DROPS / 118 / 22

Bailey by DROPS Design

Neulottu DROPS tunika ”Safran”-langasta, ”Cotton Viscose” -langasta virkatulla kaarrokkeella. Koot XS-XXXL.

DROPS design: Malli nro E-145
------------------------------------------------------------
Koko: XS - S - M/L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS SAFRAN:
250-300-300-350-350-400 g nro 18, luonnonvalkoinen
Sekä: Garnstudion DROPS COTTON VISCOSE:
joka kokoon 50 g nro 17, vaalea beige

DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 23 s x 30 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.
VIRKKUUTIHEYS: 23 p koukulla nro 3,5 = 10 cm leveyssuunnassa.

DROPS HELMIÄISNAPPI REIÄLLINEN (521): 4 kpl.

Katso ruutupiirros M.1. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. 1. krs = oikea puoli.

KAVENNUSVINKKI (kädentiet):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella. Kavenna 3 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella seuraavasti: Kerroksen alussa 3 ainaoikeinneulotun silmukan jälkeen: Ylivetokavennus = nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
Kerroksen lopussa ennen 3 ainaoikeinneulottua silmukkaa: 2 s oikein yhteen.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona. Luo pyöröpuikolle nro 3,5 Safran-langalla 122-130-138-154-170-186 s. Neulo 4 krs AINAOIKEAA (ks. selitys yllä). Neulo sitten 2 krs sileää neuletta. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti, lukuun ottamatta 1 reunasilmukkaa kummassakin reunassa. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 8 cm, kavenna kummassakin reunassa 1 s. Toista tällaiset kavennukset 2½ cm välein yht. 16 kertaa = 90-98-106-122-138-154 s. Niillä silmukoilla joilla ei voida neuloa mallineuletta kavennusten aikana, neulotaan sileää neuletta. Kun työn pituus on 49-50-51-52-53-54 cm, neulo kummankin reunan uloimmilla 8 s:lla 4 krs ainaoikeaa (muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin). Päätä seuraavalla krs:lla kummastakin reunasta 5 s. Kavenna sitten kummankin reunan 3 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella kädenteitä varten jokaisella oikean puolen krs:lla: 0-3-5-12-19-26 x 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI) = 80-82-86-88-90-92 s. Kun työn pituus on 65-67-69-71-73-75 cm, neulo keskimmäisillä 44-46-48-50-52-54 s:lla 4 krs ainaoikeaa (muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin). Päätä seuraavalla krs:lla keskimmäiset 40-42-44-46-48-50 s pääntietä varten = 20-20-21-21-21-21 s jäljellä kummallakin olalla. Jatka mallineuletta kuten aiemmin, lukuun ottamatta 2 ainaoikeinneulottua s pääntien reunassa ja 3 ainaoikeinneulottua s sivussa. Päätä loput s:t kerralla kun työn pituus on 68-70-72-74-76-78 cm. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

ETUKAPPALE:
Luo ja neulo kuten takana kunnes työn pituus on 37-38-39-40-41-42 cm. Neulo sitten keskimmäisillä 44-46-48-50-52-54 s:lla 4 krs ainaoikeaa (muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin). Päätä seuraavalla krs:lla keskimmäiset 40-42-44-46-48-50 s ja neulo molemmat puolet erikseen.

OIKEA ETUKAPPALE:
Jatka mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti, lukuun ottamatta 2 ainaoikeinneulottua s keskellä edessä. Niillä silmukoilla joilla ei voida neuloa mallineuletta, neulotaan sileää neuletta. Kun työn pituus on 49-50-51-52-53-54 cm ja olet viimeksi neulonut oikean puolen krs:n, neulo sivun uloimmilla 8 s:lla 4 krs ainaoikeaa (muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin). Päätä seuraavalla krs:lla sivusta 5 s. Tee sitten kädentienkavennukset kuten takana = 20-20-21-21-21-21 s jäljellä työssä. Päätä loput s:t kerralla kun työn pituus on 68-70-72-74-76-78 cm.

VASEN ETUKAPPALE:
Neulo oikean etukappaleen peilikuvaksi.

VIRKATTU KAARROKE:
Virkkaa koukulla nro 3,5 ja Cotton Viscose -langalla näin: Virkkaa 1 ks työn oikealta puolelta keskiedun jokaiseen 40-42-44-46-48-50 päätettyyn silmukkaan = 40-42-44-46-48-50 ks. Jatka virkkaamalla seuraavasti:
OIKEA PUOLI:
1. KRS (= nurja puoli): Virkkaa 4 kjs (1 p + 1 kjs), jätä 1 ks väliin, *1 p seuraavaan ks:aan, 1 kjs, jätä 1 ks väliin*, toista *-* seuraavien 12-12-14-14-16-16 ks:n kohdalla, virkkaa 1 p jokaiseen 6-7-6-7-6-7 seuraavaan ks:aan, käännä työ.
2. KRS: Virkkaa 1 p jokaiseen 6-7-6-7-6-7 ensimmäiseen p:seen, *1 kjs, jätä edellisen krs:n kjs väliin, 1 p seuraavaan p:seen*, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 ps edellisen krs:n 3. kjs:aan.
Toista krs:ia 1.-2 kunnes kaarrokkeen pituus on 18-19-20-21-22-23 cm. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Virkkaa vasen puoli oikean puolen peilikuvaksi, jotta keskelle eteen tulee 6-7-6-7-6-7 p.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Kiinnitä kaarroke topin sivuihin, keskiedun 4 ainaoikeinneulotun kerroksen alapuolelle (ompele pienin, siistein pistoin). Kaarrokkeen tulee loppua 12 cm päässä olkasaumasta.

VIRKATTU REUNUS:
Aloita kaarrokkeen halkion alareunasta ja virkkaa reunus kaarrokkeen oikeaan reunaan, pääntien reunaan ja kaarrokkeen vasempaan reunaan koukulla nro 3,5 ja Cotton Viscose -langalla näin: 1 ks, *3 kjs, 1 p ks:aan, jätä n. 1 cm väliin, 1 ks*, toista *-*, virkkaa lopuksi 3 kjs, 1 p ks:aan, jätä n. 1 cm väliin ja virkkaa 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan.

Virkkaa samanlainen reunus Cotton Viscose -langalla kädenteiden reunoihin ja tunikan alareunaan. Kiinnitä napit tasavälein kaarrokkeen vasempaan reunaan. Napit napitetaan virkattuun reunukseen.

LISÄÄ VIIMEISTELYÄ:
Ompele sivusaumat yhden reunasilmukan päästä.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 118-22 alkuperäisohjeeseen.