DROPS / 122 / 6

Autumn Sunset by DROPS Design

Strikket DROPS bluse i ”Delight” og ”Alpaca” med sjalskrave. Str S til XXXL

Tags: bluser, sjalskrave,

DROPS design: Model nr DE-044
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS DELIGHT fra Garnstudio
Farve nr 13, rød/orange/grå mix:
300-350-350-400-450-500 gr.
Og brug: DROPS ALPACA fra Garnstudio
Farve nr 3620, rød:
300-350-350-400-450-500 gr.

DROPS STRØMPEP og RUNDP (80 cm) nr 5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik med 1 tråd Delight + 1 tråd Alpaca på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 4 til Rib.
DROPS BØFFELHORNSKNAP nr 535:
3 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 239.4kr. Læs mere.
For at farveovergangene i Delight skal blive pæne når der skiftes nøgle, er det vigtig at finde et nøgle som starter med den farve det forrige sluttede med.
INDTAGNINGSTIPS (gælder halsen):
Alle indtagninger sker fra retsiden.
Tag ind således i beg af p: 1 r, tag 1 m løs af som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
Tag ind således i slutningen af p: Strik r til der er 3 m tilbage, strik 2 r sm og 1 r.
--------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb strikkes rundt på rundp.
LÆS TIPS VED TRÅDSKIFT! Slå 228-240-270-300-330-360 m op på rundp 4 med 1 tråd af hver kvalitet. Strik 1 omg glatstrik, fortsæt med Rib = 3 r / 3 vr. Når arb måler 12 cm skiftes der til rundp 5. Strik 1 omg ret – SAMTIDIG strikkes hver 2.og 3.m r sm omg rundt = 152-160-180-200-220-240 m. Fortsæt i glatstrik. Sæt 1 mærke i beg af omg og 1 mærke efter 76-80-90-100-110-120 m (disse markerer siderne). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 37-38-39-40-41-42 cm strikkes næste omg således: 27-29-34-39-43-48 r, 22-22-22-22-24-24 vr og derefter r omg ud. Næste omg strikkes således: 28-30-35-40-44-49 r, luk 20-20-20-20-22-22 m af (= til hals midt foran), strik r omg ud og frem til der hvor m blev lukket af til hals. Videre strikkes arb frem og tilbage fra midt foran med 1 m RETSTRIK - se forkl over – i hver side mod halsen.
LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES!

HALSINDTAGNING: Når arb måler 42-43-44-45-46-47 cm tages der 1 m ind på hver side af halsen – SE INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen på hver 5.cm totalt 4 gange.

ÆRMEGAB: Samtidig når arb måler 51-52-53-54-55-56 cm lukkes der 8 m af i hver side til ærmegab (dvs 4 m på hver side af mærkerne). Hver del strikkes færdig for sig.

VENSTRE FORSTK:
Fortsæt og luk af til hals – SAMTIDIG lukkes der af i beg af hver p fra ærmegabet: 2 m 1-1-2-4-5-6 gang og 1 m 1-2-4-4-5-7 gange. Når alle indtagninger er færdige er der 17-18-19-20-21-22 m på skulderen. Strik videre til arb måler 70-72-74-76-78-80 cm, luk af.

HØJRE FORSTK:
Strik som venstre men modsat.

RYGSTK:
= 68-72-82-92-102-112 m. Luk derefter af til ærmegab i beg af hver p i hver side som på forstk = 62-64-66-68-72-74 m. Når arb måler 68-70-72-74-76-78 cm lukkes de midterste 24-24-24-24-26-26 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Luk 2 m af på næste p fra halsen = 17-18-19-20-21-22 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 70-72-74-76-78-80 cm.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på Strømpep.
Slå 48-48-54-54-60-60 m op med 1 tråd af hver kvalitet på Strømpep 4. Strik 1 omg ret, fortsæt med Rib = 3 r / 3 vr. Når arb måler 12 cm skiftes der til Strømpep 5 og fortsættes i glatstrik. Sæt 1 mærke i beg af omg = midt under ærmet. Når arb måler 14 cm tages der 1 m ud på hver side af mærket, gentag udtagningen på hver 8.-5.-6.-4.-4½.-3. cm totalt 5-7-6-8-7-9 gange = 58-62-66-70-74-78 m. Når arb måler 49-48-46-45-44-42 cm (kortere mål i større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde) lukkes der 8 m af midt under ærmet og arb strikkes færdig frem og tilbage på p. Luk derefter af til ærmekuppel i beg af hver p i hver side: 2 m 3 gange og 1 m 1-2-4-5-6-9 gange, videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 56 cm, derefter lukkes der 3 m af 1 gang i hver side. Luk derefter de resterende m af, arb måler ca 57 cm i alle str.

MONTERING:
Sy skuldersømmene.

SJALSKRAVE:
Kraven strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran. Strik m op med 1 tråd af hver kvalitet på rundp 4 indenfor 1 kantm således: ca 60 til 70 m fra hvor der blev lukket af midt foran og op lang højre side af halsen, ca 30 til 33 m bag i nakken og 60 til 70 m ned på den anden side af halsen = ca 150 til 173 m. OBS: Der skal ikke strikkes m op i de 20-20-20-20-22-22 m som blev lukket af midt foran. Strik 1 p ret fra vrangen samtidig med at m-antallet justeres til 167-173-179-185-191-197 m. Næste p strikkes således fra retsiden: 1 m retstrik, * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-* og slut af med 3 r og 1 m retstrik. Fortsæt således i Rib – SAMTIDIG sættes 1 mærke i efter 43 m fra hver side (= 81-87-93-99-105-111 m mellem mærkerne). Når kraven måler 3 cm tages der 1 m ud i hver af de 13-14-15-16-17-18 vrangpartier (set fra retsiden) mellem mærkerne ved at strikke 2 vr i den midterste m = 180-187-194-201-208-215 m. Når kraven måler 5-5-5-6-6-6 cm tages der 1 m ud i hver af de 14-15-16-17-18-19 retpartier (set fra retsiden) mellem mærkerne ved at strikke 2 r i den midterste m = 194-202-210-218-226-234 m. Strik videre med r over r og vr over vr til kraven måler ca 6-6-6-7-7-7 cm (sørg for at næste p bliver fra retsiden). Strik de 25 første m som før, sæt dem derefter på 1 tråd, strik til der er 25 m tilbage og sæt disse på 1 tråd. Fortsæt som før over de resterende m samtidig med at 3 m i slutningen af hver p sættes på trådene totalt 6 gange i hver side (= totalt 43 m på hver tråd). Kraven måler nu 12-12-12-13-13-13 cm i bredden midt bagpå. På næste p (= fra vrangen) strikkes alle m fra tråden i højre side ind på p igen (for at undgå hul strikkes der 1 m op mellem hver gang m blev sat på tråden, strik denne nye m sammen med næste m). På næste p strikkes alle m på tråden i venstre side ind på p igen på samme måde = 194-202-210-218-226-234 m. Strik næste p fra vrangen således: Strik r over r og vr over vr til der er 24 m tilbage, nu slåes der 4 nye m op til knaphul, strik videre til der er 15 m tilbage, slå 4 nye m op til knaphul, strik videre til der er 6 m tilbage, slå 4 nye m op til knaphul, strik p ud. På næste p lukkes alle m af med r over r og vr over vr – de 4 m i hver knaphul lukkes af med ret.

MERE MONTERING:
Læg kraven ovenpå hinanden foran så den del med knaphuller ligger over den anden. Sy kraven mod de 20-20-20-20-22-22 m som blev lukket af nederst i halsen midt foran – læg det retstrikkede på kraven ovenpå det retstrikkede i åbningen og sy pænt sammen.
Sy ærmerne i og sy knapperne i på kraven så de passer med knaphullerne.

Diagram

Sanna 11.02.2019 - 20:53:

Hej! Om jag förstår rätt börjar man med rätstickning efter avmaskningen för halsen, när man stickar fram och tillbaka. Går det att istället sticka slätstickning genom hela arbetet?

Anne Marie Lolck 12.10.2017 - 15:48:

Kan jeg udelukkende bruge 2 tråde af Drops Delight Print garn ? Venlig hilsen Anne Marie

DROPS Design 13.10.2017 kl. 16:08:

Hej Anne Marie, Ja du kan bruge 2 tråde DROPS Delight istedet for 1 tråd af hver af DROPS Delight og DROPS Alpaca. God fornøjelse!

Monica Fernandez 28.06.2016 - 20:25:

Hola, me encanta todos los trabajos de esta página. Mi pregunta es : los patrones indican tejer con agujas circulares , se pueden usar dos agujas en vez de circulares ? mantengo las medidas indicadas en el patrón ? . Muchas gracias desde Montevideo ( Uruguay )

DROPS Design 05.07.2016 kl. 10:05:

Hola Monica. Las agujas circulares se usan mayormente para tener suficiente espacio para todos los pts en las ag y para trabajar en redondo. En estos casos no se puede sustituir las ag circulares por rectas. Si trabajas con ag rectas y cada parte por separado (por elemplo la espalda y el delantero debes añadir los pts orillo (para la costura) a cada lado de la labor.

Pat Ellis 21.10.2015 - 03:00:

All's fine till the sleeve cap. HELP. PleSe rewrite and give number of stitches. Wasn't able to write specifics because of length.

DROPS Design 21.10.2015 kl. 09:44:

Dear Mrs Ellis, for the sleeve cap, bind off at the beg of every row on each side: 2 sts 3 times, then bind off 2 sts at the beg of every row (both from RS and from WS) 2 sts until sleeve measures 56 cm (number of sts remaining will depend on the number of row you will have to work till sleeve measures 56 cm), then bind off 3 sts 1 time on each side and bind off remaining sts. Happy knitting!

Rebecca Moore 09.03.2015 - 13:33:

Hello, I absolutely love your website and patterns! They are the best I have ever seen. I have one question about this pattern (Autumn Sunset): does this have to be knit using two strands of yarn through the whole sweater? I have never tried this technique before, and it sounds difficult. Is there one single yarn I could use instead? Thank you! -Rebecca

DROPS Design 09.03.2015 kl. 16:05:

Dear Mrs Moore, thank you very much for your feedback. You can either work 1 strand in each of both qualities together as there were just 1 or change 2 strands group A into 1 strand group C - click here for more informations. Happy knitting!

Christel Needs Your Help! 21.11.2014 - 21:07:

Hejsan!! Finns det någon video där man kan se hur man ska göra efter att man avmaskat för halsen mitt fram ?

DROPS Design 25.11.2014 kl. 15:52:

Hej Christel, Så här stickar du upp maskor längs kanten:

DROPS Knitting Tutorial: How to pick up sts along edge from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Christel Needs Your Help! 12.11.2014 - 17:45:

Hur räknas storlekarna ? om man tar st M vilka mått ska man ha då ?

DROPS Design 13.11.2014 kl. 15:38:

Hej Christel. Nederst paa mönstret finder du en maalskitse med alle maal i cm per störrelse. Du kan sammenligne disse med dine egne maal og vaelge störrelse. God fornöjelse.

Bouke De Wit 19.10.2014 - 21:25:

Beste drops,ik heb een vraag over deze trui.ik zie in de beschrijving dat er voor maat s 152 steken zijn na de boord. 76 voor het voorpand. later lees ik bij het achterpand dat er 68 steken zijn. Het lijkt mij dat ook voor het achterpand 76 steken zijn.het kan zijn dat ik iets niet begrijp of misschien een foutje?vriendelijke groeten Bouke

DROPS Design 20.10.2014 kl. 14:42:

Hoi Bouke. Je kant 8 st af aan beide zijkanten (4 st aan iedere kant van de markeerders) voor de armsgaten. Dan heb je 68 st voor het achterpand.

Blanche 17.03.2014 - 20:06:

Auch bei mir wird der Pulli viel zu groß. Ich habe jetzt mit 160 Maschen angefangen und zur Hüfte 20 abgenommen. Aber wie stricke ich denn danach weiter?!

DROPS Design 18.03.2014 kl. 08:53:

Liebe Blanche, wir haben diese Anleitung nochmals durchgerechnet und sie ist korrekt. Wenn Sie die Maschenprobe beachten, kommen Sie auf die in der Skizze in cm angegebenen Masse.

Montse 18.02.2014 - 13:57:

Hola! Felicidades por esta estupenda página llena de modelos originales y fantásticos colores. Me gustaria preguntar si este modelo se puede empezar con agujas rectas y cómo continuar los menguados. Gracias

DROPS Design 21.02.2014 kl. 19:53:

Hola Montse! Tendrias que dividir la labor en 2 partes, sumar los pts de orillo para la posterior costura de los lados y hacer las dism segun el patron pero por separado en cada lado.

Kommentere opskrift DROPS 122-6