DROPS / 119 / 29

Remember Me by DROPS Design

DROPS bolero i ”Safran” strikket på tværs med flæser nederst på ærmerne. Str: S til XXXL

DROPS design: Model nr E-143
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
250-300-300-350-400-450 gr f.nr 04, grøn

DROPS RUNDP nr 3 - eller det p.nr du skal bruge for at få 26 m x 32 p af M.2 på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 49.75kr. Læs mere.

MØNSTER: Se diag M.1 og M.2 –
diag viser mønsteret set fra retsiden!
--------------------------------------------------------
HØJRE SIDE:
Arb strikkes fra nederst på ærmet til midt bagpå / midt foran. For at få plads til alle m strikkes der frem og tilbage på rundp.

1.FLÆSE:
Slå 195-207-219-231-243-255 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 3 med Safran. Strik således (1.p = retsiden): 1 kantm i RETSTRIK – se forkl over, 1 vr, M.1 16-17-18-19-20-21 gange og 1 kantm i retstrik. Når M.1 er strikket færdig er der 67-71-75-79-83-87 m på p, fortsæt med 1 kantm i retstrik, 1 vr, M.2 over M.1 og 1 kantm i retstrik til arb måler totalt 6 cm - slut af med 1 p fra vrangen, læg arb til side.
2.FLÆSE:
Slå op og strik som 1.flæse til M.1 er færdig, strik 1 p tilbage fra vrangen med r over r og vr over vr. Strik de 2 flæser sammen således fra retsiden:
ÆRME:
Læg 2.flæse udenpå 1.flæse og strik 1 m fra hver flæse ret eller vrang sammen hvor det passer ind i M.2 = 67-71-75-79-83-87 m. Fortsæt med M.2 som før. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN – det er vigtig at denne stemmer i højden for at tøjet skal få rigtige mål.
Når arb måler totalt 12 cm tages der 1 m ud i hver side ved at strikke 2 m i m indenfor 1 kantm, gentag udtagningen på hver 4.p totalt 21-18-17-14-13-10 gange og derefter på hver 2.p 0-4-5-9-10-14 gange (de nye m strikkes løbende ind i M.2) = 109-115-119-125-129-135 m. Arb måler nu ca 37-36-35-34-33-32 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde).

RYG&FORSTK:
Videre slåes der nye m op til ryg- og forstykke i slutningen af hver p i hver side således: 4-4-4-5-5-5 m 7 gange i hver side, derefter 6-9-13-9-13-16 m 1 gang i hver side (de nye m strikkes løbende ind i M.2, men yderste m i hver side strikkes i retstrik = kantm) = 177-189-201-213-225-237 m. Fortsæt således (fra retsiden): 6 m retstrik, 1 r, 2 vr, M.2 til der er 8 m tilbage, 1 vr, 1 r og 6 m retstrik. Når arb måler totalt 52-53-54-55-56-57 cm strikkes næste p således (fra retsiden): 48-52-57-61-66-71 m mønster som før (= forstk), luk 41-43-44-46-47-48 m af, strik 88-94-100-106-112-118 m mønster som før (= rygstk). For- og rygstk strikkes nu færdig for sig.

RYGSTK:
= 88-94-100-106-112-118 m. Fortsæt i retstrik og mønster som før – SAMTIDIG lukkes der 2 m af på næste p fra halsen = 86-92-98-104-110-116 m. Strik videre til arb måler totalt 57½-58½-59½-60½-62½-63½ cm (5½-5½- 5½- 5½-6½-6½ cm fra delingen fra forstk), nu strikkes der 2 p ret over alle m, sæt derefter m på 1 tråd.

FORSTK:
= 48-52-57-61-66-71 m. Fortsæt med mønster og retstrik som før – SAMTIDIG lukkes der af i beg af hver p fra skulderen: 14 m 1-1-1-2-2-2 gange, 10 m 1-1-2-1-1-1 gange, 6 m 1-1-1-1-1-2 gange, 4 m 1-2-1-1-2-2 gange, 2 m 2-3-2-2-3-3 gange og 1 m 4-2-3-3-2-1 gange = 6 m retstrik tilbage på p. Fortsæt i retstrik over disse m til bindebånd i ca 25 cm, luk af.

VENSTRE SIDE:
Slå op og strik som højre side til arb måler 52-53-54-55-56-57 cm. Nu strikkes næste p således fra retsiden: Strik 88-94-100-106-112-118 m mønster som før (= rygstk), luk 41-43-44-46-47-48 m af og strik 48-52-57-61-66-71 m mønster som før (= forstk). Videre strikkes for- og rygstk færdig for sig som på højre side.

MONTERING:
Sy de 2 dele sammen midt bagpå med maskesting. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm.
Strik ca 190 til 250 m op (der skal være ca 24 m på 10 cm) langs hele halsudskæringen på rundp 3 med Safran således: Start nederst på højre side (lige over de 6 m retstrik i bindebåndet), fortsæt langs med halsudskæringen i nakken og slut af ned langs venstre side lige over bindebåndet. Strik 3 p ret frem og tilbage, luk af. Sy kanten fast nederst i hver side mod bindebåndet.

= 2 r sm.
= tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over.
= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, løft den løse m over.
= strikkeretning

Ria Abee 31.07.2016 - 08:30:

Maat xxl: 243 st. is 1 steek te weinig voor telpatroon. Moet daarna 20 schulpen hebben, zijn er 22 en het stekenaantal klopt ook niet. Volgens patroon 83, het zijn er maar 68. WAT DOE IK FOUT???

DROPS Design 05.08.2016 kl. 10:37:

Het klopt precies: Ga verder als volgt (eerste nld = goede kant): 1 kant st in RIBBELST – zie boven, 1 st av, M.1 16-17-18-19-20-21 keer over de nld en 1 kant st in ribbelst. == > dus u hebt aan elke kant een kantsteek en aan het begin 1 st av, dus 240 st over, dat is 20 keer 12 st. Aan het eind van het telpatroon is elk groepje van 12 st nog maar 4 st, dus dan heb u 3 st (2 kanst + 1 av) = 20 x 4 = 83 st. Veel breiplezier.

Lelletta 12.05.2015 - 21:01:

Grazie mille!!

Lelletta 12.05.2015 - 19:07:

Buonasera! Avrei bisogno di un chiarimento:ho avviato le nuove maglie per il corpo(taglia S) x 7 volte ed ora devo aumentare le altre 6+6 all'interno di M2. Vanno inserite sempre ai lati o lungo tutto il ferro?Vi ringrazio per la cortese e sempre rapida risposta! saluti!!!!!!!!!!

DROPS Design 12.05.2015 kl. 20:08:

Buonasera Lelletta. Le 6 m vanno aumentate ai lati. Mano mano che aumenta, lavora le nuove m come indicato nel diagramma M.2. Buona lavoro!

Nina 15.09.2013 - 22:34:

Jeg forstår ikke hvor i oppskriften arm og volang nr. 2 lages? Er i ferd med å avslutte på bolen, str. L, ved å strikke til arbeidet måler 54 cm.

DROPS Design 17.09.2013 kl. 17:28:

Hej Nina. Du strikker först höyre side. Du starter med 2 volanger og strikker ermet til midt bak (BAKSTK) og midt foran (FORSTK). Derefter starter du forfra og strikker VENSTRE SIDE paa samme maade (men spejlvendt - se opskrift). Du slutter af med at montere de to dele midt bak.

Nicole 02.07.2013 - 22:31:

Ich verstehe nicht ganz, weshalb ich die Maschen vom Rückenteil zum Schluss auf einen Hilfsfaden legen soll, da ich doch beide Teile im Rücken zusammen"nähe". Und: wie näht man mit Maschenstich etwas zusammen? Ich kenne das nur als Zierstich, und das Video von Drops erklärt nur dieses.

DROPS Design 03.07.2013 kl. 09:34:

Liebe Nidole, Sie haben Recht, es wurde das falsche Video verlinkt, wir werden dies gleich beheben. Das richtige Video heisst "Unsichtbare Naht". Dort sehen Sie auch, warum das Teil nicht abgekettet wird, sondern die Maschen nur stillgelegt werden.

Nicole 30.06.2013 - 16:39:

Zu der Abnahme gegen den Hals beim Rückenteil: Man soll 2 M abnehmen. Welche Technik verwendet man? Macht man die Abnahme am Ende oder Anfang der Runde?

DROPS Design 01.07.2013 kl. 09:11:

Liebe Nicole, es muss am Anfang der Reihe abgekettet werden.

Nicole 12.03.2013 - 21:43:

Bei mir kommt die Maschenprobe nicht hin. Ich habe 23x28 M bei 10x10 cm. Sollte ich auf Nadelgr. 4 wechseln?

DROPS Design 13.03.2013 kl. 08:34:

Liebe Nicole, wenn Sie mit Nadel 3 weniger Maschen haben als angegeben, müssen Sie eine kleinere Nadelstärke wählen, so lange bis die Maschenprobe passt.

Marion 11.03.2013 - 15:23:

Ich weiß nicht warum aber bei Größe XXXL bekomme ich nach dem Volant immer 89 Maschen raus anstelle von 87 aber es sieht klasse aus.So hab ich eine Masche mehr bei den Krausrippen und Bändern

Anja 07.03.2013 - 20:08:

Ein wunderschöner Bolero, wie immer einfach zu stricken, vielen Dank dafür!

B F . 17.12.2012 - 12:02:

How to knit the edge asteen ?

Kommentere opskrift DROPS 119-29