DROPS / 120 / 37

Summer Sorbet Socks by DROPS Design

Gehaakte DROPS sokken van ”Alpaca” met strepen en kantpatroon. Maat 35 tot en met 43. DROPS design: Model nr. Z-456.

Trefwoorden: kantpatroon, sokken, strepen,

--------------------------------------------------------
Maat: 35/37 - 38/40 - 41/43 Soklengte: ongeveer 22 - 24 - 27 cm
Pijplengte: ongeveer 19 - 20 - 20 cm
Materiaal: DROPS ALPACA van Garnstudio,
100 gr voor alle maten kleur nr. 0100, eco naturel
50 gr voor alle maten kleur nr. 2915, oranje
50 gr voor alle maten kleur nr. 2922, framboos
50 gr voor alle maten kleur nr. 3140, lichtroze

Voor meer slijtvaste sokken kunt u DROPS Fabel of DROPS Delight gebruiken.

DROPS HAAKNLD 2 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 28 stk x 16 toeren en 28 v x 35 toeren = 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Opmerkingen (20)

100% alpaca
vanaf 3.19 € /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 3.19 € /50g
Bizzy Lizzy
Bestel
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 3.38 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 17.75€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

--------------------------------------------------------
STREPEN:
* 1 toer naturel, 2 toer oranje, 2 toer lichtroze, 2 toer framboos, 1 toer naturel *, herhaal van *-*.

PATROON:
Zie telpatroon M.1 en M.2. De telpatronen geven de goede kant van het werk weer.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 1 st als volgt:
Haak 1 v/stk maar wacht met laatste doorhaling (= 2 st op de haak), haak het volgende v/stk en haal bij de de laatste doorhaling de draad door alle st op de haak = 1 st geminderd.

TIP VOOR HET HAKEN:
Begin op de pijp iedere toer met 3 l, dit zijn extra st en ze vervangen niet de eerste st in het telpatroon. Vervang op de voet het eerste stk op de toer door 3 l en eindig iedere toer met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. Keer op de hiel iedere toer met 1 l.

MINDEREN VOOR DE HIEL:
TOER 1 (= goede kant): Haak 19-22-22 v, er 8-9-9 v over zijn op de toer, minder 1 v – ZIE TIP VOOR HET MINDEREN! Keer het werk.
TOER 2 (= verkeerde kant): Haak 12-14-14 v, er zijn 8-9-9 v over op de toer, minder 1 v = 13-15-15 over, keer het werk.
TOER 3 (= goede kant): Haak 12-14-14 v, er zijn 7-8-8 v over op de toer, minder 1 v, keer het werk.
Herhaal Toer 3 in totaal 12-14-14 keer, dus tot alle st aan iedere kant van de middelste 13-15-15 v geminderd zijn.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
SOKKEN:
Haak in de rondte.
Haak 80-85-90 l met haaknld 2 mm en naturel en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
Toer 1: Haak 3 l, dan 1 stk in iedere van de volgende 3 l, sla 1 l over, * 1 stk in iedere van de volgende 4 l, sla 1 l over *, herhaal van *-*, eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 64-68-72 stk.
Ga nu verder in M.1 – ZIE TIP VOOR HET HAKEN – haak TEGELIJKERTIJD STREPEN – zie boven. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Haak 2 vertikale herhalingen van M.1 (het werk meet ongeveer 12 cm), de laatste toer is oranje. Ga nu verder voor de hiel met naturel en v heen en weer over de eerste 27-31-31 st op de toer. Ga verder tot de hiel ongeveer 5-5.5-6 cm meet. Plaats een markeerdraad –MEET NU HET WERK VANAF HIER!
Minder nu voor de hiel – zie MINDEREN VOOR DE HIEL.
Ga na de hielminderingen verder in STREPEN als volgt (met oranje): 1 stk in iedere van de 13-15-15 v op de hiel, 14-15-16 stk langs de kant van de hiel, 1 stk in iedere van de 37-37-41 stk op de bovenkant van de voet en 14-15-16 stk langs de andere kant van de hiel = 78-82-88 stk op de toer. Plaats een markeerdraad aan iedere kant van de middelste 35-35-39 stk op de bovenkant voet. Ga verder in de rondte in strepen met stk op de onderkant voet en M.1 op de 33-37-37 stk op de bovenkant voet (begin op toer 2 in M.1). Minder TEGELIJKERTIJD 1 stk aan iedere kant van de 33-33-37 st op de bovenkant voet – ZIE TIP VOOR HET MINDEREN en herhaal dit minderen iedere toer in totaal 12-12-13 keer = 54-58-62 stk. Ga verder tot een totale hoogte van 19-21-23 cm vanaf de markeerdraad op de hiel (= ongeveer 3.5-3.5-4 cm nog te haken). Plaats een markeerdraad aan iedere kant met 27-29-31 stk voor de bovenkant voet en de onderkant voet. Haak het werk nu af in naturel als volgt: 1 toer met 1 v in ieder stk, dan 1 v in iedere v, minder TEGELIJKERTIJD 1 v aan iedere kant van beide markeerders – ZIE TIP VOOR HET MINDEREN en herhaal dit minderen iedere toer in totaal 10-11-12 keer = 14 v over. Haak in de volgende toer 2 v samen over de hele toer. Knip de draad af, haal deze door de overgebleven 7 v, trek de draad aan en zet vast.

KANTEN RAND:
Haak een kantpatroon rond de bovenkant van de pijp met naturel en haaknld 2 mm als volgt, begin middenachter: 68-68-85 v rond de bovenkant van de sokken, haak in de volgende toer M.2 (begin op toer 1 in het telpatroon) = 4-4-5 herhalingen in de rondte. Knip na M.2 de draad af en zet vast.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Nieuwe informatie voor het haken. Nieuwe hielmindering
Gewijzigd online: 16.02.2010

Telpatroon

= 1 stk (stokje)
= 1 l (losse)
= 1 stk-groep = 3 stk in dezelfde st
= 1 v (vaste)
= Haak 1 stk maar wacht met de laatste doorhaling (= 2 st op de haak), haak 1 stk in dezelfde st, maar wacht met de laatste doorhaling (= 3 st op de haak), haak 1 stk in dezelfde st en haal bij de laatste doorhaling de draad door alle st op de haak

Opmerkingen (20)

Plaats uw opmerking!

Judith Rotter 30.03.2016 - 20:58:

Nach einigen wirklich tollen Häkelarbeiten, die alle wirklich erfolgreich waren, wollte ich mich nun mal an Socken versuchen, dein Muster gefiel mir auf Anhieb, doch irgendwie ist mir leider die "Drehung" bei der Fersenabnahme nicht klar. Ich gehe mal davon aus, dass "drehen" nicht gleich "wenden" ist, also wohin bzw. wierum drehe ich? Bitte um Hilfe! Danke im Voraus.

DROPS Design 01.04.2016 kl. 08:48:

Liebe Judith, doch, es bedeutet "wenden", wir haben diese Stelle in dieser älteren Anleitung jetzt besser formuliert.

Laura 18.02.2014 - 17:19:

Onpa kiva! Virkattujen sukkien ohjeita näkee niin harvoin!

DROPS Design 27.10.2010 - 18:54:

The pattern is translated both into UK and US English, and you can just click the link under the picture to get to the pattern.

Mimi 27.10.2010 - 18:45:

I need English translations!!

DROPS DE 28.08.2010 - 18:55:

Liebe Felicitas, vielen Dank für den Hinweis! Es hat in der deutschen Anleitung tatsächlich der Teil über die Fersenabnahme gefehlt. Ich habe es nun ergänzt.

Felicitas 27.08.2010 - 16:45:

Leider konnte ich keine näheren Angaben zur Fersenlänge finden. Darum mache ich es so, wie es in den Anleitungen Z-457 und Z-458 beschrieben steht: "Weiter über die ersten 26-28-30 Stb fM hin und zurück häkeln bis die Ferse ca. 5-5½-6 cm misst. Hier einen Markierungsfaden einziehen. Von hier wird die Arbeit weitergemessen. Weiter für die Ferse abnehmen – siehe FERSENABNEHMEN." Sehe ich das richtig so?

Tina 08.03.2010 - 21:15:

Igen et par skønne, hæklede strømper. God idé!!

Letouze 22.02.2010 - 10:17:

J'adore ces chaussettes et surtout celle avec l'orteil bravo et merci pour ces bonnes idées

Dlina Rdz 17.02.2010 - 17:51:

Preciosas...instrucciones en español por favor...

Hanne Muurmand 19.01.2010 - 12:12:

Dejligt med opskrift på hæklede sokker, som tilmed er rigtig flotte

Laat een opmerking achter voor DROPS 120-37