere på str XXL end på en str S?

DROPS Design 13.03.2018 kl. 16:23:

Hej Mia, ja det stemmer i og med at bærestykket er bredere i de større størrelser. God fornøjelse!

Katja 23.11.2015 - 19:29:

Und wie viel Gramm Alpaca muß ich bei Größe L nehmen. vielen Dank

DROPS Design 24.11.2015 kl. 22:55:

Für Größe L benötigen Sie 2400 m Garn (300 g Kid-Silk = 12 x 25 g, 25 g = 200 m), d.h. umgerechnet auf Alpaca benötigen Sie 15 Knäuel Alpaca-Garn (2400 m durch 167 m (= 50 g Alpaca) = 14,37).

Katja 23.11.2015 - 18:59:

Hallo! Wenn ich diese Jacke in Alpaca stricken möchte, muß ich dann auch mit zwei Fäden stricken?

DROPS Design 24.11.2015 kl. 22:52:

Ja, Sie stricken dann ebenfalls doppelfädig. Beide Garne gehören in Garngruppe A und sind somit untereinander austauschbar, was bedeutet, dass sie sich auch ähnlich verhalten - somit wird auch mit Alpaca zweifädig gestrickt.

Celik 14.05.2015 - 13:04:

Hallo, kann ich dieses Modell auch mit brushed Alpaca Silk stricken? Wieviel Gramm brauche ich dann für die Größe M und welche Nadelstärke? Besten Dank für die Antwort im Voraus!

DROPS Design 15.05.2015 kl. 12:24:

An sich ist Brushed Alpaca Silk nicht als Garnalternative vorgesehen, da es eine andere Stärke/Maschenprobe hat als Kid Silk. Wenn Sie Brushed Alpaca Silk 1-fädig nehmen, wird die Jacke dünner, wenn Sie es doppelfädig nehmen (wie hier Kid-Silk), wird die Jacke dicker. Wichtig ist, dass die Maschenprobe erreicht wird. Falls Sie schon im Besitz von Brushed Alpaca Silk sind, würde ich einfach ein Probestück anfertigen und testen, ob Sie die Maschenprobe erreichen und wie Ihnen das Ergebnis gefällt. Ansonsten würde ich raten, wie in der Anleitung Kid-Silk zu verwenden - die Wolle ist auch schön flauschig. Jacken, die Sie in Brushed Alpaca Silk stricken können, sind z.B. 158-24 und 157-19.

Sabine 20.01.2015 - 14:37:

Ich glaube, ich habe einen Fehler gefunden: in der Anleitung unter "Tipp zum Abnehmen im Patentmuster" muss es heißen: ...diese 2 M. re. ABHEBEN, die nächsten 3 M. re. zusammenstricken und danach die 2 abgehobenen Maschen überziehen (das Wort abheben fehlt)

DROPS Design 21.01.2015 kl. 22:06:

Danke für den Hinweis, das wird gleich korrigiert!

Anette Clausen 25.07.2014 - 09:42:

I behøver ikke svare på mit spørgsmål, ti-øren er faldet :) Mvh anette

DROPS Design 25.07.2014 kl. 11:34:

Hej Anette. Det var godt at høre. God fornøjelse videre.

Anette Clausen 24.07.2014 - 20:51:

Hvordan kan man tage ind på hver sin side af tråden når man skal stoppe 2 m før patenm.(tage de 2 m. løse af og strikke de næste 3 r sammen og tage de 2 løse over de 3 sammenstrikkende m) i mit hoved er man så nået over på den anden side af mærketråden.

Anne 19.10.2013 - 13:49:

Kære Drops Kan 1 tråd Alpaca Silk erstatte 2 tråde Kid Silk til denne flotte cardigan? Mvh Anne

DROPS Design 21.10.2013 kl. 16:50:

Hej Anne. Ja, det tror jeg godt du kan. Det bliver nok en lille smule løst, men strik først en strikkeprøve og tjek din strikkefasthed.

Nina 02.11.2011 - 15:04:

Jakken er ødelagt.Alpaca i denne gjør at den bare blir lengre og lengre.Har prøvd å tove i maskemaskin - den er nå så liten at den passer en seksåring.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 127-4