DROPS / 80 / 14

DROPS 80-14 by DROPS Design

DROPS bluse i "Karisma" og "Vivaldi". Hue og halstørklæde i "Ull-Flame".

100-100-100-100-100 gr f.nr 44, lys grå
100-100-100-150-150 gr f.nr 21, mellemgrå
100-100-150-150-150 gr f.nr 16, mørk grå
200-200-200-250-250 gr f.nr 53, koksgrå
og brug: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
150-150-200-200-200 gr f.nr 01, sort

DROPS Pinde nr 5 og 6.
DROPS Lille Rundp nr 5 (til hals).

15 m x 19 p med 1 tråd Karisma + 1 tråd Vivaldi på p 6 og glatstrik = 10 x 10 cm.

Rib: * 3 r, 5 vr *, gentag fra *-*.

Stribemønster: Der strikkes stribemønst i glatstrik med vrangen ud med disse farve-kombinationer (K= Karisma):
Farve A: 1 tråd koksgrå K + 1 tråd Vivaldi
Farve B: 1 tråd mørk grå K + 1 tråd Vivaldi
Farve C: 1 tråd mellemgrå K + 1 tråd Vivaldi
Farve D: 1 tråd lys grå K + 1 tråd Vivaldi

Stribemønster-ryg-& forstk:
Farve A: 2 cm, Farve B: 6 cm, Farve A: 6 cm, Farve B: 6 cm, Farve C: 6 cm, Farve D: 8,5 cm, Farve C: 6 cm, Farve B: 6 cm og Farve A: til færdig mål.

Stribemønster-ærme:
Farve A: 2 cm, Farve B: 6 cm, Farve C: 6 cm, Farve D: 8,5 cm, Farve C: 6 cm, Farve B: 6 cm og Farve A: til færdig mål.

Forstk: Slå 66-74-74-90-90 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 5 med 1 tråd koksgrå Karisma + 1 tråd Vivaldi. Strik Rib med 1 kantm i hver side i 6 cm. Skift til p 6 og strik Stribemønster-ryg-&forstk- se forkl over. Samtidig på 1.p efter ribben tages der ind i Str S: 2 m, Str M: 4 m og Str XL: 5 m og der tages ud i Str L + XXL: 2 m = 64-70-76-85-92 m. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 12 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 10.-10.-10.-15.-15. Cm totalt 3-3-3-2-2 gange = 70-76-82-89-96 m. Når arb måler 38-39-40-41-42 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1-1-1-2-2 gange, 2 m 0-1-2-2-3 gange og 1 m 2-2-3-3-4 gange = 60-62-62-63-64 m. Når arb måler 50-52-54-56-58 cm lukkes de midterste 12-14-14-15-16 m af til hals. Luk derefter af på hver side af halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 3 gange = 19 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 58-60-62-64-66 cm.

Rygstk: Slå op og strik som forstk. Luk af til ærmegab som på forstk og strik videre til arb måler 56-58-60-62-64 cm. Nu lukkes de midterste 20-22-22-23-24 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = 19 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 58-60-62-64-66 cm.

Ærme: Slå 42-42-42-50-50 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 5 med 1 tråd koksgrå Karisma + 1 tråd Vivaldi. Strik Rib med 1 kantm i hver side i 6 cm. Skift til p 6 og strik Stribemønst-ærme - se forkl over. Når arb måler 10 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 6.-4,5.-3,5.-4.-3,5. cm totalt 7-9-10-9-10 gange = 56-60-62-68-70 m. Når ærmet måler 49-48-47-46-44 cm lukkes der af til ærme-kuppel i hver side på hver 2.p: 4 m 1 gang, 3 m 1 gang, 2 m 2 gange og 1 m 1-1-2-2-5 gange, videre lukkes der 2 m i hver side til arb måler 55-55-56-56-56 cm, derefter lukkes 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 56-56-57-57-57 cm.

Montering: Sy skuldersømmene - blusen monteres med vrangen ud.

Hals: Saml ca 64 til 80 m op (delbart med 8) rundt i halsen på lille rundp 5 med 1 tråd koksgrå Karisma + 1 tråd Vivaldi. Strik 1 omg vrang og 1 omg ret, derefter strikkes der Rib – sørg for at der kommer 3 r midt foran. Når halsen måler 12 cm lukkes der løst af i Rib.
Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm.

HUE OG HALSTØRKLÆDE:

Hue str: S/M - M/L
Halstørklædets mål: ca 23 x 170 cm
Materialer: DROPS Ull-Flamé fra Garnstudio
Hue: 100-100 gr f.nr 20, sortmeleret
Halstørklæde: 250 gr f.nr 20, sortmeleret

DROPS Pinde og ærmep nr 8 til hue.
DROPS Pinde nr 10 til halstørklæde.

Strikkefasthed: P.nr er vejledende!

Hue: 11 m x 15 p på p 8 og glatstrik = 10 x 10 cm. Halstørklæde: 9 m på p 10 = 10 cm i bredden.

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Retstrik (på rundp): 1.omg: Ret, 2.omg: Vrang.

Hue:

Øreklap: Slå 3 m op på p 8 med Ull-Flamé. Strik retstrik frem og tilbage - samtidig efter 2 p retstrik tages der 1 m ud i hver side indenfor 1 kantm - der tages ud ved at slå om, strik omslaget drejet ret på næste p for at undgå hul. Gentag udtagningen på hver 3.p 5 gange = 15 m. Når arb måler 8-9 cm sættes m på 1 tråd. Strik 1 Øreklap til - husk at afslutte med samme p således at begge øreklapper bliver ens.

Hue: Strik den ene Øreklap ind på p 8, slå 10-12 nye m op på p (= bagpå) og strik den anden Øreklap ind på samme p = 40-42 m. Strik retstrik frem og tilbage samtidig med at der tages 1 m ud i hver side på hver 2.p: 2 gange = 44-46 m. Videre slåes der 11-14 nye m løst op (= foran) = 55-60 m på p. Skift til ærmep 8, klip tråden og start midt bagpå - herfra måles arb videre. Fortsæt med retstrik rundt på ærmep. Når arb måler 4 cm strikkes der glatstrik til færdig mål. Husk på strikkefastheden! Samtidig når arb måler 10-13 cm sættes der 5-6 mærketråde i arb med 11-10 m mellem hver. Videre lukkes der af på højre side af alle mærketråde ved at strikke 2 r sm på hver 2. omg til der er 5-6 m tilbage. Strik 2 omg til, klip tråden og træk den gennem de resterende m, sy godt fast. Huen måler ca 24-25 cm midt foran. Der fæstes 1 fletning nederst på hver Øreklap.
1 fletning = klip 9 tråde Ull-Flamé á 70 cm. Buk trådene dobbelt og træk løkken ind midt i den første retstriks rille nederst på den ene Øreklap, træk enderne gennem løkken. Fordel trådene i 3 bundter á 6 og flet dem passende løst sammen, bind en knude nederst.

Halstørklæde: Slå 20 m løst op på p 10 med Ull-Flamé og strik retstrik frem og tilbage. Luk løst af når halstørklædet måler ca 170 cm.

Fletningefrynser: Sy 5 frynser jævnt fordelt i hver ende af halstørklædet. 1 frynse: Klip 3 tråde Ull-Flamé á 40 cm. Buk dem dobbelt og træk løkken ind over den første retrille i den ene ende af halstørklædet, træk enden gennem løkken. Fordel trådene i 3 bundter á 2 og flet dem løst sammen, bind en knude nederst.

Diagram

E. Giroud 19.10.2013 - 22:22:

Bonjour, Je ne trouve pas la laine "Ull-Flamé" nécessaire pour le bonnet sur votre site. Pouvez-vous m'indiquer une solution de remplacement, avec la quantité nécessaire pour le bonnet uniquement (laine qui ne pique pas svp). Merci d'avance

DROPS Design 21.10.2013 kl. 11:10:

Bonjour Mme Giroud, DROPS Ull-Flamé n'est effectivement plus disponible, elle appartenait au groupe E de nos fils à tricoter. Vous pouvez la remplacer par une autre laine du groupe E, ou 4 fils du groupe A. La sensibilité de chacun étant différente, demandez conseil à votre magasin DROPS. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 80-14