DROPS / 121 / 6

At Midnight by DROPS Design

Glatstrikket DROPS jakke med bred Rib forkant i ”Delight”. Str S-XXXL.

Tags: jakker,

DROPS design: Model nr DE-020.
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS DELIGHT fra Garnstudio
F.nr 03, blå mix:
300-300-350-350-400-450 gr.

DROPS RUNDP (60 cm) nr 3,5 - eller det p nr du skal bruge for at få 23 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) nr 3 - til Rib.
DROPS BØFFELHORNSKNAP NR 535:
3 stk i alle str.

Garnet til denne opskrift koster fra 107.7kr. Læs mere.
Der tages ud med omslag fra retsiden. På næste p strikkes omslagen drejet (dvs i bagerste del af m, så der ikke bliver hul). Der tages ud skiftevis i højre og venstre side i hver parti.
--------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 104-112-122-134-148-160 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 3,5 med Delight. Strik 4 p retstrik – se forkl over! Fortsæt i glatstrik med 1 kantm i hver side. Når arb måler 8 cm lukkes der 1 m af i hver side. Gentag aflukningen på hver 2.cm totalt 7 gange = 90-98-108-120-134-146 m. Når arb måler 26 cm tages der 1 m ud i hver side. Gentag udtagningen på hver 6.-6½.-7.-7½.-8.-8½.cm totalt 3 gange = 96-104-114-126-140-152 m. Når arb måler 42-43-44-45-46-47 cm lukkes der af til ærmegab i beg af p i hver side således: 3 m 1 gang, 2 m 2-3-4-6-9-11 gange og 1 m 1-2-3-4-4-5 gange = 80-82-86-88-90-92 m. Når arb måler 58-60-62-64-66-68 cm lukkes de midterste 40-40-42-42-44-44 m af til hals og hver del strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 1 m af på næste p fra halsen = 19-20-21-22-22-23 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 60-62-64-66-68-70 cm.

VENSTRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 33-37-41-47-53-59 m op (inkl 1 kantm i siden og 2 kantm mod midt foran) på rundp 3,5 med Delight. Strik 4 p retstrik. Fortsæt i glatstrik med 1 kantm i siden og 2 kantm mod midt foran (der skal strikkes forkant i disse senere). Når arb måler 8 cm starter aflukningerne i siden som på rygstk = 26-30-34-40-46-52 m. Når arb måler 26 cm starter udtagningerne i siden som på rygstk = 29-33-37-43-49-55 m. Når arb måler 42-43-44-45-46-47 cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk = 21-22-23-24-24-25 m (inkl 2 kantm mod midt foran). Strik videre. Luk af når arb måler 60-62-64-66-68-70 cm.

HØJRE FORSTK:
Der strikkes som venstre forstk, men modsat.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 74-74-80-80-80-86 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 3. Strik Rib 3 r/3 vr med 1 kantm i hver i side. Når arb måler 4 cm strikkes der 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages 16-14-18-16-14-18 m ind jævnt fordelt = 58-60-62-64-66-68 m. Strik 1 p ret fra vrangen. Skift til rundp 3,5. Fortsæt i glatstrik. Når arb måler 8 cm tages der 1 m ud i hver side. Gentag udtagningen på hver 6.-4½.-3½.-3.-2½.-2.cm totalt 7-9-11-13-15-17 gange = 72-78-84-90-96-102 m. Når arb måler 50-50-49-48-47-45 cm (OBS! Kortere mål i de større str pga længre ærmekuppel og bredere skuldervidde) lukkes der af til ærmekuppel i beg af p i hver side således: 3 m 1 gang, 2 m 3-3-4-4-4-4 gange, 1 m 4-5-5-6-9-12 gange, derefter lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 57-58-58-58-59-59 cm. Luk 3 m af 1 gang i hver side. Luk af.

MONTERING:
Sy skuldersømmene (lad 2 kantm være mod midt foran i hver side).

VENSTRE FORKANT/HALSKANT:
Strik 170-175-182-187-193-198 m op indenfor 2 kantm på rundp 3 med Delight (med start midt bagpå i nakken og videre ned mod kanten). Strik 1 p ret fra vrangen, Samtidig med at der tages 46-47-52-53-53-54 m ud jævnt fordelt = 216-222-234-240-246-252 m. Næste p fra retsiden strikkes således: 1 kantm, Rib 3 r/3 vr til der er 5 m tilbage, slut af med 3 m r og 2 m retstrik. Fortsæt med Rib. Når forkanten måler 3 cm sættes der 1 mærketråd efter 49-49-55-55-61-61 m (tæl fra nakken og ned langs forstk). Fortsæt Ribben som før, Samtidig med at der nu tages 1 m ud i hver vr-parti (set fra retsiden) mellem start og mærketråden – læs UDTAGNINGSTIPS! = 8-8-9-9-10-10 m taget ud. Når forkanten måler 6 cm tages der 1 m ud i hver r-parti (set fra retsiden) mellem start og mærketråden. Gentag udtagningen i hver vr-parti når forkanten måler 9 cm og i hver r-parti når forkanten måler 12 cm. Luk af med r over r og vr over vr når forkanten måler 13-13-14-14-15-15 cm.

HØJRE FORKANT/HALSKANT:
Det strikkes som venstre, men modsat. Når arb måler 13-13-14-14-15-15 cm slåes der m op til strop på den sidste p fra vrangen således: Det strikkes Rib som før, men SAMTIDIG når arb måler 32-34-36-38-40-42 cm (målt fra nakken) slåes der 10 nye m op til knaphul. Fortsæt med Rib til arb måler 39-41-43-46-48-50 cm, slå 10 nye m op til knaphul. Der slåes 10 nye m op til sidste knaphul når arb måler 46-48-50-54-56-58 cm, de resterende m strikkes i Rib. Luk af med r over r og vr over vr på næste p fra retsiden (de nye m til knaphul lukkes af med r).

MERE MONTERING:
Sy forkanterne sm midt bagpå indenfor 1 kantm. Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesømmene i et indenfor 1 kantm. Sy knapperne i på venstre forkant.

Diagram

Aga 05.04.2019 - 11:35:

Hello, I have just finshed the left front band and wanted to start the right one (mirrored) but I ran into a problem. The left band starts (at the mid back) and ends (at the bottom of front piece) with a K section. If I make the right band the same, I will end up sewing together two K sections at the neck. Is that correct? Or should I start and end the right band with a P section?

DROPS Design 05.04.2019 kl. 12:20:

Dear Aga, yes that's correct, when sewing the 2 edge stitches on mid back, this will create a difference between the both K3 from right and left edge. Happy knitting!

Sable 10.02.2019 - 19:50:

Bonjour lorsqu'on augmente dans la bande de bordure cela ne fait plus des cotes 3/3 mais 5/5 a la fin ? je ne comprend pas trop ces augmentations. merci d'avance de votre réponse

DROPS Design 10.02.2019 kl. 23:12:

Bonsoir Sable. Oui, vous avez bien compris. Vous augmentez la première fois dans les section envers; les côtes deviennent côtes: 4 m env, 3 m end. Puis, vous augmentez dans les sections endroit et les côtes deviennent: 4 m env, 4 m end. À la fin des augmentations les côtes seront: 5 m env, 5 m end. Bon tricot!

Kim Swanson 09.12.2018 - 01:35:

What is the purpose of the two edge stitches along the front pieces?

DROPS Design 09.12.2018 kl. 19:13:

Hi Kim! Stitches for front bands are picked next to the edge stitches later.

Monika 12.01.2017 - 11:43:

Hi! I have one question. When I am knitting front left band, when band is 9 and 12 cm, should I increase sts in each P and when 12 cm in each K section for whole front band, or do you mean only p and k sections from mid back and marker as earlier? Thank you in advance.

DROPS Design 12.01.2017 kl. 17:04:

Dear Monika, after 9 cm inc P1 in each P-section and then after 12 cm K1 in each K section, ie along whole band. Happy knitting!

Kirsten Møller 31.05.2015 - 18:03:

Højre forkant, strikkes som venstre, men modsat. ok. forstår jeg. men så kommer jeg ned til " der slåes m op til strop på den sidstre pind, fra vrangen således: der strikkes rib som før, men samtidig når arbejdet måler 34 cm målt fra nakken slåes der 10 nye masker op til knaphul. igen når arbejdet måler 48 cm fra nakken. skal dette forståes, som at arbejdet skal have samme bredde som venstre forkant eller skal det være 34 cm bredt og derefter 41 og 46 cm bredt. det lyder forkert

DROPS Design 04.06.2015 kl. 11:37:

Hej Kirsten, Nej det betyder at du laver stropperne til knaphul på samme pind, det ene når du er 34 cm fra kanten i nakken, det andet når du er 41 cm fra kanten i nakken og det tredje når du er 48 cm fra kanten i nakken. God fornøjelse!

Lisette Du Maine 11.01.2015 - 20:45:

Ik ben nu met de 2e bol bezig. Erg fijne wok, lekker zacht. De 2e bol is echter veel dunner van draad waardoor er een fors verschil is in dikte van het breiwerk met het eerste deel. Ik kijk er nu gewoon doorheen. Klopt dat wel?

DROPS Design 12.01.2015 kl. 16:20:

Hoi Lisette. Ja, dat is correct. DROPS Delight heeft een "handgesponnen" structuur. Dit betekent dat delen van de draad dikker of dunner kan zijn. Zie ook op het kleurenkaart.

Lisette 05.01.2015 - 22:13:

Hoeveel bollen heb ik nodig voor dit vest maat M of L? Wat zijn de afmetingen voor dit vest maat M of L? Kan ik het volledige pakket bij jullie bestellen?

DROPS Design 06.01.2015 kl. 16:39:

Hoi Lisette. Het staat aan het begin van het patroon: Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL Materiaal: DROPS DELIGHT 300-300-350-350-400-450 gr. kleur nr. 03, blauw mix. Onderaan vind je de maatschema met de afmetingen in cm per maat.

Carmen Arrias 10.08.2014 - 13:26:

Goedemiddag, Misschien een rare vraag, De Dropsdelight wol is een gemeleerde wol. Hoe kan ik er voor zorgen dat bijv.het boord van de mouw zoals op de foto, met donkergrijs begint? Moet ik dan in de bol wol vanaf de kleur grijs beginnen met breien? Dit zou veel wolverlies betekenen. Met vriendelijke groet, Carmen Arrias

DROPS Design 11.08.2014 kl. 16:23:

Hoi Carmen. Ja, als je dat wilt, dan moet je inderdaad beginnen bij een grijs gedeelte op de bol. Je kan dan altijd het gedeelte dat over is later inbreien in het vest. Dan heb je geen verlies.

Tessa 13.07.2014 - 22:36:

Hallo, ik ben met veel plezier bezig met dit patroon en garen, maar heb rond de buste meer ruimte nodig. Moet ik dan ook het mouwgat aanpassen (dus de extra steken daar afkanten zodat deze dieper wordt), of het mouwgat vlgs beschrijving houden, zodat het middenstuk breder wordt? Groetjes Tessa

DROPS Design 14.07.2014 kl. 16:29:

Hoi Tessa. Ik zou niet veranderen aan de armsgaten, maar eventueel meer steken opzetten voor de voorpanden. Maak gebruik van de stekenverhouding om het aantal st te berekenen.

Truus 18.02.2013 - 09:24:

Zet 122 st op (incl 1 kantsteek aan elke kant). Betekent dit 120+2, of 122 +2= totaal 124 st? Sorry dat ik dit niet goed lezen kan.

Linda 18.02.2013 kl. 11:57:

Truus het is gewoon 122 steken in totaal

Kommentere opskrift DROPS 121-6