DROPS / 118 / 16

Memories of Youth by DROPS Design

Rillestrikket DROPS skjørt i ”Baby Merino” strikket fra side til side med forkortede pinner. Str S - XXXL

DROPS design: Modell nr BM-005
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS BABY MERINO fra Garnstudio
F.nr 01, hvit:
350-400-450-500-550-600 gr

DROPS RUNDP (60 cm) NR 3 - eller den p du må ha for å få 24 m x 48 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEKNAPP, NR 541: 5 stk.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: forkortede pinner, sidelengs, mønster/teknik: hullmønster, volang, type oppskrift: skjørt,

--------------------------------------------------------
MØNSTER:
Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.
--------------------------------------------------------

SKJØRT:
Det strikkes frem og tilbake på rundp fra side til side, for at skjørtet skal bli videre i nederkant må det strikkes forkortede pinner.

Hele arb strikkes i Riller, dvs det strikkes rett på hver p til ferdig mål.
Legg opp 25 m på rundp 3 med Baby Merino. Strikk 10 p frem og tilbake til knappebelegg (1.p = fra retten).
Deretter legges det opp 100-105-110-115-120-125 m på slutten av neste p fra retten = 125-130-135-140-145-150 m. Strikk 1 p rett fra vrangen over alle m.
Sett 1 merketråd, arb måles videre herifra.
Deretter strikkes neste p slik (fra midjen og nedover): 10 m, sett i 1.MERKE, strikk 15 m, sett i 2.MERKE, strikk 48-53-58-63-68-73 m, sett i 3.MERKE, strikk 42 m, sett i 4.MERKE, strikk M.1 over de resterende 10 m (NB! m-antallet i M.1 varierer).
La merke 1., 2., 3. og 4.merke følge med oppover etter hvert som det strikkes.

Les hele avsnittet før det strikkes videre!
Videre strikkes forkortede pinner slik (for hver gang det snus midt i arb må tråden strammes før det strikkes videre):
* Strikk 10-12-12-14-14-16 p frem og tilbake over alle m (1.p = vrangen), strikk deretter frem til 1.merke (det gjenstår 10 m), snu og strikk tilbake. Strikk frem til 2.merke (det gjenstår 25 m), snu og strikk tilbake. Videre strikkes det 1 fold slik: Strikk M.1, snu og strikk tilbake. Strikk M.1 + 3 m, snu og strikk tilbake. Strikk M.1 + 6 m, snu og strikk tilbake. Strikk M.1 + 9 m, snu og strikk tilbake. Fortsett slik med å strikke 3 m mer for hver gang det snus, til det er strikket frem til 3.merke, snu og strikk tilbake *. Gjenta fra *-* til arb måler ca 88-94-102-112-122-134 cm i strikkeretningen mellom 2.og 3.merke (når det ligger flatt på bordet) avpass slik at neste p er fra retten.
På neste p fra retten (fra midjen og nedover) felles det til 5 knapphull slik: 2 r, * 2 r sammen, 1 kast, 3 r *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, 2 r sammen, 1 kast og ut p som tidligere. Fortsett videre som før over alle m til arb måler ca 90-96-104-114-124-136 cm
i strikkeretningen mellom 2.og 3.merke (når det ligger flatt på bordet) - avpass etter en ferdig rapp M.1. Strikk 2 p over alle m, deretter felles det LØST av.

MONTERING:
Sy sammen skjørtet kant i kant opp til knappebelegget. Sy i knappene på knappebelegget.

= ta 1 m løst av p
= 1 kast mellom 2 m
= 2 rett sammen
= dobbelt kast mellom 2 m
= Fell av