DROPS / 122 / 6

Autumn Sunset by DROPS Design

DROPS huivikauluspusero ”Delight”- ja ”Alpaca” -langoista.

DROPS design: Malli nro DE-044
------------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS DELIGHT:
300-350-350-400-450-500 g nro 13, punainen/oranssi/harmaa -mix
Sekä: Garnstudion DROPS ALPACA:
300-350-350-400-450-500 g nro 3620, punainen

DROPS SUKKAPUIKOT ja PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT ja PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 4 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 17 s x 22 krs sileää neuletta kaksinkertaisella langalla, puikoilla nro 5 = 10 x 10 cm.

DROPS PUHVELINSARVINAPPI (535): 3 kpl.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

muoto: huivikaulus, ohjetyyppi: puserot,

LANGANVAIHTOVINKKI:
Aina kun vaihdat lankakerää, tarkista että seuraava kerä alkaa samalla värisävyllä, jolla edellinen kerä loppui. Tällä tavoin värirajakohdista tulee siistit.

KAVENNUSVINKKI (pääntie):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella. Kavenna seuraavasti: Kerroksen alussa: 1 o, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Kerroksen lopussa: Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 3 s, neulo 2 s oikein yhteen ja 1 o.
----------------------------------------------------------

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. LUE LANGANVAIHTOVINKKI! Käytä molempia lankoja yhtaikaa ja luo 228-240-270-300-330-360 s pyöröpuikolle nro 4. Neulo 1 krs sileää neuletta. Jatka neulomalla 3 o/3 n -joustinneuletta. Kun työn pituus on 12 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 5. Neulo 1 krs oikein ja neulo SAMALLA joka 2. ja joka 3. s oikein yhteen = 152-160-180-200-220-240 s. Jatka neulomalla sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun ja 1 merkkilanka 76-80-90-100-110-120 s:n jälkeen (= sivut). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 37-38-39-40-41-42 cm, neulo seuraava krs näin: 27-29-34-39-43-48 o, 22-22-22-22-24-24 n, neulo loput s:t oikein. Seuraava krs neulotaan näin: 28-30-35-40-44-49 o, päätä 20-20-20-20-22-22 s (= etukappaleen pääntie), neulo loput s:t oikein. Jatka neulomista tasona ja neulo jatkossa pääntien kummankin reunan uloimmalla s:lla AINAOIKEAA (ks. selitys yllä).
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!
PÄÄNTIE: Kun työn pituus on 42-43-44-45-46-47 cm, kavenna pääntien kummassakin reunassa 1 s (KS. KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 5 cm välein yht. 4 kertaa.
KÄDENTIE: Samanaikaisesti kun työn pituus on 51-52-53-54-55-56 cm, päätä kummankin sivun keskimmäiset 8 s (eli 4 s kummankin merkkilangan molemmin puolin) kädenteitä varten. Neulo osat erikseen.

VASEN ETUKAPPALE:
Tee pääntien kavennukset kuten aiemmin. Päätä SAMALLA sivusta kädentietä varten joka 2. krs: 1-1-2-4-5-6 x 2 s ja 1-2-4-4-5-7 x 1 s. Kun kaikki tarvittavat s:t on päätetty kädentietä varten ja pääntien kavennukset on tehty, olalla on jäljellä 17-18-19-20-21-22 s. Neulo kunnes työn pituus on 70-72-74-76-78-80 cm. Päätä s:t.

OIKEA ETUKAPPALE:
Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi.

TAKAKAPPALE:
= 68-72-82-92-102-112 s. Päätä kummastakin reunasta kädenteitä varten kuten edessä = 62-64-66-68-72-74 s. Kun työn pituus on 68-70-72-74-76-78 cm, päätä keskimmäiset 24-24-24-24-26-26 s pääntietä varten ja neulo molemmat puolet erikseen. Päätä seuraavalla krs:lla vielä 2 s pääntien reunasta = 17-18-19-20-21-22 s jäljellä olalla. Päätä loput s:t, kun työn pituus on 70-72-74-76-78-80 cm. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Käytä molempia lankoja yhtaikaa ja luo 48-48-54-54-60-60 s sukkapuikoille nro 4. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 3 o/3 n -joustinneuletta. Kun työn pituus on 12 cm, vaihda sukkapuikkoihin nro 5 ja jatka neulomalla sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun = keskellä hihan alla. Kun työn pituus on 14 cm, lisää merkkilangan molemmin puolin 1 s. Toista tällaiset lisäykset 8-5-6-4-4½-3 cm välein yht. 5-7-6-8-7-9 kertaa = 58-62-66-70-74-78 s. Kun työn pituus on 49-48-46-45-44-42 cm (HUOM! Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat hihanpyöriöt ja leveämmät olat), päätä keskeltä hihan alta 8 s. Jatka neulomista tasona ja päätä SAMALLA kummastakin reunasta hihanpyöriötä varten joka 2. krs: 3 x 2 s ja 1-2-4-5-6-9 x 1 s. Päätä sitten kummastakin reunasta 2 s, kunnes työn pituus on 56 cm. Päätä lopuksi kummastakin reunasta 1 x 3 s. Päätä loput s:t kerralla. Työn pituus on n. 57 cm.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat.

HUIVIKAULUS:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen. Käytä molempia lankoja yhtaikaa ja poimi silmukoita pääntien reunasta pyöröpuikolle nro 4, yhden reunasilmukan sisäpuolelta seuraavasti: Poimi etukappaleen pääntien oikeasta reunasta n. 60-70 s, takakappaleen pääntien reunasta n. 30-33 s ja etukappaleen pääntien vasemmasta reunasta n. 60-70 s = n. 150-173 s. HUOM: Etukappaleen pääntien päätösreunan 19-20-20-20-22-22 s:n kohdalla ei poimita silmukoita. Neulo 1 krs oikein (1. krs = nurja puoli) ja säädä SAMALLA s-luku 167-173-179-185-191-197 s:aan. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 1 s ainaoikeaa, *3 o, 3 n*, toista *-* ja neulo lopuksi 3 o ja 1 s ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kiinnitä SAMALLA 1 merkkilanka 43 s:n päähän kummastakin reunasta (= 81-87-93-99-105-111 s merkkilankojen välissä). Kun kauluksen leveys on 3 cm, lisää merkkilankojen välissä oleviin 13-14-15-16-17-18 nurjaan raitaan (oikealta puolelta katsottuna) 1 s, neulomalla jokaisen raidan keskimmäiseen s:aan 2 nurjaa s = 180-187-194-201-208-215 s. Kun kauluksen leveys on 5-5-5-6-6-6 cm, lisää merkkilankojen välissä oleviin 14-15-16-17-18-19 oikeaan raitaan (oikealta puolelta katsottuna) 1 s, neulomalla jokaisen raidan keskimmäiseen s:aan 2 oikeaa s = 194-202-210-218-226-234 s. Neulo joustinneuletta kunnes kauluksen leveys on n. 6-6-6-7-7-7 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen krs:n. Neulo sitten ensimmäiset 25 s kuten aiemmin ja siirrä nämä s:t apulangalle, neulo kunnes jäljellä on 25 s, siirrä loput 25 s apulangalle. Jatka neulomista kuten aiemmin ja siirrä SAMALLA jokaisen krs:n lopusta 3 s apulangalle, kunnes kummankin reunan apulangalla on yht. 43 s. Kauluksen leveys keskellä takana on nyt 12-12-12-13-13-13 cm. Ota seuraavalla krs:lla (= nurja puoli) oikean reunan apulangalla odottavat s:t takaisin työhön (poimi apulangan silmukoiden rajakohdista aina 1 s ja neulo tämä s ja seuraava s yhteen, jottei työhön muodostuisi reikää). Ota sitten seuraavalla krs:lla vasemman reunan apulangalla odottavat s:t takaisin työhön samalla tavalla = 194-202-210-218-226-234 s. Seuraava krs (= nurja puoli) neulotaan näin: Neulo s:t siten miltä ne näyttävät, kunnes jäljellä on 24 s, luo 4 s napinläpisilmua varten, neulo kunnes jäljellä on 15 s, luo 4 s napinläpisilmua varten, neulo kunnes jäljellä on 6 s, luo 4 s napinläpisilmua varten, neulo krs loppuun. Päätä s:t joustinneuletta neuloen (napinläpisilmujen s:t päätetään oikein silmukoin).

LISÄÄ VIIMEISTELYÄ:
Aseta kauluksen osat päällekkäin keskiedun kohdalla siten, että napinläpisilmut jäävät työn päälle. Kiinnitä kaulus keskiedun päätösreunaan (aseta kauluksen ainaoikeinneulottu reuna aukon ainaoikeinneuleen päälle ja ompele siistin pistoin).
Kiinnitä hihat paikoilleen. Kiinnitä napit kaulukseen.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 122-6 alkuperäisohjeeseen.