DROPS / 79 / 20

DROPS 79-20 by DROPS Design

DROPS genser i "Highlander", "Ull-Flamé", "Vivaldi" og "Camelia", skjerf i "Puddel".

Stikkord: gensere, høy hals, skjerf,

DROPS design: Modell nr HH-021
--------------------------------------------------------

200-200-250-250-300 gr f.nr 12, beigemelert
og bruk: DROPS Ull-Flamé fra Garnstudio
250-250-300-300-350 gr f.nr 22, rødbeige
og bruk: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
150-150-150-200-200 gr f.nr 08, rosa
og bruk: DROPS Camelia fra Garnstudio
50-50-50-100-100 gr f.nr 18, mørk lilla
50-50-50-100-100 gr f.nr 28, mørk plomme

DROPS Pinne nr 8 og 9.

100% ren ny ull
9 m x 14 p på p 9 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Stripemønster: Se Diag M.1 til M.3. Hele mnst strikkes i glstrikk med vrangen ut.

Bolen: Gjenta M.1 til ferdig mål.

Ermet: Strikk M.2 en gang og M.3 en gang, fortsett med fargen i siste stripe til ferdig mål.

Forstk: Legg opp 41-44-47-50-56 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi og strikk vrbord i 5 cm - start alle Str med 1 kantm, 3 r (1.p = retten). Bytt til p 9 og fortsett med Stripemønster - se forkl over. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 12 og 24 cm økes det 1 m i hver side = 45-48-51-54-60 m. Når arb måler 38-39-40-41-42 cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 0-0-1-1-1 gang og 1 m 2-3-2-3-5 ganger = 35-36-37-38-40 m. Når arb måler 51-53-55-57-59 cm felles de midterste 7-8-7-8-8 m av til hals. Videre felles på hver side av halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2 ganger = 10-10-11-11-12 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 58-60-62-64-66 cm.

Bakstk: Legg opp som på forstk og strikk vrbord slik (1.p = retten): Str S + L: 1 kantm, * 3 vr, 3 r *, gjenta fra *-* og avslutt med 3 vr, 1 kantm. Str M, XL + XXL: 1 kantm, * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kantm. Fell til ermhull som på forstk og strikk videre til arb måler 56-58-60-62-64 cm. Nå felles de dterste 13-14-13-14-14 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 10-10-11-11-12 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 58-60-62-64-66 cm.

Erme: Legg opp 24-24-26-26-28 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi og strikk 2 riller. Bytt til p 9 og fortsett med Stripemønster - se forkl over. Når arb måler 13 cm økes det 1 m i hver side på hver 8.-6.-6.-5.-4,5. cm totalt 5-6-6-7-7 ganger = 34-36-38-40-42 m. Når ermet måler 48-47-46-46-44 cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang og 1 m 2-3-4-4-5 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 57 cm, fell av de resterende m.

Montering: Sy høyre skuldersøm - husk å montere genseren med vrangen ut.

Hals: Plukk opp ca 40 til 46 m rundt halsen på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi. Strikk 1 p rett fra vrangen, deretter 1 p rett fra retten samtidig som det økes jevnt fordelt til 54-54-66-66-66 m. Videre strikkes det vrbord - pass på at det kommer 3 r eller 3 vr akkurat midt foran. Når halsen måler 14 cm felles det løst av i vrbord.
Sy venstre skuldersøm og opp langs halskanten (halsen syes i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke synes).
Sy i ermene. Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm.

SKJERF:
Mål: ca 22 x 190 cm

Materialer: DROPS Puddel fra Garnstudio
200 gr f.nr 03, brun

DROPS Pinne nr 8.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende
9 m på p 8 = 10 cm i bredden.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Skjerf: Legg opp 20 m på p 8 med dobbelt garn. Ta bort den ene tråden og strikk riller til skjerfet måler ca 190 cm, fell av med dobbelt garn.

Diagram

= 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi
= 1 tråd Ull-Flamé + 1 tråd Vivaldi
= 1 tråd mørk lilla Camelia + 1 tråd mørk plomme Camelia + 1 tråd Vivaldi

Kommentér oppskrift DROPS 79-20