DROPS / 78 / 3

DROPS 78-3 by DROPS Design

Lille perlestrikket DROPS top i "Cotton Viscose" og "Silke".

Tags: toppe, uden ærmer,

Størrelse: XS - S/M - M/L - XL - XXL
Materialer: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
150-150-150-150-200 gr f.nr 01, hvid.
150-150-150-150-200 gr f.nr 02, natur.
og brug: DROPS Silke fra Garnstudio
100-100-100-100-100 gr f.nr 01, natur.

DROPS Pinde nr 6.
DROPS Hæklenål nr 5.

Pga mønsteret og pindetykkelsen bliver toppen svært tøjbar. Den udvider sig derfor ca 5-8 cm når den tages på.

Strikkefasthed: 12 m x 20 p med 3 tråde = 10 x 10 cm på p 6 og perlestrik. Husk pindenr er kun vejledende!

Perlestrik: 1.p: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*.
2.p: R over vr og vr over r. Gentag 2.p.

Måletips: Pga tyngden i garnet bør tøjet måles når det holdes op for at overholde målene på måleskitsen.

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Lukketips (gælder ærmegabet):
Alle aflukninger sker fra retsiden. Der lukkes af til ærmegab indenfor 2 kantm som strikkes i retstrik.
Luk således efter 2 kantm: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over. Luk således før 2 kantm: 2 ret sammen.
NB: På de p hvor der ikke lukkes strikkes 3. m fra kanten i glatstrik (r fra retsiden, vr fra vrangen).

Forstk: Slå 36-41-46-54-59 m op på p 6 med 1 tråd af hver farve = 3 tråde. Strik 1 p ret, fortsæt med perlestrik til færdig mål. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 4 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 4.-4.-4.-6.-6. cm totalt 5-5-5-4-4 gange = 46-51-56-62-67 m. Når arb måler 23-24-25-26-27 cm - se Måletips - strikkes der 4 p retstrik over de yderste 4-5-6-7-8 m i hver side (de øvrige m strikkes i perlestrik). Derefter lukkes der 2-3-4-5-6 m i hver side til ærmegab. Luk derefter 1 m af i hver side på hver 2.p - se Lukketips: 3-4-5-6-7 gange = 36-37-38-40-41 m. Når arb måler 30-32-33-35-37 cm lukkes de midterste 10-11-12-12-13 m af til hals. Videre lukkes der i hver side af halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 4 gange = 7-7-7-8-8 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 40-42-44-46-48 cm.

Rygstk: Slå op og strik som forstk. Luk af til ærmegab som på forstk og strik videre til arb måler 38-40-42-44-46 cm. Nu lukkes de midterste 20-21-22-22-23 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = 7-7-7-8-8 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 40-42-44-46-48 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.

Hals: Hækl fastm rundt i halsen med nål nr 5 og 1 tråd af hver farve = 3 tråde - der hækles 1 fastm i hver m. Slut af med 1 kædem i 1.m i beg af omg.
Sy sidesømmene i yderste led af yderste m således at ikke sømmen bliver tyk.

Diagram

Kommentarer (2)

DROPS Deutsch 29.06.2011 - 08:33:

Angepasst. Danke für den Tipp.

Olga 28.06.2011 - 22:41:

In der Anleitung (DROPS Nr. 78/3) ist folgender Druckfehler: statt der Abk. "R." wird die Abk. "Ndl" verwendet.

Kommentere opskrift DROPS 78-3