DROPS / 122 / 8

Autumn Sunrise by DROPS Design

Strikket DROPS bluse med rundt bærestykke og snoninger i ”Nepal”. Str S - XXXL.

DROPS design: Model nr NE-024
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
F.nr 2920m, orange mix
750-850-950-1050-1150-1250 gr

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 + 80 cm) nr 5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 + 80 cm) nr 4,5 - til Rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 209.25kr. Læs mere.
MÅLETIPS:
Pga tyngden i tøjet bør alle længdemål gøres når arb holdes op ellers vil blusen blive for lang når den tages på.
UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at slå om. På næste p strikkes omslaget drejet ret for at undgå hul (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste).
INDTAGNINGSTIPS (gælder ryg- og forstykke):
Tag ind således 2 m før mærketråden: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
Tag ind således efter mærketråden: 2 ret sammen.
MØNSTER:
Se diag M.1 for rigtig str. Mønsteret strikkes rundt på rundp.
--------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 208-232-248-272-296-320 m op på rundp 4,5 med Nepal. Strik 1 omg ret, derefter strikkes der Rib = 2 r/ 2 vr. Når arb måler 10 cm skiftes der til rundp 5 og fortsættes i glatstrik Samtidig med at der på 1.omg tages 50-60-60-66-74-80 m ind jævnt fordelt = 158-172-188-206-222-240 m. Sæt 1 mærketråd i hver side med 79-86-94-103-111-120 m mellem hver - lad mærketrådene følge med op. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 12 cm - læs MÅLETIPS - tages der 1 m ind på hver side af begge mærketråde - læs INDTAGNINGSTIPS (= 4 m taget ind). Gentag indtagningerne i hver side på hver 4.-4½.-4.-4½.-4½.-4½. cm totalt 6-6-7-7-7-7 gange = 134-148-160-178-194-212 m. Når arb måler 38-40-41-43-43-44 cm tages der 1 m ud på hver side af begge mærketråde - læs UDTAGNINGSTIPS (= 4 m taget ud). Gentag udtagningen på hver 3½.-3.-2½.-2.-1½.-1½. cm totalt 4-4-4-4-5-5 gange = 150-164-176-194-214-232 m. Når arb måler 52 cm i alle str lukkes der 10 m af i hver side til ærmegab (dvs luk 5 m af på hver side af begge mærketråde) = 65-72-78-87-97-106 m tilbage på for- og rygstk. Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Slå 65-70-70-70-75-75 m op på Strømpep 4,5 med Nepal. Strik 1 omg ret, derefter strikkes der Rib = 2 r/3 vr. Når Ribben måler 4 cm tages alle 3 vrang ind til 2 vrang = 52-56-56-56-60-60 m. Fortsæt Ribben med 2 r/ 2 vr til arb måler 10 cm. Skift til Strømpep 5 og strik glatstrik Samtidig med at der på 1.omg tages 12-16-14-14-16-16 m ind jævnt fordelt = 40-40-42-42-44-44 m. Når arb måler 12-11-11-12-14-12 cm tages der 2 m ud midt under ærmet. Gentag udtagningen på hver 3.-3.-2½.-2.-1½.-1½. cm totalt 10-11-12-13-15-16 gange = 60-62-66-68-74-76 m. Når arb måler 43-42-41-40-39-38 cm lukkes der 10 m af midt under ærmet = 50-52-56-58-64-66 m tilbage på p. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket m af til ærmegab = 230-248-268-290-322-344 m. Nu startes omg midt bagpå (i STR S + XL + XXL startes der i den midterste m bagpå, i de andre str startes der mellem de 2 midterste m bagpå). Strik 2-0-2-3-1-2 cm glatstrik Samtidig med at der på sidste omg tages 10-8-8-10-2-4 m ind jævnt fordelt = 220-240-260-280-320-340 m. Videre strikkes der og tages ind efter M.1 - vælg diag for rigtig str. Efter M.1 er der 99-108-117-126-144-153 m. Nu strikkes der 1 omg r over r og vr over vr Samtidig med at alle 3 vrang tages ind til 2 vrang = 88-96-104-112-128-136 m. Der er nu 2 r/2 vr hele vejen rundt i halsen.

FORHØJNING BAG I NAKKEN:
Start fra retsiden midt bagpå og strik Rib som før frem og tilbage på p således: Strik 29 m, vend arb, tag 1.m løs af, stram tråden og strik 57 m. Vend arb, tag 1.m løs af, stram tråden og strik 47 m, vend arb, tag 1.m løs af, stram tråden og strik 37 m. Vend arb, tag 1.m løs af, stram tråden og strik 27 m, vend arb, tag 1.m løs af, stram tråden og strik 17 m. Vend arb, tag 1.m løs af, stram tråden og strik til midt bagpå.

HALSKANT:
Sæt 1 mærketråd midt foran. Skift til lille rundp 4,5 og fortsæt Ribben rundt over alle m til halskanten måler 18 cm fra mærketråden foran. Nu tages alle 2 ret ud til 3 ret. Når halskanten måler 28 cm tages alle 3 ret ud til 4 ret. Luk løst af med r over r og vr over vr når halskanten måler ca 30 cm (evt ved ønsket længde). Buk halsen ud mod retsiden.

= strik 2 m i samme m
= ingen m, spring over denne rude
= 2 drejet vrang sammen (dvs strik i bagerste m-bue)
= 2 m på hj.p bag arb, 2 ret, 2 ret fra hj.p
= 2 m på hj.p foran arb, 2 ret, 2 ret fra hj.p
= 3 m på hj.p bag arb, 3 ret, 3 ret fra hj.p
= 3 m på hj.p foran arb, 3 ret, 3 ret fra hj.p

Kommentarer (33)

Skriv din kommentar her!

Mazz 08.05.2018 - 08:27:

In het patroon staat voor het lijf: Kant bij een hoogte van 52 cm voor alle maten 10 st af aan iedere kant voor de armsgaten. Maar op de tekening van model staat dat de lengte van het lijf voor alle maten tot de armsgaten verschillend is en zeker meer dan 52 cm, voor de mouwen komt dat verschil in lengte wel terug in de beschrijving. Ik moet iets verkeerd doen want er zijn al zoveel mensen voor mij geweest die deze mooie trui hebben gemaakt.

DROPS Design 10.05.2018 kl. 11:08:

Dag Mazz, De 52 cm vanaf de onderkant tot de armsgaten geldt inderdaad voor alle maten. Het verschil in lengte wordt gecreëerd door de hoogte van het armsgat.

Brunetek 05.04.2018 - 16:33:

Wzór godny polecenia właśnie kończe jest super, ładny i fajnie sie prezentuje

Jardé 15.03.2018 - 11:37:

Bonjour, Est-il possible de raccourcir ce pull et si oui comment procéder ? Merci Stéphanie

DROPS Design 15.03.2018 kl. 13:11:

Bonjour Mme Jardé, vous pouvez tout à fait modifier les modèles à votre goût, nous ne sommes toutefois pas en mesure de pouvoir recalculer en fonction de chaque demande. Inspirez-vous d'un modèle similaire de la bonne longueur ou demandez conseil à votre magasin. Bon tricot!

Lucia 02.01.2018 - 22:37:

Posso fare questa maglia con i ferri diritti, anche le maniche, e poi unirli con lo sprone? Mi aiutate? Grazie

DROPS Design 03.01.2018 kl. 08:35:

Buongiorno Lucia, questo modello è stato progettato per essere lavorato in tondo con i ferri circolari: se preferisce può lavorarlo con i ferri dritti, apportando le opportune modifiche, tenendo però presente che probabilmente non avrà la stessa struttura del capo nella foto. Buon lavoro!

Paty 23.10.2017 - 07:55:

Merci pour tous vos modèles c'est une mine d'or

Cocora 08.12.2015 - 23:09:

Ich habe dieses Modell mit Brushed Alpaca Silk gestrickt und die Maschenzahl angepasst ... ein Traum. Vielen Dank für die tolle Anleitung. Ich habe mir dazu einen sanften Grauton ausgesucht und der Pulli sieht so richtig elegant aus.

Tamar 05.02.2014 - 13:19:

Ik heb deze trui gemaakt met Drops love you3 garen. Hij is mooi geworden. Kon gewoon het patroon/maat aanhouden.De maat klopt precies, ik heb maat M gebreid.

Essi 09.01.2014 - 18:35:

Hei Leena, mitat löytyvät ohjeen lopussa olevasta piirroksesta.

Leena Raittinen 09.01.2014 - 18:17:

Mitkä ovat mallin 122-8 kokojen mitat?

DROPS Design 10.01.2014 kl. 17:27:

Mitat löytyvät ohjeen alaosan mittapiirroksesta.

Katrin 12.12.2013 - 09:14:

Ich stricke schon seit langer Zeit - bislang aber nur Accessoires und Socken. Jetzt habe ich mich an diesen Pullover herangetraut und er ist ganz, ganz toll geworden! Er sitzt wie angegossen und ich möchte ihn am liebsten nie mehr ausziehen... Vielen Dank für die tolle Anleitung :)

Kommentere opskrift DROPS 122-8