DROPS / 122 / 23

Autumn Steps by DROPS Design

DROPS sokker i glatstrik med Rib i 2 tråde ”Delight”.

Tags: sokker,

DROPS design: Model nr DE-037
--------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fodens længde: 22 - 24 - 27 cm
Sokkens højde: 29 - 31 - 32 cm
Materialer: DROPS DELIGHT fra Ganrstudio
F.nr 06, rosa/lilla mix:
100 gr i alle str
F.nr 07, beige/blå mix:
100 gr i alle str
eller brug:
F.nr 10, oliven/rust/blomme mix:
100 gr i alle str
F.nr 11, syren/grøn mix:
100 gr i alle str

DROPS STRØMPEP nr 4 - eller de p du skal bruge for at få 19 m x 25 p glatstrik med 2 tråde Delight på 10 x 10 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 71.8kr. Læs mere.
FARVEVARIANTER:
Sokken strikkes endten med 1 tråd oliven/rust/blomme og 1 tråd syren/grøn mix, eller med 1 tråd rosa/lilla mix og 1 tråd beige/blå mix.
HÆLINDTAGNING:
1.p (= retsiden): Strik til der er 5-6-6 m tilbage, tag næste m løst af p, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
2.p (= vrangen): Strik til der er 5-6-6 m tilbage, tag næste m løst af p, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
3.p (= retsiden): Strik til der er 4-5-5 m tilbage, tag næste m løst af p, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
4.p (= vrangen): Strik til der er 4-5-5 m tilbage, tag næste m løst af p, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 m mindre tilbage, før der tages 1 m løst af til der er 10-10-12 m tilbage.
--------------------------------------------------------

SOKKER:
Arb strikkes rundt på Strømpep fra midt bagpå. Slå 42-48-54 m op på Strømpep 4 med 2 tråde Delight - læs FARVEVARIANTER! Strik 2 omg ret. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt med Rib 4 r/2 vr til arb måler 6 cm. Sæt 1 mærketråd i 1.m i beg af omg (= midt bagpå). Fortsæt i glatstrik. Tag derefter ind i de forskellige str således:
Str 35/37: Strik videre uden indtagning.
Str 38/40: Når arb måler 9 og 16 cm tages der 1 m ind på hver side af m med mærketråd.
Str 41/43: Når arb måler 8, 13 og 18 cm tages der 1 m ind på hver side af m med mærketråd = 42-44-48 m. Strik til arb måler 24-25-26 cm. Nu beholdes de første 9-10-11 m på p, sæt de næste 24-24-26 m på 1 tråd (= midt ovenpå foden) og behold de sidste 9-10-11 m på p = 18-20-22 m til hæl. Strik glatstrik frem og tilbage over hæl-maskerne i 5-5½-6 cm. Sæt 1 mærketråd, arb måles videre herfra. Derefter tages der ind til hæl - se HÆLINDTAGNING! Efter hælindtagningen strikkes der 10-11-11 m op på hver side af hælen og de 24-24-26 m fra tråden sættes tilbage på p = 54-56-60 m. Sæt en mærketråd i hver side af de 24-24-26 m fra tråden. Fortsæt i glatstrik samtidig med at der tages ind i hver side på hver 2.omg totalt 8-8-8 gange således: Strik de 2 sidste m før m ovenpå foden drejet ret sammen (dvs strik i bagerste del af m istedet for i forreste), de 2 første m efter m ovenpå foden strikkes ret sammen = 38-40-44 m. Strik til arb måler 18-20-22 cm fra mærketråden (= 4-4-5 cm tilbage). Nu sættes der 1 mærketråd i hver side så der bliver 19-20-22 m ovenpå foden og 19-20-22 m under foden. Luk derefter af til tå på hver side af begge mærketråde. Tag ind således før 1 m ret og mærketråden: 2 m ret sammen. Tag ind således efter mærketråden og 1 m ret: 2 m drejet ret sammen. Tag ind i hver side på hver 2.omg totalt 5-5-6 gange og videre på hver omg 2-2-2 gange = 10-12-12 m tilbage på p. På næste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.

Kommentarer (4)

Belinda 16.02.2018 - 09:07:

De stekenverhouding vind ik persoonlijk te los voor een sok. Het gaat daardoor te snel flubberen. Mijn advies is om een kleinere naald nr. 3 te nemen en het patroon hierop aan te passen.

Helena 11.06.2017 - 21:07:

Oben rechts werden die Kosten für zwei Paar Socken angezeigt, anstatt nur für eines. Ist nur ein Hinweis - nicht, dass sich jemand von dem hohen Preis abgeschreckt fühlt. ;-)

DROPS Design 12.06.2017 kl. 10:18:

Liebe Helena, Danke für den Hinweis, Garnbedarf wurde angepasst. Viel Spaß beim stricken!

Isabelle 26.03.2016 - 13:33:

Bij het laatste deel van het patroon kom ik niet helemaal uit als ik de aanwijzingen volg. Er staat: 'Minder aan iedere kant om de nld in totaal 5-5-6 keer en dan elke nld 2-2-2 keer = 10-12-12 st over op de nld.' Ik volg het patroon voor maat 38/40, maar ik kom op 20 st uit die ik over hou als ik 5x2x2 minder (5 rijen met 4x minderen per toer geeft 40-20 st over). Doe ik nu iets fout of is dit een fout in het patroon?

DROPS Design 07.04.2016 kl. 16:09:

Hoi Isabelle. Je mindert 4 st per keer (aan beide kanten van beide merkdraden). Dit herhaal je eerst 5 keer (- 20 st) en vervolgens nog 2 keer (- 8 st) = 12 st over.

Jasmin Moehrke 22.11.2015 - 15:59:

Hallo Ich mache die Socken in Größe 41/43, 54 Maschen wo ich bei 8 und 13 cm jeweils 2 Maschen abnehmen soll. Also hätte ich 50 Maschen die Anleitung sagt aber 48. verstehe ich was falsch oder ist da ein Fehler. Danke für die Hilfe Jasmin

DROPS Design 24.11.2015 kl. 22:30:

Hier hat sich tatsächlich ein Fehler eingeschlichen - die dritte cm-Angabe fehlte. Sie nehmen bei 18 cm nochmals 2 M ab. Das wird umgehend ergänzt. Viel Spaß beim Weiterstricken!

Kommentere opskrift DROPS 122-23