DROPS / 79 / 11

DROPS 79-11 by DROPS Design

DROPS settet består av: Kofta i "Highlander" och "Vienna", halsduk i "Vienna"

Kofta:
Storlek: S - M - L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Highlander från Garnstudio
300-300-350-400-400 gr nr 04, grön
och använd: DROPS Vienna från Garnstudio
100-100-100-100-100 gr nr 51, oliv

DROPS St nr 7 och 8
DROPS Inka metall knapp nr 532:
7-7-8-8-8 st.

90% ull, 10% nylon

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad! 10 m x 16 v på st 8 med Highlander och slätst = 10 x 10 cm.

Rätst (fram och tillbaka på st):
varv 1: Räta, varv 2: Räta.
Resår: * 4 rm, 4 am *, upprepa från *-*.

Bakst: Lägg upp 44-48-52-58-64 m (inkl 1
kantm i varje sida) på st 8 med Vienna. Byt till st 7, sticka 2 v rätst med Vienna och 2 v rätst med Highlander. Byt tillbaka till st 8 och fortsätt med slätst och Highlander. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 12 och 24 cm ökas det 1 m i varje sida = 48-52-56-62-68 m. När arb mäter 35-36-37-38-39 cm avm för ärmhål i varje sida på vartannat v: 3 m 1-1-1-2-2 ggr, 2 m 0-0-1-1-1 ggr och 1 m 1-3-2-2-4 ggr = 40-40-42-42-44 m. När arb mäter 53-55-57-59-61 cm maskas de mittersta 12-12-14-14-16 m av till hals. På nästa v avm ytterligare 1 m mot halsen = 13 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 55-57-59-61-63 cm.

Vänster framst: Lägg upp 26-28-30-33-36 m (inkl 1 kantm i sidan och 4 framkantsm) på st 8 med Vienna. Byt till st 7, sticka 2 v rätst med Vienna och 2 v rätst med Highlander. Byt tillbaka till st 8 och fortsätt med slätst och Highlander men de 4 framkantsm rätstickas. När arb mäter 12 och 24 cm ökas det i sidan som på bakst = 28-30-32-35-38 m. När arb mäter 35-36-37-38-39 cm avm för ärmhål i sidan som på bakst = 24-24-25-25-26 m på st. När arb mäter 47-49-50-52-53 cm sätts 5-5-6-6-7 m mot mitt fram på 1 tråd till hals. Sedan avm mot halsen på vartannat v: 2 m 2 ggr och 1 m 2 ggr = 13 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 55-57-59-61-63 cm.

Höger framst: Lägg upp och sticka som vänster men maska av för ärmhål och hals i
motsatt sida. Dessutom avm för knapphål längs framkanten. 1 knapphål = sticka 2:a och 3:e m från mitt fram räta tills och gör sedan 1 omslag. På nästa v stickas omslaget vridet räta för att knapphålet inte skall bli för stort. Maska av till knapphål när arb mäter:
Stl S: 4, 13, 21, 30, 38 och 46 cm.
Stl M: 4, 13, 22, 31, 40 och 48 cm.
Stl L: 3, 11, 18, 26, 33, 41 och 49 cm.
Stl XL: 3, 11, 19, 27, 35, 43 och 51 cm.
Stl XXL: 3, 12, 20, 28, 36, 44 och 52 cm.
OBS: Sista knapphål avm på kragkanten.

Ärm: Lägg upp 34-34-34-40-40 m (inkl 1
kantm i varje sida) på st 8 med Vienna. Byt till st 7 och sticka rätst i 14 cm. Byt till Highlander och sticka 2 v rätst, sedan byts det tillbaka till st 8 och fortsätts med slätst och Highlander. Samtidigt på 1:a v efter rätst minskas 6 m jämnt fördelat = 28-28-28-34-34 m. Samtidigt när arb mäter 16 cm ökas det 1 m i varje sida på var 8:e-6:e-4,5:e-6,5:e-5:e cm totalt 5-6-7-5-6 ggr = 38-40-42-44-46 m. När ärmen mäter 50-48-47-45-43 cm avm till ärmkulle i varje sida på vartannat v: 4 m 1 gång, 3 m 1 gång, 2 m 1 gång och 1 m 1-2-3-4-5 ggr, sedan avm 2 m i varje sida till arb mäter 56-56-56-57-57 cm. Maska av de resterande m.

Montering: Sy axelsömmarna.

Krage: Plocka upp ca 52-60 m (delbart med 8 + 4) runt halsen (inkl m på trådarna fram) på st 7 med Highlander. Sticka resår med 4 rätst m och 4 rm i varje sida mot mitt fram (sett från rätsidan). När kragen mäter 5 cm ökas alla 4 am till 5 am = ca 57-66 m. När arb mäter 8 cm avm för 1 knapphål över de andra på framkanten. När kragen mäter 11 cm stickas det 1 v resår med Vienna, sedan maskas det av i resår med Vienna.
Sy i ärmarna. Sy ärm- och sidsöm i ett innanför 1 kantm. Sy i knapparna.

HALSDUK:

Mått: ca 21 x 150 cm

Garnåtgång: DROPS Vienna från Garnstudio
100 gr nr 21, oliv

DROPS St nr 8

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad!
8 m x 20 v på st 8 med Vienna och helpatent = 10 x 10 cm.

Helpatent:
varv 1 (rätsidan): 1 rätst m, * 1 rm, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig *, upprepa från *-* till det återstår 2 m på st, avsluta med 1 rm och 1 rätst m.
varv 2 (avigsidan): 1 rätst m, * 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, sticka nästa m och omslaget räta tills *, upprepa från *-* till det återstår 2 m på st, avsluta med 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig och 1 rätst m.
varv 3 (rätsidan): 1 rätst m, * sticka nästa m och omslaget räta tills, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig *, upprepa från *-* till det återstår 2 m på st, avsluta med att sticka nästa m och omslaget räta tills och 1 rätst m.
Upprepa varv 2-3 uppöver.

Halsduk: Lägg löst upp 17 m på st 8 med Vienna. Sticka helpatent - se förkl ovan - till halsduken mäter ca 150 cm. Maska sedan av med rm över rm och am över am.

Diagram

Kommentér oppskrift DROPS 79-11