DROPS / 123 / 5

DROPS 123-5 by DROPS Design

Glatstrikket DROPS jakke uden ærmegabssøm i ”Nepal” med hæklekanter i ”Puddel”. Str S-XXXL.

Tags: jakker, sjalskrave,

DROPS design: Model nr NE-013.
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
F.nr 300m, beige mix:
700-750-850-950-1050-1150 gr
Og brug: DROPS PUDDEL fra Garnstudio
F.nr 09, lys beige:
50-50-50-50-100-100 gr

DROPS RUNDP (80 cm) nr 5,5 – eller det p nr du skal bruge for at få 16 m x 20 p glatstrik med Nepal på 10 x 10 cm.
DROPS HÆKLENÅL nr 6 – til hæklekanter.

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 13.50 kr /50g
Der tages ud fra retsiden ved at slå om indenfor 2 m retstrik mod midt foran. På næste p strikkes omslaget drejet vr, dvs i bagerste del af m i stedet for den forreste (så der ikke bliver hul). De nye m strikkes løbende i glatstrik.
--------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 72-78-86-94-104-114 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 5,5 med Nepal. Strik 4 p retstrik - se forkl over! Fortsæt i glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 8 cm lukkes der 1 m af i hver side. Gentag aflukningen på hver 16.-16.-11.-12.-12.-13.cm totalt 3-3-4-4-4-4 gange = 66-72-78-86-96-106 m. Når arb måler 46-47-48-49-50-51 cm slåes der nye m op til ærme i slutningen af hver p i hver side således: 8-8-8-6-6-6 m 1 gang, 8-7-7-6-5-5 m 6-7-7-8-9-9 gange og 11-9-7-8-7-4 m 1 gang = 200-204-206-210-212-216 m (inkl 1 kantm i hver side som strikkes i retstrik). Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm lukkes de midterste 14-14-16-16-18-18 m af til hals og hver del strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 1 m af på næste p fra halsen = 92-94-94-96-96-98 m tilbage på skulder/ærme. Luk af når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm.

VENSTRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 42-46-49-53-57-62 m op (inkl 1 kantm i siden) på rundp 5,5 med Nepal. Strik 4 p retstrik. Fortsæt i glatstrik med 2 m retstrik mod midt foran. SAMTIDIG når arb måler 2 cm i alle str tages der 1 m ud fra retsiden indenfor 2 m retstrik – læs UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningen således i de forskellige str: Str S: på hver 6.p totalt 14 gange. Str M: på skiftevis hver 4.p og 6.p totalt 16 gange. Str L: på hver 4.p totalt 20 gange. Str XL: på skiftevis hver 2.p og 4.p totalt 24 gange. Str XXL og XXXL: på hver 2.p totalt 30-35 gange. SAMTIDIG når arb måler 8 cm i alle str starter aflukningerne i siden som på rygstk. Når alle aflukninger og udtagninger er gjort er der 53-59-65-73-83-93 m på p. Når arb måler 46-47-48-49-50-51 cm slåes der nye m op til ærme i slutningen af hver p mod siden som på rygstk = 120-125-129-135-141-148 m. Når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm lukkes de yderste 92-94-94-96-96-98 ærme- og skulderm af fra retsiden = 28-31-35-39-45-50 m tilbage til krave. Strik p ud. Fortsæt med forkortede p over de resterende m således (med start fra vrangen): * frem og tilbage over de yderste 14-15-17-19-22-25 m mod midt foran, frem og tilbage over alle m *, gentag fra *-* til kraven måler 7-7-8-8-9-9 cm på det korteste (målt fra skulderen). Luk af.

HØJRE FORSTK:
Der strikkes som venstre forstk, men modsat.

Der strikkes frem og tilbage på rundp. Strik 40-40-44-44-44-46 m op (inkl 1 kantm i hver side) fra retsiden indenfor kantm nederst på ærmet, på rundp 5,5 med Nepal. Strik 1 p ret fra vrangen. Fortsæt i retstrik frem og tilbage til kanten måler 12 cm. Luk af.

MERE MONTERING:
Sy side- og underærmesømmene i et indenfor 1 kantm. Sy kraven sm midt bagpå og sy til i nakken.

HÆKLEKANT:
Der hækles op på nål 6 med Puddel langs højre forstk, over kraven og ned langs venstre forstk således: * 1 fm, 3 lm, spring over 2 cm *, gentag fra *-* og slut af med 1 fm. Hækl på samme måde rundt om ærmekanterne, men slut af med 1 km i første fm.

SNOET SNOR:
Klip 2 tråde Nepal à ca 2 meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Træk snoren op og ned rundt om 2 m fra vrangen og bind en knude så den holder sig på plads, ca 20-22-24-26-29-32 cm ind fra sidesømmen på venstre forstk, målt ca 30-32-34-36-38-40 cm ned fra skuldersømmen. Lav en snor til på samme måde og sy fast på højre forstk.

Diagram

Wilma Aan Den Toorn 07.03.2014 - 09:43:

Ik heb dit vest gebeid, maar nu krul de rand midden voor (de 2 steken ribbelsteek) heel erg naar binnen. Wat kan ik daar aan doen. Ook na het haken van het randje met Puddel blijft het krullen

DROPS Design 07.03.2014 kl. 10:26:

Hoi Wilma. Na het wassen kan je de jas in vorm brengen en ook de randen mooi recht laten drogen. Is dat niet genoeg, dan kan je de rand proberen een beetje te persen met een strijkijzer (leg wel een theedoek of zoiets tussen).

Debra 30.04.2012 - 09:22:

I am having problems with the left and right front pieces. I just can't work out what I need to do at the end of these pieces, as it says to work back and forth on 15 stitches and back on forth on all stitches. Can anyone help please? Many thanks.

DROPS Design 30.04.2012 kl. 23:57:

You work short rows over the collar sts. So starting on a row from the outer edge you work 15 sts, turn, tighten yarn and work 15 sts back, turn and work all sts, turn work all sts back, turn and work 15 sts, turn, tighten yarn and work 15 sts back, turn, work all sts, turn work all sts back, and so on..

DROPS Deutsch 17.10.2011 - 09:22:

Die Anleitung wurde jetzt angepasst. Vielen Dank für den Tipp.

Sabine 16.10.2011 - 11:20:

Beim linken Vorderteil in Groesse M stimmt die Angabe fuer die Aufnahmen fuer den Schalkragen nicht: um total 125 M zu erreichen, sollten nur 16 M total aufgenommen werden und nicht 20.

Drops Design France 11.04.2011 - 10:43:

Bonjour Parra, je vous contacte par mail.

Parra 08.04.2011 - 16:42:

Bonjour, j'ai un souci avec ce modèle car lorsque j'ai terminé le dos cela me fait un bourrelet à hauteur du cou, je ne comprends pas, n'y a t-il pas une vue de dos de ce modèle, j'ai tout détricoté morceau!!!j'ai demandé des explication que je l'avais fait correctement, je suis déçue car j'aime beaucoup ce modèle, merci de me faire savoir si quelqu'un a déjà fait ce modèle!!

Maria 18.07.2010 - 18:14:

Ontzettend leuk vest. Ik heb het patroon alvast uitgeprint, want deze ga ik zeker een keer maken.

Alena 24.06.2010 - 20:22:

Toto bych potřebovala v šatníku,super

Catherine 24.06.2010 - 19:22:

Encore un modèle qui me donne envie de tricoter !

Brigitte 24.06.2010 - 14:50:

Sehr hübsch und vielseitig einsetzbar.

Kommentere opskrift DROPS 123-5