DROPS / 121 / 23

Elina by DROPS Design

Strikkede DROPS basis vanter i ”Nepal”.

Tags: vanter,

DROPS design: Model nr NE-009
--------------------------------------------------------
Størrelse: XS/S - S/M - M/L - L/XL
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
100-100-100-150 gr f.nr 6314, jeansblå

DROPS STRØMPEP nr 4 - eller det p.nr du skal bruge for at få 19 m x 25 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP NR 3,5 - til Rib.

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 13.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 27kr. Læs mere.
UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at slå om p, på næste omg strikkes omslaget drejet ret (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste) så der ikke bliver hul.
INDTAGNINGSTIPS:
Tag ind således (start 3 m før mærketråden): 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
--------------------------------------------------------

VANTER:
Slå 40-40-40-45 m op på Strømpep 3,5 med Nepal og strik 1 omg ret. Derefter strikkes der Rib = 2 r/3 vr. Når Ribben måler 5-5-5½-6 cm skiftes der til Strømpep 4 og fortsættes rund i glatstrik. SAMTIDIG på 1.omg tages der 6-4-2-7 m ind jævnt fordelt = 34-36-38-38 m. Når arb måler 8-9-10-11 cm tages der 1 m ud på hver side af første m på omg til tommelfinger – læs UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningen på hver side af de nye m på hver 2.omg totalt 5 gange = 44-46-48-48 m. Nu sættes de 11 tommelf-m på 1 tråd. Fortsæt rundt i glatstrik Samtidig med at der slåes 1 ny m op bag tommelf på næste omg = 34-36-38-38 m. Når vanten måler ca 20-22-24-25 cm (prøv evt vanten, der er ca 4 cm tilbage til færdig mål) sættes der 1 mærketråd i omg beg og 1 mærketråd efter 17-18-19-19 m. Nu tages der 1 m ind på hver side af begge mærketråde – læs INDTAGNINGSTIPS. Gentag indtagningen på hver 2.omg 2 gange til og derefter på hver omg totalt 4 gange = 6-8-10-10 m tilbage på p. På næste omg strikkes alle m ret sammen 2 og 2. Klip tråden, træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.

TOMMELFINGER:
Sæt de 11 tommelf-m fra tråden tilbage på Strømpep 4. Strik i tillæg 4-4-4-5 m op bag tommelf = 15-15-15-16 m. Strik rundt i glatstrik til tommelf måler ca 4-4½-5-5½ cm (prøv evt vanten, der er nu ca ½ cm tilbage til færdig mål). Strik 2 omg ret Samtidig med at alle m strikkes sammen 2 og 2 på begge omg. Klip tråden, træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.

Strik 1 vante til men spejlvendt, dvs der tages ud til tommelfinger på hver side af sidste m på omg (i stedet for på hver side af første m på omg).

Gitte Marvig Jensen 05.01.2019 - 19:35:

Er det rigtigt at i en str l/xl, der bliver færdigt mål 29 cm? Det står i opskriften, at når vanten måler 25cm, er der ca 4cm til færdigt mål =29cm. Det virker meget langt, når jeg måler på hånd og håndledskant

DROPS Design 07.01.2019 kl. 10:25:

Hei Gitte. Ja, dette stemmer. Denne votten kan strikkes til både dame og herre, så det er derfor de største størrelsene er såpass lange. Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at du tilpasser votten, og strikker den kortere enn angitt om du ønsker det. God fornøyelse

Lora 09.06.2018 - 15:43:

This is my go to pattern for making mittens. Everyone that has gotten mittens from me just loves them. And I love this pattern.

Jardé 11.01.2017 - 14:14:

Bonjour, Il y a-t-il un guide pour les tailles ? Merci

DROPS Design 11.01.2017 kl. 14:36:

Bonjour Mme Jardé, vous pouvez vérifier la taille à partir du nombre de mailles pour chaque taille après avoir mis les mailles du pouce en attente sur la base de l'échantillon. Bon tricot!

Emmely 15.11.2015 - 20:42:

Hur många stickor ska det vara till tummen? Och hur stickar jag upp 4 maskor bakom tummen?

DROPS Design 17.11.2015 kl. 12:03:

Hej. Se denna video så tror jag du förstår hur du ska göra. Lycka till!

Rie 18.01.2015 - 07:59:

Hvilken vante er til højre hånd? Er det den vante, der strikkes først efter opskriften? Det er faktisk lidt svært at finde ud af.

DROPS Design 19.01.2015 kl. 13:38:

Hej Rie. Förste vante er til höjre haand. Det ses ogsaa naar du har taget ud til tommelfinger. Strikker du den anden spejlvendt (tager du omkring den sidste maske paa pinden), saa bliver den automatisk til den anden haand, saa det skal nok gaa godt :-) God fornöjelse.

Melanie 26.06.2013 - 22:37:

Sol ich am daumen die maschen verschränkt aufnehmen oder in der nächsten runde alle verschränkt abstricken ? alles andere ist für mich klar. über eine antwort wäre ich dankbar. liebe grüße melanie

DROPS Design 28.06.2013 kl. 08:12:

Durch das verschränkt aufnehmen vermeiden Sie, dass ein Loch entsteht. Sie sehen das gleich, wenn Sie das an 1-2 Maschen ausprobieren.

Melanie 25.06.2013 - 17:00:

Nachdem ich die stillgelegten daumenmaschen aufs nadelspiel genommenn hab,nimmt man ja hinter dem daumen die m aschen auf. sollte ich die erste evtl. verschränkt stricken , ebenso die letzte um ein loch zu vermeiden oder haben sie einen anderen tipp ? liebe grüße melanie

DROPS Design 26.06.2013 kl. 21:02:

Liebe Melanie, für ganz intensive Strickbegleitung wenden Sie sich bitte an den Laden, in dem Sie die Wolle gekauft haben.

Melanie 24.06.2013 - 18:19:

Wenn ich die maschen für den daumen anstricke bilden sich dort immer kleine löcher. wie kann ich das vermeiden? Liebe grüße Melanie

DROPS Design 26.06.2013 kl. 21:01:

Hallo Melanie, Sie können die M verschränkt abstricken.

Melanie 21.06.2013 - 12:24:

Habe mal eine frage, welcher handschuhgröße entspricht hier z.b. s/m oder m/l ? in dem anleitungsvideo wird die zunahme für den daumen immer an derselben stelle gemacht.in der anweisung steht es anders beschrieben .ist das egal ?

DROPS Design 24.06.2013 kl. 10:43:

Hallo Melanie, stricken Sie den Daumenkeil an der in der Anleitung erwähnten Stelle ein. Die Ausführung ist identisch, da der Daumenkeil selbst symmetrisch ist. Stricken Sie die gleiche Größe, die Sie auch sonst bei Handschuhen haben.

Charlotte 19.02.2013 - 14:53:

Bonjour, Je suis débutante et je me demande s'il n'y a pas une erreur au début de la description "et continuer en côtes 2 m end/3 m end" il s'agit de 2 m end / 3 m env, non ? Merci pour votre réponse !

DROPS Design 19.02.2013 kl. 16:28:

Bonjour Charlotte, on tricote effectivement en côtes 2 m end/3 m env, le modèle a été corrigé, merci. Bon tricot !

Kommentere opskrift DROPS 121-23