DROPS Extra / 0-639

Magnus Set by DROPS Design

Sættet består af: Retstrikket DROPS jakke og hue, strikket sidelæns i ”Merino Extra Fine”.

DROPS design:
Model nr ME-047-by + ME-048-by
--------------------------------------------------------
150-150-200-200 g colour no 05, lys grå
100-150-150-200 g colour no 01, off-white

DROPS PINDE nr 4,5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 20 m x 40 p retstrik på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP m/HUL,
nr 521: 5 stk.
--------------------------------------------------------
HUE:
Passer hovedmål:
Ca 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50 - 50/52) cm
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
50 gr i alle str f.nr 05, lys grå
50 gr i alle str f.nr 01, natur

DROPS PINDE nr 4,5 -
eller det p.nr du skal bruge for at få 20 m x 40 p retstrik på 10 x 10 cm.

Hele jakken strikkes i et stykke. Der strikkes på tværs fra venstre forstk, over ærmet, derefter rygstk, over det andet ærme og til sidst højre forstk. Hele jakken strikkes i Retstrik, dvs der strikkes ret på hver p.

VENSTRE FORSTK:
Slå 54-58-66 (74-80) m løst op på p 4,5 med natur. Strik 10 p frem og tilbage til forkant (1.p = retsiden, denne starter fra nederkanten).
Fortsæt med forkortede p og striber således: * strik 36-38-44 (50-54) m med lys grå, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik 49-53-61 (69-75) m med lys grå, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik over alle m med natur, vend arb og strik tilbage. Strik 36-38-44 (50-54) m med lys grå, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik 49-53-61 (69-75) m med lys grå, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik 52-56-64 (72-78) m med natur, vend arb, stram tråden og strik tilbage *. Gentag fra *-* (dvs 1 rapport = 12 p over de nederste m og 2 p over de øverste m). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler ca 14-15½-17 (18½-19½) cm målt på det bredeste (sørg for at næste p strikkes over alle m med natur) sættes de nederste 32-34-40 (46-50) m på 1 tråd (= i siden). Klip tråden. Slå 28-32-36 (44-52) nye m op (over m på tråden) på beg af p med natur til ærme og strik p ud = 50-56-62 (72-82) m totalt på p. Vend arb og strik tilbage over alle m.

ÆRME:
Fortsæt således: * Strik 32-36-40 (48-56) m med lys grå, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik 45-51-57 (67-77) m med lys grå, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik 48-54-60 (70-80) m med natur, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik 32-36-40 (48-56) m med lys grå, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik 45-51-57 (67-77) m med lys grå, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik over alle m med natur, vend arb og strik tilbage *. Gentag fra *-* til arb måler ca 16-17-18 (18-20) cm fra hvor der blev slået m op til ærmet - målt på det bredeste (sørg for at næste p skal strikkes over alle m med natur). På næste p fra retsiden lukkes de første 28-32-36 (44-52) m af med lys grå. Sæt de resterende 22-24-26 (28-30) m på en tråd.
Sæt de 32-34-40 (46-50) m fra den første tråd tilbage på p.

KILE:
Fortsæt således (1.p = fra retsiden): Strik over alle m på p med natur, vend arb og strik tilbage. Strik 10-11-13 (15-16) m med lys grå, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik 20-22-26 (30-32) m med lys grå, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik over alle m med natur (Sæt 1 mærketråd i arb = midt i siden), vend arb og strik tilbage. Strik 10-11-13 (15-16) m med lys grå, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik 20-22-26 (30-32) m med lys grå, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik over alle m med natur, SAMTIDIG i slutningen af p strikkes de øverste 22-24-26 (28-30) m på tråden tilbage på p. Vend arb og strik tilbage over alle m = 54-58-66 (74-80) m.

RYGSTK:
Nu fortsættes der med forkortede p og striber som forklaret på forstk. Strik til arb måler ca 27-30-33 (36-38) cm fra mærketråden i siden målt på det bredeste (sørg for at næste p skal strikkes over alle m med natur). Sæt de nederste 32-34-40 (46-50) m på 1 tråd.

Klip tråden. Slå 28-32-36 (44-52) nye m op (over m på tråden) i beg af p med natur til ærme og strik p ud = 50-56-62 (72-82) m totalt på p. Vend arb og strik tilbage over alle m.

ÆRME:
Strik videre som forkl på det første ærme til der er strikket lige så mange p som på det første ærme. Derefter på næste p fra retsiden lukkes de første 28-32-36 (44-52) m af med lys grå. Sæt de resterende 22-24-26 (28-30) m på en tråd. Sæt de nederste 32-34-40 (46-50) m fra den første tråd tilbage på p. Fortsæt med Kile som forklaret tidligere. Efter færdig kile er der 54-58-66 (74-80) m på p.

HØJRE FORSTK:
Strik videre med forkortede p og striber som før til der er strikket lige så mange p på højre forstk som på venstre forstk (undtagen 10 p på forkanten). Nu strikkes der forkant således med natur (1.p = retsiden): 4 p frem og tilbage over alle m, på næste p lukkes der af til 5 knaphuller således: Strik 18-18-22 (26-28) m ret, * slå om, 2 ret sm, 6-7-8 (9-10) m ret *, gentag fra *-* totalt 4 gange og slut af med slå om, 2 ret sm og 2 ret. Vend og strik tilbage over alle m. Strik 4 p frem og tilbage over alle m og luk derefter LØST af.

MONTERING:
Sy sømmene under ærmerne yderst i kanten så der ikke bliver en tyk søm og sy knapperne i.
--------------------------------------------------------

HUE:
Arb strikkes frem og tilbage på p. Hele arb strikkes i Retstrik, dvs der strikkes ret på hver p. Slå 31-33-35 (37-39) m op på p 4,5 med lys grå. Fortsæt således: * strik 12-14-14 (16-16) m med lys grå, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik 25-27-31 (33-35) m med lys grå, vend arb, stram tråden og strik tilbage. Strik over alle m med natur, vend arb og strik tilbage *, gentag fra *-* og luk af når arb måler 40-42-44 (46-48) cm på det bredeste.
Strik 80-84-88 (92-96) m op fra retsiden i nederkanten af huen med lys grå. Strik 1 p ret fra vrangen Samtidig med at der tages 6 m ind jævnt fordelt = 74-78-82 (86-90) m. Strik 4 p ret før der lukkes løst af fra retsiden.

Sy huen sammen midt bagpå, sy i yderste led af yderste m.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 19.12.2017
Nyt garforbrug: JAKKE: Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio 150-150-200-200 g f.nr 05, lys grå 100-150-150-200 g f.nr 01, natur

Anneke Perdon 23.03.2019 - 22:28:

Bij het mutsje is het praktisch om een draad mee te laten lopen aan de zijkant, waar de punt komt: die kun je later strak trekken bij het in elkaar zetten van het mutsje. Dit zag ik pas bij de instructies voor het in elkaar zetten. Zou handig zijn als het bij de start van het mutsje in de instructies staat.

Anneke Perdon 23.03.2019 - 22:26:

In het patroon wordt aangegeven dat de draad afgeknipt moet worden bij de start van de mouw. Welke draad? De hulpdraad of de draad naar de bol toe? Ik heb de draad naar de bol toe afgeknipt, dit was achteraf niet nodig, omdat je later op dezelfde plek verder gaat. Een hulpdraad afknippen is niet van toepassing wanneer je werkt met rondbreinaalden waar je de breinaaldpunten af kunt halen.

Stéphanie 13.11.2018 - 16:29:

Bonjour, Pensez-vous qu'il est possible de tricoter le bonnet avec les restes de laine après avoir tricoté la veste en taille 12/18 mois? Merci

DROPS Design 14.11.2018 kl. 07:55:

Bonjour Stéphanie, je suis désolée, nous n'avons pas la quantité nécessaire pour l'ensemble, juste pour chaque pièce séparément - Bon tricot!

Angelika 21.04.2018 - 17:27:

Leider bleibt mir die Anleitung für den Keil immer noch ein Rätsel ☹️

DROPS Design 23.04.2018 kl. 09:17:

Liebe Angelika, nach dem linken Vorderteil bleiben auf der Nadel die Maschen für den Ärmel (die unteren Maschen vom Vorderteil werden stillgelegt), dann stricken Sie den Ärmel und legen die Maschen vom Ärmel still. Dann stricken Sie die unteren Maschen der Jacke (= die stillgelegten Maschen vom Vorderteil) mit verkürzten Reihen und dann stricken Sie wieder die Maschen vom Ärmel mit den Maschen vom unteren Teil für den Rückenteil. Viel Spaß beim stricken!

Angelika 20.04.2018 - 06:56:

Hallo, ich habe die Beschreibung für den Keil mehrmals gelesen, aber nicht richtig verstanden. Ist es richtig, dass sowohl oben als auch unten ein Keil entsteht? Mit freundlichen Grüßen Angelika

DROPS Design 20.04.2018 kl. 08:57:

Liebe Angelika, der Keil wird nur unten gestrickt, dh auf die Maschen vom unteren Teil nach linkem Vorderteil stillgelegt wurden (= 32-34-40 (46-50) M). Die Maschen für die Ärmel werden erst am Ende von dem Keil zurückgestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Emine Tahir 11.03.2018 - 23:17:

Is there a diagram of the jacket? I am having trouble trying to work out the placement of the gusset after the first sleeve. Have read the gusset instructions several times to no avail.

DROPS Design 12.03.2018 kl. 10:41:

Dear Mrs Tahir, slip the 32-50 sts (see size) back on needle and work 2 rows starting from RS over all sts with off white, then starting from RS work the short rows: 2 rows with light grey over 10-16 sts, 2 rows with light grey over 20-32 sts, 2 rows over all sts with off white, 2 rows with light grey over 10-16 sts, 2 rows with light grey over 20-32 sts and then work 1 row with off white over all sts + sts from sleeve, turn and work return row over all sts (from top to bottom of jacket). Happy knitting!

Jen 09.12.2017 - 16:57:

Is it possible to knit this one with cotton yarn? Doctor advised avoiding wool because of eczema.

DROPS Design 10.12.2017 kl. 19:08:

Jen, yes of course. Just look for a cotton yarn in yarngroup B. Drops Belle, Drops Muskat or Drops Cotton fine would work nicely. Happy Knitting!

Emma 23.03.2017 - 16:27:

I love this pattern, but I would like it in a bigger size.

DROPS Design 23.03.2017 kl. 17:19:

Dear Emma, this kind of pattern is only available in baby size as here or in adult size (see here for example). See more jackets worked sideways here. Happy knitting!

Simone 27.10.2016 - 21:29:

Hallo, ich habe eine Frage zum Ärmelbeginn bzw. Vorbereitung: die letzte normale Reihe am li. Vorderteil wird mit Grau gestrickt...? Dann lege ich die 40 Maschen (grau) auf einen Hilfsfaden und schneide dann welchen Faden ab??? (Grau oder den weissen?) Die Maschen die ich jetzt aufnehme werden mit weiss aufgenommen oder mit grau? Dann soll man ja die Arbeit drehen und diese neu aufgenommenen Maschen abstricken (welche farbe?) Vielen Dank für die Farbentwirrung...

DROPS Design 28.10.2016 kl. 09:33:

Liebe Simone, die letzte Reihe am li Vorderteil wird mit Grau gestrickt, dann die 40 M (grau) auf den Hilfsfaden legen, Grau Faden abschneiden. Mit Weiss 36 M anschlagen, dann die letzten 26 Maschen (oben) mit Weiss stricken = 62 M. Die Rück-R mit weiss stricken, und dann die Ärmel (mit Grau) stricken.

Marianne Stallbohm 29.08.2016 - 13:48:

Er det korrekt læst at jeg i denne opskrift med forkortede pinde bare vender arb. og strikker tilbage uden at bruge den fremgangsmåde der er vist i videoteknikken: forkortede pinde i retstrik m/omslag? Når jeg strikker/vender på den lette måde får jeg nemlig ikke så store huller ved vendingen som på opskriftens billede, derfor er jeg i tvivl.

DROPS Design 30.08.2016 kl. 12:13:

Hej Marianne. Ja, det kan du sagtens. Det er op til dig at vaelge metode - nogle kan bedre lide den med omslag - men det vaelg hvad du selv synes ser paenest ud. God fornöjelse videre.

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-639