DROPS Extra / 0-633

Bella, the Book Bunny by DROPS Design

Heklet DROPS bokmerke med hare i "Alpaca".

DROPS design: Modell nr Z-507-påske
--------------------------------------------------------
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
50 gr f.nr 0100, natur
50 gr f.nr 3140, lys rosa
En rest f.nr 8903, sort.

Litt fyllvatt til hode, hender og føtter.

DROPS HEKLENÅL nr 2,5 - eller det nål-nr du må bruke for å få 28 fm x 38 rader på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

tema: dyr, påske,

Hver omg starter med 1 lm og avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg.
Hver rad snus med 1 lm.
--------------------------------------------------------

HAREBOKMERKE:
Først hekles hodet, deretter fortsettes det nedover kroppen. Så hekles bena, føttene, armene og ørene. Alt hekles med 1 tråd på nål 2,5.

HODET:
Hekle 4 lm med natur og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 8 fm om lm-ringen – LES HEKLETIPS!
2.OMG: 2 fm i hver fm = 16 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* = 24 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* = 32 fm.
Videre hekles det 8 omg med 1 fm i hver fm.
HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
13.OMG: * 3 fm, hopp over 1 fm *, gjenta fra *-* = 24 fm.
14.OMG: * 2 fm, hopp over 1 fm *, gjenta fra *-* = 16 fm.
15.OMG: * 1 fm, hopp over 1 fm *, gjenta fra *-* = 8 fm.
Putt litt vatt inn i hodet, videre hekles åpningen sammen i nederkant ved å hekle 4 fm gjennom dobbelt lag - ikke klipp tråden men fortsett med kroppen.

KROPP:
Videre hekles det frem og tilbake, 2 rader med natur og 2 rader med lys rosa annenhver gang. Først hekles 1 rad med 2 fm i hver fm = 8 fm. Videre hekles det 1 fm i hver fm, men på hver 2.rad økes det 1 fm i hver side ved å hekle 2 fm i ytterst fm til det er 16 fm på raden. Fortsett med 20 rader med 1 fm i hver m. Videre felles det 1 fm i hver side på hver 2.rad ved og hoppe over nest ytterste fm til det gjenstår 10 fm, klipp av den rosa tråden, men fortsett med den natur på bena.

BEN:
Hekle 1 fm med natur i hver av de 4 første fm, snu med 1 lm og hekle fm frem til tilbake over de 4 fm til benet måler ca 10 cm, klipp tråden.
Hekle et tilsvarende ben over de første 4 fm nederst på den andre siden av kroppen.

FOT:
Hekle 4 lm med sort og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 6 fm om lm-ringen
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
Fortsett å hekle rundt med 1 fm i hver fm til foten måler ca 3,5 cm, putt litt vatt inn i foten og hekle den sammen i enden, dvs legg foten dobbelt og hekle fm gjennom begge lag (= bak på hælen). Hekle 1 fot til på samme måte. Sy på en fot nederst på hvert ben slik at de stikker ut til hver sin side.

ARM:
Hekle 4 fm med natur øverst langs den ene siden av kroppen, videre hekles 4 fm på baksiden av disse = totalt 8 fm. Fortsett å hekle rundt med 1 fm i hver av de 8 fm til armen måler 5 cm, klipp tråden.

HÅND:
Bytt til lys rosa. Hekle 1 omg med 2 fm i hver m = 16 fm. Videre hekles 3 omg med 1 fm i hver fm, deretter hekles 1 omg hvor alle fm hekles sammen 2 og 2. Klipp tråden, putt litt vatt inn i hånden, tråkle tråden ytterst langs åpningen og snurp sammen.
Hekle 1 arm + hånd på samme måte på den andre siden av kroppen.

ØRE:
Hekle 5 lm med natur og sett dem i en ring med 1 kjm.
1.OMG: Hekle 6 fm om lm-ringen.
2.OMG: Hekle 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste, 1 fm i hver av de 2 neste fm og 2 fm i siste fm = 8 fm.
3.OMG: Hekle 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de 3 neste fm og 2 fm i siste fm = 10 fm.
Fortsett rundt med 1 fm i hver fm til øret måler ca 5 cm, nå hekles alle fm sammen 2 og 2 = 5 fm, klipp tråden, tråkle den gjennom de siste fm og snurp sammen.
Hekle 2 like ører og sy dem fast oppå hodet.

ANSIKT:
Sy på øyne, munn og følehorn med sort og snute med lys rosa. Sy noen lange sting med lys rosa nederst foran på ørene – se bildet.

SKJERF:
Hekle 4 lm med lys rosa, snu og hekle 1 fm i hver av de 3 siste lm. Snu med 1 lm og hekle 1 fm i hver fm oppover til skjerfet måler ca 20 cm, klipp tråden.
Knyt skjerfet rundt halsen på haren.

Press arb lett slik at kroppen og bena blir flate.