DROPS / 121 / 5

Shifting Bricks by DROPS Design

Stickad DROPS kjol med Dominorutor i ”Delight”. Stl S - XXL.

Tags: domino, kjolar,

DROPS design: Modell nr DE-018
--------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL - XXL
Garnåtgång: DROPS DELIGHT från Garnstudio
250-300-350 g nr 07, beige/blå mix

DROPS RUNDST (80 cm) NR 3 -
eller det st.nr du måste ha för att få 24 m x 48 v rätst på 10 x 10 cm.
DROPS SNÄCKSKALSKNAPP, NR 525: 5 st.

Garnet till detta mönstret kostar 175kr. Läs mer.
HEL DOMINORUTA:
Varv 1 (= på avigsidan): sticka räta.
Varv 2 (= på rätsidan): sticka räta tills det återstår 1 m före m med markören, lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, sticka räta v ut.
Upprepa varv 1 och varv 2, dvs det minskas 2 m på mitten av rutan på vartannat v tills det är 1 m kvar på st, klipp av tråden och drag den genom den sista m.
HALV DOMINORUTA (vertikal) med framkant:
Varv 1 (= på avigsidan): sticka räta SAMTIDIGT som det minskas 2 m jämnt (minska inte över framkanten).
Varv 2 (= på rätsidan): Sticka räta tills det återstår 8 m (inkl framkanten), 2 rm tills, 6 framkantsm.
Varv 3 (= på avigsidan): Sticka räta.
Upprepa varv 2 och varv 3, dvs att det minskas 1 m av rutan (mot framkanten) på vartannat v tills det är 1 m (+ 6 framkantsm) kvar på st. Klipp av tråden och drag den genom denna m. Sätt de 6 framkantsm på 1 tråd.
HALV DOMINORUTA (vertikal) utan framkant:
Varv 1 (=på avigsidan): sticka räta SAMTIDIGT som det minskas 2 m jämnt.
Varv 2 (= på rätsidan): 2 rm tills, sticka räta v ut.
Varv 3 (= på avigsidan): Sticka räta.
Upprepa varv 2 och varv 3, dvs att det minskas 1 m av rutan på vartannat v tills det är 1 m kvar på st. Klipp av tråden och drag den genom denna m.
HALV DOMINORUTA (horisontal):
Sticka som hel dominoruta, men förutom minskn på mitten av rutan, sätts den sista m i slutet på varje v på 1 tråd. Fortsätt tills det är 3-5-5 m kvar på st.
STL S/M: 3 m kvar på st (= 4 m på tråden i varje sida). Sticka 1 v rätt på avigsidan över de 3 m. Nästa v (= på rätsidan) stickas så här: lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över. Klipp av tråden och drag den genom den sista m.
STL L/XL + XXL: 5 m kvar på st (= 4-5 m på tråden i varje sida). Sticka 1 v rätt på avigsidan och sätt den sista m i slutet på v på tråden. Nästa v (på rätsidan) stickas så här: lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över. Sätt den sista m i slutet av v på tråden (= 5-6 m på tråden i varje sida). Klipp av tråden och drag den genom den sista m på st.
KNAPPHÅL:
Det avm för knapphål på framkanten.
1 knapphål = maska av den 3:e och 4:e framkantsm, på nästa v läggs det upp 2 nya m över de avm m. Maska av för knapphål när framkanten mäter:
STL S/M: 1, 4, 7, 10 och 13 cm.
STL L/XL: 1, 4, 8, 11 och 14 cm.
STL XXL: 1, 4, 8, 12 och 16 cm.
--------------------------------------------------------

Alla rutorna rätstickas - dvs det stickas räta på varje v.

KJOL:
Arb börjar med att det läggs upp m till hela vidden på plagget, sedan stickas rutorna en och en, fram och tillbaka på rundst.

VARV 1:
Lägg upp 434-462-490 m på rundst 3 med Delight. Sticka 1 v rätt på avigsidan. Nästa v (på rätsidan) stickas så här: 14-15-16 rm, * lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 28-30-32 rm *, upprepa *-* totalt 13 ggr och avsluta med att lyfta 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över och 14-15-16 rm = 406-434-462 m.
Nu stickas det HEL DOMINORUTA - se förkl ovan. Börja med de första 29-31-33 m på v. Sätt en markör i den mittersta av de 29-31-33 m. Sedan stickas det ruta som förkl ovan.
När dominorutan är färdigstickad stickas det på samma sätt över de nästa 29-31-33 m. Upprepa på samma sätt tills det är stickat 14 rutor på varv 1.

VARV 2:
Sticka upp 14-15-16 m längs kanten på den första rutan på v 1. Sedan stickas det upp 1 m mitt emellan den första och den andra rutan, sätt en markör i denna m, sedan stickas det upp 14-15-16 m längs kanten på den andra rutan på v 1 = 29-31-33 m på st. Sedan stickas det Hel Dominoruta.
Sticka på samma sätt mellan alla rutorna från v 1 = 14 dominorutor på v 2.

VARV 3:
Sticka som v 2.

VARV 4:
Sticka som v 2.

VARV 5:
Sticka upp m på samma sätt som det blev uppstickat på v 2. Men på 1:a v (= på avigsidan) på alla rutorna minskas det 2 m jämnt fördelat = 27-29-31 m. Sedan stickas det Hel Dominoruta som förut. Sticka på samma sätt mellan alla rutorna från det 4:e v= 14 dominorutor på v 5.

VARV 6:
Sticka upp 13-14-15 m längs kanten på den första rutan på v 5. Sedan stickas det upp 1 m mitt emellan den första och den andra rutan, sätt en markör i denna m, sedan stickas det upp 13-14-15 m längs kanten på den andra rutan på v 5 = 27-29-31 m på st. Sedan stickas det Hel Dominoruta.
Sticka på samma sätt mellan alla rutorna från det 5:e v = 14 dominorutor på v 6.

VARV 7:
Sticka som v 6.

VARV 8:
Sticka som v 6.

VARV 9:
Sticka upp m på samma sätt som det blev uppstickat på v 6. Men på 1:a v (= på avigsidan) på alla rutorna minskas det 4 m jämnt fördelat = 23-25-27 m. Sedan stickas det Hel Dominoruta som förut. Sticka på samma sätt mellan alla rutorna från v 8 = 14 dominorutor på v 9.

VARV 10:
Sticka upp 11-12-13 m längs kanten på den första rutan på v 9. Sedan stickas det upp 1 m mitt emellan den första och den andra rutan, sätt en markör i denna m, sedan stickas det upp 11-12-13 m längs kanten på den andra rutan på v 9 = 23-25-27 m på st. Sedan stickas det Hel Dominoruta.
Sticka på samma sätt mellan alla rutorna från v 9 = 14 dominorutor på v 10.

VARV 11:
Arb ska nu delas mitt bak och det skall därför stickas 2 halva rutor.
Sticka upp 11-12-13 m längs kanten på den första rutan och sticka upp 1 m mellan den första och den andra rutan på v 10 = 12-13-14 m. Sedan läggs det upp 6 nya m på st (= framkant) = 18-19-20 m. Sedan stickas det HALV DOMINORUTA (VERTIKAL) med framkant - se förkl ovan.
SAMTIDIGT när framkanten mäter ca 1 cm, avm för knapphål - se förkl ovan.
När den halva rutan är färdig, stickas det upp 1 m mitt emellan den första och den andra rutan på v 10. Sedan stickas det upp 11-12-13 m längs kanten på den andra rutan = 12-13-14 m. Sedan stickas det HALV DOMINORUTA (vertikal) utan framkant - se förkl ovan. När den halva rutan är färdigstickad stickas det sedan så här:
Sticka upp 11-12-13 m längs den andra kanten på den andra rutan på v 10. Sedan stickas det upp 1 m mitt emellan den andra och den tredje rutan, sätt en markör i denna m, sedan stickas det upp 11-12-13 m längs kanten på den tredje rutan på v 10 = 23-25-27 m på st. Sedan stickas det Hel Dominoruta. Men på 1:a v (= på avigsidan) minskas det 4-4-2 m jämnt fördelat = 19-21-25 m. Sedan stickas det Hel Dominoruta som förut.
Sticka på samma sätt mellan alla rutorna från v 10 = 13 hela dominorutor och 2 halva dominorutor på v 11.

VARV 12:
Sticka upp 9-10-12 m längs kanten på den andra halva rutan som blev stickad på v 11. Sedan stickas det upp 1 m mellan den halva och den hela rutan, sätt en markör i denna m, sedan stickas det upp 9-10-12 m längs kanten på den hela rutan = 19-21-25 m. Sticka HALV DOMINORUTA (horisontal) - se förkl ovan.
Sticka på samma sätt mellan alla rutorna från v 11 = 14 halva dominorutor på v 12.

LINNING:
Börja från rätsidan i höger sida på den första halva dominorutan som blev stickad på v 12. Nu stickas det så här: * sticka tillbaka m från tråden (= 4-5-6 m) på st, sticka upp 3 m mellan trådarna, sticka tillbaka m från den andra tråden (= 4-5-6 m) på st, sticka upp 1 m mellan rutorna *, upprepa *-* och avsluta med att sticka tillbaka m från framkanten (= 6 m) på st = 174-202-230 m. Sticka 1 v rätt på avigsidan. Sticka 1v rätt från rätsidan SAMTIDIGT som det ökas 15-25-35 m jämnt fördelat = 189-227-265 m. Fortsätt sedan fram och tillbaka (OBS! kom ihåg att avm för knapphål på framkanten) tills linningen mäter ca 6-7-8 cm. På nästa v från rätsidan minskas det 5 m jämnt fördelat (minska inte över framkanten) = 184-222-260 m. Fortsätt så tills linningen mäter ca 8-9-10 cm. Maska av.

MONTERING:
Sy i knappar. Sy ev i en resårtråd överst och nederst på linningen.

Shasha 08.04.2018 - 01:10:

Hi! how would I make this skirt in a bigger size? how should I adjust the pattern? I hope it's possible this pattern is lovely!

DROPS Design 09.04.2018 kl. 13:33:

Dear Shasha, we are unfortunately not able to adapt every single pattern to each individual request. Please feel free to contact the store where you bought the yarn for any further assistance - even per mail or telephone. Happy knitting!

Charlotte 15.07.2015 - 15:39:

Er det slik å forstå at den 14.ruten på Rad2 strikkes over 14. og 1. rute på Rad1, slik at man da strikker rundt, og ikke må sy sammen skjørtet etterpå?

DROPS Design 07.08.2015 kl. 14:54:

Hei Charlotte. Ja, firkanterne selv strikkes frem og tilbage, men firkanterne strikkes rundt, der kommer ingen söm ved firkanterne.

Ursel 21.05.2015 - 10:36:

Hallo liebes Drops Team, ich finde diesen Rock ganz toll, aber wie viele Maschen schlage ich pro Viereck an? Ich weiß nur, dass man bei diesen Dominoecken eine ungerade Maschenzahl braucht. Gruß, Ursel

DROPS Design 21.05.2015 kl. 11:00:

Die Anleitung beginnt unter der gestrichelten Linie bei "ROCK", dort finden Sie auch die Angaben zum Maschenanschlag und wie Sie die Maschen, die Sie zunächst für den gesamten Rockumfang anschlagen, auf die einzelnen Vierecke aufteilen. Es sind am Anfang 29-31-33 M pro Viereck, später werden es mit den Abnahmen dann weniger, das sehen Sie dann bei der jeweiligen Runde (in der 5. "Runde" erfolgen die ersten Abnahmen).

ET-1955 11.05.2015 - 10:10:

Hallo liebes Drops-Team, verstehe ich es richtig, dass ich nach jedem Viereck den Faden abschneiden muss? Freundliche Grüße Erika

DROPS Design 11.05.2015 kl. 22:14:

Ja genau, das ist richtig. Die Fäden vernähen Sie am besten zwischendurch einfach immer mal wieder, dann ist es am Ende nicht so viel Arbeit und sieht dann auch schon "fertiger" aus - für mich hat sich diese Methode jedenfalls gut bewährt. :-)

Klazina 06.04.2015 - 13:31:

Waarom wordt bij dit patroon in de tailleband bijna op het laatst nog 5 steken geminderd?

DROPS Design 06.04.2015 kl. 15:22:

Beste Klazina, dat wordt gedaan om de tailleband aan de bovenkant iets smaller te maken.

Schneider 08.02.2015 - 01:04:

Ik heb de eerste 14 blokken gebreid en dan zou de maat moeten zijn 62cm onderaan, is dat berekend echt van punt tot punt of in het midden van het domino vierkant,volgens de tekening in het midden van het dominovierkant. Ik kom van punt tot punt wel uit op 62 cm, maar veel groter (69cm) als ik echt van het midden van het domino vierkant meet, en dat is volgens mij uiteindelijk wel het totaal oppervlak van de voorkant. Proeflapje was precies goed,ik ben bang dat hij te groot uitvalt, Klazina.

DROPS Design 10.02.2015 kl. 15:09:

Hoi Klazina. De lengte is gemeten van punt van de vierkant (laagste punt van de rok) tot bovenkant. Probeer eventueel de rok aan om te zien hoe die valt.

Klazina 27.01.2015 - 02:39:

Als je dit patroon heen en weer breid moet je toch een naad krijgen? Wanneer sluit je de steken dan. met vr groet

DROPS Design 27.01.2015 kl. 11:26:

Hoi Klazina. Nee, je krijgt geen naad. Je breit de vierkantjes heen en weer, maar als je verder gaat en steeds steken opneemt aan de zijkanten voor nieuwe vierkantjes zal de rok zelf in de rondte worden gebreid.

Mandy 09.09.2013 - 07:16:

Wenn ich in der 1. Reihe 14 quadrate habe und in der 2. Reihe immer ein Quadrat zwischen den quadraten der vorreihe arbeiten soll, komme ich nur auf 13. Wie kommt man dann auf 14? Was muss ich tun?

DROPS Design 09.09.2013 kl. 10:18:

Liebe Mandy, es sind immer gleich viele Dominoecken, sonst würde der Rock ja enger werden. Die Quadrate sitzen immer zwischen denen der "Vorrunde", sind also quasi nur etwas verschoben.

Lina Lucchi 21.06.2013 - 07:51:

Just wanna know if this skirt is knitted in a round? It's a beautiful pattern & I love the color too. Was reading the pattern to understand before purchasing the yarn.

DROPS Design 21.06.2013 kl. 10:04:

Dear Mrs Lucchi, dominos are worked back and forth, and joined together in the round until vent for mid back. Happy knitting!

Lone 10.05.2013 - 15:51:

Hejsa. Så er det min tur til at strikke denne flotte model. Jeg kan ikke helt forat de to første "rudepinde". Skal der strikkes frem og tilbage og syes sammen senere eller skal der strikkes rundt?

DROPS Design 10.05.2013 kl. 16:20:

Hej Lone. Faktisk gör du begge dele. Du saetter op og strikker ruderne één for één, og samtidig strikker du rundt. Se vores video her:

Kommentér oppskrift DROPS 121-5