DROPS / 125 / 12

DROPS 125-12 by DROPS Design

Settiin kuuluu: Palmikolliset DROPS myssy, kauluri ja käsineet ”Merino Extra Fine”- ja ”Kid-Silk” -langoista.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro ME-032-033
----------------------------------------------------------
MYSSY:
Koko: S/M - L/XL
Pään ympärys: 52/56 - 58/60 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE:
100-100 g nro 07m, vaalea ruskeakirjava
Sekä: Garnstudion DROPS KID-SILK:
25-25 g nro 12, beige

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 4 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 17 s x 22 krs sileää neuletta kaksinkertaisella langalla, puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------
KAULURI:
Koko: S/M - L/XL
Ympärys: n. 71-84 cm
Korkeus: n. 31-34 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE:
150-200 g nro 07m, vaalea ruskeakirjava
Sekä: Garnstudion DROPS KID-SILK:
50-50 g nro 12, beige

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 4 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 17 s x 22 krs sileää neuletta kaksinkertaisella langalla, puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------
100-100 g nro 07m, vaalea ruskeakirjava
Sekä: Garnstudion DROPS KID-SILK:
25-25 g nro 12, beige

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 17 s x 22 krs sileää neuletta kaksinkertaisella langalla, puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: palmikko, ohjetyyppi: hatut, käsineet, kauluri, setti,

Kavenna vuorotellen nurjien raitojen oikeassa ja vasemmassa reunassa, neulomalla 2 s nurin yhteen.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset M.1 (= 9 s) ja M.2 (= 9 s).
----------------------------------------------------------

MYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla/sukkapuikoilla. Käytä molempia lankoja yhtaikaa ja luo 96-104 s pyöröpuikolle nro 4. Neulo 2 o/2 n -joustinneuletta, kunnes työn korkeus on 3 cm. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 5-6 s = 91-98 s. Neulo seuraavalla krs:lla MALLINEULETTA (ks. selitys yllä) näin: *M.1, 4-5 n*, toista *-* yht. 7 kertaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn korkeus on 12-14 cm, kavenna jokaisessa nurjassa raidassa 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI) = 84-91 s. Toista tällaiset kavennukset kun työn korkeus on 14-16 cm, ja uudestaan kun työn korkeus on 15-17 cm = 70-77 s. Kun olet neulonut 5-6 mallikertaa piirroksen M.1 mukaisesti ja työn korkeus on n. 16-19 cm, neulo seuraava krs näin: *M.2, 1-2 n*, toista *-* 7 kertaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirroksen M.2 loppuun, työssä on jäljellä 14-21 s. Neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 0-5 s = 14-16 s. Työn korkeus on nyt n. 22-25 cm. Katkaise langat, vedä ne jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät hyvin.

TUPSU:
Käytä molempia lankoja yhtaikaa ja tee 1 tupsu, jonka halkaisija on n. 5 cm. Kiinnitä tupsu myssyn päälaelle.
----------------------------------------------------------

KAULURI:

LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen (eli neulo langankierto takakautta), jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna vuorotellen nurjien raitojen oikeassa ja vasemmassa reunassa, neulomalla 2 s nurin yhteen.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros M.1 (= 9 s).
----------------------------------------------------------

KAULURI:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Käytä molempia lankoja yhtaikaa ja luo 240-276 s pyöröpuikolle nro 4. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla 2 o/4 n -joustinneuletta. Kun työn korkeus on 3 cm, kavenna jokaisessa nurjassa raidassa 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI) = 200-230 s. Jatka neulomalla 2 o/3 n -joustinneuletta. Toista kavennukset kun työn korkeus on 6 cm = 160-184 s. Neulo sitten 2 o/2 n -joustinneuletta. Kun työn korkeus on 7 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 17-15 s = 143-169 s. Neulo seuraavalla krs:lla MALLINEULETTA (ks. selitys yllä) näin: *M.1, 4 n*, toista *-* yht. 11-13 kertaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut 8-9 mallikertaa piirroksen M.1 mukaisesti ja työn korkeus on n. 28-31 cm, neulo 1 krs oikein ja lisää SAMALLA tasavälein 9-11 s (LUE LISÄYSVINKKI) = 152-180 s. Vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 4 ja jatka neulomalla 2 o/2 n -joustinneuletta. Kun joustinneuleen korkeus on 3 cm, päätä s:t joustinneuletta neuloen. Työn korkeus on nyt n. 31-34 cm.
----------------------------------------------------------

KÄSINEET:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset M.1 (= 9 s) ja M.2 (= 9 s).

KAVENNUSVINKKI:
Neulo merkkilangan jälkeiset 2 s kiertäen nurin yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo merkkilankaa edeltävät 2 s nurin yhteen.
----------------------------------------------------------

VASEN KÄSINE:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Käytä molempia lankoja yhtaikaa ja luo 32-40 s sukkapuikoille nro 4. Neulo 2 o/2 n -joustinneuletta, kunnes työn pituus on 5-7 cm. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5. Neulo seuraava krs nurin ja kavenna SAMALLA tasavälein 2-4 s = 30-36 s. Neulo seuraavalla krs:lla MALLINEULETTA (ks. selitys yllä) näin: 3-5 n, M.1, neulo loput 18-22 s nurin. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 9-10 cm, kiinnitä 1 merkkilanka krs:n toiseksi viimeiseen s:aan (eli krs:n 29.-35. s:aan) = peukalokiilan ensimmäinen s. Lisää seuraavalla krs:lla merkityn s:n molemmin puolin 1 s, tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen nurin (eli neulo langankierto takakautta), jottei muodostuisi reikää. Toista tällaiset lisäykset joka 2. krs yht. 3-4 kertaa = 7-9 s peukalokiilassa. Kun työn pituus on 12-13 cm, siirrä peukalokiilan 7-9 s + 1 s näiden silmukoiden molemmin puolin apulangalle. Luo sitten apulangan silmukoiden tilalle 3 s = 30-36 s. Jatka mallineuletta kunnes työn pituus on 16-18 cm ja olet neulonut kokonaisen mallikerran piirroksen M.1 mukaisesti. Kiinnitä nyt 1 merkkilanka 15-19 s:n päähän krs:n alusta ja 1 merkkilanka krs:n viimeisen s:n jälkeen (= 15-19 s käden päällä ja 15-17 s kämmenpuolella).
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA:
(HUOM: käden päällä ja kämmenpuolella kavennetaan eri määrä silmukoita). Tee kavennukset käden päällä seuraavasti: Neulo piirroksen M.1 silmukoiden kohdalla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen M.2 loppuun, jatka käden päällä olevia kavennuksia, eli kavenna merkkilankojen sisäpuolella joka 4. krs yht. 1-2 kertaa ja sitten vielä joka 2. krs 0-1 kertaa (LUE KAVENNUSVINKKI).
SAMANAIKAISESTI kun aloitat kavennukset käden päällä, tee kämmenpuolen kavennukset seuraavasti (merkkilankojen sisäpuolella): Neulo 2-2 krs ilman kavennuksia. Kavenna sitten joka 4. krs yht. 4-4 kertaa, ja tämän jälkeen jokaisella-joka 2. krs:lla yht. 1-2 kertaa = 10-10 s jäljellä työssä (eli merkkilankojen kummallakin puolella on nyt jäljellä 5 s). Katkaise langat, vedä ne jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät hyvin.

PEUKALO:
Ota apulangalla odottavat s:t sukkapuikoille nro 4,5 ja poimi lisäksi peukalokiilan takareunasta 3 s = 12-14 s. Neulo sileää nurjaa neuletta suljettuna neuleena. Kun peukalon pituus on 5-5½ cm, neulo seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain nurin yhteen = 6-7 s jäljellä. Katkaise langat, vedä ne jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät hyvin.

OIKEA KÄSINE:
Neulo vasemman käsineen peilikuvaksi, eli neulo mallineuleen ensimmäinen krs seuraavasti: 18-22 n, M.1, neulo loput 3-5 s nurin. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun työn pituus on 9-10 cm, kiinnitä 1 merkkilanka krs:n 2. s:aan (= peukalokiilan ensimmäinen s). Jatka neulomista kuten vasemmassa käsineessä.

Piirros

= oikea s
= siirrä 3 s apupuikolle työn taakse, neulo 1 s oikein, neulo apupuikon 3 s oikein
= siirrä 1 s apupuikolle työn eteen, neulo 3 s oikein, neulo apupuikon s oikein

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 125-12 alkuperäisohjeeseen.