DROPS / 125 / 4

DROPS 125-4 by DROPS Design

Strikket DROPS tunika i 2 tråde ”Alpaca”. Str XS/S - XXXL.

DROPS design: Model nr Z-515
---------------------------------------------------------
Størrelse:
XS/S - M/L - L/XL - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
F.nr 0501m, eco lys grå
450-500-550-600-650-700 gr

DROPS RUNDP (60 + 80 cm) nr 5 – eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik med 2 tråde på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (60 cm) nr 4,5 –
til kant og bærestykke.

Garnet til denne opskrift koster fra 288kr. Læs mere.
Pga tyngden i garnet bør alle længdemål gøres når arb holdes op ellers vil tunikaen blive for lang når den tages på.
UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at strikke 2 m i samme m, dvs strik foran og bag i samme m.
---------------------------------------------------------

TUNIKA:
Arb strikkes rundt på rundp nedenfra og op - læs MÅLETIPS!
Slå 180-204-216-240-248-272 m op på rundp 4,5 med 2 tråde Alpaca. Strik 4 omg retstrik – se forkl over. Skift til rundp 5 og strik glatstrik. Sæt 1 mærketråd i hver side = 90-102-108-120-124-136 m mellem mærketrådene. Når arb måler 4-4-4-5-5-6 cm tages der 1 m ind på hver side af begge mærketråde (= 4 m taget ind). Gentag indtagningen på hver 4.-4.-4.-4.-4½.-4½.cm totalt 12-12-12-12-11-11 gange = 132-156-168-192-204-228 m. Når arb måler 50-51-52-53-54-55 cm - HUSK MÅLETIPS - strikkes bærestk således:

BÆRESTK:
LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES!
Skift til rundp 4,5. Sæt 4 mærker i arb med 33-39-42-48-51-57 m mellem hver mærke. OBS: 1.mærke sættes i omg beg, dvs i siden (= mærke A), 2.mærke sættes midt foran (= mærke C), 3.mærke sættes i siden (= mærke B) og 4.mærke sættes midt bagpå (= mærke D).
Nu sættes m mellem mærke C og D (med mærke B i midten) på 1 tråd = 66-78-84-96-102-114 m tilbage på p.
Start ved mærke A og strik forkortede p frem og tilbage over halvdelen af ryg- og forstykke Samtidig med at der strikkes Rib således:

1.P (= retsiden): Start ved mærke A og strik således: 1 ret, * 1 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 1 vrang, vend arb.
2.P (= vrangen): Strik 2 ret i første m – læs UDTAGNINGSTIPS, * 2 vrang, 2 ret i næste m *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 2 vrang (mærke A sidder midt mellem disse 2 m), * 1 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 1 ret, vend arb.
3.P (= retsiden): Strik 2 vrang i første m, * 2 ret, 2 vrang i næste m *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 2 ret (mærke A sidder midt mellem disse 2 m, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* totalt 4 gange, vend arb.
4.P (= vrangen): Tag 1.m løs af p, stram tråden, 1 vrang, * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* totalt 8 gange, vend arb.
5.P (= retsiden): Tag 1.m løs af p, stram tråden, 1 ret, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* totalt 8 gange, 1 vrang, vend arb.
6.P (= vrangen): Strik 2 ret i første m, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* totalt 8 gange, 2 vrang, 1 ret, vend arb.

Fortsæt vendingerne således til det er strikket Rib frem og tilbage over alle m (= frem til mærke C og D = midt foran/ midt bagpå) – dvs at for hver gang der vendes er der strikket endten 1 vrang eller 2 ret mere (set fra retsiden). Og på 1.p efter vendingen tages 1 vrang ud (set fra retsiden) til 2 vrang således at ALLE 1 vrang løbende bliver til 2 vrang.
SAMTIDIG når der er strikket 3 cm Rib over de midterste 14 m i siden (dvs 7 m på hver side af mærke A) tages der ud i de 4 vr-partier fra 2 vr til 3 vr (set fra retsiden). Gentag udtagningen i disse vr-partier på hver 3.cm totalt 4-4-4-5-5-5 gange (efter sidste udtagning er der 6-6-6-7-7-7 vr i disse 4 vr-partier).
Efter at der er strikket Rib frem til mærke C og D, sættes alle m på p på 1 tråd og de 66-78-84-96-102-114 m fra tråden i den anden side sættes tilbage på rundp 4,5.

Gentag på samme måde i denne side af arb med start fra retsiden fra mærke B til der er strikket Rib frem til mærke C og D.
Nu sættes alle m ind på samme rundp 4,5.

Fortsæt Ribben rundt (= 2 r/ 2 vr + de nye vrang-m i siderne) Samtidig med at der tages ind og ud i Ribben på HVER omg således (dette vil give den skrå Rib-effekt på bærestykket):
Start 3 m før mærke C og mærke D (= midt foran/midt bagpå) og tag 1 m ind ved at strikke 2 m vrang sammen.
Start 1 m efter mærke C og mærke D og tag 1 m ind ved at strikke 2 m vrang sammen.
(dvs der tages ind på hver side af de midterste 2 ret-m midt foran/midt bagpå).
SAMTIDIG tages der 1 m ud på hver side af de midterste m i hver side (dvs de 7 m på hver side af mærke A og B + de nye m i hver vrangparti). Tag 1 m ud ved at slå om, på næste omg strikkes omslaget drejet (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste) - de nye m strikkes løbende ind i Ribben.
Når arb måler 63-65-67-69-71-73 cm - målt midt foran (udtagningerne i hver vrang-parti i siderne skal nu være afsluttet) strikkes der 4 p retstrik over de midterste 30-30-30-34-34-34 m i hver side (dvs over 15-15-15-17-17-17 m på hver side af mærke A og B) Samtidig med at der på den første af disse 4 p tages 8 m ind jævnt fordelt over disse m = 22-22-22-26-26-26 m (dvs 11-11-11-13-13-13 m på hver side af mærke A og B) – OBS: De øvrige m strikkes som før. På næste omg efter de 2 retstrikkede p lukkes de midterste 16-16-16-18-18-18 m af i hver side (dvs 8-8-8-9-9-9 m på hver side af mærke A og B) og for- og rygstk strikkes videre for sig.

RYGSTK:
= 80-96-104-122-130-146 m. Fortsæt Ribben som før men de 3-3-3-4-4-4 yderste m i hver side strikkes i retstrik. SAMTIDIG fortsætter indtagningerne midt bagpå og udtagningerne mod siderne som før (udtagningerne i siderne vil nu ske indenfor de 3-3-3-4-4-4 retstrik-m i hver side).
Når arb måler 79-82-85-88-91-94 cm – målt midt bagpå - ærmegabet skal nu måle 15-16-17-18-19-20 cm - strikkes der 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages 18-32-38-54-58-72 m ind jævnt fordelt. På næste p strikkes der ret Samtidig med at de midterste 26-26-26-28-32-32 m sættes på 1 tråd til hals = 18-19-20-20-20-21 m tilbage på hver skulder. Strik retstrik frem og tilbage til arb måler 82-85-88-91-94-97 cm, luk løst af.

FORSTK:
= 80-96-104-122-130-146 m. Fortsæt Ribben som før men de 3-3-3-4-4-4 yderste m i hver side strikkes i retstrik. SAMTIDIG fortsætter indtagningerne midt foran og udtagningerne mod siderne som før (der tages nu ud indenfor de 3-3-3-4-4-4 retstrik-m i hver side). Når arb måler ca 67-69-71-73-75-77 cm – målt midt foran (der er nu ca 15-16-17-18-19-20 cm tilbage til færdig mål) sættes de midterste 26-26-34-34-42-58 m på 1 tråd til hals = 27-35-35-44-44-44 m tilbage på hver skulder. Fortsæt Ribben som før Samtidig med at der tages ud og ind som før (indtagningerne mod halsen gøres nu indenfor den yderste m mod halsen). Når arb måler 82-85-88-91-94-97 cm - målt midt foran - strikkes der skulder således: Fortsæt Ribben med indtagning mod halsen Samtidig med at de yderste 5-5-5-6-6-6 m mod ærmegabet sættes på 1 tråd i beg af p fra siden (dvs fra ærmegabet) – OBS: M strikkes først før de sættes på tråden så tråden ikke klippes. Strik p ud, vend arb og strik tilbage. Fortsæt således frem og tilbage Samtidig med at de yderste 6-6-6-8-8-8 m fra siden sættes ind på samme tråd i beg af hver p fra siden til alle m sidder på samme tråd – OBS: Sidste gang m sættes ind på tråden vil der muligvis være flere/færre end 6-6-6-8-8-8 m. Nu sættes alle m fra denne tråd tilbage på rundp 4,5. Strik 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 18-19-20-20-20-21 m. Strik 1 p ret fra vrangen og luk løst af med ret fra retsiden. Gentag i den anden side.

Strik ca 80-105 m op rundt i halsen på rundp 4,5 med 2 tråde Alpaca. Strik 1 omg vrang, derefter strikkes der 1 omg ret Samtidig med at der tages ud til ca 128-136-144-152-160-168 m (m-ant skal være delbart med 4) jævnt fordelt til. Strik Rib (= 2 r/ 2 vr) til halskanten måler ca 3-3½ cm. Derefter lukkes der af med r over r og vr over vr.

Annika 23.11.2017 - 21:32:

Hej! Håller på med oket, färdig med varv 6. Jag förstår inte hur jag skall fortsätta? Med varv 1? Tacksam för svar

DROPS Design 30.11.2017 kl. 17:47:

Hej, du ska fortsätta de förkortade varven, dvs. så att du stickar fler maskor för varje gång innan arb vänds och med ökningar på samma sätt som förut.

Robyn 29.01.2014 - 01:41:

I am working on the yoke and a problem with marker A. I start off with marker in the right spot but then up two stitches off. I have redone the first 6 rows over twice. After the first 6 rows are done what direction do you follow. I need help, I am missing something. Thanks for your help. - Robyn

DROPS Design 29.01.2014 kl. 16:12:

Dear Robyn, marker A should be between 2 K sts seen from RS, work the 6 rows as stated then continue short rows the same way until you have reached markers C & D (i.e. mid front/mid back). For every turn, there is either P1 or K2 more (as seen from RS) as explained. At the same time, you need to inc after 3 cm rib on the middle 14 sts. Happy knitting!

Birgit Kristensen 18.01.2012 - 17:49:

Utrolig dårlig opskrift,og for dårligt at der ikke blir svaret når man skriver herind

Birgit Kristensen 15.01.2012 - 08:39:

Hej Kan i ikke skrive hvordan man strikker alle pindene i stedet for kun de 6 første pinde,da jeg ka se at der er flere incl mig selv der ikke kan komme videre

Ann 08.09.2011 - 19:26:

Hei, har strikket P.6 Men hvordan kommer man vider ??

Lisbeth 25.12.2010 - 12:40:

Hvordan strikkes det bærestk.Er lidt svært efter p.6....Hjælp

DROPS Design 08.11.2010 - 10:02:

Etter den 8. pinne skal det være synlig hvordam man forsetter. Spør i butikken om du trenger mere hjelp

Inga Rybak 05.11.2010 - 21:35:

Hei,har strikket 7.p: og 8.p:men skjønner ikke hvordan fortsette.

DROPS Design 05.11.2010 - 08:42:

Se komentaren under.

Inga Rybak 04.11.2010 - 21:23:

Hei,hvordan strikkes det videre,skal gjkenta fra 7omg?

Kommentere opskrift DROPS 125-4