DROPS / 90 / 12

DROPS 90-12 by DROPS Design

Vid DROPS tröja med ¾ ärmar i ”Silke-Tweed”, och med kanter i ”Cotton Viscose”

Tags: tröjor,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S - M - L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Silke-Tweed från Garnstudio
250-300-350-350-400 gr nr 10, granit
och använd: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
50-50-50-50-50 gr nr 19, mörkgrå
DROPS St nr 3,5.
DROPS Virknål nr 3,5 (till kanter).

52% silke, 48% lammull
Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad! 23 m x 30 v på st 3,5 och slätst = 10 x 10 cm

Avmaskningstips (gäller halsringningen):
Det avm innanför 1 slätst kantm.
Alla avm görs på rätsidan.
Maska av så här efter 1 kantm:
Lyft 1 m som om den skulle stickas rät,
1 rm, drag den lyfta m över.
Maska av så här före 1 kantm: 2 rm tills.

Kräftgång: Virka fm på rätsidan åt motsatt håll - dvs från vänster åt höger.

Framst: Lägg upp 52-62-72-82-94 m på st 3,5 med Silke-Tweed och sticka slätst - samtidigt läggs det upp nya m i varje sida till avrundade kanter på vartannat v (dvs i slutet på varje v): 3 m 7 ggr, 4 m 1 gång, 5 m 1 gång och 6 m 1 gång = 124-134-144-154-166 m (inkl 1 kantm i varje sida). Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 32-33-34-35-36 cm avm det 1 m i varje sida (markerar ärmhålet) = 122-132-142-152-164 m. När arb mäter 43-45-47-48-50 cm avm de mittersta 34-34-36-36-36 m till hals. Fortsätt avm 1 m i varje sida mot halsen på var 4:e v 4 ggr - se avm.tips ovan = 40-45-49-54-60 m kvar på varje axel. När arb mäter 50-52-54-56-58 cm avm det för sneddad axel genom att maska av m från sidan och inåt mot halsen. Maska av på vartannat v (dvs i början på varje v som startar vid axeln): 13-15-16-18-20 m 2 ggr och 14-15-17-18-20 m 1 gång. När alla m är avm mäter arb ca 52-54-56-58-60 cm.

Bakst: Lägg upp och sticka som framst. Maska av för ärmhål som på framst och sticka vidare till arb mäter 50-52-54-56-58 cm. Nu avm det för sneddad axel som på framst. Samtidigt när arb mäter 50-52-54-56-58 cm maskas de mittersta 38-38-40-40-40 m av till hals. Fortsätt avm 1 m i varje sida mot halsen på vartannat v 2 ggr - se avm.tips ovan. När alla m är avm mäter arb ca 52-54-56-58-60 cm.

Ärm: Lägg upp 50-52-54-56-58 m på st 3,5 med Silke-Tweed och sticka slätst. Samtidigt ökas det 1 m i varje sida till avrundad kant på vartannat v 4 ggr = 58-60-62-64-66 m. När arb mäter 4-6-8-8-4 cm från uppläggningskanten ökas det 1 m i varje sida med 3,5-3-2,5-2-2 cm mellanrum totalt 12-13-14-17-18 ggr = 82-86-90-98-102 m. Efter sista ökning maskas alla m av, ärmen mäter ca 43-42-41-40-38 cm - Obs: Större stl har kortare ärmar pga större bålvidd.

Montering: Virka 1 varv med fm längs varje axel på fram- och bakst (virka från avigan) med nål 3,5 och Silke-Tweed, sedan byts det till Cotton Viscose och virkas 1 varv med kräftgång - se förkl ovan. Sy axelsömmarna från rätsidan med efterstygn - se fig.1 - innanför de 2 virkade varven.

Halskant: Virka 1 v med fm runt halsen med nål 3,5 och Silke-Tweed. Byt till Cotton Viscose och virka 1 v med fm, sedan virkas det 1 v med kräftgång. Sy en dekorativ söm med stjälkstygn - se fig.2 - runt hela halsen med Cotton Viscose - sy utanför det första v med fm som virkades.

Ärm: Virka 1 varv med fm längs båda sidorna och nederst på ärmen (virka inte överst på ärmen) från avigan med nål 3,5 och Silke-Tweed. Byt till Cotton Viscose och virka 1 varv med kräftgång (det virkas fortfarande inte överst på ärmen).
Sy ärmsömmen från rätsidan innanför de 2 virkade varven med efterstygn - starta sömmen ca 3 cm från nederkanten (= sprund) - Obs: Ärmsömmen ska komma ovanpå ärmen så att den möter axelsömmen.
Sy sidsömmarna innanför 1 kantm (sömmen ska vara inåt mot avigan). Sy i ärmarna (sömmen ska vara inåt mot avigan), sedan sys det en dekorativ söm med stjälkstygn runt hela ärmhålet med Cotton Viscose.

Nederkant: Virka 1 v med fm nederst runt hela fram- och bakst från rätsidan med nål 3,5 och Silke-Tweed. Byt till Cotton Viscose och virka 1 v med kräftgång.

Diagram

Kommentér oppskrift DROPS 90-12