DROPS / 128 / 8

School Memories by DROPS Design

DROPS tovet dataveske i ”Nepal”

DROPS design: Modell nr NE-047
---------------------------------------------------------
Størrelse: Oppskriften kan tilpasses målene på enhver bærbar datamaskin.

Målinfo: Oppskriften er regnet slik at klaffen vil overlappe med 2/5 av dataens høyde (uavhengig av størrelse) før det felles til spiss.

Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
F.nr 0206m, lys beige mix:
Til en veske som passer en data med målene 23 x 30 cm trengs det 250 gr
Til en veske som passer en data med målene 30 x 40 cm trengs det 500 gr
Vurder selv ut i fra dette hva du trenger til din data.

DROPS RUNDP NR 5 (80 cm) – eller den p du må ha for å få 17 m x 22 p på 10 x 10 cm før toving. Etter toving: ca 24 m x 38 p på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 5

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

tips & hjelp: tovet, type oppskrift: vesker,

DATAENS MÅL:
For at denne oppskriften skal passe størrelsen på din bærbare datamaskin må du fylle inn noen tall selv. Rund opp alle tall til nærmeste hele tall.

Mål dataens omkrets: ___ cm og høyde: ___ cm og fyll inn resten av tallene.
Videre trenger oppskriften følgende mål:
A: Ta omkretsen og gang tallet med 2,4 = _____ masker.
B: Ta høyden og gang tallet med 1,7 = _____ cm.
C: Ta tallet fra B og gang det med 0,4 = _______ cm.
---------------------------------------------------------

DATAVESKE:
Start med å måle dataen – se forkl over.
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg opp maskene fra A:_____ på rundp 5 med Nepal. Strikk glattstrikk til arb måler B: _____ cm. Nå felles halvparten av m av og det strikkes videre til klaff frem og tilbake på p. Fortsett i glstrikk til klaffen måler C: _____ cm. Nå felles det av til spiss på klaffen med start fra retten slik: * fell 3 m i begynnelsen av de neste 2 p, fell 2 m i begynnelsen av de neste 2 p *. Gjenta fra *-* til det gjenstår 4-8 m på p. Fell av. Sy sammen åpningen nederst på arb.

HEKLEKANT:
Det hekles en blondekant med nål 5 langs klaffens avfellingskant - start i høyre side av klaffen.
1.rad: 1 fm, * 9 lm, hopp over 2 cm, 1 fm *, gjenta fra *-* ut raden.
2.rad: Snu arb og hekle kjm opp til midten av 1.bue, deretter 1 fm om buen, * 9 lm, 1 fm om neste bue *, gjenta fra *-* til siste lm-bue. Klipp tråden og fest.

TOVING:
Legg vesken i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge uten forvask. Etter vask formes vesken til riktig mål mens den ennå er våt. Senere vaskes vesken som et vanlig ullplagg.