DROPS / 120 / 4

Blue Bayou by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i ”Delight” med hålmönster. Kan även stickas i ”BabyMerino”.

DROPS design: Modell nr DE-003
--------------------------------------------------------
Mått:
Höjd: ca 80-95 cm
Bredd: ca 160-190 cm
Garnåtgång: DROPS DELIGHT från Garnstudio
250-300 g nr 04, ljusblå mix

eller använd: DROPS BABY MERINO från Garnstudio
250-300 g nr 12, ljusblå

DROPS RUNDST NR 3,5 (80 cm) - eller det st.nr du måste ha för att få 23 m x 45 v rätst på 10 x 10 cm.

DROPS Delight print DROPS Delight print 25.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 125kr. Läs mer.
RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.

MÖNSTER: Se diagr M.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

SJAL:
Arb stickas på rundsticka, fram och tillbaka uppifrån nacken och ned.
Lägg upp 14 m på rundst 3,5 med Delight. Sticka 1 rätt v. Nästa v stickas –från rätsidan: 4 rm, 1 omslag, 2 rm, 1 omslag, 2 rm, 1 omslag, 2 rm, 1 omslag, 4 rm = 18 m. På nästa v stickas omslagen räta. De 2 mittersta m slätstickas till färdigt mått. De övriga stickas RÄTST – se förkl ovan, SAMTIDIGT ökas med omslag som ovan (på båda sidor av 2 slätst m i mitten och innanför 4 m rätst i varje sida), öka på vartannat v (= 4 ökningar per v) till färdigt mått. Fortsätt tills det är 250-310 m på st, arb mäter ca 27-33 cm (mät i stickriktningen, inte mitt på sjalen). Nästa v stickas - från rätsidan: 4 rätst m, 1 omslag, M.1 över de följande 120-150 m, 1 omslag, 2 rm, 1 omslag, M.1 över de följande 120-150 m, avsluta med 1 omslag och 4 rätst m. Sticka M.1 en gång på höjden - kom ihåg ökningarna, de ökade m slätstickas. Fortsätt med rätst och ökningar tills det är 370-490 m på st, arb mäter ca 40-53 cm. Nästa v stickas - från rätsidan: 4 rätst m, 1 omslag, M.1 över de följande 180-240 m, 1 omslag, 2 rm, 1 omslag, M.1 över de följande 180-240 m, avsluta med 1 omslag och 4 rätst m. Fortsätt ökningarna, och fortsätt detta mönster tills M.1 är stickat 4 ggr på höjden, de ökade m slätstickas tills det är tillräckligt många m till en ny rapport av M.1. Sticka 4 v rätst. Maska av löst.

= lyft 1 m, 2 rm ihop, dra den lyfta m över.

Lissi 31.08.2018 - 10:55:

Jeg overholder strikkefastheden. Udtagning iflg opskrift er på hveranden pind, skulle der have stået på hver pind, der udtages 4 masker ?

DROPS Design 31.08.2018 kl. 11:18:

Hej Lissi, du tager ialt 292 masker ud / 4 pr pind = 72 pinde x 2 (i og med du tager ud på hver 2.p) = 144 pinde / 45m pr 10 cm = ca 32 cm i højden. Hvis du prøver at tælle "retrillerne" som modsvarer 2 pinde retstrik så skal du have ca 72 "retriller" på de 32 cm. 45 pinde retstrik = 22 retriller = 10 cm

Lissi 30.08.2018 - 09:08:

Kan det passe, at jeg skal have ca 300 masker på pinden, som måler 33 cm i strikkeretningen, inden M1. Mit arbejde har nu 210 masker og arbejdet måler 80 cm i strikkeretningen. Det giver ikke helt mening i opskriften. Hvad er galt?

DROPS Design 30.08.2018 kl. 14:23:

Hej Lissi, Du ser formen af sjalet på striberne. Hvis du måler din strikkefasthed har du så 23 masker i bredden og 45 pinde i højden på 10x10 cm?

Petra 09.07.2018 - 09:44:

Was bedeutet M1? Danke Petra

DROPS Design 09.07.2018 kl. 12:58:

Liebe Petra, M.1 ist das Diagram unten für das Muster, lesen Sie M.1 von der unteren rechten Ecke nach links von der Vorderseite und links nach rechts von der Rückseite. Viel Spaß beim stricken!

Sally Kennard 01.09.2017 - 11:59:

After 18sts it reads "On next row K all YO" this give 36sts which means adding 4sts every other row won't add up to 250 or 310. I must be misunderstanding something. Please clarify. Thank you

DROPS Design 01.09.2017 kl. 15:26:

Dear Mrs Kennard, at the end of 1st row you get 18 sts including YOs, you will inc 4 sts every other row a total of 58-73 times = 18 + (58-73x4) = 250-310 sts. Happy knitting!

Angelika 06.03.2017 - 14:42:

Hallo, habe das Tuch gestrickt. Es ist sehr schön geworden. Leider muß ich sagen war die Anleitung etwas spärlicher ausgefallen als sonst. Keine Zeichnung alles nur sehr waage Angaben. Sonst sind die Anleitungen doch detaillierter, habe schon mehrere Sachen aus Drops gestrickt. Aber meine Schwester und ich werden weiterhin nach schönenen Anleitungen bei Drops schauen und stricken.

Sonja 19.02.2016 - 12:42:

Hur gör jag bäst sjalen större?

DROPS Design 24.02.2016 kl. 16:25:

Hej Sonja, man kan evt fortsätta M.1, men vi kan inte räkna om mönstret. Lycka till!

M.carmen Herranz Gimeno 18.10.2015 - 12:01:

Hola: Voy a hacer este chal para convertirlo en chal chaqueta. Pondré botones y coseré parte de los costados para hacer manga

Marion Van De Sande 21.05.2015 - 11:00:

Ik heb deze omslagdoek gebreid in de voorgeschreven Delight. Ik heb aanvankelijk 300 gram gekocht. Aan het eind kwam ik te kort en heb nog een bol van 50 gram gekocht en uiteindelijk heb ik zelfs voor de laatste 6 naalden nogmaals 50 gram bijgekocht. Er is dus geen 300 maar 400 gram nodig voor de grootste versie waarbij dan wel van de laatste 50 gram veel overblijft. Het is geen drama maar toch, het is niet prettig om tot twee keer toe meer dan 50 km te moeten rijden om extra wol bij te kopen.

DROPS Design 03.06.2015 kl. 14:16:

Hoi Marion. Jammer om te horen, en de stekenverhouding voor het patroon was ook correct? Wij zullen de sjaal nakijken en wegen. Is een correctie noodzakelijk, dan zullen wij dat ook maken.

Tommiesje1 . 18.12.2014 - 01:27:

Waarom staan er steeds 2 verschillende aantal steken vermeld? Welke moet je nu aanhouden?

DROPS Design 18.12.2014 kl. 08:53:

Hoi Tommiesje. Omdat er twee maten van het patroon zijn.

Lucia 22.11.2013 - 15:13:

Termine el shawl, pero queria saber si se cose la parte que va en el cuello, o se deja como esta, ademas cuando me lo pruebo se dobla en la parte del cuello y me queda muy abierto, en la figura parece diferente.

DROPS Design 26.11.2013 kl. 11:55:

Hola Lucía! En este modelo no se cose el cuello. En algunos modelos se pasa un hilo por la cadeneta de inicio y se frunce cerrando un círculo detrás del cuello. Si has usado la lana indicada y la tensión correcta debe quedar igual.

Kommentér oppskrift DROPS 120-4