DROPS / 118 / 15

Borderline Vertigo by DROPS Design

Stickad DROPS kjol med volangkant i ”Bomull-Lin”. strl S - XXXL.

Tags: kjolar, volang,

DROPS design: Modell nr L-096
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS BOMULL-LIN från Garnstudio
Nr 03, naturmelerad:
350-400-400-450-500-550 gr

DROPS RUNDST NR 4,5 (80 + 60 cm) – eller det st.nr du måste använda för att få 19 m x 25 v i slätst på 10 x 10 cm.
Resårband: ca 65-110 cm.
--------------------------------------------------------

DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 18.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 126kr. Läs mer.
RÄTST (runt på rundst):
*1 räta v och 1 avigt v*, upprepa *-*.
MÄT-TIPS:
Pga tyngden i garnet måste alla längdmått mätas när arb hålls upp, annars kommer kjolen bli för lång när den används.
VOLANGKANT:
Det minskas till volangkant enligt diagr M.1.
1 rapport av M.1 = 7 m innan minskn och 4 m efter sista v med minskn. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
--------------------------------------------------------

KJOL:
Arb stickas runt på rundst nerifrån och upp. Lägg löst upp 301-329-371-413-448-490 m på rundst 4,5 med Bomull-Lin. Sticka 4 v rätst - se förkl ovan, sedan stickas det slätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 16 cm i alla strl - LÄS MÄT-TIPS - stickas M.1 över alla m. Efter M.1 är det 172-188-212-236-256-280 m på st. Sticka 4 v rätst, sedan fortsätts det med slätst igen. När arb mäter 45-46-47-48-49-50 cm minskas 14-14-18-20-20-24 m jämnt fördelat på v = 158-174-194-216-236-243 m. Sticka 1 v slätst, sedan minskas 28-28-36-40-40-48 m jämnt fördelat på nästa v = 130-146-158-176-196-208 m. När arb mäter 50-52-54-56-58-60 cm stickas det 1 avigt v (= vikkant), sedan stickas det slätst i 2 cm till linning innan det maskas av löst.

MONTERING:
Vik linningen mot insidan och sy fast fint. Lämna en liten öppning till att dra resårbandet genom.

Emelie 23.05.2018 - 20:46:

Hej. Det nämns rundsticka 60 och 80 cm. Jag antar att man börjar med 80 men när ska man byta till den mindre?

DROPS Design 25.05.2018 kl. 12:23:

Hej, du byter till en kortare rundsticka när den längre blir för lång, dvs. när maskorna inte längre når runt kabeln och det inte längre går att sticka maskorna smidigt.

Barbara Lowell 11.04.2017 - 15:23:

I cannot make heads or tails out of the english version instructions. It says you go from the ruffle up toward the waist but then in talks about stockinette and there is no st st in the pattern other than the waistband, but it starts out with 301 sts which surely is not waistband yet refers to st st i really want to make this pattern but seems to me it is totally off; all comments are in a foreign language and i don't understand any of them???

DROPS Design 12.04.2017 kl. 12:47:

Dear Mrs Lowell, the ruffle will be made when piece measures 16 cm, ie when you will work M.1 = 172 sts remain in 1st size. You will then dec evenly when piece measures 45 cm, and again on next round. Happy knitting!

Iviva 07.07.2015 - 13:45:

Merci pour la clarté de vos explications ! Ainsi ... je me lance !

Iviva 06.07.2015 - 20:12:

Bonjour, pourriez-vous m'aider ? Je ne comprends pas cette phrase par rapport au schéma explicatif : "Voir diagramme M1. 1 motif à répéter = 7 m avant les diminutions et 4 m après la dernière diminution. Le diagramme montre le motif sur l'endroit." Comment dois-je diminuer ? merci pour votre soutien . iviva

DROPS Design 07.07.2015 kl. 09:26:

Bonjour Iviva, le diagramme M.1 se tricote sur 7 m au premier rang, il reste 4 m après que les 3 rangs du diagramme ont été tricotés. Répétez M.1 sur l'end: rang1: (5 m end, 2 m ens à l'end), rang 2 (tout à l'end = sur l'end quand on tric. en rond), rang 3: (1 m end, 2 m ens à l'end, 1 m end, 2 m ens à l'end). Bon tricot!

Lisa 19.02.2015 - 13:51:

Går det att sticka kjolen i storlek XS? Hur gör man i så fall? Jag är rädd att S blir för stort för mig.

DROPS Design 19.02.2015 kl. 16:05:

Hej Lisa. Du kan se maalene for str small nederst paa maalskitsen. Tag dine egne maal og sammenlign hermed og beregn hvor meget mindre du synes den skal vaere. Du kan derefter beregne hvor mange masker du skal have med brug af strikkefastheden for mönstret (19 m x 25 p glatstrik). God fornöjelse.

Karyn Lyon 14.05.2014 - 22:49:

A very easy and wonderful summer skirt! I made this last spring and wore it all summer. Bomull-Lin yarn is easy to use and drapes beautifully.

Ebba 02.03.2014 - 21:47:

Förstår ej hur M1 ska stickas. Första varvet en minskning, 5 räta, en minskning osv varvet ut? Nästa varv räta. Tredje varvet minskning, 1 rät, 1 minskning, 1 rät osv varvet ut??

DROPS Design 03.03.2014 kl. 22:58:

Hej Ebba, Ja det låter riktigt. V 1: *5 rm, sticka ihop 2 m räta, upprepa från * v ut. V 2: sticka alla m räta. V 3: *1 rm, sticka ihop 2 m räta, upprepa från * v ut.

Inge Nielsen 21.10.2013 - 10:04:

Jeg lavede denne i str S/M og strikkede den 4 cm kortere for at få low waist. Den er meget flatterende og dejlig at have på, men vær opmærksom på, at jeg skulle bruge 50 gr extra til low waist str S/M

Inge Nielsen 21.10.2013 - 10:02: www.mypottery.blog.c ...

I made this model size M. Instructins clear, and result very nice and flattering. I made this low waist (4 cm shorter) and even so needed 50 grammes extra yarn on top of what was recommended.

DROPS Deutsch 24.01.2012 - 08:40:

1. Reihe (Vorderseite): 5 re., 2 re. zusammen. 2. Reihe (Rückseite): 6 li. (glatt rechts). 3. R. (Vorderseite): 1 re., 2 re. zusammen, 1 re., 2 zusammen

Kommentér oppskrift DROPS 118-15