DROPS Baby / 20 / 24

Boo Blue by DROPS Design

Sett med rillestrikket bukse og omslagsjakke med heklekanter til baby og barn, og heklet bamse i DROPS Merino Extra Fine

DROPS design: Modell nr ME-040-by + ME-041-by + ME-028-by
--------------------------------------------------------
200-200-200 (250-250) gr farge nr 15,
lys grågrønn.
50 gr i alle str i f.nr 01, natur (til heklekanter).

DROPS RUNDP NR 4 (60 eller 80 cm) – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 42 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 4 (til heklekanter).
--------------------------------------------------------
150-150-150 (200-200) gr f.nr 15,
lys grågrønn
+ en rest f.nr 01, natur (til knytebånd)

DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 42 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 3,5 (til vrborder).
--------------------------------------------------------
BAMSE:
Mål: ca 30 cm lang
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
50 gr f.nr 07, lys brunmelert
50 gr f.nr 19, lys gråblå
en rest f.nr 01, natur
en rest f.nr 15, lys grågrønn
Og bruk: DROPS FABEL fra Garnstudio
en rest f.nr 151, guacamole
en rest f.nr 400, sort (til øyne)

DROPS HEKLENÅL NR 4 (til bamsen) – eller den nåla du må bruke for å få 19 fm x 10 rader på 10 x 10 cm – NB: Målt flatt. Når bamsen fylles med vatt vil m spennes ut.
DROPS HEKLENÅL NR 3 (til hjerter).

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 20.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 20.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 310kr. Les mer.

ØKETIPS (gjelder forstk):
Øk på hver 2. og hver 3.p slik: strikk * 1 p uten øk, 1 p med øk mot midt foran, 2 p uten øk, 1 p med øk mot midt foran *, gjenta fra *-*.
Det økes 1 m ved å strikke 2 m i den ytterste m mot mitt foran.
--------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Start med det ene forstk, legg ut m til ermet og strikk opp til skulderen. Strikk det andre forstk, deretter settes de 2 forstk sammen og det strikkes nedover bakstk.

HØYRE FORSTK:
Legg opp 26-29-33 (36-39) m på rundp 4 med lys grågrønn. Strikk RILLER – se forkl over! SAMTIDIG på 2.p legges det opp 1 ny m mot midt foran. Gjenta økningen mot midt foran på vekselvis hver 2.p og hver 3.p - LES ØKETIPS - totalt 16-18-22 (24-26) ganger = 42-47-55 (60-65) m. Etter siste økning strikkes det 8 p rett. Arb måler ca 11-13-15 (16-17) cm.
LES HELE AVSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE!
På neste p felles det 1 m mot midt foran ved å strikke de 2 ytterste m rett sammen. Gjenta fellingen på hver p (dvs både fra retten og vrangen): totalt 0-2-8 (10-10) ganger og deretter på hver 2.p: totalt 24-24-24 (24-29) ganger (det er nå felt 24-26-32 (34-39) m).
SAMTIDIG når arb måler 17-18-20 (21-23) cm legges det opp nye m på slutten av p mot siden til erme: 3 m 3-3-4 (4-4) ganger, 5 m 2 ganger, 7 m 0-0-0 (1-2) ganger og 16-18-19 (21-22) m 1 gang. Etter alle økninger og fellinger er det 53-58-64 (76-84) m på p til skulder/ erm, strikk videre oppover.
Når arb måler 26-28-31 (33-36) cm settes det 1 merke = midt oppå skulderen – SAMTIDIG legges det opp 1 ny m på slutten av p mot halsen, gjenta økningen på neste p mot halsen = 55-60-66 (78-86) m. Sett alle m på en tråd.

VENSTRE FORSTK:
Legg opp og strikk som høyre men motsatt – NB. Pass på at det avsluttes fra samme side som på høyre forstk (enten retten eller vrangen) slik at det strikkes fra samme side når det strikkes videre på bakstk.

BAKSTK:
Strikk det ene forstk inn på rundp (strikk fra ytterst på ermet og inn mot halsen), legg opp 12-12-16 (16-22) nye m (= bak i nakken) og strikk det andre forstk inn på rundp (strikk fra halsen og ut mot ermet) = 122-132-148 (172-194) m.
VIDERE MÅLES ARB FRA MERKENE PÅ SKULDRENE.
Fortsett med riller frem og tilbake på p.
Når arb måler 6½-7½-8 (8½-9) cm felles erm-m av. Fell på beg av hver p i hver side slik: 16-18-19 (21-22) m 1 gang, 7 m 0-0-0 (1-2) ganger, 5 m 2 ganger og 3 m 3-3-4 (4-4) ganger = 52-58-66 (72-78) m på p. Strikk videre til arb måler ca 26-28-31 (33-36) cm – brett arb dobbelt ved merkene på skulderne og se at forstk og bakstk er like lange – fell deretter av.

MONTERING:
Sy side- og ermsømmene kant i kant i ytterste ledd av ytterste m.

HEKLEKANT:
Hekle med natur på nål 4 rundt hele åpningen på jakken slik: 1 fm i første m, * 3 lm, 1 st i første lm, hopp over 3 m / 3 riller, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*. Når man kommer til spissen på forstk hekles det knytebånd slik: 1 fm i spissen, hekle deretter lm i ca 25 cm, snu og hekle 1 kjm i hver lm tilbake, deretter hekles 1 fm i spissen på forstk igjen, fortsett heklekanten rundt jakken frem til spissen på det andre forstk, hekle knytebånd som på første forstk, hekle videre rundt resten av jakken.
Hekle på samme måte nederst rundt ermene.
Deretter hekles det 1 knytebånd tilsvarende det i hver spiss på innsiden av sidesømmene i høyre side og på utsiden av sidesømmen i venstre side – pass på at båndene kommer i samme høyde som spissene på forstk.
--------------------------------------------------------

Fell slik 3 m før merket: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over, 1 r.
Fell slik etter merket: 1 r, 2 r sm.
--------------------------------------------------------

BEN:
Arb strikkes rundt på settp nedenfra og opp.
Legg LØST opp 38-42-44 (48-50) m på settp 3,5 med lys grågrønn. Sett 1 merke på beg av omg = innsiden av benet. Strikk vrbord = 1 r / 1 vr rundt på p i 4-4-5 (5-5) cm. Bytt til settp 4 og fortsett med riller – SE FORKL OVER – SAMTIDIG på 1.omg økes det 6-6-6 (5-5) m jevnt fordelt = 44-48-50 (53-55) m.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 6-6-6 (7-7) cm økes det 1 m på hver side av merket. Gjenta økningen på hver 1,5.-2.-2,5. (3.-4.) cm totalt 7 ganger = 58-62-64 (67-69) m. Når arb måler 16-19-22 (27-32) cm deles det på innsiden av benet og arb strikkes ferdig frem og tilbake på p (dette gjøres for at det skal bli lettere å sette bena på samme rundp etterpå). Legg opp 1 ny m i hver side til søm = 60-64-66 (69-71) m. Når arb måler 18-21-24 (29-34) cm felles det på neste p fra retten: fell 3 m på beg av de neste 2 p = 54-58-60 (63-65) m. Legg arb til side og strikk ett ben til på samme måte.

BUKSEN:
Sett bena inn på samme rundp 4 = 108-116-120 (126-130) m. Sett 1 merke midt foran. Strikk riller videre rundt på p – SAMTIDIG felles det 1 m på hver side av merket midt foran – LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 4-5-5 (4-4) ganger = 100-106-110 (118-122) m.
Når arb måler 29-34-38 (43-50) cm byttes det til rundp 3,5 og fortsettes med vrbord = 1 r / 1 vr. Fell LØST av med r over r og vr over vr når buksen måler 36-42-46 (52-59) cm.

MONTERING:
Sy sammen splitten på innsiden av hvert ben innenfor 1 kantm. Sy deretter sammen åpningen mellom bena.

KNYTEBÅND:
Klipp 2 tråder natur à ca 3 meter. Tvinn de sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende. Tre snoren opp og ned ca midt på vrborden i livet på buksen med ca 4-5 m mellomrom – start midt foran.
--------------------------------------------------------
BAMSE:

HEKLEINFO:
Første fm på beg av hver omg erstattes med 1 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i første fm på beg av omg.
SAMMENHEKLING AV FM:
2 fm hekles sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag et kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.
--------------------------------------------------------

HODE OG KROPP:
Det startes å hekle øverst på hodet og videre nedover kroppen. Tilslutt hekles det ører, armer, ben og hjerter som syes på tilslutt.

HODE:
LES HEKLEINFO! Hekle 4 lm på nål 4 med lys brunmelert og sett dem til 1 ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: Hekle 6 fm om ringen.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.-11.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 30 fm.
12.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen (se forkl over) *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
13.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 24 fm.
14.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
15.OMG: * 1 fm i første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 12 fm.
Fyll hodet med vatt og hekle videre rundt på kroppen uten å klippe tråden.
16.-18.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 12 fm.
19.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 16 fm. Bytt til natur.
20.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 20 fm. Bytt til lys gråblå.
21.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 20 fm. Bytt til lys grågrønn.
22.OMG: * 1 fm i hver av de 4 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm. Bytt til lys gråblå.
23.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 24 fm. Bytt til lys grågrønn.
24.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm. Bytt til natur.
25.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 30 fm. Bytt til lys gråblå og hekle resten av kroppen slik:
26.-29.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 30 fm.
30.OMG: * 1 fm i hver av de 9 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 33 fm.
31.-39.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 33 fm.
40.OMG: * 1 fm i hver av de 10 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
41.-46.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 36 fm.
47.OMG: * 1 fm i hver av de 10 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 33 fm.
48.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 33 fm.
49.OMG: * 1 fm i hver av de 9 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
50.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
51.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 24 fm.
52.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
53.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 18 fm.
54.OMG: * 1 fm i første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 12 fm.
55.OMG: Hekle alle fm sammen 2 og 2 = 6 fm.
Fyll bamsen med vatt, tråkle tråden opp og ned gjennom de 6 fm, snurp sammen åpningen og fest godt.

BEN:
Hekle 4 lm på nål 4 med lys brunmelert og sett dem til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: Hekle 8 fm om ringen.
2.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 12 fm.
3.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 12 fm – NB: Hekle i innerste m-ledd.
4.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 12 fm – NB: Hekle gjennom hele fm igjen.
5.OMG: Hekle 1 fm i hver fm samtidig som de 2 første og de 2 siste fm på omg hekles sammen = 10 fm.
6.OMG: Hekle 1 fm i hver fm samtidig som 5.og 6.fm hekles sammen og 7. og 8.fm hekles sammen = 8 fm.
Hekle 1 ben til på samme måte. Fyll bena med vatt og sy de fast nederst på kroppen.

ARM:
Hekle 4 lm på nål 4 med lys brunmelert og sett dem til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: Hekle 4 fm om ringen.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 8 fm.
3.-6.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 8 fm. Bytt til lys grågrønn.
7.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 8 fm.
Fyll ermet med vatt, legg arb flatt og hekle 1 fm i hver fm gjennom begge lag = 4 fm. Klipp tråden og sy ermet fast øverst på kroppen – sy i den øverste stripen med lys grågrønn. Hekle 1 erme til og sy fast i motsatt side.

ØRE:
Hekle 4 lm på nål 4 med lys brunmelert og sett dem til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: Hekle 6 fm om ringen.
2.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 9 fm.
3.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 12 fm.
4.-6.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 12 fm.
Legg arb flatt og hekle 1 fm i hver fm gjennom begge lag = 6 fm, snu arb og hekle 2 og 2 fm sammen = 3 fm. Klipp tråden og sy øret fast på hodet. Hekle 1 øre til og sy fast i motsatt side.

LITE HJERTE:
Hekle 2 lm på nål 3 med guacamole (finn evt et gult parti) og hekle 3 fm i 1.lm, snu arb. Hekle 1 lm, videre hekles det 1 fm i hver m = 5 fm (inkl lm på beg og slutten av raden), snu arb. Hekle 3 lm, 1 st i 1.lm, fest med 1 fm i midterste fm, 3 lm, 1 st i 1.lm, fest med 1 kjm i lm fra beg av forrige rad. Klipp tråden og sy hjertet fast foran på bamsen.

STORT HJERTE:
Hekle 2 lm på nål 3 med guacamole (finn evt et gult parti) og hekle 3 fm i 1.lm, snu arb. Hekle 1 lm, videre hekles det 1 fm i hver m = 5 fm (inkl lm på beg og slutten av raden), snu arb. Hekle 1 lm, videre hekles det 1 fm i hver m = 6 fm (inkl lm på beg av raden), snu arb. Hekle 4 lm, 1 st i 1.lm, fest med 1 fm midt på hjertet, 4 lm,1 st i 1.lm, fest med 1 kjm i lm fra beg av forrige rad. Klipp tråden og sy hjertet fast foran på bamsen. Hekle 1 hjerte til og sy det fast bak på bamsen.

Sy øyne og munn på bamsen med sort.

Marion 08.11.2017 - 13:58:

Wie habe ich das zu verstehen bei der Hose???? Nach18 cm bei der nächsten R. von der Vorderseite wie folgt: am Anfang der nächsten 2 Runden je 3 M. abketten= 54 M.

DROPS Design 08.11.2017 kl. 16:03:

Liebe Marion, wenn die Arbeit 18 cm mißt, am Anfang nächster Hinreihe die 3 ersten Maschen abketten, bis zur Ende der Reihe stricken, wenden, am Anfang nächster Reihe (= Rückreihe) die 3 ersten Maschen abketten und bis zur Ende der Reihe stricken = 3 Maschen wurden auf beiden Seiten abgekettet, und es sind jetzt nur noch 54 M auf dem Nadel. Viel Spaß beim stricken!

Irena 22.09.2017 - 19:08:

Czy dobrze sa podane dane probki? Przerobilam 21o x29 r -dalo mi to wymiary 10-10cm .Robie na drutach nr.4

DROPS Design 23.09.2017 kl. 09:29:

Witaj Ireno, w tym wzorze próbka musi była wykonywana ściegiem francuskim, a nie dżersejem. Może to o to chodzi. Powodzenia!

Marion 19.09.2017 - 14:15:

Sorry, aber den Hinweis wo ich die Maschen zunehmen soll, finde ich auch in der Anleitung. Es ist in keinem Video zu sehen wie man bei einem Nadelspiel noch dazu eine reihe rechts gestrickt und die nächste Reihe links Maschen zunimmt und ein vernünftiges Maschenbild im Anschluss hat. Des weiteren wurde meine Frage, ob ich glatt stricken kann und bei der Teilung die Arbeit wenden kann, gar nicht beantwortet. Ehrlich gesagt bin ich frustriert...

DROPS Design 19.09.2017 kl. 16:08:

Liebe Marion, dieses Video unten zeigt wie man Kraus rechts mit Nadelspiel strickt. Wenn Sie lieber glatt rechts stricken möchten, sollen Sie sicher auch die Anleitung anpassen. Viel Spaß beim stricken!

Marion 19.09.2017 - 13:10:

Ich verzweifele beim stricken der Hosenbeine, die Zunahmen auf dem Nadelspiel sehen einfach nicht gut aus. Könnte ich auch normale Runden auf den Nadelspiel stricken und dann die Innenseite die ja kraus ist verwenden?

DROPS Design 19.09.2017 kl. 13:30:

Liebe Marion, die Zunahmen können Sie vor der letzten Masche der Runde und nach der 1. Masche der Runde arbeiten, so werden sie mehr unauffällig. Viel Spaß beim stricken!

Marion 04.09.2017 - 15:09:

Soll die Vorderseite des Ärmels bei der Jacke kürzer gestrickt werden, als die Rückseite des Ärmels? Bei mir wäre die Rückseite des Arms 1 cm länger, wenn ich mich an die 6,5 cm halte.

DROPS Design 04.09.2017 kl. 16:21:

Liebe Marion, beide Ärmel sollen beide gleich sein, wenn die Arbeit 6.5 cm misst, auf beiden Seite wie folgt abn.: 16 M. 1 Mal, 5 M. 2 Mal und 3 M. 3 Mal = 52 M. Viel Spaß beim stricken!

Marion 04.09.2017 - 11:51:

Ist es korrekt, dass der Ärmel der Vorderseite nur 5,5 cm bis zur Schulter musst und die Hinterseite ab Schulter 6,5 cm?

DROPS Design 04.09.2017 kl. 13:36:

Liebe Marion, die Abketten von Ärmel fängt wenn die Arbeit 6.5 cm misst, wenn alle Maschen abgekettet sind, sollen die Ärmel genauso long am Vorder- und Rückenteil sein. Viel Spaß beim stricken!

Marion 03.09.2017 - 17:29:

Bei der Anleitung heißt es beim Rückenteil der Jacke, nach 6, 5 cm die Armmaschen abnehmen... Der Ärmel der Vorderseite misst allerdings bei mir nur 5, 5 cm obwohl ich alle Maßangaben für das Vorderteil korrekt eingehalten habe. Ist es korrekt, dass der hintere Ärmel breiter gestrickt wird, als der vordere? Auf der Zeichnung ist dies nicht erkennbar.

DROPS Design 04.09.2017 kl. 10:52:

Liebe Marion, nach 6.5 cm ketten Sie die ersten Maschen der Ärmel ab, alle Maschen für beiden Ärmel werden nach 9 cm abgekettet, so sind beide Ärmel gleich. Viel Spaß beim stricken!

Christiane 17.07.2017 - 16:13:

Ich möchte gerne die Jacke stricken und stolpere leider schon über den Anfang. Ich habe die Maschen angeschlagen und weiß nun nicht genau wo ich zunehmen soll. gegen die Mitte steht da. Ist das dann in der Mitte vom Strickmuster? Allerdings ist am Amfang beim Tipp zum Aufnehmen erklärt, dass man aufnimmt indem man 2M. in die äußerste Masche strickt. Danke für die Hilfe Christiane

DROPS Design 18.07.2017 kl. 08:26:

Liebe Christiane, die Zunahmen sollen gegen die Mitte sein, dh beim rechten Vorderteil am Anfang der Hinreihen und am Ende der Rückreihen. Die Zunahmen abwechslungsweise in jeder 2. und 3. R. wiederholen (= am Anfang einer Hinreihe bzw Ende einer Rückreihe). Viel Spaß beim stricken!

Hayley 28.01.2017 - 13:12:

Hi, I've just come across your wonderful website. My question is after a brief look at baby patterns, they seem to be knitted on circular needles. As an underarm knitter, try as I might I can't use circular ones. Can I use straight needles or will it affect pattern/ tension or such? Thank you so much your site is beautifully wonderful and so generous with all the free patterns!

DROPS Design 30.01.2017 kl. 10:54:

Dear Hayley, please find here all relevant informations about adapting a pattern into straight needles. Happy knitting!

Jórunn Sörensen 17.03.2016 - 00:38:

Er det ikke en fejl at man skal i störrelse 6-9 mdr slutte med at tage ud 18 m på 1 gang? Det passer i hvert fald ikke med det antal masker man skal slutte med - altså 58 efter alle udtagninger og afslutninger? Venlig hilsen og tak for de mange dejlige opskrifter. Den her skal til mit nyfödte oldebar. Jorunn

DROPS Design 30.03.2016 kl. 14:41:

Hej Jorunn, Jo det stemmer, du skal slå 18 nye m op sidst på pinden til ærme og da stemmer antal masker med alle indtagninger mod midt foran og nye masker til ærmet. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 20-24