DROPS / 121 / 5

Shifting Bricks by DROPS Design

DROPS dominoneulehame ”Delight”-langasta. Koot S-XXL.

DROPS design: Malli nro DE-018
----------------------------------------------------------
Koko: S/M - L/XL - XXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS DELIGHT:
250-300-350 g nro 07, beige/sininen -mix

DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 24 s x 48 krs ainaoikeaa puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

DROPS KUORINAPPI (525): 5 kpl.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: domino, ohjetyyppi: hame,

KOKONAINEN RUUTU:
1. krs (= nurja puoli): neulo oikeaa.
2. krs (= oikea puoli): neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 s ennen merkkilangalla merkittyä silmukkaa, nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli ja neulo sitten oikeaa krs:n loppuun asti.
Toista krs:t 1.-2., eli kavenna 2 s ruudun keskellä joka 2. krs, kunnes jäljellä on 1 s. Katkaise lanka ja vedä se tämän silmukan läpi.

PUOLIKAS RUUTU (pystysuora) reunuksella:
1. krs (= nurja puoli): neulo oikeaa ja kavenna SAMALLA tasavälein 2 s (älä tee kavennuksia reunuksen kohdalla).
2. krs (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 8 s (sis. reunuksen s:t), 2 s oikein yhteen, 6 reunas.
3. krs (= nurja puoli): neulo oikeaa.
Toista krs:t 2.-3., eli kavenna joka 2. krs:lla reunuksen vieressä 1 s, kunnes työssä on jäljellä 1 s (+ 6 reunas). Katkaise lanka ja vedä se viimeisen s:n läpi. Siirrä reunuksen 6 s apulangalle.

PUOLIKAS RUUTU (pystysuora) ilman reunusta:
1. krs (= nurja puoli): neulo oikeaa ja kavenna SAMALLA tasavälein 2 s.
2. krs (= oikea puoli): 2 s oikein yhteen, neulo loput s:t oikein.
3. krs (= nurja puoli): neulo oikeaa.
Toista krs:t 2.-3., eli kavenna joka 2. krs:lla 1 s, kunnes työssä on jäljellä 1 s. Katkaise lanka ja vedä se viimeisen s:n läpi.

PUOLIKAS RUUTU (vaakasuora):
Neulo kuten kokonainen ruutu, siirrä kuitenkin jokaisen kerroksen viimeinen s apulangalle. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes työssä on jäljellä 3-5-5 s.
KOKO S/M: Työssä on nyt jäljellä 3 s (= 4 s kummankin reunan apulangalla). Neulo jäljellä olevilla 3 s:lla 1 krs oikein nurjalta puolelta. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: nosta 1 s neulomatta, 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli. Katkaise lanka ja vedä se viimeisen silmukan läpi.
KOOT L/XL + XXL: Työssä on nyt jäljellä 5 s (= 4-5 s kummankin reunan apulangalla). Neulo jäljellä olevilla 3 s:lla 1 krs oikein nurjalta puolelta ja siirrä krs:n viimeinen s apulangalle. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: nosta 1 s neulomatta, 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli. Siirrä krs:n viimeinen s apulangalle (= 5-6 s kummankin reunan apulangalla). Katkaise lanka ja vedä se viimeisen silmukan läpi.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet reunuksessa seuraavasti: 1 NAPINLÄPI = päätä reunuksen kolmas ja neljäs s. Luo seuraavalla kerroksella päätettyjen silmukoiden tilalle 2 s.
Tee napinlävet kun reunuksen pituus on:
KOKO S/M: 1, 4, 7, 10 ja 13 cm.
KOKO L/XL: 1, 4, 8, 11 ja 14 cm.
KOKO XXL: 1, 4, 8, 12 ja 16 cm.
----------------------------------------------------------

Kaikki ruudut neulotaan ainaoikein -neuleena, eli kaikki kerrokset neulotaan oikein.

HAME:
Luo aluksi kaikki hameen alareunan s:t. Neulo sitten ruudut yksitellen tasoneuleena.

1. RUUTURIVI:
Luo pyöröpuikolle nro 3 Delight-langalla 434-462-490 s. Neulo 1 krs oikein (1. krs = nurja puoli). Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 14-15-16 o, *nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli, 28-30-32 o*, toista *-* yht. 13 kertaa, nosta sitten 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli ja neulo 14-15-16 o = 406-434-462 s.
Neulo nyt KOKONAINEN RUUTU (ks. selitys yllä). Aloita krs:n ensimmäisillä 29-31-33 s:lla. Kiinnitä 1 merkkilanka näiden 29-31-33 s:n keskimmäiseen s:aan. Neulo sitten ruutu yllä olevan ohjeen mukaisesti. Kun ruutu on valmis, neulo seuraavilla 29-31-33 s:lla samanlainen ruutu. Jatka neulomista tähän tapaan = 14 ruutua 1. ruuturivillä.

2. RUUTURIVI:
Poimi 1. ruuturivin ensimmäisen ruudun reunasta 14-15-1 6 s. Poimi sitten ensimmäisen ja toisen ruudun välistä 1 s, kiinnitä 1 merkkilanka tähän s:aan, poimi vielä ensimmäisen ruuturivin toisen ruudun reunasta 14-15-16 s = 29-31-33 s. Neulo kokonainen ruutu. Neulo ensimmäisen ruuturivin kaikkien ruutujen väliin kokonainen ruutu tähän tapaan = 14 ruutua 2. ruuturivillä.

3. RUUTURIVI:
Neulo kuten 2. ruuturivi.

4. RUUTURIVI:
Neulo kuten 2. ruuturivi.

5. RUUTURIVI:
Poimi silmukoita kuten 2. ruuturivillä, mutta kavenna nyt jokaisen ruudun 1. krs:lla (= nurja puoli) tasavälein 2 s = 27-29-31 s. Neulo kokonaisia ruutuja kuten aiemmin = 14 ruutua 5. ruuturivillä.

6. RUUTURIVI:
Poimi 5. ruuturivin ensimmäisen ruudun reunasta 13-14-15 s. Poimi sitten ensimmäisen ja toisen ruudun välistä 1 s, kiinnitä 1 merkkilanka tähän s:aan, poimi vielä 5. ruuturivin toisen ruudun reunasta 13-14-15 s = 27-29-31 s. Neulo kokonainen ruutu. Neulo 5. ruuturivin kaikkien ruutujen väliin kokonainen ruutu tähän tapaan = 14 ruutua 6. ruuturivillä.

7. RUUTURIVI:
Neulo kuten 6. ruuturivi.

8. RUUTURIVI:
Neulo kuten 6. ruuturivi.

9. RUUTURIVI:
Poimi silmukoita kuten 6. ruuturivillä, mutta kavenna nyt jokaisen ruudun 1. krs:lla (= nurja puoli) tasavälein 4 s = 23-25-27 s. Neulo kokonaisia ruutuja kuten aiemmin = 14 ruutua 9. ruuturivillä.

10. RUUTURIVI:
Poimi 9. ruuturivin ensimmäisen ruudun reunasta 11-12-13 s. Poimi sitten ensimmäisen ja toisen ruudun välistä 1 s, kiinnitä 1 merkkilanka tähän s:aan, poimi vielä 9. ruuturivin toisen ruudun reunasta 11-12-13 s = 23-25-27 s. Neulo kokonainen ruutu. Neulo 9. ruuturivin kaikkien ruutujen väliin kokonainen ruutu tähän tapaan = 14 ruutua 10. ruuturivillä.

11. RUUTURIVI:
Jaa nyt työ keskeltä takaa, eli neulo 2 puolikasta ruutua. Poimi 10. ruuturivin ensimmäisen ruudun reunasta 11-12-13 s. Poimi sitten ensimmäisen ja toisen ruudun välistä 1 s = 12-13-14 s. Luo vielä 6 uutta s (= reunus) = 18-19-20 s. Neulo sitten PUOLIKAS RUUTU (PYSTYSUORA) reunuksella (ks. selitys yllä). SAMANAIKAISESTI kun reunuksen pituus on n. 1 cm, tee ensimmäinen NAPINLÄPI (ks. selitys yllä). Kun puolikas ruutu on valmis, poimi 10. ruuturivin ensimmäisen ja toisen ruudun välistä 1 s. Poimi sitten toisen ruudun reunasta 11-12-13 s = 12-13-14 s. Neulo PUOLIKAS RUUTU (pystysuora) ilman reunusta (ks. selitys yllä). Kun puolikas ruutu on valmis, jatka neulomista seuraavasti: Poimi 10. ruuturivin toisen ruudun toisesta reunasta 11-12-13 s, poimi sitten toisen ja kolmannen ruudun välistä 1 s, kiinnitä 1 merkkilanka tähän s:aan, poimi 10. ruuturivin kolmannen ruudun reunasta 11-12-13 s = 23-25-27 s. Neulo kokonainen ruutu, mutta kavenna nyt 1. krs:lla (= nurja puoli) tasavälein 4-4-2 s = 19-21-25 s. Neulo kokonaisia ruutuja tähän tapaan = 13 kokonaista ruutua ja 2 puolikasta ruutua 11. ruuturivillä.

12. RUUTURIVI:
Poimi 11. ruuturivin toisen puolikkaan ruudun reunasta 9-10-12 s. Poimi sitten puolikkaan ja kokonaisen ruudun välistä 1 s, kiinnitä 1 merkkilanka tähän s:aan. Poimi vielä kokonaisen ruudun reunasta 9-10-12 s = 19-21-25 s. Neulo PUOLIKAS RUUTU (vaakasuora, ks. selitys yllä). Neulo puolikkaita ruutuja tähän tapaan = 14 puolikasta ruutua 12. ruuturivillä.

VYÖTÄRÖKAITALE:
Aloita 12. ruuturivin ensimmäisen puolikkaan ruudun oikeasta reunasta ja neulo seuraavasti (1. krs = oikea puoli): *ota apulangalla odottavat 4-5-6 s takaisin työhön, poimi merkkilankojen välisestä reunasta 3 s, ota toisella apulangalla odottavat 4-5-6 s takaisin työhön, poimi ruutujen välistä 1 s*, toista *-* ja ota lopuksi reunuksen 6 s takaisin työhön = 174-202-230 s. Neulo 1 krs oikein nurjalta puolelta. Neulo sitten 1 krs oikein oikealta puolelta ja lisää SAMALLA tasavälein 15-25-35 s = 189-227-265 s. Jatka tasoneuletta. HUOM: Muista tehdä reunukseen napinlävet. Kun kaitaleen pituus on n. 6-7-8 cm, kavenna seuraavalla oikean puolen krs:lla tasavälein 5 s (älä tee kavennuksia reunuksen kohdalla) = 184-222-260 s. Neulo kunnes kaitaleen pituus on n. 8-9-10 cm. Päätä s:t.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä napit. Ompele halutessasi vyötärökaitaleen ylä- ja alareunaan resorinauha.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 121-5 alkuperäisohjeeseen.