DROPS / 120 / 48

DROPS 120-48 by DROPS Design

Stickade DROPS grytlappar i ”Muskat Soft”.

Tags: cirkel, grytlapp, kök,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

DROPS design: Modell nr R-545+R-549
--------------------------------------------------------
GRYTLAPP 1:
Storlek: Ca 21 cm i diameter.
Garnåtgång: DROPS MUSKAT SOFT från Garnstudio
Till en grytlapp: 50 g nr 03, blålila.

DROPS ST NR 2,5 – eller det st.nr du måste ha för att få 23 m i rätst på 10 cm på bredden.

GRYTLAPP 2:
Storlek: Ca 22 cm i diameter.
Garnåtgång: DROPS MUSKAT SOFT från Garnstudio
Till en grytlapp: 50 g nr 06, blå.

DROPS ST NR 2,5 – eller det st.nr du måste ha för att få 23 m i rätst på 10 cm på bredden.
DROPS VIRKNÅL NR 3 – till kant.
--------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------

GRYTLAPP 1:
Lägg upp 25 m på st nr 2,5 med blålila. Behåll ca 30 cm av den ena uppläggningstråden och använd denna till att snörpa ihop grytlappen i mitten. Snörp ihop under tiden du arbetar så är det lättare att se hur långt det behöver stickas. Sticka 1 v räta från avigsidan. Sedan stickas det räta på varje v SAMTIDIGT som det stickas vändningar så här:
*1 v över de första 5 m, vänd och sticka tillbaka,
1 v över de första 10 m, vänd och sticka tillbaka, 1 v över de första 15 m, vänd och sticka tillbaka, 1 v över de första 20 m, vänd och sticka tillbaka, 1 v över alla m, vänd och sticka tillbaka*, upprepa *-*. Fortsätt så tills det har stickats ca 32 hela rapporter – arb skall bli runt. Sticka 1 v räta från rätsidan över alla m. Sedan stickas nästa v med infälld ögla så här: Sticka tills det återstår 2 m. Före de sista 2 m läggs det upp 15 nya m på st, sedan stickas de 2 sista m på st räta tills. På nästa v avm alla m med räta (även de nya m till öglan). Sy ihop avm-kanten mot uppläggningskanten kant i kant.
--------------------------------------------------------

GRYTLAPP 2:
Arb stickas fram och tillbaka på st.
Lägg upp 23 m på st nr 2,5 med blå.
Sticka räta fram och tillbaka – SAMTIDIGT stickas det förkortade v så här: Sticka 1 v över alla m, *vänd, sticka tills det återstår 1 m, vänd och sticka tillbaka, sticka tills det återstår 2 m, vänd och sticka tillbaka, sticka tills det återstår 3 m, vänd och sticka tillbaka, fortsätt så med att vända när det återstår 1 m mer för varje gång tills det endast stickas över 1 m, vänd och sticka tillbaka över denna m, sticka 2 v över alla m*, upprepa *-* totalt 6 ggr. OBS! Sista gången stickas det bara 1 v över alla m, sedan maskas det av. Sy ihop avm-kanten mot uppläggningskanten kant i kant.

VIRKAD KANT:
Virka runt grytlappen med virknål nr 3 med blå så här: 1 fm i första m, *3 lm, 1 fm i den första lm (= 1 picot), hoppa över 6 v rätst och fäst med 1 fm*, upprepa *-* runt hela grytlappen. Till slut virkas det 20 lm (= ögla), fäst öglan med 1 sm i grytlappen, precis vid sidan om där lm-bandet börjar, virka 1 sm i varje lm, klipp av tråden.

Diagram

Nicole 06.11.2012 - 11:23:

Bei der Häkelkante von Topflappen2 Hat sich ein kleiner Fehler eingeschlichen!! Nachdem Sternchen *3Lm, 1 ... in die erste LM 1was?????

DROPS Design 07.11.2012 kl. 07:38:

Liebe Nicole, Danke für den Hinweis, wir haben es korrigiert.

DROPS Design 09.03.2010 - 22:21:

Hi Judy Just click the link under the picture and you will get to the pattern that you can print for free.

Judy Noris 09.03.2010 - 22:10:

If anyone has this pattern would would you please forward it to me or tell me where i can get it. thanks, judy

Isalatoure 23.01.2010 - 17:47:

J,aimerais avoir des patron sous plat

Isalatoure 23.01.2010 - 17:47:

J,aimerais avoir des patron sous plat

Joke De Kreek 22.01.2010 - 20:14:

Mag ik van u het patroon ontvangen?

Anne 14.01.2010 - 20:05:

Tres joli modèle, original

Martina 15.12.2009 - 21:02:

So tolle Topflappen! Da möchte ich gleich mit der Arbeit loslegen...

Lizzie Trogen 10.12.2009 - 18:42:

Vilka härlig glada grytlappar! Skulle passa jättebra i mitt kök!

Petra 09.12.2009 - 16:23:

Leuke kleuren, je kunt ze ook als kleedjes zien volgens mij.

Kommentér oppskrift DROPS 120-48