DROPS / 78 / 11

DROPS 78-11 by DROPS Design

DROPS jakke i "Muskat" med enkelt snoningmønster.

450-500-550-600-650 gr f.nr 22, brun.

DROPS Rundp og Ærmep nr 4.
DROPS Skalknap nr 525: 7 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 116.55kr. Læs mere.
Strikkefasthed: 21 m x 28 p = 10 x 10 cm på p 4 og glatstrik. Husk pindenr er kun vejledende!

Mønster: Se diag M.1, mønsteret i diag ses fra retsiden!

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Knaphul: Der lukkes af til knaphul på højre stolpe. Strik knaphullerne således fra retsiden: 2 m retstrik, 2 r sm, slå om, 3 m vr. På næste p (= vrangsiden) strikkes omslaget vrang.
Der lukkes af til knaphul når arb måler:
Str S: 2, 7, 11, 16, 21, 25 og 30 cm.
Str M: 2, 7, 12, 17, 22, 27 og 31 cm.
Str L: 2, 7, 12, 17, 22, 27 og 32 cm.
Str XL: 2, 7, 12, 18, 23, 28 og 33 cm.
Str XXL: 2, 8, 13, 19, 24, 29 og 34 cm.

Lukketips (gælder halsudskæringen):
Der lukkes af til hals på hver 2.p indenfor 7 m stolpe som strikkes som før. Alle aflukninger sker fra retsiden.
Luk således efter 7 stolpem: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over. Luk således før 7 stolpem: 2 r sammen.

Ryg- og forstykke: Jakken strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran. Slå 200-214-228-242-270 m op (inkl 7 stolpem på hver side mod midt foran) på rundp 4 med Muskat. Strik således (1.p = retsiden): 2 m retstrik, 2 r, 3 vr (= stolpen), M.1 over 186-200-214-228-256 m, 3 vr, 2 r, 2 m retstrik (= stolpen). Fortsæt mønsteret samtidig med at der lukkes af til knaphul på stolpen - se forkl over.
Husk på strikkefastheden! Når arb måler 20 cm fortsættes der med glatstrik til færdig mål, men stolpen strikkes som før (= 2 m retstrik, 2 r og 3 vr). Når arb måler 31-32-33-34-35 cm strikkes næste p således (fra retsiden): 50-54-57-61-68 m (= højre forstk), luk 6 m af til ærmegab, strik 88-94-102-108-122 m (= rygstk), luk 6 m af til ærmegab, strik 50-54-57-61-68 m (= venstre forstk). Hver del strikkes færdig for sig.

Venstre forstk: = 50-54-57-61-68 m.
Videre lukkes der samtidig til ærmegab og V-hals.
Ærmegab: Luk af til ærmegab i siden på hver 2.p: 3 m 0-1-1-2-2 gange, 2 m 1-1-2-2-4 gange og 1 m 3-2-3-3-5 gange.
V-hals: Samtidig lukkes der 1 m af mod halsen på hver 2.p indenfor 7 stolpem - se Lukketips: 19-20-19-20-20 gange.
Efter alle aflukninger til ærmegab og hals er der 26-27-28-28-29 m tilbage på skulderen. Luk de resterende m af når arb måler 50-52-54-56-58 cm.

Højre forstk: = 50-54-57-61-68 m. Strik færdig som venstre forstk men luk af til ærmegab og hals i modsat side.

Rygstk: = 88-94-102-108-122 m. Luk derefter af til ærmegab i hver side som på forstk = 78-80-82-82-84 m tilbage på p. Når arb måler 47-49-51-53-55 cm strikkes der således over de midterste 40 m: 3 vr, * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*, slut af med 2 r, 3 vr (de resterende m strikkes i glatstrik). Når arb måler 49-51-53-55-57 cm lukkes de midterste 26 m af med r over r og vr over vr. Fortsæt med de 7 yderste m mod halsen således: 2 m retstrik, 2 r og 3 vr. Luk alle m af når arb måler 50-52-54-56-58 cm.

Ærme: Slå 56-56-56-63-63 m op på ærmep 4 med Muskat. Strik 1 omg med 1 r, 1 vr og fortsæt med glatstrik. Når arb måler 9 cm fortsættes der med M.1. Når arb måler 18 cm fortsættes der med glatstrik til færdig mål. Samtidig efter M.1 tages der 2 m ud midt under ærmet på hver 4.-3.-2,5.-2,5.-2. cm totalt 8-10-12-11-13 gange = 72-76-80-85-89 m. Når arb måler 50-49-48-47-44 cm lukkes der 6 m af midt under ærmet, og der strikkes færdig frem og tilbage. Luk derefter af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 3-3-3-3-2 gange, 1 m 1-4-4-5-12 gange, videre lukkes der 2 m i hver side til arb måler 57 cm, derefter lukkes 3 m 1 gang i hver side. Arb måler ca 58 cm, luk de resterende m af.

Montering: Sy skuldersømmene og sy ærmerne i og knapperne.

= ret på retsiden, vrang på vrangen.
= vrang på retsiden, ret på vrangen.
= slå om
= 2 ret sammen.
= tag 1 m løs af p som om den skulle
strikkes ret, 1 r, løft den løse m over.

Diagram

= ret på retsiden, vrang på vrangen.
= vrang på retsiden, ret på vrangen.
= 1 oms
= 2 ret sammen
= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1r, løft den løse m over.

Véronique 25.01.2019 - 08:04:

Ce modele se tricote t-il en un seul morceau pour le corps du gilet ? svp

DROPS Design 25.01.2019 kl. 09:28:

Bonjour Véronique, le dos et les deux devants se tricotent en une seule pièce jusqu'aux emmanchures, puis on termine chaque pièce séparément (devant gauche, devant droit et dos). Bon tricot!

Teresa 19.08.2018 - 11:45:

No entiendo el final de las instrucciones para la espalda:"Con 47-49-51-53-55 cm, tejer en resorte sobre los 40 pts centrales: 3r, * 2d, 2r *, repetir de *a*, terminar con 2d, 3r (tejer los restantes en pt jersey). " Haciéndolo así, supongo que quedará como cenefa a rayas.¿No se trataría más bien de hacer 3 vueltas (hileras) al revés, dos vueltas al derecho y 2 al revés para seguir el dibujo de la cenefa del cuerpo? El resto (los 7 p restantes) tampoco lo entiendo.

DROPS Design 26.08.2018 kl. 16:25:

Hola Teresa, el patrón es correcto, los 40 puntos centrales que se trabajan en punto elástico forman la cenefa del escote en la parte de la espalda, que se trabaja en punto elástico. Después de cerrar los 26 puntos centrales de estos 40, continuamos con 7 puntos a cada lado, trabajándolos a punto elástico para la cenefa del escote.

Gertruud Dijkstra 01.04.2018 - 07:05:

Ik heb een vraag over de omslag.Hoe moet de omslag tussen een rechte en averechte steek? En tussen een averechte en rechte steek? Ik brei nu door zonder de draad onder de naald naar voor resp. achter te brengen, maar dan worden de gaatjes niet even groot.

DROPS Design 02.04.2018 kl. 10:17:

Hoi Gertruud, Als je een omslag maakt tussen een rechte en averechte steek dan breng je eerst de draad naar voren en daarna maak je nog een omslag. Andersom doe je dat ook zo: Eerst de draad naar achteren brengen en dan (indezefde richting) nog een omslag maken.

Veronique 24.02.2015 - 12:21:

In de laatste alinea van de brei instructies voor de mouwen wordt geschreven: "kant vervolgens 2 st af aan weerskanten tot een hoogte van 57 cm en vervolgens nog 1 x 3 st. Het werk heeft een hoogte van ca. 58 cm, kant de resterende st af." Is het de bedoeling dat ik eenmalig 2 steken afkant? En daarna nog eenmalig 3 steken. Ik heb namelijk al ongeveer een hoogte van 57 cm bereikt door een keer 2 steken af te kanten. Heel graag een antwoord. De rest van het patroon is heel duidelijk

DROPS Design 24.02.2015 kl. 15:53:

Hoi Veronique. Je kant 2 st af aan beide zijkanten tot de mouw een hoogte heeft van 57 cm = dus je blijft 2 st afkanten tot die hoogte. Ben je na 1 keer 2 st afkanten op 57 cm, dan is dat goed. Daarna kant je een keer 3 st af aan beide kanten.

Gloria Sanders 05.11.2014 - 02:09:

I was all set to make this sweater and get my yarn--but after reading all the questions and comments I don't think I want too! What a disappointment! I don't see good answers to the questions. Please do the corrections for this pattern,as I don't like to try and fix what is wrong in a pattern. This pattern is worth fixing! It's pretty.

DROPS Design 05.11.2014 kl. 09:30:

Dear Mrs Sanders, pattern is correct and has been made several time succesfully. Would you have any question, you are welcome to ask there, remember you can also get help from your DROPS store if required. Happy knitting!

Gloria Sanders 05.11.2014 - 01:40:

All I can say is---I absolutely love this pattern. I hope the person who designed this does more.

Anna-Lena 01.09.2012 - 16:02:

Hej! Hur ska nacken göras? Hur ska man fortsätta nacken efter varvet som görs *2rm, 2 am*. Hur görs varvet från avigsidan?

DROPS Design 13.12.2012 kl. 12:23:

Du fortsätter i resår till arb mäter 49-51-53-55-57 cm då maskas de mittersta 26 m av med rm över rm och am över am

Elisabet 01.03.2012 - 20:07:

Jag har samma fråga som Karin (6/4) - hur gör man kanten? Gäller samma mönsterbeskrivning för kanten både på räta och aviga varv, eller ska man tänka "tvärtom" på de aviga varven?

DROPS Design 06.03.2012 kl. 14:37:

Hej, rätstickning innebär räta på varje varv, rm är räta på rätan och avig på avigan, am är avig på rätan och räta på avigan. Lycka till!

Stacy 08.09.2010 - 05:23:

M1, consisting of 14 sts(?) will not work with any of the stitch counts in the instructions. Can you advise how to proceed? Thank you.

DROPS Design 08.09.2010 kl. 17:55:

Hi Stacy, 1 repeat of the pattern is 7 sts. When you work the repeat on the row you will make a number of full repeats and then the first 4 sts of a repeat at the end, since you want the pattern to start and end looking the same on each side of the front bands.

DROPS Deutsch 23.04.2010 - 09:02:

Das Msuter M1 geht nicht in der Maschenzahl auf. Man beginnt einfach wieder am Anfang des Diagrammes.

Kommentere opskrift DROPS 78-11