DROPS Extra / 0-685

DROPS Extra 0-685 by DROPS Design

Heklet DROPS bokmerke med bamse i ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr Z-533
--------------------------------------------------------
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
50 gr f.nr 0403 eco, mellombrun
50 gr f.nr 0100 eco, natur
50 gr f.nr 6205, lys blå
En rest sort til øyne og munn

Litt fyllvatt

DROPS HEKLENÅL nr 2,5
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: dyr,

Første fm på hver omg erstattes av 1 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg. Hver rad snus med 1 lm.
SAMMENHEKLING AV 2 FM:
Det felles 1 fm slik: Stikk nåla ned i en fm og hent tråden, stikk nåla ned i neste fm og hent tråden, kast på nåla og trekk tråden gjennom alle 3 løkkene på nåla.
--------------------------------------------------------

BOKMERKE:
Først hekles hodet, deretter fortsettes det nedover kroppen. Så hekles armene, føttene, ørene og snuta. Hvis det ikke står noe annet hekles alt med 1 tråd på nål 2,5.

HODET:
Hekle 4 lm med mellombrun og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 8 fm om lm-ringen – LES HEKLETIPS!
2.OMG: 2 fm i hver fm = 16 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* = 24 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* = 32 fm.
Videre hekles det 8 omg med 1 fm i hver fm.
13.OMG: * 2 fm, hekle 2 fm sammen – se forkl over *, gjenta fra *-* = 24 fm.
14.OMG: * 1 fm, hekle 2 fm sammen *, gjenta fra *-* = 16 fm.
15.OMG: * hekle alle fm sammen 2 og 2 = 8 fm.
Putt litt vatt inn i hodet, videre hekles åpningen sammen i nederkant ved å hekle 4 fm gjennom begge lag - ikke klipp tråden men fortsett med kroppen.

KROPP:
Fortsett og hekle med mellombrun frem og tilbake i rader. Først hekles 1 rad med 2 fm i hver fm = 8 fm. Deretter hekles 1 rad med 2 fm og 1 fm annenhver gang bortover = 12 fm. Hekle 1 fm i hver fm til kroppen måler 4 cm. Videre hekles det striper slik: * 2 rader med lys blå, 2 rader med natur *, gjenta fra *-* til kroppen måler totalt 22 cm, klipp og fest trådene.

BUKSESELER:
Hekle gjennom kroppen med lys blå fra der stripene starter og opp til skulderene: 1 lm-rad ca ½ cm inn fra kanten i hver side.

ARM:
Hekle 4 fm med mellombrun øverst langs den ene siden av kroppen, videre hekles 4 fm på baksiden av disse = totalt 8 fm. Fortsett å hekle rundt og rundt med 1 fm i hver m til armen måler 6 cm – ikke klipp tråden men fortsett med hånden.

HÅND:
Hekle 1 omg med 2 fm i hver m = 16 fm. Videre hekles 3 omg med 1 fm i hver m, deretter hekles 1 omg hvor alle fm hekles sammen 2 og 2. Klipp tråden, putt litt vatt inn i hånden, tråkle trådenden rundt åpningen og snurp sammen.
Hekle 1 arm + hånd på samme måte på den andre siden av kroppen.

FOT:
Hekle 4 lm med mellombrun og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 6 fm om lm-ringen
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
Fortsett å hekle rundt med 1 fm i hver fm til foten måler ca 3 cm. Klipp tråden, putt litt vatt inn i foten, tråkle trådenden rundt åpningen og snurp sammen.
Hekle 1 fot til på samme måte. Sy på føttene nederst på kroppen slik at det er ca 1 cm mellomrom mellom dem og de stikker ut til hver sin side.

SNUTE:
Hekle 4 lm med mellombrun og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 4 fm om lm-ringen.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 8 fm.
Videre hekles 2 omg med 1 fm i hver fm.
Klipp tråden, putt litt vatt inn i snuta og sy den på midt i ansiktet.

ØRER:
Hekle 6 lm med 2 TRÅDER mellombrun på nål 2,5. Videre hekles 1 dbl-st i den andre lm som ble heklet og 1 dbl-st i den første lm som ble heklet, klipp trådene.
Hekle 2 like ører og sy dem fast oppå hodet på bamsen – sy i den siste dbl-st som ble heklet slik at lm-raden kommer på toppen av øret.

ANSIKT:
Brodèr på øyne og munn med sort.