DROPS / 125 / 4

DROPS 125-4 by DROPS Design

Strikket DROPS tunika i 2 tråde ”Alpaca”. Str XS/S - XXXL.

DROPS design: Model nr Z-515
---------------------------------------------------------
Størrelse:
XS/S - M/L - L/XL - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
F.nr 0501m, eco lys grå
450-500-550-600-650-700 gr

DROPS RUNDP (60 + 80 cm) nr 5 – eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik med 2 tråde på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (60 cm) nr 4,5 –
til kant og bærestykke.

Garnet til denne opskrift koster fra 188.55kr. Læs mere.

Pga tyngden i garnet bør alle længdemål gøres når arb holdes op ellers vil tunikaen blive for lang når den tages på.
UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at strikke 2 m i samme m, dvs strik foran og bag i samme m.
---------------------------------------------------------

TUNIKA:
Arb strikkes rundt på rundp nedenfra og op - læs MÅLETIPS!
Slå 180-204-216-240-248-272 m op på rundp 4,5 med 2 tråde Alpaca. Strik 4 omg retstrik – se forkl over. Skift til rundp 5 og strik glatstrik. Sæt 1 mærketråd i hver side = 90-102-108-120-124-136 m mellem mærketrådene. Når arb måler 4-4-4-5-5-6 cm tages der 1 m ind på hver side af begge mærketråde (= 4 m taget ind). Gentag indtagningen på hver 4.-4.-4.-4.-4½.-4½.cm totalt 12-12-12-12-11-11 gange = 132-156-168-192-204-228 m. Når arb måler 50-51-52-53-54-55 cm - HUSK MÅLETIPS - strikkes bærestk således:

BÆRESTK:
LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES!
Skift til rundp 4,5. Sæt 4 mærker i arb med 33-39-42-48-51-57 m mellem hver mærke. OBS: 1.mærke sættes i omg beg, dvs i siden (= mærke A), 2.mærke sættes midt foran (= mærke C), 3.mærke sættes i siden (= mærke B) og 4.mærke sættes midt bagpå (= mærke D).
Nu sættes m mellem mærke C og D (med mærke B i midten) på 1 tråd = 66-78-84-96-102-114 m tilbage på p.
Start ved mærke A og strik forkortede p frem og tilbage over halvdelen af ryg- og forstykke Samtidig med at der strikkes Rib således:

1.P (= retsiden): Start ved mærke A og strik således: 1 ret, * 1 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 1 vrang, vend arb.
2.P (= vrangen): Strik 2 ret i første m – læs UDTAGNINGSTIPS, * 2 vrang, 2 ret i næste m *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 2 vrang (mærke A sidder midt mellem disse 2 m), * 1 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 1 ret, vend arb.
3.P (= retsiden): Strik 2 vrang i første m, * 2 ret, 2 vrang i næste m *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 2 ret (mærke A sidder midt mellem disse 2 m, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* totalt 4 gange, vend arb.
4.P (= vrangen): Tag 1.m løs af p, stram tråden, 1 vrang, * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* totalt 8 gange, vend arb.
5.P (= retsiden): Tag 1.m løs af p, stram tråden, 1 ret, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* totalt 8 gange, 1 vrang, vend arb.
6.P (= vrangen): Strik 2 ret i første m, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* totalt 8 gange, 2 vrang, 1 ret, vend arb.

Fortsæt vendingerne således til det er strikket Rib frem og tilbage over alle m (= frem til mærke C og D = midt foran/ midt bagpå) – dvs at for hver gang der vendes er der strikket endten 1 vrang eller 2 ret mere (set fra retsiden). Og på 1.p efter vendingen tages 1 vrang ud (set fra retsiden) til 2 vrang således at ALLE 1 vrang løbende bliver til 2 vrang.
SAMTIDIG når der er strikket 3 cm Rib over de midterste 14 m i siden (dvs 7 m på hver side af mærke A) tages der ud i de 4 vr-partier fra 2 vr til 3 vr (set fra retsiden). Gentag udtagningen i disse vr-partier på hver 3.cm totalt 4-4-4-5-5-5 gange (efter sidste udtagning er der 6-6-6-7-7-7 vr i disse 4 vr-partier).
Efter at der er strikket Rib frem til mærke C og D, sættes alle m på p på 1 tråd og de 66-78-84-96-102-114 m fra tråden i den anden side sættes tilbage på rundp 4,5.

Gentag på samme måde i denne side af arb med start fra retsiden fra mærke B til der er strikket Rib frem til mærke C og D.
Nu sættes alle m ind på samme rundp 4,5.

Fortsæt Ribben rundt (= 2 r/ 2 vr + de nye vrang-m i siderne) Samtidig med at der tages ind og ud i Ribben på HVER omg således (dette vil give den skrå Rib-effekt på bærestykket):
Start 3 m før mærke C og mærke D (= midt foran/midt bagpå) og tag 1 m ind ved at strikke 2 m vrang sammen.
Start 1 m efter mærke C og mærke D og tag 1 m ind ved at strikke 2 m vrang sammen.
(dvs der tages ind på hver side af de midterste 2 ret-m midt foran/midt bagpå).
SAMTIDIG tages der 1 m ud på hver side af de midterste m i hver side (dvs de 7 m på hver side af mærke A og B + de nye m i hver vrangparti). Tag 1 m ud ved at slå om, på næste omg strikkes omslaget drejet (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste) - de nye m strikkes løbende ind i Ribben.
Når arb måler 63-65-67-69-71-73 cm - målt midt foran (udtagningerne i hver vrang-parti i siderne skal nu være afsluttet) strikkes der 4 p retstrik over de midterste 30-30-30-34-34-34 m i hver side (dvs over 15-15-15-17-17-17 m på hver side af mærke A og B) Samtidig med at der på den første af disse 4 p tages 8 m ind jævnt fordelt over disse m = 22-22-22-26-26-26 m (dvs 11-11-11-13-13-13 m på hver side af mærke A og B) – OBS: De øvrige m strikkes som før. På næste omg efter de 2 retstrikkede p lukkes de midterste 16-16-16-18-18-18 m af i hver side (dvs 8-8-8-9-9-9 m på hver side af mærke A og B) og for- og rygstk strikkes videre for sig.

RYGSTK:
= 80-96-104-122-130-146 m. Fortsæt Ribben som før men de 3-3-3-4-4-4 yderste m i hver side strikkes i retstrik. SAMTIDIG fortsætter indtagningerne midt bagpå og udtagningerne mod siderne som før (udtagningerne i siderne vil nu ske indenfor de 3-3-3-4-4-4 retstrik-m i hver side).
Når arb måler 79-82-85-88-91-94 cm – målt midt bagpå - ærmegabet skal nu måle 15-16-17-18-19-20 cm - strikkes der 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages 18-32-38-54-58-72 m ind jævnt fordelt. På næste p strikkes der ret Samtidig med at de midterste 26-26-26-28-32-32 m sættes på 1 tråd til hals = 18-19-20-20-20-21 m tilbage på hver skulder. Strik retstrik frem og tilbage til arb måler 82-85-88-91-94-97 cm, luk løst af.

FORSTK:
= 80-96-104-122-130-146 m. Fortsæt Ribben som før men de 3-3-3-4-4-4 yderste m i hver side strikkes i retstrik. SAMTIDIG fortsætter indtagningerne midt foran og udtagningerne mod siderne som før (der tages nu ud indenfor de 3-3-3-4-4-4 retstrik-m i hver side). Når arb måler ca 67-69-71-73-75-77 cm – målt midt foran (der er nu ca 15-16-17-18-19-20 cm tilbage til færdig mål) sættes de midterste 26-26-34-34-42-58 m på 1 tråd til hals = 27-35-35-44-44-44 m tilbage på hver skulder. Fortsæt Ribben som før Samtidig med at der tages ud og ind som før (indtagningerne mod halsen gøres nu indenfor den yderste m mod halsen). Når arb måler 82-85-88-91-94-97 cm - målt midt foran - strikkes der skulder således: Fortsæt Ribben med indtagning mod halsen Samtidig med at de yderste 5-5-5-6-6-6 m mod ærmegabet sættes på 1 tråd i beg af p fra siden (dvs fra ærmegabet) – OBS: M strikkes først før de sættes på tråden så tråden ikke klippes. Strik p ud, vend arb og strik tilbage. Fortsæt således frem og tilbage Samtidig med at de yderste 6-6-6-8-8-8 m fra siden sættes ind på samme tråd i beg af hver p fra siden til alle m sidder på samme tråd – OBS: Sidste gang m sættes ind på tråden vil der muligvis være flere/færre end 6-6-6-8-8-8 m. Nu sættes alle m fra denne tråd tilbage på rundp 4,5. Strik 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 18-19-20-20-20-21 m. Strik 1 p ret fra vrangen og luk løst af med ret fra retsiden. Gentag i den anden side.

Strik ca 80-105 m op rundt i halsen på rundp 4,5 med 2 tråde Alpaca. Strik 1 omg vrang, derefter strikkes der 1 omg ret Samtidig med at der tages ud til ca 128-136-144-152-160-168 m (m-ant skal være delbart med 4) jævnt fordelt til. Strik Rib (= 2 r/ 2 vr) til halskanten måler ca 3-3½ cm. Derefter lukkes der af med r over r og vr over vr.

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 125-4) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (20)

Annika 23.11.2017 - 21:32:

Hej! Håller på med oket, färdig med varv 6. Jag förstår inte hur jag skall fortsätta? Med varv 1? Tacksam för svar

DROPS Design 30.11.2017 kl. 17:47:

Hej, du ska fortsätta de förkortade varven, dvs. så att du stickar fler maskor för varje gång innan arb vänds och med ökningar på samma sätt som förut.

Robyn 29.01.2014 - 01:41:

I am working on the yoke and a problem with marker A. I start off with marker in the right spot but then up two stitches off. I have redone the first 6 rows over twice. After the first 6 rows are done what direction do you follow. I need help, I am missing something. Thanks for your help. - Robyn

DROPS Design 29.01.2014 kl. 16:12:

Dear Robyn, marker A should be between 2 K sts seen from RS, work the 6 rows as stated then continue short rows the same way until you have reached markers C & D (i.e. mid front/mid back). For every turn, there is either P1 or K2 more (as seen from RS) as explained. At the same time, you need to inc after 3 cm rib on the middle 14 sts. Happy knitting!

Birgit Kristensen 18.01.2012 - 17:49:

Utrolig dårlig opskrift,og for dårligt at der ikke blir svaret når man skriver herind

Birgit Kristensen 15.01.2012 - 08:39:

Hej Kan i ikke skrive hvordan man strikker alle pindene i stedet for kun de 6 første pinde,da jeg ka se at der er flere incl mig selv der ikke kan komme videre

Ann 08.09.2011 - 19:26:

Hei, har strikket P.6 Men hvordan kommer man vider ??

Lisbeth 25.12.2010 - 12:40:

Hvordan strikkes det bærestk.Er lidt svært efter p.6....Hjælp

DROPS Design 08.11.2010 - 10:02:

Etter den 8. pinne skal det være synlig hvordam man forsetter. Spør i butikken om du trenger mere hjelp

Inga Rybak 05.11.2010 - 21:35:

Hei,har strikket 7.p: og 8.p:men skjønner ikke hvordan fortsette.

DROPS Design 05.11.2010 - 08:42:

Se komentaren under.

Inga Rybak 04.11.2010 - 21:23:

Hei,hvordan strikkes det videre,skal gjkenta fra 7omg?

Kommentere opskrift DROPS 125-4