DROPS / 126 / 14

Pink Ballerinas by DROPS Design

Hæklede DROPS tøfler i ”Delight” og ”Kid-Silk”.

DROPS design: Model nr DE-035
--------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fodlængde: 22 cm - 24 cm - 27 cm
Materialer: DROPS DELIGHT fra Garnstudio
50-50-100 gr f.nr 05, beige/grå/rosa mix
Og brug: DROPS KID-SILK fra Garnstudio
25-25-50 gr f.nr 04, mellem-rosa

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 - eller den nål du skal bruge for at få 21 fm x 22 rækker med 1 tråd i hver kvalitet på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP, nr 521: 2 stk.

Kommentarer (76)

Garnet til denne opskrift koster fra 51.9kr. Læs mere.
HÆKLEINFO-1:
I beg af omg erstattes første fm med 1 lm og første st erstattes med 3 lm.
Hver omg som starter og slutter med fm sluttes af med 1 km i lm i beg af omg.
Hver omg som starter og slutter med st sluttes af med 1 km i 3.lm fra beg af omg.
HÆKLEINFO-2:
Der hækles gennem hele m-leddet hvis ikke andet er opgivet.
SAMMENHÆKLING AF FM:
2 fm hækles sammen til 1 fm således: Stik nålen ind i første m, hent tråden, stik nålen ind i næste m, hent tråden, slå om og træk tråden igennem alle 3 m på nålen.
SAMMENHÆKLING AF DBL-ST:
2 dbl-st hækles sammen til 1 dbl-st således: Hækl 1 dbl-st men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl 1 dbl-st i næste m, men nu trækkes sidste omslag igennem alle 3 m på nålen.
HÆKLETIPS:
Lm-rækken kan tilpasses efter individuelt ønske/mål. Prøv tøflen ved at lægge overstykket ovenpå foden helt ud mod tåen og læg lm-rækken rundt om foden bag ankelen og sy fast foran på overstykket. Lm-rækken skal strækkes let så tøflen sidder godt på foden. Sørg for at der hækles et lige antal lm på rækken.
--------------------------------------------------------

TØFFEL:

OVERSTYKKE
Start med at hækle overstykket frem og tilbage som forkl under -læs HÆKLEINFO-2.
HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN – Sørg for at der ikke hækles for løst.
Hækl 4 lm på nål 3,5 med 1 tråd i hver kvalitet (= 2 tråde) og sæt dem til 1 ring med 1 km i første lm.
1.RÆKKE: 3 lm (= 1 st), 7 st om ringen (= 8 st), vend arb.
2.RÆKKE: 5 lm (= 1 st + 2 lm), * 1 st i næste st, 2 lm *, gentag fra *-* totalt 6 gange og slut af med 1 st i 3.lm i beg af forrige række (= 8 st med 2 lm mellem hver), vend arb.
3.RÆKKE: 1 lm, videre hækles der 3 fm om hver lm-bue = 21 fm, vend arb.
4.RÆKKE: 4 lm (= 1 halvst + 2 lm), * spring over 2 fm, 1 halvst i næste fm, 2 lm *, gentag fra *-* totalt 6 gange, spring over 2 fm og slut af med 1 halvst i lm i beg af forrige række (= 8 halvst med 2 lm mellem hver), vend arb.
5.RÆKKE: 1 lm, videre hækles der 4 fm om hver lm-bue = 28 fm, vend arb.
6.RÆKKE: 5 lm (= 1 fm + 4 lm), * spring over 3 fm, 1 fm i næste fm, 4 lm *, gentag fra *-* totalt 6 gange, spring over 3 fm og slut af med 1 fm i lm i beg af forrige række (= 7 lm-buer), vend arb.
7.RÆKKE: 1 lm, videre hækles der 5 fm om første lm-bue, 5 halv-st om anden lm-bue, 5 st om tredje lm-bue, 5 dbl-st om fjerde lm-bue, 5 st om femte lm-bue, 5 halv-st om sjette lm-bue og 5 fm om syvende lm-bue.
8.RÆKKE: 3 lm, videre hækles der 19 st jævnt fordelt langs den lige kanten øverst på overstykket (= 20 st).
Nu hækles der 60-70-80 tilpas løse lm – læs HÆKLETIPS - sy fast med 1 km i 3.lm i beg af rækken med st øverst langs overstykket.

SIDE OG SÅL:
Vend arb så retsiden vender ud og så der startes med at hækle langs de 60-70-80 lm (dvs der hækles i retning mod hælen).
Videre hækles tøflen rundt og der hækles nedad mod sålen – læs HÆKLEINFO 1og 2.
1.OMG: Hækl 1 st i hver af de 60-70-80 lm rundt om foden, derefter hækles der 2 st om den yderste st langs den lige kant øverst på overstykket, videre hækles der 1 st i hver m rundt om ydersiden af overstykket men i den midterste af de 5 dbl-st forrest på tåen hækles der 3 st, til sidst hækles der 2 st om den yderste st langs den lige kant øverst på overstykket = 101-111-121 st.
2.OMG: Sæt 1 mærketråd mellem de 2 midterste m bag på tøflen. Hækl 1 fm i hver st til der er 10-12-14 st tilbage før mærketråden, hækl 1-1-2 halv-st, 1 st i hver af de følgende 18-22-24 st (mærketråden sidder midt i disse st), 1-1-2 halv-st og 1 fm i hver af de næste st på omg.
3.OMG: Hækl som 2.omg.
4.OMG: Nu startes der med at hækle sål – hækl i bagerste m-led (ikke gennem hele m-leddet): Hækl 1 fm i første m, videre hækles der 1 fm i hver m Samtidig med at hver 4. og 5. fm hækles sammen – SE FORKL OVER = 81-89-97 fm.
5.OMG: Videre hækles der gennem hele m-leddet igen. Hækl 1 fm i hver fm = 81-89-97 fm.
6.OMG: Hækl 1 fm i hver af de 6-4-2 første fm, videre hækles der 1 fm i hver m Samtidig med at hver 4. og 5. fm hækles sammen = 66-72-78 fm.
7.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 66-72-78 fm. Nu sættes der 1 mærke midt foran og midt bagpå på tøflen = 33-36-39 m mellem mærkerne.

STR 35/37:
8.OMG: Hækl 1 fm i hver fm Samtidig med at de midterste 10 fm midt foran og midt bagpå (dvs 5 m på hver side af begge mærker) hækles sammen 2 og 2 = 56 fm.
9.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 56 fm.
10.OMG: Hækl 1 st i hver fm men over de midterste 5 m midt foran og midt bagpå hækles der 1 halv-st, 3 fm og 1 halv-st. Klip tråden – lad tråden være lang nok til at sy sålen sammen med.

STR 38/40:
8.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 72 fm.
9.OMG: Hækl 1 fm i hver fm Samtidig med at de midterste 10 fm midt foran og midt bagpå (dvs 5 m på hver side af begge mærker) hækles sammen 2 og 2 = 62 fm.
10.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 62 fm.
11.OMG: Hækl 1 st i hver fm men over de midterste 5 m midt foran og midt bagpå hækles der 1 halv-st, 3 fm og 1 halv-st. Klip tråden – lad tråden være lang nok til at sy sålen sammen med.

STR 41/43:
8.+ 9.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 78 fm.
10.OMG: Hækl 1 fm i hver fm Samtidig med at de midterste 10 fm midt foran og midt bagpå (dvs 5 m på hver side af begge mærker) hækles sammen 2 og 2 = 68 fm.
11.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 68 fm.
12.OMG: Hækl 1 st i hver fm men over de midterste 5 m midt foran og midt bagpå hækles der 1 halv-st, 3 fm og 1 halv-st. Klip tråden – lad tråden være lang nok til at sy sålen sammen med.

ALLE STR:
Sy sålen sammen midt under foden – sy i yderste led af yderste m så sømmen ikke bliver tyk.

HÆL:
1.OMG: Start fra retsiden langs den lige kant på overstykket og hækl 1 km i hver af de 18 midterste st, videre hækles der 1 fm i hver st rundt om foden til der er 14-18-22 st tilbage før mærketråden midt bagpå, hækl 3 halv-st, 22-30-38 st, 3 halv-st og fortsæt med fm frem til beg af omg, slut af med 1 km i første km i beg af omg.
2.OMG: 1 km i hver af de 18 km på overstykket, hækl 1 fm i hver m til der er 20-22-24 m tilbage før mærketråden midt bagpå, hækl 3 halv-st, 10-12-14 st, 5 dbl-st, 2 dbl-st sammen - SE FORKL OVER, 2 dbl-st sammen, 5 dbl-st, 10-12-14 st, 3 halv-st og fortsæt med fm frem til beg af omg, slut af med 1 km i første km i beg af omg.
3.OMG: 1 km i hver af de 18 km på overstykket, hækl 1 fm i hver m til der er 21-23-25 m tilbage før mærketråden midt bagpå, hækl 5 halv-st, 10-12-14 st, 5 dbl-st, 2 dbl-st sammen, 5 dbl-st, 10-12-14 st, 5 halv-st og fortsæt med fm frem til beg af omg, slut af med 1 km i første km i beg af omg.
4.OMG: Hækl 1 km i hver m rundt om hele tøflens åbning.

STROP TIL KNAP:
Hækl 31-31-34 lm på nål 3,5 med 1 tråd i hver kvalitet. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de 2 næste lm *, gentag fra *-* = 20-20-22 st. Klip tråden og sy stroppen indenfor den ene tøffel ca 5 cm fra overstykkets lige kant. Hækl 1 strop til og sy fast på indersiden af den anden tøffel.
Sy en knap i på ydersiden af hver tøffel ca 1-1½ cm fra kanten (og ca 5 cm fra overstykkets lige kant). Knap knappen mellem 2 st på stroppen.

Kommentarer (76)

Skriv din kommentar her!

Olivia 12.11.2018 - 12:23:

Merci beaucoup pour ces explications! Je pense que je vais y arriver. Toutefois, j’ai regardé la traduction en anglais, et quand il est dit “ straight edge” je pense qu’il vaudrait mieux traduire “tout droit “ plutôt que côté droit. Ça m’a aidé à comprendre où j’en étais. Merci beaucoup pour ce joli modèle et à bientôt!

Olivia 12.11.2018 - 11:33:

Merci pour votre réponse rapide. En fait, je ne comprends pas quand il est dit « puis 2 B dans la 1ère B le long du bord droit du dessus du pied, puis 1 B dans chaque B le long du bord extérieur du dessus du pied mais au milieu des 5 DB de la pointe, crocheter 3 B, et 2 B dans la dernière B le long du bord droit en haut du dessus du pied = 101-111-121 B » . Quand j’ai fini les B dans les ms autour du pied, je me retrouve donc du côté gauche du pied. Mais après je suis perdue...

DROPS Design 12.11.2018 kl. 12:09:

Bonjour Olivia, dans les 20 brides du dessus du pied vous crochetez: 2 B dans la 1ère et dans la dernière, 1 bride dans chacune des autres brides entre, sauf que vous allez sauter 2 brides au milieu (= au milieu des 20 brides, crochetez 3 brides au-dessus des 5 centrales). Bon crochet!

Olivia 11.11.2018 - 20:20:

Bonjour! J’ai des difficultés à comprendre le tour 1. Quand on parle de bord droit, au dessus du pied, s’agit- il du pied droit ou du pied gauche? Et après les 3B a l’endroit des 5DB, faut il continuer en B jusqu’au début du tour 2 ? J’espère que vous pourrez m’aider. À bientôt, O

DROPS Design 12.11.2018 kl. 10:32:

Bonjour Olivia, pour la bordure autour du chausson, il s'agit du bord droit du dessus du pied - les 2 chaussons se font de la même façon, seule la bride sera cousue différemment avec le bouton côté extérieur. En revanche, je ne suis pas sûre de comprendre les 3 B à l'endroit des 5 B dont vous parlez, désolée, pouvez-vous être plus précise? Merci!

Anja 23.05.2016 - 12:00:

Ich hatte noch ein bißchen bunte Sockenwolle übrig und habe daraus, eigentlich aus Langeweile, diese Schuhe gehäkelt. Herausgekommen ist ein supersüßer Hausschuh, der beim herstellen viel Spaß gemacht hat. Danke für die Anleitung!

Andrea 26.01.2016 - 15:21:

Ich habe wie beschrieben den Anfangsring gemacht, aber wie ist das gemeint die Arbeit drehen? Wird da nach jeder Runde dann in die andere Richtung gearbeitet?

DROPS Design 02.02.2016 kl. 11:34:

Ja ganz genau. Sie häkeln in Runden, aber wenden nach jeder Runde, sodass Sie von der anderen Seite weiterhäkeln, oder anders ausgedrückt in die entgegengesetzte Richtung häkeln.

Garcia Laporte 13.12.2013 - 13:55:

Que signifie l'abréviation DB au crochet ? à la différence de dB qui veut dire demi-bride. Merci de me répondre rapidement, je suis en panne sur le modèle de ballerines n°DE-035

DROPS Design 13.12.2013 kl. 16:42:

Bonjour Mme Laporte, la dB = demi-bride effectivement et DB = double bride. Vous retrouverez toutes les abréviations utilisées dans le lexique. Bon crochet!

Gauthier 22.10.2013 - 09:34:

Modèle très sympa pour marcher "a pas de loup" le nom : chausson adulte

Isabelle 03.07.2013 - 21:49:

Où pourrais je trouver les semelles pour faire ces chaussons, ils sont superbes

DROPS Design 04.07.2013 kl. 10:56:

Bonjour Isabelle, ces chaussons sont entièrement réalisés au crochet. Bon crochet!

Pina 02.07.2013 - 05:56:

Bonjour, existe t il un diagramme ? merci d avance

DROPS Design 02.07.2013 kl. 08:40:

Bonjour Mme Pina, il n'y a pas de diagramme pour ce modèle, suivez pas à pas les instructions, maille après maille et rang après rang. Bon crochet!

Princelfe 25.06.2013 - 23:38:

Bonjour, je suis bloquée au rang 8: après les 20 B, je me retrouve au milieu du devant du pied? Où dois-je ensuite joindre la chaînette de ml: au début du rang 8 ou du rang 7 (de l'autre côté du haut du pied); Au tour 1 du côté , où dois-je continuer après avoir fait les B autour de la chaînette? au début du rang 8? ou de l'autre côté ? je suis un peu perdue . Merci pour vos réponses

DROPS Design 26.06.2013 kl. 09:19:

Bonjour Princelfe, à a fin du rang 8, vous crochetez la chaînette du tour du pied et joignez au début du rang 8, dans la 3ème ml du début du rang. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS 126-14